Työkykyarvio

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Työkykyarvio

ViestiKirjoittaja alaria » 28 Huhti 2010, 08:25

Hei,
Onko kellään kokemusta mitä työkykyarvio pitää sisällään ja miten sellaiseen pääsee?

Kuulin, että työkkäri olisi yksi vaihtoehto???
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 01 Touko 2010, 19:23

Hei Alaria!
Työkykyarviossa nimensä mukaisesti arvioidaan työkykyä eri kanteilta.
Se on sellaista moniammatillista tiimityötä eli lääkäreitä erilaisia, psykologia, sosiaalihoitajaa, toimintaterapeuttia yms. Minulle tehtiin se Ortonissa.

Arvioidaan, miten suoriudut entisestä työstäsi, suoriutuisitko siitä osa-aikaisesti, tai mitkä mahdollisuudet olisi vaihtaa ammattia. Sinne pääsee ainakin juuri työkkärin kautta, Kelan kautta ja varmaan myös työeläkevakuutusyhtiön kautta. Kelassa ne ehkä parhaiten osaa neuvoa.

Googlettamalla löydät varmaan paljonkin tietoa aiheesta.
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 03 Touko 2010, 07:34

Kiitos Kaisa tiedoista. Yritän katsoa mitä löytäisin ja pystyn hakemaan koneella (=mihin kuntoni riittää).
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 18 Touko 2010, 09:08

Nyt alkoi taas pingiksen peluu - pallona minä. Työkkärillä ei ole kuulemma mitä tarjota, koska olen työkyvytön. Kelalla ei myöskään koska kuntoutukseni kuuluisi kaupungille. Kaupungin mukaan olen liiian vammainen ja kuulun Kelalle. Kelan mielestä työkykyni selvittely kuuluu työkkärille.

Jään odottamaan josko joku yhteistyöryhmä jotakin suosittelisi, mutta vaikuttaa, että mikään ei johda minnekkään.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kaisa » 18 Touko 2010, 09:59

Sopisiko tähän laulu: "Kumipallona luokses pompin ma".

Kurja juttu, mutta älä anna periksi, kyllä niiden täytyy löytää selvä vastaus, kenelle kuulut. Mikä työhistoriasi on, kuuluisitko jollekin työeläkeyhtiölle? Työkkärissä on niitä erikoistyövoimaneuvojia tms. joille kuuluu juuri pohtia erityistapauksia.

Tsemppiä taistoon Alaria!
Kaisa
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 07 Kesä 2010, 09:02

Nyt KELA on tosiaankin sitä mieltä että työkyky selvittely kuuluu työvoimatoimistolle ja työkkärin mukaan minulla on tarvittavat selvittelyt jo tehty eikä he voi minua auttaa.

Vakuutusyhtiöt antavat piut paut kaikille todistuksille ....

Mikäs nyt eteen?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 10 Syys 2010, 18:51

Toivottavasti joku tietää alariankin kysymykseen vastauksen.

Minä kyselin tuossa toisessa ketjussa jo, mutta kysyn tässä nyt uudestaan jos joku tietäisi.

Eli onko yleistäkin, että lääkäri laittaa E-lausuntoon että pysyvästi työkyvytön omaan työhönsä ja vastaavaan työhön, samoin pysyvään osa-aikaiseen työhön"?

Olin aika hämmästynyt kun tuon luin. Olen koko ajan sanonut että tahdon vielä palata työhön, tosin en tiedä pystynkö :?

Toinen kysymys, eli miten tuo asia etenee? Mikä taho sen päättää sitten sen työkyvyn lopullisesti kun sen aika on?

Toivon että pystyn vielä jonkinlaiseen osapäivätyöhön mutta sitä ei vielä tiedä.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 12 Syys 2010, 11:51

Työkykyäni lopulta selviteltiin erikoissairaanhoidossa ja sen kuntoutustutkimusyksikössä. Samaan lopputulemaan tulivat kuin kaikki muutkin tahot eli pysyvästi työkyvytön jne...

Nyt seuraavana on kuntoutuksen yhteistoimintaryhmän kokous terveyskeskus, vammaispalvelut, työkkäri ja kela. Työeläkevakuutusyhtiö pyydettiin mukaan, mutta kieltäytyivät tulemasta.

Laitan kolmannen kerran eläkepaperit vetämään ja ihmettelen, että missä minua enää voidaan tutkia, jos ja kun hylky tulee.

Pysyvän haitan arvio poikkesi huomattavasti aiemmin saadusta pysyvän haitan arviosta, mutta katsotaan miten asia etenee.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat