Eläkettä saavan hoitotuki, KELA

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Eläkettä saavan hoitotuki, KELA

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Tammi 2009, 16:16

Eläkettä saava voi hakea Kelalta hoitotukea:
Kts.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/230801104113EH#Hoitotuen%20m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4

Eläkettä saavan hoitukeen on oikeutettu 16 vuotta täyttänyt henkilö, joka saa
* työkyvyttömyyseläkettä, kuntoutustukea tai yksilöllistä varhaiseläkettä kansaneläkkeenä tai työeläkkeenä*
*Hoitotukea ei makseta hakijalle, joka saa osatyökyvyttömyyseläkettä, osa-aikaeläkettä tai työttömyyseläkettä.

Hoitotuki voidaan myöntää, kun eläkkeensaajan toimintakyky on heikentynyt sairauden tai vammaisuuden vuoksi yhtäjaksoisesti vähintään vuoden ajan ja hänelle aiheutuu tämän vuoksi avun, ohjauksen tai valvonnan tarvetta taikka erityiskustannuksia.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kuitit ja Kustannukset hoitotukeen

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Tammi 2009, 16:30

Teen parhaillaan hoitotukihakemukselle jatkoa. Ensimmäisen hakemuksen läpimeno oli kiven takana. Minulle ilmoitettiin, etten sitä saa. Menin kysymään Kelalta, että miksi. Lopulta vastaus oli, että menoja ei ole riittävästi. Kun sitten räknäsin aikani menoja, niistä tuli yli puolet, mitä Kela väitti minulla olevan. Kannattaa siis olla tarkkana.

Kannattaa kerätä vuoden ajalta laskut ja kuitit seuraavista:
- Lääkärinpalkkiot
- Kodinhoitoapu
*** Mukaan palvelusopimukset

- Pkl-käynnit
*** Tämän saa yliopistollisen sairaalaan / keskussairaalan potilaslaskutuksesta tilaamalla tietyn ajanjakson. Kannattaa olla tarkkana, että kaikki käynnit ovat laskussa.

- Terveyskeskus käynnit
*** Tämän saa soittamalla terveyskeskukseen tilaamalla tietyn ajanjakson.

- Yhteispäivystys
*** Nämä voivat olla jommassa kummassa yllämainituissa tai sitten vielä jossakin eri laskutuksessa

- Lääkkeet
*** Näistä Kelalla tieto, mikäli SV-korvauksen piiriin kuuluvia lääkkeitä. Jos ostokset samasta apteekista, on sieltä mahdollista saada vuoden ostokset dokumentoituna

- Matkakustannukset
*** Pitäisi löytyä Kelalta, mutta jos haluat varmistua, että varmasti tulee hoitotukihakemuksen kustannuksiin mukaan, niin lue kaikki Kelalta saamasi lappuset

- Fysioterapia
*** Mikäli Kela-korvausta on haettu, niin tieto pitäisi löytyä Kelalta. Kannattaa katsoa myös Kelan korvauspäätökset.

Tällä hetkellä minulla on palvelusopimus arkiavusta 2h/kk. Alunperin oli 6h/kk, mutta yrityksellä ei ollut työntekijöitä. Sen sijaan kaverini kävi 1krt kuukaudessa kotipalvelun lisäksi siivoamassa ja maksoin hänelle siivouksesta. En tiedä vielä otetaanko tätä huomioon hoitotukihakemuksessani. Kuitit on noista tärkeä olla olemassa ja mustaa valkoisella.

Fysioterapia-jaksoihin oli unohtunut hakea lähete, joten en nyt tiedä meneekö se hoitotukeen läpi. Kalliiksi tulee, jos ei mene, koska silloin hoitotuki putoaa pois.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kustannusten koostaminen Excel-taulukkoon

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Tammi 2009, 16:39

Itse tein hoitotukihakemusta varten Excel -taulukon, jossa on välilehdet erikseen

1. Kustannukset yht.
2. Lääkäri
- Poliklinikkakäynnit
- Terveyskeskuskäynnit
- Kaupunki erikoislääkäri
- Päivystyskäynnit
- Yksityiset lääkärikäynnit
3. Tutkimus- ja hoito
- MRI kuvaukset
- Labrat
- yms
4. Fysioterapia
5. Lääkkeet
6. Kodinhoitoapu
- Tänne kannattaa laittaa päivämäärät ja maksut käynneistä pitkin vuotta, jotta pysyy kärryillä

Kun on täyttänyt kohdat 2-6, on loppusummat helppo ottaa ensimmäiselle sivulle.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 12 Tammi 2009, 18:13

Voi myös tehdä niinkin, että säilyttää kaikki kuitit samassa paikassa.
Itse laitan aina sairaskuitit apteekista saadun muovitaskun väliin kaikki kuitit. Fedjan ohje kuulosti Excel-taulukkoineen hyvältä !!

Minulle kävi niin, että kelan virkailija oli laskenut lääkekattoon asti menevät lääkkeet MUTTA ei sen ylittävältä osalta. Kun kelan korvattavia lääkkeitä on vuodessa reilun tonnin verran, jäi suuri osa menoista huomiotta!!
Sitten väittivät ettei menoja ole tarpeeksi.
Sanoivat vaan, että no voithan sinä valittaa.
Niin just.
Kyllä tuo on valitusprosessin väärinkäyttöä, että itse tekee työn huonosti ja vähän sinne päin ja suurin piirtein ja sitten asiakkaan pitää tehdä valtava työ oikeuksiensa puolustamiseksi ottaen huomioon sen, että hoitotuki on eläkkeensaajalle kuuluva OIKEUS !!
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Re: Eläkettä saavan hoitotuki, KELA

ViestiKirjoittaja Temssi » 07 Helmi 2009, 05:58

fedja kirjoitti:Eläkettä saava voi hakea Kelalta hoitotukea:
Kts.
*Hoitotukea ei makseta hakijalle, joka saa osatyökyvyttömyyseläkettä, osa-aikaeläkettä tai työttömyyseläkettä.

Mites tuohon nyt pitäisi suhtautua?
Saan osatyökyvyttömyyseläkettä, mutta olen ollut jo lähes vuoden työkyvytön toisesta dg:stä, josta Kela on maksanut sairauspäivärahaa (tosin loput jäljellä olevat 80 päivää 300:sta kieltäytyi maksamasta ja valituskaan ei auttant).

Mihin porsaanreikään olen tuonkin asian suhteen tippunut?
En saa mitään kuntoutustutkimuksiinkaan viittaavaa Kelalata, koska se kuulemma kuuluu Työeläkevakuutukselle ja heillä on tarjottavana vain ammatillista kuntoutusta, joka on käytännössä työkokeilua ja tämä ei taas mene Kelan virkailijoiden tajuntaan.

Fysiatri on sitä mieltä, että olisi pitänyt heti leikkauksen jälkeen ohjata seurantaan Fysiatrian Polille, mutta kukaan ei sellaisesta edes puhunut silloin, sain tietää asiasta 1½:n jälkeen tuostakin oikeudesta. Nyt se sitten taitaa olla liian myöhäistä ja vaivat alaselän leikkausalueelta ovat siirtyneet ylöspäin.

Kun systeemistä tippuu, niin tippuu sitten kaikilta osin, eikä asiani enää kuulu kenellekään----paitsi psykiatri ottaa vastaan, jos tilaa ajan...
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Eläkettä saavan hoitotuki, KELA

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Helmi 2009, 22:01

Temssi kirjoitti:Mites tuohon nyt pitäisi suhtautua?
Saan osatyökyvyttömyyseläkettä, mutta olen ollut jo lähes vuoden työkyvytön toisesta dg:stä, josta Kela on maksanut sairauspäivärahaa (tosin loput jäljellä olevat 80 päivää 300:sta kieltäytyi maksamasta ja valituskaan ei auttant).

Jos saat osatyökyvyttömyyseläkettä, niin hoitotukea ei saa. Jos saat kokonaista niin sitä saa. Jos sinut on katsottu kokopäiväisesti sairaaksi, mutta ei ole myönnetty kuin osapäiväeläke, niin hoitotukea ei saa. Siis putoaa tuon tuen ulkopuolelle. Kaikkein ensimmäiseksi pitäis saada työkyvyttömyyseläke koko päivältä. Sitten tulee vasta oikeus hoitotukeen.

Temssi kirjoitti:En saa mitään kuntoutustutkimuksiinkaan viittaavaa Kelalata, koska se kuulemma kuuluu Työeläkevakuutukselle ja heillä on tarjottavana vain ammatillista kuntoutusta, joka on käytännössä työkokeilua ja tämä ei taas mene Kelan virkailijoiden tajuntaan.

Olen erittäin kiinnostunut siitä, mitä tästä asiasta sanoisivat siellä vakuutusneuvonnassa, jonka linkin sulle lähetin.

Temssi kirjoitti:...taitaa olla liian myöhäistä ja vaivat alaselän leikkausalueelta ovat siirtyneet ylöspäin.

Koskaan ei ole liian myöhäistä saada onnellinen lapsuus. Ei kun fysiatrista arviota tai kuntoutusta. Ei varmasti kohdallasi kuntoutus ole liian myöhäistä vieläkään, uskoisin. Kannattaa pyytää lähetettä fysiatrian polille, jos siitä jotain apua olis. Siellä on sitten onnen kauppaa saatko kruunun vai klaavan eli hyvän vai huonon lääkärin. Saatta kyllä kaikkein järkevintä olla, jos hyvä yksityinen fysiatri suunnittelisi ja ohjaisi hoidon. Tämä on oma kokemus ja itse toimin näin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 15 Heinä 2009, 20:51

Jos on osatyökyvyttömyyseläkkeellä, niin eikö silloin olisi mahdollisuus saada vammaistukea. Siihen pitää olla myös menoja eli kuitteja fysiosta, lääkärissä käynneistä, kuvauksista jne.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat