Vakuutusoikeus: läpinäkyvyys, vakuutuslääkärit. IS 3.1.2009

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Vakuutusoikeus: läpinäkyvyys, vakuutuslääkärit. IS 3.1.2009

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Tammi 2009, 21:20

Ilta-Sanomat Plus, 3.1.2009, Puheenaihe 9, s.64-s.65

"Elämää paperilääkärien armoilla:
Puheenaihe. Vakuutuspäätökset ratkaisee käytännössä pieni vakuutuslääkärien joukko, joka kouluttaa itse itsensä. Monet kysyvät ovatko he vain vakuutusyhtiön kirstunvartijoita. Tapaturma-asioissa suomalaisten usko oikeusturvaan on romahtanut."

Iltasanomien juttu koskee niin retkahdusvammaisia kuin muitakin vammaryhmiä.

Poimintoja jutusta:

Tässä poimintoja:
"Vakuutusturva on pelkkä vitsi, ihmisillä ei ole oikeusturvaa vakuutusyhtiöltä tai Kelalta korvauksia hakiessaan." (Työtapaturman uhri P.Salo)

"Kyllä osa kollegoista antaa sellaisia lausuntoja, etten tiedä, ovatko he vakuutusyhtiöiden osakkaita vai muuten maksamia." (Ortopedi I. Tulikoura, IS haastattelu huhtikuu 2007)

"Voimattomuuden ja epäoikeudenmukaisuuden tunne iskevät hylkäyspäätöksen saaneisiin korvauksenhakijoihin erityisesti siksi, ettei vakuutuslääkärien tarvitse perustella kannanottojaan. Paitsi Helasen, myös esimerkiksi Petri Salon kuitenkin tarvitsee - kaikin mahdollisin keinoin."

"O.Tenovuo asiantuntijalehdessä 2006:
Lääkärin kertoma tapaus: Sivutoiminen vakuutuslääkäri totesi potilaan paperien perusteella työkykyiseksi, mutta kun hän sattumalta hoiti myöhemmin samaista potilasta yksityislääkärinä, diagnoosi oli päinvastainen."

"Koska mitei kaikkien suomalaisten mielestä terveydenhuollossa kaikki on päin p:tä, alkaa olla kriisikeskustelun paikka." (Vakuutuslääkäri I. Torstila)

Tuija Brax:in kommentteja:
"...olen perustanut työryhmän pohtimaan ratkaisukeinoja korvauspäätösjärjestelmän kehittämiseksi."
- Erinomaista. Vielä jos ratkaisukeinot keksitään ja viedään käytäntöön. Onhan tämän aiheen ympärillä aikaisemminkin ollut puhetta, muttei tekoja.
"On harkittava, miten muuttaa vakuutusoikeus nykyistä läpinäkyvämmäksi. Yksi idea on, että potilasta hoitavalla lääkärillä olisi jatkossa mahdollisuus esittää vastaväite oikeuden asiantuntijalääkärille. Jääviyskritiikin kitkemiseksi yksi hyvä keino voisi olla asiantuntijalääkärien sidonnaisuuksien julkinen rekisteri."

"Asiat pitäisi puida yksistään siivilioikeudessa" (P.Salo)

Whiplashvammaisia kiinnostavaa jutussa oli maininta KKO:n ennakkopäätöksestä reilu viikko sitten:Työntekijälle aiheutui betonilattialle kaaduttuaan aivovamma, vaikka se ei näykkään magneettikuvissa. Vakuutusyhtiö määrättiin maksamaan korvaukset.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Vakuutus oikeuden prosessista

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Tammi 2009, 21:28

Soitin vakuutusoikeuteen ja kyselin, miten prosessi etenee.

Valmistelija (notaari) valmistelee asian esittelijälle.
Esittelijä (Varatuomari, vakuutusoikeuden sihteeri) esittää oman kantansa asiaan istuntopäivänä.
Esittelijältä valitus lähtee kiertämään maallikkojäsenille, jotka ovat Valtioneuvoston määräämiä. Maallikkojäsenkierroksen jälkeen paperit menevät Tuomarijaostoon, jonka puheenjohtaja päättää jutulle istuntopäivän, jossa päätös tehdään.

Alla vähän tarkemmassa muodossa:

Esivalmistelut, Valmistelija
- Asiakirjojen tarkastus
- Käsittelymuistion tekeminen

Esittelijä
- Esittelymuistio
A. asianosainen julkinen osa
B. ei-asianosainen, salainen osa (70v)
- B. kohta pitää sisällään suullisen neuvottelun asiasta esittelijän ja tuomareiden välillä

Maallikkojäsenet (Oikeusministeriön esityksen pohjalta valtioneuvoston määräämät)
- Työkyvyttömyyseläkekysymyksissä 2 hkl
A. Työnantajapuolen edustaja
B. Työntekijäpuolen edustaja
- Ilmeisesti ammattiliitoista

Päätöksenteossa esim. minun tapauksessa
- 5 jäsentä
A. 2 tuomarijäsentä
B. 2 Maallikkojäsentä
C. Esittelijä (Tässä vakuutusoikeuden lääkäri, jos kyse lääkeopillisista asioista)
- Jokaisella 1 ääni, jos päätös ei yksimielinen ja siitä äänestetään
- En oikein kunnolla tajunnut mikä on lääkeopillinen asia

Vakuutusoikeuden keskimääräinen käsittelyaika 13-14kk

1.10.2007 astunut voimaan hallintoprosessien julkisuusasetus tai -laki
-> Oikeusasiakirjan nimi salataan, mutta muut tiedot ovat julkisia
- Finlex:stä löytyy merkittävät päätökset
- Mitkä ovat merkittäviä päätöksiä, jotka päätetään laittaa Finlex:iin?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Iltalehti 8.1.2009

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Tammi 2009, 21:36

Iltalehden mielipidepalstalla 8.1.2009 antaa aiheesta palautetta Hannu Kukkonen Vakuutusongelmaisten liitosta.

Lainaus jutusta selkäliiton palstalta:
"Ministerin idea läpinäkyvyyden lisäämisestä kuulostaa hyvältä, mutta asioiden taustat tuntien Braxin puhe ontuu. Läpinäkyvyys loppuu nimittäin uuteen lakiin, jossa kirjalliseen prosessiin perustuvassa vakuutuusoieuden käsittelyssä jopa lääketieteellinen arviointi on julistettu asianosaiselta itseltään salaiseksi jopa 80 vuodeksi. Koska objektiivista arviointia ei löydy edes epäävistä päätöksistä, torpedoi laki potilaalta
lopullisesti mahdollisuuden asiantuntevan vastineen laatimisen ja tehokkaan valitussuojakeinoon. Braxin puheet ontuvat myös sen tosiasian edessä, että hän johti eduskunnassa lakiasiainvaliokuntaa, joka tämän salaavan lain valmisteli vuonna 2006"
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Tammi 2009, 02:07

Joopa joo, Braxia näköjään viedään vähän niinkuin pässiä narussa, näemmä. Työryhmän koostumus nimittäin kertoo kyllä Vakuutusoikeuden dominoinnista, suurin osa työryhmästä on Vakuutusoikeuden edustajia eli 5 henkilöä 9 henkilöstä!

Tässä ryhmän kokoonpano:
Työryhmän puheenjohtaja:
Hallintoneuvos Niilo Jääskinen, korkein hallinto-oikeus

Työryhmän jäsenet:
Ylituomari Timo Havu, vakuutusoikeus
Lainsäädäntöneuvos Leena Halila, oikeusministeriö
Kehittämispäällikkö Liisa Heikkilä, oikeusministeriö
Hallitusneuvos Katriina Alaviuhkola, sosiaali- ja terveysministeriö
Laamanni Juha Pystynen, vakuutusoikeus
Vakuutusoikeustuomari Olli Olanterä, vakuutusoikeus
Kansliapäällikkö Timo Tervonen, vakuutusoikeus
Notaari Maarit Hinkkanen, vakuutusoikeus

Puheenjohtajaksi on sentään valittu edustaja Korkeimmasta oikeudesta, mutta epäilenpä että tuolla kokoonpanolla syntyy taas näennäinen uudistus. Laitoin muuten juuri asiasta sähköpostia Tuija Braxille. Muutkin vois mielellään tehdä sitä samaa, riittävästi painostusta, jotta jotain todellista alkaa tapahtumaan.

Tässä linkissä Oikeusministeriön tiedote asiasta:
http://www.om.fi/1210250027186

Jos katsotte työryhmän tehtäväasetantaa, se on rajattu sillä lailla, että se tuskin aiheuttaa mitään todellisia muutoksia. Näyttää lähinnä pieneltä sisäiseltä organisoinnilta. Työryhmän toimikausi on 1.5.2008 - 30.6.2009, joten mietintö jätetään ensi kesäkuussa. Eiköhän yritetä porukalla eri tavoin painostaa päätöksentekijöitä, ettei asia jäisi pelkästään tällaiseksi näennäisuudistukseksi? :evil: :shock:

Niin, ja katsokaapa tiedotteen yhtä kohtaa:
2. Hankkeeseen liittyvät asiakirjat
Vakuutusoikeuden 6.11.2006 tekemä esitys oikeusministeriölle uusista toimenpiteistä vakuutusoikeuden toiminnan tehostamiseksi (373/0/2006).

Eli tällaista uudistamista on aikaisemminkin yritetty, huonoin tuloksin. Ja silloinkin Vakuutusoikeus teki sen esityksen, eikä puolueeton riippumaton taho!!! Miten niin "pukki kaalimaan vartijana"? :evil:
Viimeksi muokannut DirtyDeeds päivämäärä 11 Tammi 2009, 02:13, muokattu yhteensä 1 kerran
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Tammi 2009, 02:10

Tässä muuten Vakuutusoikeuden nettisivut:

http://www.oikeus.fi/vakuutusoikeus/

Näiltä löytyy myös viimeisin vuosikertomus vuodelta 2007 : http://www.oikeus.fi/vakuutusoikeus/upl ... 8fsy_1.pdf

Tästä vuosikertomuksesta käy ilmi, että keskimäärin vain noin 17 % valituksista on hyväksytty eli päätetty vakuutusyhtiön vahingoksi. Vuonna 2006 tämä prosentti oli 19 %, joten uskon että vakuutusyhtiöt ovat tyytyväisiä. Sen lisäksi, että Vakuutusoikeus on saanut epäoikeudenmukaisilla päätöksillään lannistettua valittajat ja pudotettua valitusten määrää, on se pystynyt lisäämään hylättyjen päätösten suhteellista osuutta. Tämä on nyt varmaan sitten sitä lisääntynyttä tehokkuutta, vai? :shock: :shock: :shock:

Tapaturma-asioissa valitusten hyväksymisprosentti vuosina 2006-2007 on ollut 6-8 %, joten tapaturmaan joutuvilla on aika huono todennäköisyys saada valituksiaan läpi vakuutusyhtiöitä vastaan.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Vakuuutuslääkäri: jääviys, Braxin ehdotukset

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Tammi 2009, 17:49

Näin se näköjään menee. Joku tekee jotakin, mutta mitään selkeitä parannuksia ei tule missään.

Tietääkseni asian kimpussa on ollut eduskunnassakin populaa aiemmin. Ainakin J.Söderman.

Braxin ehdotus, että lääkäreiden sidonnaisuudet tulisivat näkyville, ei juurikaan taida helpottaa jääviysongelmaa vammautuneen ja Kelan/vakuuutusyhtiön/Eläkelaitoksen kanssa.

Aikaisemmin kuulin, että Brax:in työryhmän tavoitteena olisi se, että sama lääkäri ei voi olla yhtä aikaa hoitavalla taholla, Kelalla, Vakuutuyhtiön lääkärinä, valituslautakunnissa/Vakuutusoikeudessa ja TEO:lla. Tämä kuulostaisi jo merkittävältä parannukselta, mutta ei ilmeisesti tämän tapaistakaan ole tulossa?

Kukahan tuon Braxin työryhmän on saanut lobattua kokoon? Onkohan mukana ollut Jari Jokinen Hippokampuksesta tai onkohan Vakuutusongelmaisten liitto mukana asiassa?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Vakuutusoikeuden toiminna kehittäminen

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Tammi 2009, 18:02

DD. Kävin lukemassa oikeusministeriön sivuilta Vakuutusoikeuden toiminnan kehittämisestä.

Tuossahan ei oikeastaan puhuta muusta kehittämisestä kuin käsittelyaikojen lyhentämisestä. Ja siinä inputtina vakuutusoikeuden oma esitys asiasta: Vakuutusoikeuden 6.11.2006 tekemä esitys oikeusministeriölle uusista toimenpiteistä vakuutusoikeuden toiminnan tehostamiseksi (373/0/2006).

Eikö sitä sitten muulla tavalla nyt aiota kehittääkään?

Löytyyköhän jostakin infoa Brax:n asettaman työryhmän tehtävistä tai työryhmän olemassaolosta?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Tammi 2009, 22:00

Niin, siis tällanen tehtävänasetanta siitä tiedotteesta löytyy:
3. Keskeinen sisältö
Työryhmän tehtävänä on tavoitteensa puitteissa kehittää vakuutusoikeuden henkilöstörakennetta, kokoonpanoja, lainkäyttöprosesseja, asioiden valmistelua ja vakuutusoikeuden muita menettelytapoja.

Työryhmän tulee ottaa kantaa erityisesti seuraaviin seikkoihin

* luodaanko joihinkin vakuutusoikeuden asiaryhmiin niiden oikeusturvatarpeisiin vastaava erityinen nopeutettu valmistelumenettely
* rajataanko lisäselvityksen vastaanottaminen johonkin määräaikaan
* mitkä ovat oikeusturvan takaavat ratkaisukokoonpanot eri tyyppisissä asioissa
* asiantuntijajäsenten tarve ja esteettömyyden varmistaminen
* mitkä ovat hallintoistunnon ja täysistunnon kokoonpanot ja toimivaltuudet ja
* mitkä ovat esittelijöiden ja valmistelijoiden kelpoisuusvaatimukset ja tehtävät.

Eli suoraan sanoen se näyttää ihan kosmeettiselta harjoitukselta, jossa ei oo edes mahkuja saada mitään todellista aikaiseksi. Se näyttää enemmän tollaselta sisäiseltä pikku organisoinnilta. Tuntuu aika naurettavalta, että tollaseenkin tarvitaan kokonainen vuosi aikaa työryhmälle.

Sen tarvis todellakin olla laajempi juttu, niin että Vakuutusoikeuden asemaa koko järjestelmässä voitaisiin päivittää. Olen edelleenkin sitä mieltä, että yks kätevä tapa parantaa sen toimivuutta olis antaa valitusoikeus Korkeimpaan Oikeuteen kaikista Vakuutusoikeuden päätöksistä. Siihen tarvittais kuitenkin poliittista tahtoa ja tod näk joku kansanedustajapoppoo tekemään asiasta ihan oma erillinen esitys. Mulla on nyt jo usko kuivunut tähän nykyiseen työn alla olevaan "uudistukseen"...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Case työkykyinen

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Tammi 2009, 23:12

Niin, siis on se hienoa päästä itse todistamaan, kuin päin peetä tämä koko vakuutusasiasysteemi on. Itsehän olen ollut Kelan mukaan työkykyinen elokuusta, jolloin pystyin istuun konella 5-10 minuuttia ja seisomaan n. 10 minuuttia. Duuniin vaan, vaikka välillä meinas taju lähteä, kun niska oliniin jumissa....

Pohjolasta en sano mitään. Hylkäsivät mun työapaturman vedoten siihen, että se sattui niin myöhään ja ei virallisen ohjelman aikana. Kaikki paperini (ohjelma yms.) tosin osoittivat, että olin töissä... olen ihan varma, että Tapaturmalautakunnasta tulee hylsy kyllä ihan toisesta syystä: vamman takia! tiedän sen niin varmasti. Oikeastaan olin vähän ihmeissäni jo siitäkin, että kiistivät työtapaturman, eivätkä vammaa... Outoa.

No, nyt on ooteltu 6 kk:tta päätöstä, joka siis oletattavasti on hylkäävä. Saas nähdä, mitä sinne mun papereihin on kirjoiteltu...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Kelasta vielä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Tammi 2009, 23:19

Niin joo, ja Kelan kanssa on myös asia kesken. Lisäselvitys on mennyt ja vastausta ootellaan. Soitinkin viime viikolla Kelaan ja kysyin, kuka on asiantuntijalääkäri, joka mun asian hylkäsi: Matti Raittinen.

Sitten kysyin, mikä hänen koulutuksensa/erikoisosaamisensa on, niin Kelan täti meni hiljaiseksi ja totes: "En mää tiedä. Kuuluuko se sulle?"

No prkl, kuuluu, teki mieli huutaa... Mutta en huutanut, vaan ystävällisesti pyysin selvittämään asian ja palaamaan siihen. Varmaan joku yleislääkäri siellä pyyhkii persettään mun Suomen whiplash-spesialistin lausunnolla... ;) Hieno homma.

Saas nähdä kuin tytön käy, kun soitan huomenna Kelaan ja pyydän pient paussia mun takaisin perittäville opintotuille, koska en tod. pysty maksaan niitä, kun ei ole tulojakaan. Saatana, siitäkin rangaistiin, että teki duunia ja keräs rahaa valtiolle, kun opiskeli... Hienoo, hienoo. Vituttaa kyllä välillä niin huolella, ettei voi sanoin kuvailla, Mä olin vielä siinä uskossa sosiaalityötä opiskellessani, että tämä systeemi toimii edes jotenkin mutta nyt alan tajuta faktat ja sydäntä riipii...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Niin ja

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Tammi 2009, 23:23

Pohjola voi hylätä myös kolmannesta syystä mun tämänkertaisen hakemuksen: Mulla on 5 vuotta sitten heidän maksamiaan käyntejä sisällä toisesta niskavammasta. Eli mulla ei ole toivoakaan. Sillä ei ole merkitystä, että ennen vikaa kaatumista 08 olin täysin pelikunnossa ja sen jälkeen en. Mä oon niin hävinnyt ton jutun jo... No, ootellaan!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Tammi 2009, 00:28

Nå, se ån just tota. Mielivaltaa. Ne voi päättää ihan mitä vaan, ja siihen ei faktat vaikuta mitään, kun systeemi on vakuutusyhtiöiden kannalta "oikein" tehty. :evil:

Mullakin oli aikanaan kuvitelma siitä, että asiat Suomessa hoidetaan kaikilla rintamilla hyvin, mutta näin se ei näytä olevan. Nyt 9 vuoden sairastelukokemuksella tietää, miten törkeetä se puuha on. Mäkin olin täysin terve ennen vammaa, eikä ollut mitään terveysongelmia. Tuli salibändyäkin aika reippaasti pelattua, ja se on tunnetusti aika rajua selälle. Ja niskavamman myötähän tuli nää helvetinmoiset selkäongelmat...

Olin tietysti työnantajan kautta vakuutettuna mm. työkyvyttömyyden varalta. No, sitten kun se työkyvyttömyys iski, suostuivat hirveiden taisteluiden jälkeen maksaa vaan puolikasta työkyvyttömyyskorvausta. Tosiaan tekis mieli kysyä, että eikös mun työnantajan olis silloin pitänyt maksaa vaan puolikasta vakuutusmaksua, jos korvauksetkin on vaan puolikkaita? :?: :roll: :?:

Se ei muuten niitä näyttänyt pätkääkään liikuttavan vakuutusyhtiöissä, että olin jo 5 kertaa yrittänyt töihin palata, ja joka kerta selkä "räjähti". Viimeinen työkokeilu oli jo niin naurettava, että mun piti 9 tuntia viikossa tehdä töitä - ma, ke ja pe kunakin päivänä 3 h, eikä siitäkään oikein tahtonut selviytyä. Silti tän viimeisenkin työkokeilun jälkeen ilmoittivat, että tähän se loppuu, että seuraavaksi vaan ihan normaalisti töihin tai sitten työkkäriin! Se oli kyllä ihan uskomatonta! Ei niitä liikuta sun terveyden tilas tai työkyky...

Kun sitten valitin päätöksestä ja hain täyttä määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä - tajusin vihdoin, ettei puolipäiväinenkään työskentely oo mitenkään realistista - sen jälkeen ne laittoi oma-aloitteisesti päätöksen pysyvästä puolikkaasta eläkkeestä. Ensin mä olin niiden mielestä täysin työkykyinen (erikoislääkärien lausunnoista huolimatta) ja valituksen jälkeen tilanne ihan yhtäkkiä muuttuikin. Sitten mä olinkin yhtäkkiä vain puoliksi työkyvytön. Mutta täyden korvauksen vaatimaan 3/5-työkyvyttömyyteen ei sitten heidän mielestään ollut perusteita. Ja kuitenkin musta vajaan 9 viikkotunnin työkyky verrattuna 37,5 viikkotuntiin on aika paljon vähemmän kuin 2/5 eli 40 prosenttia... :?: Se tuntuu tää vakuutusmatikkakin poikkeevan kovasti normaalimatikan säännöistä... :twisted:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Vakuutusasiat

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Tammi 2009, 19:57

Noi vakuutusasiat on ihan oma genrensä, ja siellä pätee ihan omat vakuutusyhtiöitten ja systeemin kannalta toimivat pelisäännöt. Koko touhu on hienoon lahjapaperiin paketoitu kasa paskaa, jonka tajuaa vasta, kun pääsee kurkkaamaan sinne sisälle... Kyllä mä kovasti nyt mietin, mikä vakuutusyhtiöistä olisi se "vähiten paha". Mutta niin, mikä se olisi? Pohjolasta pitäis päästä eroon ja nopeasti.
tahdonvoimaa

Re: Vakuutusasiat

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Tammi 2009, 21:50

tahdonvoimaa kirjoitti:Noi vakuutusasiat on ihan oma genrensä, ja siellä pätee ihan omat vakuutusyhtiöitten ja systeemin kannalta toimivat pelisäännöt. Koko touhu on hienoon lahjapaperiin paketoitu kasa paskaa, jonka tajuaa vasta, kun pääsee kurkkaamaan sinne sisälle... Kyllä mä kovasti nyt mietin, mikä vakuutusyhtiöistä olisi se "vähiten paha". Mutta niin, mikä se olisi? Pohjolasta pitäis päästä eroon ja nopeasti.

Jokunen vuosi sitten törmäsin netissä vertailuun siitä, mitkä vakuutusyhtiöt suhtautuu nihkeimmin työkyvyttömyyskorvauksiin. Siinä Sampo ja Pohjola olivat pahimmasta päästä, ne hyväksyi muistaakseni vain noin 10 % hakemuksista. Parhaimmasta päästä oli silloin Tapiola, joka hyväksyi noin 30 % hakemuksista.

Olen hiukan seurannut Tapiolan toimia, ja musta se vaikuttaa hyvin hoidetulta yhtiöltä. Ehkä sitä kannattais harkita. Harmi kun ei oo missään tallessa sitä linkkiä, jonka aikanaan löysin... :?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Jaah Tapiola...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Tammi 2009, 21:26

No, se kyllä sopii ihan yhteen sen mielikuvan kanssa, mitä mullakin on. sen tiiän, että yleensä suurin on ilkein... ;) Ehkä se linkki vielä tulee vastaan.
tahdonvoimaa

Seuraava

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat