Vammaluokka vähintään 14 vastaan Työeläkeyhtiö

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Vammaluokka vähintään 14 vastaan Työeläkeyhtiö

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Loka 2009, 10:00

Hei,
Minulla on nyt 2 vuotta kolarista ja kertaukseksi, että minulla on aivovamma ja alrialigamentin repeämä niskassa sekä retkahdusvamma.

Olin vuoden sairaspäivärahalla ja vuoden kuntoutustuella. Nyt työeläkeyhtiö totesi minun olevan työkykyinen vaikka lääkärit ovat minulle määrittäneet aika hurjan pysyvän haitan luokan eli vähintään 14.

Onko teillä voiton kokemuksia taistelusta työkyvyttömyyseläkkeestä??
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:53, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

No on kokemusta...

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 09 Loka 2009, 12:51

Jep, kyllä on kokemusta :x

Kannattaa hommata se lakimies ja äkkiä ja kulkea samaa reittiä, kuin muutkin. Yhteys kotivakuutuksen oikeusturva-vakuutukseen ja sieltä lupa hommata lakimies. Lakimiehen on oltava sellainen, joka ymmärtää aivovammoja ja näitä muita kolari"jälkiä" ja nimenomaan liikennevahinkoon.

Työpaikkalääkärin kanssa kannattaisi varmaan miettiä ammatillista kuntoutusta ja nimenomaan tätä työkykyselvitystä laitosmuotoisesti. Ja vain ja ainoastaan laitoksessa, jotka ovat erikoistuneet aivovammoihin.

Selvittelyaikana ja hakuprosessin aikana saisit kuntoutusrahan, joka on sama kuin kuntoutustuki plus vielä aktiivisen kuntoutuksen rahan, joka parikymmentä prosenttia sen päälle.

Nyt joka tapauksessa kannattaa varautua siihen, että työeläkelaitos toteaa sinut täysin työkykyiseksi. Tässä tapauksessa on ilmoitettava itsensä työttömäksi työnhakijaksi ja ilmoittauttava liiton kassaan. Jotta kuvio olisi selvä, kun asiasta tulee päätös, kannattaa jo selvittää, mitä pitää olla työvoimatoimistoon ja liitolle. Palkkakuitti 40 viikolta muistaakseni, ja niin päin pois.

Järeämpiä aseita ei valitettavasti ole työkyvyttömyyseläke-asioissa.

Hylkyjä satelee lähes kuolleille ihmisille täyttä häkää, näissä ei päde lait ja asetukset vaan suorastaan mielivalta. Valitukset ovat lähes turhaa ajanhukkaa.

Jos työkyvytön ihminen saadaan työhön, se säästää tonneja työeläkevakuutuslaitokselle.

Ja jos liikenneonnettomuudessa vammautunut työkyvytön ihminen saadaan töihin, vakutuusyhtiö säästää useita tonneja kuukaudessa. Työkykyinen ihminen ei tarvitse kuntoutusta eikä haittarahoja, ei hoitokuluja tai muutakaan.

Näin se vaan menee. Selvittele työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumiskuviot, niin et ole toimintakyvytön jos päätös on pahin mahdollinen.

Toivottavasti tämä työttömäksi työnhakijaksi varautuminen on vain katastrofiin varautumista, eikä toteudu :)
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 13 Loka 2009, 08:37

Kiitos tiedoista.

Valitusta työeläkeyhtiö ei viitsinyt edes lukea vaan siirsi suoraan muutoslautakuntaan. Päätös siirrosta tuli alle viikossa. Kilon paperinipussa ei ollut kuulemma mitään uutta.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:53, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Vielä

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 14 Loka 2009, 09:36

Onhan valitukselle, siis muutoksenhakulautakuntaan lupa lakimieheltäsi??
Meinaan jos hän on ottanut asiasi vastuulleen, älä itse sählää :)

Minulla on ehdoton kielto häslätä mitään itse. Samoin kielto koskee hoito ja kuntoutuspaikkoja, sieltä ei saa lähettää mitään minnekään. Kaikki tapahtuu vain ja ainoastaan lakimiehen kautta.

Poikkeuksen muodostaa Somla, Somlaan saan laittaa paperia, koska se on Kelan valituspaikka ja tekee aivan omat päätökset eläkeläisen hoitotuesta tai sen tarpeettomuudesta. Tässäkin pitää paikkansa viimenen sana, kuten kaikissa muissakin muutoksenhaku-laitoksissa: muutosta ei peruta, jonka edellinen vakuutuslaitos on antanut, laittoi paperia kilon tai kaksi ja vaikka ruumiinkappaleesi mukana. Myös kela on vakuutuslaitos.

Lakimies meinasi siitäkin, että senkus laitat, mutta mitään ei tapahdu eikä päätös tule yllättämään. Ne muutosprosentit ovat todella pieniä.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 21 Loka 2009, 09:16

Hyvä huomio Kirsikka. Lakimieheni sanoi, että valittakaa, muttei saa missään nimessä viedä vakuutusoikeuteen, koska silloin ollaan jo oikeusasteissa ja sen jälkeen ei ole kuulemma paluuta.

Puolisoni ei luvannut päästää minua työkokeiluun muutoin kuin laitosmaisessa tilanteessa, sillä saan kouristuskohtauksia viikoittain ja paineen alla joka yö. En selviä kotioloissakaan yksinäni kuin vain sen aikaa, kun muut ovat koulussa/töissä.

Kuulin kipupolin sairaanhoitajalta ettei olekkaan enää selvää, että saisin 500 pv. ansiosidonnaisen jälkeen enää sairaspäivärahaa, koska linja on tiukentunut. Pitäisi aidosti olla työmarkkinoiden käytössä, jotta se tulisi.

Joten sitten tipun ilmeisesti työmarkkinatuelle, jolla ei perheellinen elä ...
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:54, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pandora » 21 Loka 2009, 15:20

Saako kysyä, mistä te olette hankkineet nämä lakimiehet? Milloin olisi oikea aika hankkia joku joka hoitaa asiat puolesta. Minulla alkaa olla jo sellainen olo, että olen aivan purjeessa omien asioideni kanssa.

Puhuit myös työkykyarvioinnista, onko se hyvä tehdä kuntoutuspolilla vai aivopoliklinikalla vai neuropsykiatrilla?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 22 Loka 2009, 14:32

Pakko lyödä lyötyä:
Alaria, kai tiesit että jos joudut tavalliseksi työttömäksi työnhakijaksi,
Suomessa on puolisolla/asuinkumppanilla elatusvelvollisuus.. Joten puolison tulot otetaan huomioon Kelan maksamissa työttömyyskorvauksissa. Mun yksi kaveri sai 15 euroa/kk työttömyyskorvausta... onneksi sai sitten muutaman vuoden jälkeen takautuvasti "kaikki" takaisin, mutta välivaihe on hermoja raastava.

Panroda; ehdottomasti heti pyörät pyörimään. Olenkin joskus miettinyt, että onnettomuustilanteissa pitäisi soittaa ensin lakimiehelle ja sen jälkeen vasta ambulanssi. Asiat sujuisivat sutjakammin tulevissa oikeustaisteluissa ja viivytyksettä. Noi "ilmaiset" valitustiet vievät turhaan 3 vuotta elämästä, varsinkin kuntoutuksesta.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 23 Loka 2009, 12:08

Pandora kirjoitti:Saako kysyä, mistä te olette hankkineet nämä lakimiehet?

Puhuit myös työkykyarvioinnista, onko se hyvä tehdä kuntoutuspolilla vai aivopoliklinikalla vai neuropsykiatrilla?

Lakimiehestä tuli ensimmäinen vinkki Ortonista ja seuraava vinkki Käpylästä (samasta kaverista). Hänellä on juttujen osalta nyt ruuhkaa ja hänen mielestään sopivin aika on INSURE-kuntoutuksen jälkeen, kun kaikki lääketieteelliset paperit ovat kasassa, myös arvio pysyvästä haitasta.

Työkykyarviointi tehtiin osana INSURE-kuntoutusta, mutta sen lisäksi tehdään ammatillisen kuntoutuksen puolella arvio niistä ammateista, joihin minulla on ammattitaitoa verraten nykyiseen toimintakykyyn. Kokoonpanolla ammatillisen kuntoutuksen suunnittelija ja konsultoiden minua hoitanutta lääkäriä.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 23 Loka 2009, 12:10

Kirsikka kirjoitti:Pakko lyödä lyötyä:
Alaria, kai tiesit että jos joudut tavalliseksi työttömäksi työnhakijaksi,
Suomessa on puolisolla/asuinkumppanilla elatusvelvollisuus.. Joten puolison tulot otetaan huomioon Kelan maksamissa työttömyyskorvauksissa. Mun yksi kaveri sai 15 euroa/kk työttömyyskorvausta...

Joo sosiaalihoitaja kertoi tästä ruhtinaallisesta rahasummasta ...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 11 Elo 2013, 15:31

Tuli tämä keskistelu vastaan kun metsästin haittaluokkiin liittyviä juttuja...

Nythän oma tilanteeni on sellainen että Käpylästä Insure -kurssilta tulee haittaluokka määritellyksi, se on joko 14 tai 15. Ja sopivasti työeläkelaitokselta tuli vaihteeksi hylkypäätös Insuren toiseksiviimeisenä päivänä, perinteisellä selityksellä "ei sisällä mitään uutta", eli työeläkelaitoksen mielestä tällaisella haitalla sitä olisi täysin työkykyinen?

Olimme kyllä heti yhteydessä Varmaan, kun sain tuon tiedon, puhelimessa sitten vakuuttelivat että "Käpylän loppuraportti otetaan kyllä huomioon, vaikka nyt päätös ehdittiinkin tehdä, eli jos raportissa näkyy joku syy muutokseen niin se tehdään". Noinkohan oikeasti käy?

Mutta se varsinainen kysymys. Onko miten kokemusta siitä että kuinka kivasti vakuutusyhtiö noudattaa annettua haittaluokka-arviota, vai kuinka paljon sitä luokitusta "yleensä" vakuutusyhtiön taholta "pyöristetään yhtiölle kauniimmaksi"? Ihan vaan mielenkiinnosta, ennakkotunnelmia, kun tuokin sitten vaikuttaisi tulevaan aika paljon.

Vapaaehtoinen tapaturmavakuutus suostui korvaamaan, ei mitään epäselvää heidän mielestään syy-yhteydessä eikä muussakaan. Tällä myönteisellä päätöksellä sitten pitääkin tukea taistelua Pohjolaa vastaan, sieltä kun on myönnetty vain "niskan venähdys, ei pään alueen vammaa" vaikka näillä selkeä syy-yhteys onkin löydetty.

Ei millään malttaisi odottaa, Käpylän raporttia eikä vakuutusyhtiöiden kommentteja asiaan. :roll:
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 12 Elo 2013, 11:55

Tämä uutinen sopii varsin hyvin jatkeeksi tähän:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013081 ... 3_uu.shtml

Työeläkelaitokset Varma ja Ilmarinen palkitsee toimitusjohtaja vuosien 2010-2012 saavutuksista.

No, yhtenä saavutuksena voi sanoo että mie oon edelleen heidän mielestään täysin työkykyinen, kaikesta lääketieteellisestä näytöstä huolimatta. Taitaa olla tällä palstalla hieman enemmänkin todisteita näistä heidän saavutuksistaan?
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 12 Elo 2013, 12:12

Just. Tavalliset bonukset ei riitä, pitää olla vielä lisäbonuksia? Seuraavana vuonna ottavat varmaan käyttöön lisälisäbonusjärjestelmän...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 21 Elo 2013, 11:00

Pääsin vihdoinkin 5 vuoden taistelun jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle. J amuilta osin taistelu vielä jatkuu.
t.Alaria
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 21 Elo 2013, 11:18

Hienoa, alaria! :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja kojootti » 21 Elo 2013, 16:43

Ai miten hieno juttu alaria!!
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat