Ei tullut kuntoutustukea saati eläkettä

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Ei tullut kuntoutustukea saati eläkettä

ViestiKirjoittaja alaria » 01 Syys 2009, 07:05

Sain hylkäävän päätöksen työeläkelaitokselta tapaukseeni. Minulle on kirjoitettu pysyvän työkyvyttömyyden osalta sairasloma toistaiseksi ja nyt kun eläkepapereita lähettelin ... lopettivat kuntoutustuenkin.

Onko muilla kokemuksia vastaavasta??

Ilmeisesti on mentävä työkkäriin heti lokakuun alusta vaikkei voi tehdäkkään töitä.

Hyviä neuvoja kaipaava epätoivoinen
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:47, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Osanottoni :(

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 01 Syys 2009, 10:04

Hei,
nyt pitää laittaa heti tuulemaan.

Työeläkelaitokselta pitää pyytää sekä lääkärinkansiot asiastasi että
työeläkelaitoksen kuntoutussuunnittelijalta kuntoutussuunnitelma.
Jos jotain epäselvyyttä on, pitää pyytää ammatillista kuntoutusta, joka tarkoitaa työkykyselvittelyä tai työkokeilua esim. entisessä työpaikassasi tai uudelleen koulutusta. Yhteys nyt ainakin työpaikkalääkäriin, mitä mieltä hän on asiasta.

Kelasta ainakin käsittelijän ja vakuutuslääkärin muistiinpanot asiastasi.
Varmista, että heillä on ne työkyvyttömyys-b tai c-lausunnot käytettävissään.

Työttömyyskassaan yhteys, selvitettävä miten ansiosidonnaisen päivärahan kanssa menetellään. Tai ellet ole ollut työttömyyskassassa, yhteys sitten suoraan työkkäriin.

Tässä vaiheessa ihmettelen, etteikö liikennevakuutusyhtiö ole ottanut kantaa sinun tilanteeseesi, vai ovatko aikaa sitten laittaneet sinut terveeksi ennen kun vuosi on kulunut kolarista ?
Yleensähän ne niin toimivat.

Valitettavasti tuollaista tapausta en ole kuullut vielä , että pitkän sairasloman ja kuntoutustuen jälkeen ollaankin suoraan työkykyisiä?? Se on varmasti tämä lama, joka antaa vielä suuremmat kyykytys-oikeudet työeläkevakuutuslaitoksillekin.

Mutta nyt töpinäksi!
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Yhteys myös lakimieheen..

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 01 Syys 2009, 10:09

vaikkei lakimies pysty auttamaan rahatilanteeseesi..
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Voi Alaria...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Syys 2009, 12:40

Alaria,
Olen hengessä mukana. Olipa kurjaa kuultavaa. :( Mutta ei sit auta, kun alkaa sotaan uudelleen. Eihän sitä muuta tekemistä olisikaan. En ole minäkään moisesta kuullut aikaisemmin, mutta kurjaa että nyt jouduin kuulemaan.

Kirsikka,
Täytyy kysyä asiantuntevien neuvojesi perusteella, että oletko mahdollisesti töissä näiden korvausasioiden parissa? Annoit ihaltavan selkeän, ytimekkään ja kattavan ohjenuoran, josta on varmasti hyötyä. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Ei tullut kuntoutustukea saati eläkettä

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Syys 2009, 13:38

alaria kirjoitti:Sain eilen hylkäävän päätöksen työeläkelaitokselta tapaukseeni. Eli minun pitäisi heidän mielestään mennä töihin heti lokakuun alusta.

En ole kyllä kuullut aiemmin, että kuntoutustukea ei jatketa, vaan yhtäkkiä hyppäsit työkuntoiseksi. Outoa.

Saa nähdä kuinka tässä minun käy tammikuussa, että alkaako laman seurauksena paukkumaan samansuuntaisi päätöksiä ihan yleisesti.

Onko sulla ketään, jonka saisit nyt kaveriksi noihin Kirsikan mainitsemiin toimiin?

Voimia taisteluun!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tahdonvoimalle :)

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 01 Syys 2009, 14:20

Kirsikka,
Täytyy kysyä asiantuntevien neuvojesi perusteella, että oletko mahdollisesti töissä näiden korvausasioiden parissa? Annoit ihaltavan selkeän, ytimekkään ja kattavan ohjenuoran, josta on varmasti hyötyä

**
Vastaus Tahdonvoimalle .. en ole, mutta olen kokenut "ammattisairas", kun on jo 5 vuotta täynnä omasta liikenneonnettomuudesta.

On omaa kokemusta sinisilmäisyydestä, omien vammojen oiretiedostamattomuudesta, luottamuksesta vakuutuslaitokseen ja lujaa luottamusta siihen että ilman muuta kaikkea kuntoutetaan ja korvataan ansiomenetystä, mitä vammoja tai vaivoja tulee kolarista.

Tämä sinisilmäisyys loppui alle vuoteen, kun kokemusta alkoi kertymään Suomen oikeusturvasta ja siitä, miten kohdellaan ihmisiä jotka ovat joutuneet onnettomuuteen täysin omaa syytään. Kokemusta on myös
laajemmalti, sillä olen pyörinyt noita kuntoutustutkimusyksikköjen käytäviä kuukausi tolkulla, joten kaveripiiriäkin on näistä tullut melkoisesti ja heidän kokemustaan asioiden sujumisesta.

Ei suju :twisted:
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Syys 2009, 16:37

alaria kirjoitti:Sain eilen hylkäävän päätöksen työeläkelaitokselta tapaukseeni. Eli minun pitäisi heidän mielestään mennä töihin heti lokakuun alusta.

Olen ollut vuoden sairaslomalla ja vuoden kuntoutustuella autokolarini jälkeen. Minulle on kirjoitettu pysyvän työkyvyttömyyden osalta sairasloma toistaiseksi ja nyt kun eläkepapereita lähettelin ... lopettivat kuntoutustuenkin.

Moi, alaria!

On kokemusta jotakuinkin vastaavasta tilanteesta. Niska- ja selkävamman jälkeen Henki-Sampo maksoi suhteellisen kiltisti - aina määräaikaisesti - kuntoutustukea johonkin 3-4 vuoteen asti. Sen jälkeen olinkin yhtäkkiä täysin työkykyinen. Ja tämä työkykyisyysvaihekin tuli aika yllättäen, olin toista kertaa työkokeilussa, joka aika surkeasti epäonnistui. Siitä huolimatta olin täyden 6 kk työkokeilun jälkeen yllättäen täysin työkykyinen. Kyllä tällaisia IHMEITÄ voi näköjään tapahtua... :evil: :evil: :evil:

Tämän toisen työkokeilun aikana suunnitelma oli aluksi tehdä ma, ti ja pe 3h eli yhteensä hurjat 9 h / vko. Enempää ei kunto kestänyt. Tarkoitus oli sitten pikku hiljaa nostaa tuntimääriä, mutta eihän siitä mitään tullut, kun selkä ei kestänyt. Enhän mä joka viikko saanut edes tota 9 tuntia kasaan, ja välipäivät meni ihan täysin makaillessa ja selkää lepuuttaessa, että se seuraavana päivänä olis sen kolme tuntia jaksanut - tietysti korsetin avulla.

Kun sitten 6 kk tuli täyteen tätä väkisin vääntämistä, ja oli jatkosta puhetta, sain tietää että työkokeilun maksimipituus oli 6 kk. (Sitä myönnetään 3 kk jaksoissa, joten itse asiassa olisi näemmä ollut toivottavaa olla täydessä työkunnossa jo 3 kk jälkeen.) Soitin vakuutusyhtiöön työnantajan kanssa ja siinä puhelimessa sain sitten kuulla, ettei mitään jatkoa tule. Ei työkokeilun jatkoa eikä minkäänlaisten tukien jatkoa. Tämä vakuutusyhtiön ihminen sanoi minulle, ettei muuta mahdollisuutta ole kuin että "menet normaalisti töihin tai ilmoittaudut työvoimatoimistoon työnhakijaksi". Olin aika järkyttynyt jo siinä puhelimessa, koska kuntohan ei riittänyt mihinkään, ja se vakuutusyhtiönkin ihminen sen varmasti huomasi. Tuntui myöskin aika pahalta, että olin väkisin sinnitellyt kovien kipujen kanssa sen puoli vuotta työkokeilussa - välillä 9 h viikossa ja välillä sitten tietysti vähemmän - ja kiitos oli sitten tämä... :shock: :shock: :shock:

No, lääkärin kanssa haimme sitten suoraan täyttä kuntoutustukea vuoden loppuun saakka ja siihenhän tuli tietysti hylky. Tyypillisesti ilman mainittavia perusteluja. Kun sitten tein valituksen tästä päätöksestä seuraavaan asteeseen eli nykyiseen muutoksenhakulautakuntaan, vakuutusyhtiö teki yllättävän liikkeen. Valitushan lähetetään aina vakuutusyhtiön kautta, jotta heillä on mahdollisuus tarvittaessa korjata päätöstään. No, koko kuntoutustukea eivät myöntäneet, joten lähettivät valituksen edelleen lautakunnan käsiteltäväksi, mutta kuinkas ollakaan päättivät oma-aloitteisesti myöntää allekirjoittaneelle puolikkaan pysyvän työkyvyttömyyseläkkeen! Eli hetkeä aikaisemmin olin ollut heidän mielestään TÄYSIN TYÖKYKYINEN ja valituksen jälkeen he yllättäen myöntävät mulle PYSYVÄN puolikkaan työkyvyttömyyseläkkeen, vaikken mitään pysyvää ollut hakenutkaan. Mielestäni siinä myönsivät tavallaan, että heidän ensimmäinen päätöksensä oli täydellisen väärä.

Eli kuvio on aika lailla sama kuin sulla, alaria. Ensin maksoivat muutaman vuoden kiltisti täysiä korvauksia, ja patistivat lopulta toiseen työkokeiluun. (Ekaa olin itse hakenut ja se epäonnistui surkeasti.) Toisen työkokeilun jälkeen olin kuitenkin yhtäkkiä TÄYSIN TYÖKYKYINEN. Ihmisten kiusaamistahan tämä käytännössä on, ja huonossa kunnossa olevien, ja sikäli minusta poikkeuksellisen törkeää. Tämä näyttää kuitenkin tapa olevan, ja ehkä kokeilevat, että saavatko jotkut "peloteltua" työkuntoon ja loppujen tapauksessa yrittävät luistella korvauksista. Säästäväthän ne siinä paljon, kun joutuvat maksamaan vain puolikkaita korvauksia ja kuntoutuja joutuu hakemaan sen toisen puolikkaan jostain muualta, työkkäristä tai sossusta tai pankista jne.

alaria kirjoitti:Ilmeisesti on mentävä työkkäriin heti lokakuun alusta vaikkei voi tehdäkkään töitä.

Jes. Voisit vaikka soittaa etukäteen ja katsoa saisitko varattua ajan työvoimaneuvojalle, joka on erikoistunut vajaakuntoisten työnhakuun. Jokaisessa työvoimatoimistossa pitäisi olla tällainen työvoimaneuvoja, vaikkei toiset työvoimaneuvojat aina tunnu edes tietävän asiasta. Sun olisi vaan helpompi asioida sellaisen kanssa, ja saisit paremmin vastauksia kysymyksiisi. Prosessi on kuitenkin sama kuin normaalityönhakijan eli joudut ihan samalla tavalla täyttämään hakemuskaavakkeet ja tuomaan tarvittavat liitteet ja jopa laitat rastin kohtaan, jonka mukaan haet "täysipäiväisiä töitä". Tämä kaikki ihan riippumatta siitä, vaikka sulla oliskin työnantaja. Mukanasi viet lisäksi lääkärin B-lausunnon, jonka mukaan olet täysin työkyvytön. Näin eivät sulle töitä tarjoa, mutta korvaukset alkavat rullata.

alaria kirjoitti:Hyviä neuvoja kaipaava epätoivoinen, pysyvän haitan luokka vähintään neljätoista.

Yritä, alaria, olla vaipumatta epätoivoon. Sä saat varmasti korvauksia ja lopulta täyden eläkkeenkin, jos kuntosi on niin huono. Ikävä kyllä siihen menee sitten aikaa ja joudut aika lailla taistelemaan sen eteen.

Jos sitten vakuutusyhtiö vaatii työkokeiluja, niin menet tietysti, mutta muista toimia täysin kuntosi sallimissa rajoissa. Siellä ei kannata yrittää venyä terveyden kustannuksella, siitä ei todellakaan näytä olevan hyötyä. Jos jonain päivänä kunto ei kestä ollenkaan töihin menoa, et mene. Jos toisena päivänä on hiukan parempi, teet vain jaksamisesi mukaan. Ja pidät huolen siitä, että nämä "epäonnistumiset" kirjataan ylös siihen raporttiin, joka työkokeilustasi tehdään. Se on sitten jatkoa varten yksi hyvä lisätodiste huonosta työkyvystäsi, vaikkei sekään kaikkea ratkaise.

Joka tapauksessa, yritä jaksaa taistella, me ollaan kyllä hengessä mukana! Voimia sulle, alaria! :D :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Osanottoni :(

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 07:54

Kirsikka kirjoitti:...Työeläkelaitokselta pitää pyytää sekä lääkärinkansiot asiastasi että työeläkelaitoksen kuntoutussuunnittelijalta kuntoutussuunnitelma...
Kelasta ainakin käsittelijän ja vakuutuslääkärin muistiinpanot asiastasi.
Varmista, että heillä on ne työkyvyttömyys-b tai c-lausunnot käytettävissään...
Työttömyyskassaan yhteys, selvitettävä miten ansiosidonnaisen päivärahan kanssa menetellään...
Tässä vaiheessa ihmettelen, etteikö liikennevakuutusyhtiö ole ottanut kantaa sinun tilanteeseesi, vai ovatko aikaa sitten laittaneet sinut terveeksi ennen kun vuosi on kulunut kolarista ?

Kiitos vinkistä.

Pyydän myös mainitsemasi asiakirjat ...!

Työttömyyskassasta ohje, että ensin työkkäriin ilmoittautumaan ... jonne menen tänään.

Kiitos paljonm kaikesta!
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:48, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 07:57

fedja kirjoitti:
Onko sulla ketään, jonka saisit nyt kaveriksi noihin Kirsikan mainitsemiin toimiin?

Voimia taisteluun!

Onneksi aviopuoliso vielä jaksaa vääntää paperia ja tapella, kun itse välillä sorrun ja annan kävellä ylitseni. Kiitos vinkeistä!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 08:03

DirtyDeeds kirjoitti:
Jes. Voisit vaikka soittaa etukäteen ja katsoa saisitko varattua ajan työvoimaneuvojalle, joka on erikoistunut vajaakuntoisten työnhakuun.

Kiitos DirtyDeeds!

Tänään käyn vasta ilmoittautumassa ja sitten minulle kuulemma varataan aika tälle kuntoutussuunnittelijalle tai erikoistyövoimaneuvojalle ...

En olisi itse tajunnut!
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat