työtapaturma ja käräjäoikeuteen liikennevahinkona

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

työtapaturma ja käräjäoikeuteen liikennevahinkona

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Elo 2009, 09:50

Olen viemässä työmatkalla sattunutta niskan retkahdusvammaa ja aivovammaa nyt käräjäoikeuteen liikeennevahinkona.

Onko muilla kokemuksia asioista ja mahdollisia vinkkejä tulevan varalle?

Aikaa palaa ja toimeentulo on vaakalaudalla, koska eläkepäätökseni antaa edelleen odottaa itseään. Sitten kuulemma pitää mennä työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, vaikka on sairaslomalla. Näin pitäisi saada ansiosidonnaista päivärahaa ne 500 päivää.

Tietääkö kukaan onko siinä eroa, että onko työsuhteessa vaiko eikö? Sillä työnantaja miettii työsuhteen purkua, koska olen toistaiseksi sairaslomalla ja olen ollut jo poissa töistä 2 vuotta.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:50, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Re: työtapaturma ja käräjäoikeuteen liikennevahinkona

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Elo 2009, 13:26

alaria kirjoitti:Aikaa palaa ja toimeentulo on vaakalaudalla, koska eläkepäätökseni antaa edelleen odottaa itseään. Sitten kuulemma pitää mennä työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, vaikka on sairaslomalla. Näin pitäisi saada ansiosidonnaista päivärahaa ne 500 päivää.

Tietääkö kukaan onko siinä eroa, että onko työsuhteessa vaiko eikö? Sillä työnantaja miettii työsuhteen purkua, koska olen toistaiseksi sairaslomalla ja olen ollut jo poissa töistä 2 vuotta.

Moi, alaria!

Joo, vakuutusoikeuden puolueettomuuteen en itse luota himpun vertaa, ja uskon, että käräjäoikeus on HUOMATTAVASTI parempi vaihtoehto. Jos hyvin käy, sieltä voit jopa saada oikeudenmukaista kohtelua... :P

Joo, työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi muuten ihan normaalisti, mutta otat B-lausunnon mukaan. Olet sitten ns. vajaakykyinen työnhakija, jolle ei töitä tarjota, mutta se työnhakuprosessin aloittaminen ja voimassapitäminen on edellytys sen ansiosidonnaisen saamiselle sairastellessa.

Ansiosidonnaisen suhteen ei ole merkitystä, onko sulla työpaikka vai ei. Silti pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, vaikka se hassulta tuntuukin.

Työnantaja ei saa purkaa työsopimusta sairauden takia, mutta sairauden seurauksien perusteella se ikävä kyllä onnistuu. Sellainen pykälä on olemassa, että mikäli työntekijän "työkyky on alentunut olennaisesti ja pysyvästi", niin työnantaja saa halutessaan purkaa työsuhteen.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Elo 2009, 18:57

alaria kirjoitti:Tietääkö kukaan onko siinä eroa, että onko työsuhteessa vaiko eikö? Sillä työnantaja miettii työsuhteen purkua, koska olen toistaiseksi sairaslomalla ja olen ollut jo poissa töistä 2 vuotta.

Minun työsuhdetta purettaessa sanottiin, että sairauden takia voi työsuhteen purkaa, jos sairaus ei ole työperäistä.

Sinullahan tuo oli työmatkalla tapahtunut tapaturma. En tiedä katsotaanko työmatkalla sattunut tapaturma työperäiseksi sairaudeksi vaiko ei.

En osaa sanoa, onko pitkälä tähtäimellä väliä onko työsuhdetta olemassa vai ei. Ja kuinka työsuhdeen olemassaolo/olemattomuus vaikuttaa käräjillä. Saattaa olla hiukan eri juttu kuin muissa elimissä. Minun elämääni sillä ei ainakan tällä hetkellä ole vaikutusta, että työsuhde purettiin, mutta en olekaan käräjillä näiden asioiden kanssa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Elo 2009, 22:49

fedja kirjoitti:Minun työsuhdetta purettaessa sanottiin, että sairauden takia voi työsuhteen purkaa, jos sairaus ei ole työperäistä.

Sinullahan tuo oli työmatkalla tapahtunut tapaturma. En tiedä katsotaanko työmatkalla sattunut tapaturma työperäiseksi sairaudeksi vaiko ei.

http://helsinki.chamber.fi/index.phtml? ... 1238&s=154
Työsuhde
Sairaus irtisanomisperusteena

Asiallisen ja painavan syyn vaatimus

Työsopimuslain mukaan työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijän työsuhde asiallisesta ja painavasta syystä. Työntekijästä johtuvana asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää sellaista työsopimuksesta tai laista johtuvien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä, jotka vaikuttavat olennaisesti työnantajan ja työntekijän väliseen työsuhteeseen. Työsopimuksen irtisanominen on sallittua myös, jos työntekijän henkilöön liittyvät työntekoedellytykset ovat muuttuneet niin olennaisesti, ettei työntekijä tämän vuoksi enää kykene selviytymään työtehtävistään eikä hänelle voida tarjota muita tehtäviä joihin hän kykenisi työkykynsä perusteella.

Lain mukaan asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida kuitenkaan pitää työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa, ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, ettei työnantajalta voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista.

http://www.terveysportti.fi/terveysport ... i=ttl00454
Sairaustietojen käsittelystä työsopimusta päätettäessä

...
Työnantaja saa päättää työsuhteen työntekijän sairauden perusteella ainoastaan, jos sairaus on heikentänyt työntekijän työkykyä olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, ettei työnantajalta voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista (työsopimuslain luvut 78 ). Ennen kuin työnantaja voi päättää työsopimuksen sairauden perusteella, hänen tulee siis selvittää tai ainakin arvioida, kuinka olennaisesti ja pitkäaikaisesti sairaus on heikentänyt työntekijän suoriutumista työntehtävistään. Velvoite koskee myös koeaikaa.
...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 12 Elo 2009, 09:57

Kiitos vastauksista ...

Odottelen poterossani, että mitä työnantaja tekee ja toisaalta mitä työeläkevakuutusyhtiö tekee eläkepäätökseni osalta ...

Elämme jännittäviä aikoja.
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:50, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Vähän kokemusta..

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 16 Elo 2009, 18:52

Moi,
mulla on samantyyppistä kokemusta, sillä jouduin myös työmatkalla liikenneonnettomuuteen. Haaste on lähtenyt käräjäoikeuteen viime vuoden loppupuolella, vuoden alkupuolella liikennevakuutusyhtiö vastasi juristinsa vastauksessa (ei vakuutusyhtiön oma), ettei minussa ole mitään vikaa. Korvausvaatimuksetkin olivat hämmästyttävän isoja ja haittaluokka myös. En muista, mollattiinko tutkimuksiakin, mutta epäolennaisia asioita oli alleviivailtu.

Prosessihan menee suurinpiirtein näin;
- oma juristi kirjoittaa haasteen ja lähettää käräjäoikeuteen.
- käräjäoikeus lähettää sen käsittäkseni vakuutusyhtiölle ja kärjäjäokeus määrittelee tuomarin. Aikataulu avoin.
- vakuutusyhtiöllä on jonkin aikaa aikaa vastata kanteeseen.
- Yleensä vakuutusyhtiön vastineessa lukee, että he haluavat Teon (nykyisin VALVIRA) lausunnon asiasta.

Minä olen siis vaiheessa, jossa Valviran lausuntoa odotellaan.

** Käsittääkseni työsuhde ja muut elävät omia polkujaan käräjäoikeden ulkopuolella. Oman työsopparin jouduin itse purkamaan kirjallisesti, kun sairaslomaa oli kestänyt jo 4,5 vuotta ja pysyvä työkyvyttömyyseläke alkoi, joka siis työsuhteen purkuperuste; eläkkeelle siirtyminen.

Tsemppiä :) Kaipa tämä tästä??
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 19 Elo 2009, 09:05

Joo nyt kenkää tuli. Että kehtasivat, sillä ensi kuun sisällä nähdään mitä eläkepäätös on.

Olisin voinut mahdollisesti siirtyä eläkkeelle tyylikkäästi.

Nyt ensi järkytys on mennyt ohi ja on vain jatkettava eteenpäin. Ei työnantajani ole muutenkaan ollkut avulias, vaikka kyseessä oli työtapaturma.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Elo 2009, 11:32

alaria kirjoitti:Joo nyt kenkää tuli. Että kehtasivat, sillä ensi kuun sisällä nähdään mitä eläkepäätös on.

Olisin voinut mahdollisesti siirtyä eläkkeelle tyylikkäästi.

Nyt ensi järkytys on mennyt ohi ja on vain jatkettava eteenpäin. Ei työnantajani ole muutenkaan ollkut avulias, vaikka kyseessä oli työtapaturma.

Alaria. Onko lakimies sitä mieltä, että kenkää voi antaa, vaikka työmatkalla tapahtunut tapaturma? Kannattaisiko sitä kysyä jostakin.

En nyt tiedä mitä se työnantaja voittaa irtisanomalla. Kuitenkin samalla lailla hän on velvoitettu eläkemaksuihin.

Tsemppiä!
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 20 Elo 2009, 09:00

Hei Feedja,

Lakimieskin totesi, ettei mitään ole tehtävissä, sillä olen ollut jo niin kaun sairaslomalla. Ei kuulemma ole mitään tekemistä vaikka työtapaturman syytä. Lakimies sanoi vaan, että kiertävät suurta moraalista velvoitettaan. Olen samaa mieltä. Toivottavasti tulisi isot eläkemaksut ...! Paha saa aina palkkansa muodossa tai toisessa.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Osanottoni

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 20 Elo 2009, 10:13

Jep, osanottoni.

Näin se vaan menee. Edellisen laman yhteydessä työnantajapuoli sai tehtyä pieniä viilauksia työehtosopimuksiin, tämä yksi niistä.
Asiasta on ollut joskus ihme ja kumma Hesarissakin mielipidesivustoilla. Hesari kun valikoi, mitä antaa julkaista...

Kannattaa varautua pahimpaan, joten jos asiat hiukan paremmin, ilahtuu ja eikä tule liiemmälti pettymyksiä. Mutta jos olet ollut jos 2 vuotta sairiksella, eiköhän se kuntoutustuki jatku edelleen samana. Yleensä sitä ei keskeytetä muuten kun ammatillisen kuntoutuksen ajaksi.

Varautuisin kuitenkin etsimään liiton kassan ehdot työttömäksi työnhakijaksi -uralle. Varmuuden vuoksi. Muistaakseni vaaditaan 42 viikon palkkatietoja, oli sitten milloin tahansa olleet ja mitähän muuta.
Samalla kun sivuja tutkisin, itseäni viihdyttääkseni katselisin myös, mitä kuuta liitto käsittelee tällä hetkellä. Oman liiton kassa taisi toukokuussa käsitellä hiihtoloman aikaisia hakemuksia....
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 08:22

menen työkkäriin ilmoittautumaan työnhakijaksi, jotta voin hakea ansiosidonnaista.

Mutta mitä sitten 500 pv:n jälkeen, kun ansiosidonnainen loppuu??? peruspäivärahako??
Viimeksi muokannut alaria päivämäärä 21 Huhti 2010, 09:51, muokattu yhteensä 1 kerran
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Syys 2009, 12:48

Kun olet 500 päivää nauttinut ansiosidonnaisia, olet taas oikeutettu KELAn sairaspäivärahaan vuoden ajan. KELAn sairaspäivärahaahan saa vuoden yhdestä vaivasta nauttia, ja kun vuoden olet sitä "nauttimatta", niin se oikeus taas on uudistunut. Se vaan tietysti tuppaa aina pikku hiljaa laskemaan, koska se lasketaan olikos se nyt viimeisimpien verotustietojen mukaan. Ja siinä ei oteta huomioon sitä, että ne saattavat olla sairauskorvauksia eikä varsinaista palkkaa...

En usko, että on mitään rajoitusta siinä, miten usein voit eläkehakemuksia sisään laittaa. Voi olla ihan hyvä idea laittaa mahdollisimman usein ja yrittää niitä vähän taivutella suostuvaisemmiksi jatkuvalla paperityöllä. Jollei muuta, niin saat ainakin järjestettyä niille tekemistä, ettei tule aika pitkäksi... :P :twisted: :P
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Syys 2009, 12:57

Niin joo, 300 päiväähän se tais olla se KELAn sairaspäivärahojen kesto? Joka tapauksessa tasan vuoden tauko siinä antaa oikeuden nostaa niitä taas uudet 300 päivää. (Tää on tällasta, sama pää kesät talvet, niin tahtoo muistikin aina välillä heittää... :shock: :D :shock: )
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat