Tiedoksi: Matkavak. korvaukset (Pohjola) + lääkärilausunnot

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Tiedoksi: Matkavak. korvaukset (Pohjola) + lääkärilausunnot

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 11 Maalis 2009, 18:49

Kun lääkäriltä tarttee B-lausuntoa Kelalle liittyen matka/matkustaja/matkatapaturmaan, niin jos lekuri on tuttu, kannattaa pyytää laskun titteliksi esim. hoitopalkkio/tutkimus X . Jos laskussa lukee tittelinä B-lausunto ja summa X, niin Pohjola ei korvaa sitä. Eikä kai muutkaan yhtiöt. Jaa miksi, aina oppii uutta.

Perustelut:
Matkustajavakuutus korvaa lääkärinlausuntopalkkiot yhtiömme pyytämistä korvauskäsittelyn kannalta tarpeellisista lausunnoista. Palkkio maksetaan, kun pyytämämme lausunto toimitetaan alkuperäisenä.

Toisin sanoen:
B-lausunto ei ole korvauskäsittelyn kannalta tarpeellinen ja sitä ei korvata. Mutta esim. E-lausunnot ovat ja ne korvataan, jos vaan Pohjola saa alkuperäiset. Näin lienee muillakin yhtiöillä.

Lausunnoista tietoa netisssä:
http://www.terve.com/suomalt/lisatieto/ltod
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Maalis 2009, 00:07

Kiitos vinkistä!

Tuota täytyykin käyttää seuraavalla kerralla. Samalla lailla B-lausuntoja ei korvata myöskään yksityisissä tapaturmavakuutuksissa ja nehän maksavat, kun yleensä ovat ns. laajoja lausuntoja.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Maksavat joo

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Maalis 2009, 20:31

150 euroa tuli takkiin, niin että humpsahti. Mieti mummon markoissa 900 mk. Ja mitä oon saanut tolla Kelasta? Ansioon sidottua pvärahaa ajalta toukokuu-elokuu 08 ja sitten mistään mitään. Suhteellisen kallis B-lausunto. No, onneksi toimittajan hommia pystyi tehdä himasta ja vaakatasosta loppuvuoden. Terve, kun olin... ;)

Nim.
Maaliskuussa ekat päivät, kun alkoi pysyä pystyssä ja pää selvänä, kun niska ei painunut kasaan... ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

E, B vai C - lausunto?

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Maalis 2009, 22:43

Miksi lääkäri teki B-lausunnon?

Mulle on lekuri tehnyt aina E-lausunnon vakuutusyhtiötä varten, silloin toisen kolarin jälkeen sen vajaan vuoden. Sehän voi olla yhtä laaja kuin E.

Vai oliko B-lausunto taas Kelaa varten?

Senhän voi teetättää yleislekurillakin vaikka fysiatrin E-lausunnon mukaan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

No tietty Kelalle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 12 Maalis 2009, 23:15

... eihän tommosia tiedäö. Siksi pistinkin tänne... ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Maalis 2009, 23:32

Vastaan fedjan kysymykseen ihan mutu-tuntumalla...
Minulla tapaturmavakuutusyhtiöön ja Kelaan kirjoitettiin ensimmäisen vuoden aikana pelkkiä E-lausuntoja ja ne kelpasivat, mutta kun työkyvyttömyys jatkui, niin alkoivat vaatia B-lausuntoja.
Niiden perusteella on myös myönnetty kuntoutumistuki ja siitä sain Ilmariseltä pyynnön nimenomaan B-lausunnnosta.

B1-lausunolla, joka on laaja myönnettiin osatyökyvyttömyyseläke.
Jos Kela haluaa sairauspäivärahaa myönnettäessä tarkempaa tietoa, niin hekin ovat pyytäneet B-lausuntoa.
En tiedä, onko mitään tarkkaa systeemiä noiden E- ja B-lausuntojen käytännöstä, mutta ilmeisesti ainakin silloin, kun maksaminen menee "harkintaan", niin haluavat laajemman lausunnon.

Kyllä maksava taho itse niitä pyytelee jos haluaa, joten itse siitä ei tarvitse huolehtia.

Niin, se tuli mieleeni, että jos vakuutusyhtiö ITSE pyytää B-lausuntoa, niin silloin he sen myös maksavat sen---ainakin minulla on maksettu ja lääkäri on voinut laskuttaa suoraan yhtiötä. Kela ei ole kirjeissään ilmoittanut maksavansa, enkä ole laskuja sinne lähettänytkään, koska saan tällä hetkellä ne kunnalliselta puolelta ja hinta on n.30.

Menen nyt itsekin sekaisin... :oops: , mutta olisiko tuo vuosi aikarajana jonkinlainen totuus ainakin vakuutusyhtiöiden taholta, Kelahan niitä voi pyydellä koska vaan, (siitä minulla on kokemusta).
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

B-lausunto

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 13 Maalis 2009, 01:06

B-tarvittiin mun kohdalla 60 työkyvyttömyyspäivän ylittyessä, eli kolme A-todistusta riitti mutta sitten halusivat jo B:n. Taitaa vamman laatu vaikuttaa... Ja tolla lausunnolla ei tosiaan ollut mitään virkaa missään.
tahdonvoimaa

Re: B-lausunto

ViestiKirjoittaja Temssi » 13 Maalis 2009, 04:41

tahdonvoimaa kirjoitti:B-tarvittiin mun kohdalla 60 työkyvyttömyyspäivän ylittyessä, eli kolme A-todistusta riitti mutta sitten halusivat jo B:n. Taitaa vamman laatu vaikuttaa... Ja tolla lausunnolla ei tosiaan ollut mitään virkaa missään.

Tuo on varmaankin juuri Kelan käytöntö, eli se totuus.
Itse olin silloin sen ensimmäisen vuoden niin sekaisin, etten kiinnittänyt huomiota pitikö olla B-lausunto, ensimmäisen 6kk:n aikana Töölön sairaalasta kirjoitettiin aina E-lausunto, mutta sitten sairausloman jatkamistä sieltä ei enää kirjoitettu, koska kontrollikäynnit loppuivat sillä erää--ennen vuositkontrollia.

Jouduin siirtymään yksityiselle ja kai ne sitten aina automaattisesti kirjoittivat B:n.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja elmotin » 02 Touko 2009, 19:31

fedja: jos olet ollut kolarissa, niin eikö hoidot ja jälkipyykit korvaa liikennevakuutus, ei KELA?

Itse olen nimittäin liikennevahingossa vammautunut, ja vakuutusyhtiö korvaa kaikki hoidot, lääkkeet, lausunnot jne. Kelan kautta en saa mitään hakea, esim. lääkekorvauksia tai lääkärikäyntejä, vaan kaikki menevät vain vakuutusyhtiöön. Minulla se on A-vakuutus, eli käytännössä kuitenkin Pohjola. 5 vuoden aikana ei kertaakaan ole valitettu siitä, että olisi väärä lausunto, vaikka on ollut B- ja E -lausuntoja varsin sekaisin.
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti
Palstan virallinen fysioterapeutti

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat