Pysyvä haitta - muualta mitään etuja jos ei vakuutuksesta?

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Pysyvä haitta - muualta mitään etuja jos ei vakuutuksesta?

ViestiKirjoittaja Nani » 09 Maalis 2009, 15:02

Heips,

minä kun olen tällainen väliinputoaja eli en saa mitään korvausta vakuutuksesta enkä potilasvahinkolautakunnasta, niin jos haen lääkäriltä lausunnon pysyvästä haitasta, niin saakos sillä jotain vero- tm. alennuksia/etuja? Tiedäätkö kukaan?

Eli kannattaako hakea se B-lausunto?

Kyselee
Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 07 Touko 2009, 13:34

Moikka Nani,

Kannattaa varmaan kysäistä Kelasta saisiko sieltä esim. jotain vammaistukea, tms. Tuli vasta itsellenikin äsken mieleen kun esim. keliakiakin luetaan vammaistuen piiriin. Varmasti riippuu paljolti vamman laadusta. Sitten toinen mikä voisi olla ainakin liikennetapaturmien kohdalla niin joku tieliikennevakuutuskeskus vai mikähän se oli..
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 07 Touko 2009, 18:57

Mansku kirjoitti:Moikka Nani,

Kannattaa varmaan kysäistä Kelasta saisiko sieltä esim. jotain vammaistukea, tms. Tuli vasta itsellenikin äsken mieleen kun esim. keliakiakin luetaan vammaistuen piiriin. Varmasti riippuu paljolti vamman laadusta. Sitten toinen mikä voisi olla ainakin liikennetapaturmien kohdalla niin joku tieliikennevakuutuskeskus vai mikähän se oli..

Kiitos, Mansku, vastauksestasi.

Tässä välin onkin jo selvinnyt, ettei pysyvän haitan aste kohdallani ole kuin 1 ja esim. verottaja 'vaatii' kolmosen ennen kuin saa verovähennyksiä tm.

Vakuutusasiat on selvitetty ja niistä ei tosiaan tule mitään, olen ollut yhteydessä mm. Liikennevahinkolautakuntaan ja Liikennevakuutuskeskukseen.

Olen siis toden totta väliinputoaja korvauksien suhteen, onneksi sentän pääsen keskussairaalan maksusitoumuksilla käymään Ortonissa OSKU-jaksoilla sekä craniosakraaliterapiassa täällä omalla paikkakunnalla. Onhan sekin jo jotain.

Terveisin
Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Touko 2009, 22:03

Nani kirjoitti:Olen siis toden totta väliinputoaja korvauksien suhteen, onneksi sentän pääsen keskussairaalan maksusitoumuksilla käymään Ortonissa OSKU-jaksoilla sekä craniosakraaliterapiassa täällä omalla paikkakunnalla. Onhan sekin jo jotain.

Terveisin
Nani

No, mä liityn sun seuraan... ;) Väliinputoajat ry:een nääs.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: Pysyvä haitta - muualta mitään etuja jos ei vakuutuksest

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Touko 2009, 22:21

Nani kirjoitti:Heips,
minä kun olen tällainen väliinputoaja eli en saa mitään korvausta vakuutuksesta enkä potilasvahinkolautakunnasta, niin jos haen lääkäriltä lausunnon pysyvästä haitasta, niin saakos sillä jotain vero- tm. alennuksia/etuja? Tiedäätkö kukaan?

Voi hakea takautuvasti viiden vuoden ajalta alentuneen veronmaksukyvyn takia veroja takaisin. Siis, jos sairasmenot ovat suhteessa tarpeeksi suuret verrattuna tuloihin. En muista rajoja. Itse voisin tehdä tämän 2004 vuodelta, mutta en jaksa, joten taitaa ylimääräiset hilut jäädä saamatta.

Minä en sinänsä saa mitää korvauksia vakuutusyhtiöltä. Toisen kolarin jälkeen n.4 lääkärissä käyntiä ja 10krt fyssaria. Siinä kaikki. En ole tainnut vielä muuten saada kivusta ja särystä 2. kolarin jälkeen. Pitääköhän nekin hakea ennenkuin juhannuksena umpeutuu 3v. Ei oikein jaksa noita asioita. Tarpeeksi kun jaksaa elää just ja just näitten vaivojen kanssa ü.

Verottajalta saan kokopäiväeläkeläisenä invaliditeettivähennyksen.

Ai niin. Ja saanhan alinta hoitotukea, nyt 16krt kuljetuspalvelua/kk. Toisen jakson (15krt) fyssaria yliopistosairaalan maksaman tän 12 vuoden aikana.

Joo, itte asiassa pysyvästä haitasta joo ei taida saada korvauksia muualta kuin vakuutusyhtiöstä vai miten on asia? Onko korvaus silloin kertakorvaus vai miten se oikein tapahtuu?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja millakiss » 17 Kesä 2009, 18:41

Päivää :) !
Valiinputoajat ry toimintaan ilmoittaudun myös mukaan.

Veronmaksukyvyn alentumisvähennys on tämä termi, joka täytetään esitäytettyihin veroilmoituksiin. Sen jättöpäivä oli n. kk sitten. Siihen sai hakea 2 vkoa lisäaikaa. Enempää eivät myönnä.
Sairastamiskuluja pitää olla vuoden aikana 700 e.
Ja tulot ratkaisevat saako verovähennystä. Perheen yhteiset tulot lasketaan. Se on yhteensä muistaakseni 37 000 e/v.

Suosittelen soittoa valtakunnallliseen veropuhelimeen, sieltä osaavat asian neuvoa.
millakiss
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nani » 17 Kesä 2009, 20:01

Tervetuloa Väliinputoajat Ry:een sinäkin, Millakiss...

Kunpa joku multimiljardööri perustaisi säätiön tms. joka maksaisi korvauksia meidänlaisillemme väliinputoajille, jotka oikeasti ansaitsisimme saada korvauksia jostain.

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Kesä 2009, 20:38

Nani kirjoitti:Kunpa joku multimiljardööri perustaisi säätiön tms. joka maksaisi korvauksia meidänlaisillemme väliinputoajille, jotka oikeasti ansaitsisimme saada korvauksia jostain.

Hei, Kiitos kovasti vinkistä! Täällä nääs noi setelit lentelee ja olen kovasti miettinyt, että mihinkähän niitä laittelis täältä pois kuleksimasta.

:wink:
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nani » 17 Kesä 2009, 21:09

fedja,

tilinumeroni on.... ;-)

Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: Pysyvä haitta - muualta mitään etuja jos ei vakuutuksest

ViestiKirjoittaja Mansku » 06 Heinä 2009, 14:00

fedja kirjoitti:Joo, itte asiassa pysyvästä haitasta joo ei taida saada korvauksia muualta kuin vakuutusyhtiöstä vai miten on asia? Onko korvaus silloin kertakorvaus vai miten se oikein tapahtuu?

Mielestäni luin että tuolta liikennevakuutuskeskuksesta pystyisi kolarien kohdalla hakemaan myös pysyvästä haitasta korvausta. Itse hain ulkomailla sattuneesta tuntemattoman ajoneuvon tapaturmasta, selvittelivät aikansa Espanjan suunnalta asiaa, mutta hylsynä tuli takaisin kun eivät saaneet mitään selville. Mietin tässä että kehtaisikohan sitä hakea uudelleen nyt kun on vimosen päälle paperit joissa lukee ettei ole voinut aiheutua muutoin kuin tapaturmaisesti..periaatteessahan luulis että niiden pitäis korvata vaikkei asia selviäkään sieltä päästä kun kerran Suomessakin korvataan tuntem. ajoneuvon tapauksia..?
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 06 Heinä 2009, 16:21

Laita, Mansku, ihmeessä uudestaan paperit sisään! :P
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Heinä 2009, 13:18

Mansku,
minun mielestäni samasta tapaturmasta ei voi hakea korvauksia useammalta vakuutusyhtiöltä...
Jos niitä hakee omalta tapaturmavakuutusyhtiöltä, niin silloin liikennevakuutus ei korvaa. Muistaakseni liikennevahinkovakuutus on ensisijainen maksaja liikennetapaturmissa. Vapaa-ajan tapaturmavakuutus korvaa sitten muut tapaturmat.

Tarkista kuitenkin ensin.
Minulta Tapiola kysyi aina, että onko kyseessä työtapaturma tai liikennetapaturma, joten ymmärsin siitä, että jos se olisi ollut jompikumpi, niin Tapiola ei silloin olisi ollut maksaja.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Heinä 2009, 13:22

Vielä fedjan kysymykseen: pysyvän haitan korvaus on kertaluontoinen, tosin siitä yleensä maksetaan ensin tilapäisen haitan korvaus ja tietyn ajan kuluttua määritellään pysyvä haitta ja korvaukset tulevat oman vakuutuksen perusteella, eli siihenkin vaikuttaa se, millaisen vakuutuksen on aikoinaan itselleen ottanut.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat