Pysyvän haitan korvaus

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

No jopas...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2009, 14:49

No jopas on taas törkeää Mansku! Ei voi muuta sanoa, kuin että jos selkeä aivovamma-niskavamma-yhdistelmä on diagnosoitu, niin ihmettelen suuresti, miten se noin voi vakuutusyhtiössä jälleen muuttua. Saatana sentään, että sapettaa tää touhu.

Yksi toimiva kontakti/yhteistyökumppani noissa mediajulkisuusasioissa olisi Hippokampus-järjestön Jari P. Jokinen, joka on ollut luotsaamassa/auttamassa/luomassa oikeutta monen niskavamma/aivovammapotilaan apuna. Jari kuuluu mm. Markus Helasen tukijoukkoon ja ymmärtääkseni hän on "erikoistunut" juuri näihin vakuutuskorvattavuusepäkohtiin.

http://www.hippokampus.net
-sivuilta ja etenkin heidän foorumilta löytyy paljon tarinaa liittyen juurikin näihin vakuutuskysymyksiin. Siellä on myös Jarin yhteystiedot. Jari on myös FB:ssa nimellä Jari P. Jokinen.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 08 Syys 2009, 15:30

Kiitos vinkistä Tahdonvoima! :) käynpä kurkkaamassa sivut..
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Kannattaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 08 Syys 2009, 16:00

Kyllähän joukossa on aina voimaa ja kästtääkseni Hippokampuksella on aktiivista toimintaa, joka on verrattain rohkeaa. Heiltä löytynee myös kontakteja ja kohtalotovereita myös aivovamma-asioiden sarallea. En tunne kyseistä henkilöä. Mutta Jari on muistaakseni itsekin aivovamman ja niskavamman kanssa paininut vuosikausia. Tsemppiä taisteluun! =)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Syys 2009, 08:16

Hei Mansku,

Käsitääkseni sinun on aina valitettava, jotta voit myöhemmin nostaa lakijutun 3-vuoden sisällä. Eli valitus vain menemään ja sitten kynsiä teroittamaan taisteluun...

Voimia sinulle ...
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Syys 2009, 11:15

Hippokampuksesta otettiinkin muhun jo yhteyttä kun laitoin palstalle tilanteestani. Näin kirjoittelivat foorumille:

"Näinhän se menee, 99,9 % täällä aivovamma-puolella on vakuutuslaitosten kanssa ongelmia ja juuri samalla lailla kuin sinullakin. Sinulla nyt onneksi on vähän myönnetty haittaa, monella kun ei ole lainkaan haittoja vakuutusyhtiön mielestä, vaikka hengityskoneesta ovat lähteneet onnettomuuden jälkeen... alle vuoden kuluttua täysin terveenä. Ja jos ei ole täysin terve, ei liikenneonnettomuus ole lainkaan syy-yhteydessä niihin pieniin vaivoihin, joita huippulääärit ovat todenneet.

1) Oikeusturvavakuutukseen ilmoitus, että haluat käyttää sitä tähän tapaukseen. Luvan saaminen kestää jonkin aikaa.
Nordea halusi erikoislääkärin lausunnon sekä vakuutusyhtiön vastineen.
2) Yhteys lakimieheen, täällä sivuilla on suosituksia erinomaisista lakimiehistä. Lakimiehellä pitää olla meriittiä vakuutusyhtiöiden kanssa kinastelusta, joten tämä pitää pitää mielessä.
3) Missään nimessä ei Liikennevahinkolautakuntaan, sen käsittely kestää vuoden ja tulos on täsmälleen sama kuin vakuutusyhtiön.

Pelko pois lakiasioista, sillä ne huippulääkärit ovat huippulääkäreitä, vakuutusyhtiön humpuukilausunnot eivät paina lakituvassa, jos on erinomaiset lääkärilausunnot alan huipuilta.

Näillä eväillä eteenpäin :) "

Eli ehkäpä tässä on vaan tiukasti lähdettävä etenemään ja toivoa parasta :)
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Syys 2009, 11:19

alaria kirjoitti:Hei Mansku,

Käsitääkseni sinun on aina valitettava, jotta voit myöhemmin nostaa lakijutun 3-vuoden sisällä. Eli valitus vain menemään ja sitten kynsiä teroittamaan taisteluun...

Voimia sinulle ...

Kiitos, voimia tässä todellakin tarvitaan :)

Mitenhän tuon kanssa..pitääkö mun sitten taas odotella välitukseen päätöstä ennenkuin voin laittaa asioita eteenpäin..? IFin tuntien siinä voi kestää todella kauan..oikein naurattaa niiden mainokset "nopeaa korvauspalvelua" .. hah.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 09 Syys 2009, 14:10

Noniin, juttelit pitkät pätkät Hippokampuksen Jarin kanssa äsken puhelimessa ja alkoi vähän selvitä homman nimi.

Eli tämä minkä perusteella vakuutuslääkärit voivat tiputtaa haittaluokkia on kuulemma tapaturmalain 41 pykälä.

Ensin minun kannattaa osottaa pohjolan päätös ja ottaa sitten yhteyttä asianajajaan (suositteli Martti Korvenojaa tai Hannu Kokkoa) ja kertoa kotivakuutuksen numero josta tämä sitten hakee luvan oikeusturvasta etenemiseen. Vasta asianajajan kanssa kannattaa tehdä muutosvalitukset vakuutusyhtiöihin. Oikeudesta sitten voidaan hakea tuloista riippuen kokonaan tai osittain ilmaista oikeudenkäyntiä.

Tulilla on kuulemma muutama vastaava juttu kuin minulla, josta on ollut myös mediassa jotakin. Lisä mediamylläys voisi olla jopa ihan hyvä juttu ja kertoi että Hippokampukseen voi mieluusti ottaa yhteyttä jos joku lähtee juttua tekemään. :)

Ihan mahtavaa saada tukea jostain suunnalta taisteluun! Kirsikalle myös vinkiksi että ota rohkeasti yhteyttä ko. tahoon tarvittaessa.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 03 Helmi 2010, 01:10

Miten asia etenee nyt Mansku?

On kiva kun olet kommentoinut asian edistymistä, turhan usein tällaiset tarinat jäävät muutamaan viestiin ja sitten sitä miettii että miten asiassa on mahtanut käydä... vaikka sulla varmaan on asia vielä kesken.

Minulla vielä edessäpäin nämä haitta-astetaistelut, juuri kotiuduin Käpylän jaksolta eikä siellä vielä pidetty asiaa ajankohtaisena vaikka tapaturmasta aikaa jo yli 1,5 vuotta.

Pitäisi varmaan hakea väliaikaista haittaa, kunhan selvitän miten se tapahtuu.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 03 Helmi 2010, 03:20

Totta puhut Zarru!.Nämä toivottavasti rohkaisevat muitakin pistämään lisää pökköä pesään omien oikeuksien kanssa. Loistavaa Mansku, että olet jaksanut tätä ketjua päivittää. Odotamme innolla jatkojuttujasi. Tsemiä taisteluun! :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Temssi » 03 Helmi 2010, 16:17

Zarru,
eikö sinulle ole missään vaiheessa vielä määritelty tilapäisen haitan luokkaa?
Minun mielestäni se kuuluu tapaturmissa automaattisesti ja vakuutusyhtiö itse sen määrittelee (yleensä se on aina 3).

Mulle tuli korvaukset tilapäisestä haitasta niin Tapiolasta kuin Potilasvakuutuskeskuksestakin ilman erillisiä "taisteluita", tosin minun vakuutukseni sisältää tämän tilapäisen haitan korvauksen (selviää tarkemmin vakuutuskirjasta), joten johtuukohan siitä...?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 03 Helmi 2010, 16:45

DirtyDeeds kirjoitti:
Hiukan kaivelin googlella tota haittaluokka-asiaa, ja tässä saalista. Korostan kuitenkin, että laiskotti niin pahasti, etten kovin tarkasti ole itse ehtinyt/viitsinyt lukea näitä läpi... :roll: :oops: :roll:

Tässä nyt ensimmäisenä:

Tapaturmavakuutuslaki 20.8.1948/608
18 b § (30.12.1992/1642)

Pieni korjaus tuohon DD:n viestiin: Kun pysyvää haittaa määritellään, niin käytetään lakiin perustuvaa Sosiaali- ja Terveysministeriön Haittaluokkataulukkoa, ei siis mitään vakuutusyhtiöitten omia taulukoita/määritelmiä. Tätä Sos.Terv.ministeriön taulukkoa käyttävät (joutuvat käyttämään) kaikki vakuutusyhtiöt, Potilasvakuutuskeskus jne.

Tuosta ei käynyt ilmi, oliko mainitsemasi teksti juuri sama, mistä itse kirjoitin... :oops:

Enivei, minulla on pelkkä taulukko, jota aikanaan tutkiskelin---haittaluokkien määritelmät muuten perustuvat II Maailmansodan jälkeiseen lakiin, jolloin korvauksia jouduttiin maksamaan sotainvalideille. Viimeksi siihen on tehty muutoksia -80-luvulla, mutta siis edelleen se on täysin jäljessä tämän päivän lääketieteen kanssa. Siitä johtuu tämä vakuutusyhtiöitten "tulkinta", heidän on helppo päättää tuohon taulukkoon nojaten, että potilaalla ei ole mitään haittaa, koska aikoinaan (70v. sitten?) näistä vammoista ei edes tiedetty eikä mm. selkäleikkauksia vielä tehty lainkaan...
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 08 Kesä 2010, 21:20

Hejsan pitkästä aikaa :)

Oma tilanteeni vakuutustaistelussa on nyt aika hissu, eli suositeltiin odottelemaan siihen asti kunnes käyn ensin Käpylän kuntoutuksessa ja niiden tulosten kanssa sitten lähdetään vääntämään. Kelakin oli jo tässä välissä sitä mieltä ettei mulla ole nuppivammaa ja hylkäsi toukokuun kuntoutusjakson, mutta nyt haetaan uutta elokuulle. Toivottavasti natsaa.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja alaria » 10 Kesä 2010, 08:54

Zarru kirjoitti:
Minulla vielä edessäpäin nämä haitta-astetaistelut, juuri kotiuduin Käpylän jaksolta eikä siellä vielä pidetty asiaa ajankohtaisena vaikka tapaturmasta aikaa jo yli 1,5 vuotta.

Käpylän linjaus nykyään on, että he eivät haitta-astetta annna vaan jättävät ikävä kyllä sen täysin vakuutusyhtiöiden valtaan.

Kannattaa selvitellä, onko joku omista hoitavista lääkäreistä sellainen, joka voisi arvioida pysyvää haittaa?
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 30 Heinä 2010, 16:38

Olen pöyristynyt :evil:

Sain juuri puhelun Tapiolasta. Olivat määrittäneet suuressa viisaudessaan ja oikeudenmukaisuudessaan (harmi etteivät tiedä mitä se sana tarkoittaa) haittaluokan. Kolme.

Kun mulle on sanottu, että sellainen 10-12 on oikea. Miten ne KEHTAA!

Ensinnäkin, mun vähintään keskivaikeaksi määritetty aivovammani (Helena Huhmar) on heidän mielestään LIEVÄ, eikä mulle ole jäänyt pysyvää haittaa vaikka taistelen hajonneen pääni kanssa joka päivä ja yö. En enää tiedä mitä sanoa... :cry:

Mulla on siis selkä jäykistetty ja luudutettu pitkältä matkalta, kaksi murtumaa siitä korjattu, 8 ruuvia ja 2 titaanitankoa. Se on aina kipeä. Sitten on tuo aivovamma ja aivorungon vamma, kaularankavammat, niskan retkahdusvamma ja selkäydinvaurioita, jotka aiheuttavat mm. tuntopuutoksia/tuntoyliherkkyyttä, virtsarakon toimintahäiriöitä (joihin lääkitys), sekä dysfagian ja huomattavasti hidastuneen ja häiriintyneen ruokatorven toiminnan, joka on todennut tähystyksessä sairaalan paras ja kokenein gastroenterologi, ja todennut vaivan olevan aivovamma- ja selkäydinvaurioperäisen.

Selkä aiheuttaa merkittävän ja pysyvän haitan kaikkeen, se kipeytyy, ja on tosi jäykkä, siinä on kokoaikainen kipu. Välillä äityy kovaksi kivuksi eikä oikein lääkkeet auta. Ei myöskään huimauksiin ja koviin pääkipuihin.

Olen ihan mykistynyt... miten nuo kehtaa. eihän tuo haittaluokka kata kuin yhden vamman, ja niitä on pitkä lista! Nyt pitää jaksaa sitten eteenpäin taistella ja hankkia sitä lakiapua jostain, vaan rahaa maksaa ei ole. Minulla ei siis ole kotivakuutusta tms.
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zarru » 06 Elo 2010, 12:11

Jatkan yksinpuheluani... :oops:

Eilen sain paperitkin asiaan liittyen, ja haittakorvauspaperissa seisoo että korvaamme tapaturman aiheuttamina vammoina niskan retkahdusvamman ja lievän aivovamman.

Onko ne ihan päättömiä tuolla?! Mitä järkeä on edes antaa tuollaisia päätöksiä? Sen lisäksi että on valhe väittää aivovammaani lieväksi ja ettei siitä ole jäänyt pysyvää haittaa, kun on ja paljon, niin tuosta on jätetty kokonaan pois myös mm. selkäydinvammat ja SELKÄ. Selkä on täynnä titaania, se vammat ovat vakavia ja pysyviä sekä invalidisoivia loppuiän.

Toistaiseksi Invalidiliitto on ainut joka on mailiini vastannut, Aivovammaliitosta ja Selkäliitosta ei ole kuulunut mitään, ja mulla on tapaaminen myös keskussairaalassa ihmisen kanssa joka näistä asioista tietää.

Asiani otetaan Invalidiliitossa esille kokouksessa jossa paikalla mm. laki-ihmisiä.

Hienoa että jokin taho on reagoinut jäsenensä avunpyyntöön, ehkä nämä muutkin vielä :)
Zarru
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

EdellinenSeuraava

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat