Pysyvän haitan korvaus

Kuntoutustukipäätökset, eläkepäätökset - KELA - Eläkevakuutusyhtiö - Vakuutusyhtiö - Vakuutuslääkärit - Vakuutusoikeus/valituslautakunnat

Pysyvän haitan korvaus

ViestiKirjoittaja Mansku » 26 Helmi 2009, 12:23

Onko kenelläkään kokemuksia vakuutuksen pysyvän haitan korvauksen hakemisesta / sellaisen saamisesta?

Itse olen juuri hankkimassa haitta-arviota lääkäriltäni ja oman arvion / yleisten haittaluokitusten mukaan osuisi 5-10 luokan välille. En tiedä sitten kuinka kokonaisuus arvioidaan kun joka puolella kroppaa on oireita. Mutta yleisesti ottaen siis kannattaako vakuutukselta edes odottaa myönteistä päätöstä ja onko jollakin tullut vakuutusyhtiön lääkäriltä eriasteinen haittaluokka(jonka mukaan korvattu) kuin omalta lääkäriltä?

Itselläni on vakuutusyhtiöinä IF sekä Pohjola, joista kummastakin voin kuulemma hakea ko. korvausta. Alkaa vaan tulla hippasen kiirus kun huhtikuussa menee Pohjolan tapaturmavakuutuksen kausi umpeen ja pitäisi ensin ehtiä saamaan IFistä päätös ja toimittaa se Pohjolaan jotta voivat tehdä oman päätöksensä. Joutuu varmaan vielä pyytämään lantion kuvaamista ja katsoa korottaako se sitten haittaluokkaa myöhemmin.

Tällä hetkellä on siis todettu whiplash ja siitä johtuva TOS-oireyhtymä. Kroppa oireilee päästä jalkoihin ja käsiinkin. Kuntoutuksessa todettiin että oikean käden kumpikin päähermo ja vas. käden pikkusormen puoleinen päähermo vaurioituneet. Toivottavasti lääkäri ottaa nää huomioon arviota tehdessään, ainakin samassa talossa kuntoutus toteutettiin.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 26 Helmi 2009, 15:11

Moi Mansku,
kokemusta on, mutta minulla selkävammasta. Kirjoitan kuitenkin sinulle, koska tunnen systeemin omalta kohdaltani.
Onko sinulla itselläsi se Sosiaali -ja Terveysministeriön laatima haittaluokkamääritys, jota vakuutusyhtiöt käyttävät? Jos ei ole, niin kannattaa tilata sieltä.

Siinä on selkeät vammat, esim. näön menetys, amputointi jne. merkitty hyvin, eli kaikki sellainen, mikä voidaan selvästi tutkimuksilla todeta.
Toisena kriteerinä on sitten vammoihin liittyvät toiminnalliset häiriöt, joka onkin jo vaikeampi asia ja vakuutusyhtiöt usein jättävät nämä huomioimatta. Jos kysymyksessä on tapaturmavakuutus (oma, vapaaehtoinen) voit varautua, että he luokittelevat haitan mahdollisimman pieneksi, koska eivät tietenkään halua maksaa korvauksia niin paljon.

Minun tapaturmani kohdalla tapahtui myös hoidon viivästyminen, joka todettiin myöhemmin hoitovirheeksi/potilasvahingoksi, joten haitta-aste määriteltiin myös Potilasvakuutuskeskuksessa. Siellä haitaksi tuli 4 ja oma vakuutusyhtiöni pitää sitkeästi kiinni 3:sta, vaikka molemilla on käytössä sama ministeriön luokitus. Asian käsittely Tapiolan kanssa on kesken, mutta vakuutusyhtiön päätöksistä voi valittaa vielä Vakuutusvalvontavirastoon...(muistaakseni se on tuo... :? ).

Nämä ovat todellakin tulkinnanvaraisia asioita: vaikka mulle on myönnetty jo osatyökyvyttömyyseläke ja siihen tarvitaan suurempi työkyvyttömyysaste, niin pysyvän haitan suuruus on silti 4 eli 20%.
Yksi esimerkki taulukosta: Jos on jouduttu amputoimaan sormesta puolet on haitaltaan 4, sama kuin minulla, vaikka mulla on luudutettu ja raudoitettu selkä kahden nivelen yli, eli n.20cm, se on tietenkin täysin jäykkä ja aiheuttaa paljon toiminnallisia ongelmia + oireita.

Mitä tarkoitat, kun kirjoitit, että toinen vakuutuksesi umpeutuu?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 27 Helmi 2009, 11:58

Temssi kirjoitti:Moi Mansku,
kokemusta on, mutta minulla selkävammasta. Kirjoitan kuitenkin sinulle, koska tunnen systeemin omalta kohdaltani.
Onko sinulla itselläsi se Sosiaali -ja Terveysministeriön laatima haittaluokkamääritys, jota vakuutusyhtiöt käyttävät? Jos ei ole, niin kannattaa tilata sieltä.

Mitä tarkoitat, kun kirjoitit, että toinen vakuutuksesi umpeutuu?

Hei Temssi,

Olen netistä katsonut muutamaan otteeseen tuota sos. -ja terv.ministeriön haittaluokituslistaa ja sen mukaan hieman omaa arviota rakennellutkin.

Toisen vakuutukseni voimassaolo siis päättyy huhtikuussa. Vakuutus on irtisanottu jo aikanaan, mutta se oli voimassa silloin kun kolari tapahtui, joten sanoivat että voin vielä hakea siitä korvausta. Eli nyt se kolme vuotta tapaturmasta tulee täyteen. Hieman meinaa tulla hässäkkä kun piti päästä haitta-arvion tekevälle lääkärille jo tällä viikolla, muttei ole vastannut viesteihin. Varmaankin sairaslomalla, tms. Tiedän vaan että siinä kestää ainakin viikko ennenkuin saan häneltä käynnin jälkeen lausunnon, IFillä kestää vähintään pari viikkoa ja sit päätös pitäis vielä ehtiä saamaan Pohjolaan aikataulussa. Tää kiire johtuu siis myös siitä että sain vasta tammikuussa tietää että yleensäkään voin hakea pysyvän haitan korvauksia (yllättäen jättivät mainitsematta aiemmin kun kysyin mitä sieltä korvataan / voi hakea > IFin vakuutus on liiton kautta ja Pohjolan luulin jo umpeutuneen). Tässä on siis ravattu eri lääkäreillä ja magneetissa, joihin menee aina aikaa reippaasti.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 27 Helmi 2009, 18:23

Mansku, tsemppiä hässäkän keskelle! :)
Todellakin noissa vapaa-ajan tapaturmavakuutuksissa on tuo kolmen vuoden raja, joten hienoa, että sinulle selvisi se ennenkuin aikaraja menee umpeen...
Ehdot lukee vakuutuskirjassa, mutta jos esim. työnantaja on ottanut vakuutukset tai ne ovat liiton kautta, silloinhan vakuutuskirjaa ei ole työntekijällä itsellään. Se on minusta todella puute, koska silloin ei voi tietää, mitä vakuutus kattaa ja mitä ei.

Minä hankin aikoinaan oman vakuutukseni sillä periaatteella, että mitään ei jää tulkinnanvaraiseksi, otin mahdollisimman kattavan vakuutuksen. Makselin sitä 20 vuotta eikä koskaan tarvinnut kääntyä vakuutusyhtiön puoleen missään asiassa. Välillä ajattelin, että turhaanhan minä tätäkin maksan...
Sitten, kun kerralla rysähti oikein kunnolla, niin olen monta kertaa huokaillut jälkeenpäin "onneksi en irtisanonut vakuutusta"....
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 05 Maalis 2009, 16:26

Kiitos tsemppaamisesta! :)

Sain vihdoin lääkärille ajan ensi viikon alkuun. Pitääkin kirjoitella viikonloppuna tuo oma arvio jo valmiiksi ja lykätä lääkärille jos saisi nopeammin hommaa eteenpäin. Toivotaan ettei lausunnon toimittamisessa kestä taas yhtä viikkoa lisää. Onni onnettomuudessa sinänsä että vakuutuksesta sanottiin sen umpeutuvan vasta 27.4., joten sain edes hieman lisää peliaikaa kun muistin sen menevän jo huhtikuun alussa.
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 17 Maalis 2009, 15:18

Kirjoittelen nyt tänne että olen saanut asiaa vihdoin eteenpäin :)

Kävin Ortonissa ja sain E-lausunnossa haitta-luokaksi 8. Lopullinen haitta-aste arvioidaan vielä sitten neurologisten tutkimusten jälkeen. Tuo paperi lähti nyt kumpaankin vakuutusyhtiöön ja odotellaan millaiset päätökset tulee. Toivossa on hyvä elää ;) pitäkää peukkuja!
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Maalis 2009, 15:37

Mansku kirjoitti:Kävin Ortonissa ja sain E-lausunnossa haitta-luokaksi 8. Lopullinen haitta-aste arvioidaan vielä sitten neurologisten tutkimusten jälkeen. Tuo paperi lähti nyt kumpaankin vakuutusyhtiöön ja odotellaan millaiset päätökset tulee. Toivossa on hyvä elää ;) pitäkää peukkuja!

No, nyt on sekä peukut että kaikki varpaat pystyssä! 8) Hyvä, että oot asian saanut hoidettua eteenpäin, se aina vähän vähentää omaa stressiä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Maalis 2009, 22:09

Peukut on pystyssä Mansku!

Mun pitää joskus lukea toi sun käyttäjätarina, niin hahmottaa minkälaisilla perusteilla sun haittaluokistus määritettiin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Mansku » 30 Maalis 2009, 14:49

Puuh..yllättäen taas vakuutusyhtiö koittaa laittaa kapuloita rattaisiin. Yleensähän niiden pitäs tehdä haittapäätös e-lausunnon perusteella, mut tietysti alkoivat vaatia nyt niitä neuron lausuntoja ennenkuin suostuvat tekemään päätöksen. Ilmeisesti kyseenalaistavat johtuvatko oireet psyykestä vai vammasta :?

Luulis että Suomen johtavan asiantuntijan tekemä lausunto vakuuttais jopa vakuutuslääkärit, hieman vaan epäilyttää onko siellä taas päätöksiä tekemässä jotkut yleislääkärit jotka ei ymmärrä mitään esim. TOSin päälle. Virkailija sanoi ettei tuloksissa oo mitään varsinaista hermopuristusta, tms. ..ööö..daa..eikös nimenomaan TOS ole hermo - ja verisuonien puristustila ja mulla vielä kuntoutuksessa todettiin et toisesta kädestä kumpikin päähermo ja toisesta toinen hermoista viottunu. Jotenkin suivaa niin hillittömästi tuollainen että aletaan väittämään että "joo, on sulla varmaan jotain oireita, mut ei oo tarpeeks näyttöä päätöstä varten vielä", vaikka sinne on nimenomaan toimitettu viimestä myöden kunnon todisteet magneetteja myöden. Noh, tietysti yrittävät kaikkensa ettei tarviis maksaa ku haittaluokkakin oli sen verran korkea. Nyt vaan epäilyttää myös se et vaikuttaako siellä sen yhden neuron lausunto "kuvissa ei todeta erityistä ahtaumaa ytimessä". Eihän se siellä koko ajan näykään, vaan päätä vasemmalle kääntäessä, joka aiheuttaa oireita ja on rajoittanut pään kääntämistä enää 20 asteeseen. Näistä oli myös lausunnot, mutta ei ilmeisesti tarvitse olla kuin joku tuollainen lääkärin lause niin siihen heti tartutaan.

Noh, toivotaan että saan pian ajan sinne neuropsyk. testeihin. Kiitos ja anteeksi että avauduin! :D
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Avaudu vaan!

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 30 Maalis 2009, 15:19

Kyllä on aihetta. Nähtävästi kaikkensa ne vakuutusyhtiöt tekee, jotta asiakas häviäisi casit! Niin vituttaa toi touhu...

Tsemppii taisteluun Mansku! :)
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 30 Maalis 2009, 17:33

Mansku kirjoitti:Luulis että Suomen johtavan asiantuntijan tekemä lausunto vakuuttais jopa vakuutuslääkärit, hieman vaan epäilyttää onko siellä taas päätöksiä tekemässä jotkut yleislääkärit jotka ei ymmärrä mitään esim. TOSin päälle. Virkailija sanoi ettei tuloksissa oo mitään varsinaista hermopuristusta, tms. ..ööö..daa..eikös nimenomaan TOS ole hermo - ja verisuonien puristustila ja mulla vielä kuntoutuksessa todettiin et toisesta kädestä kumpikin päähermo ja toisesta toinen hermoista viottunu.

Vai että VIRKAILIJA sanoi? No, niillähän on tietysti pätevyys noihin asioihin, mihinkäs niitä lääkäreitä siinä enää tarvitaankaan? :shock: Tollastahan se monesti on, vikuroivat kuin mato koukussa, jos jotain pitäis maksaa... :twisted: Toivotaan, että saat asian kuitenkin läpi.

Oletko muuten tietoinen, että olet oikeutettu saamaan kaikki vakuutusyhtiön sisäiset muistiot tapauksestasi? Eli jos tulee epätyydyttävä päätös, voit vaatia ne ja katsoa, mitä kukin on tapauksestasi sanonut ja mitä ovat sisäisesti keskustelleet. Siitä voi saada hyvää pohjaa valitukselle ja muutenkin on mielenkiintoista. Niissä taitaa näkyä keskustelijoiden nimetkin, mutta tittelit täytynee kysyä erikseen vakuutusyhtiöstä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lumiukko » 30 Maalis 2009, 17:54

Tsemppiä taisteluun Mansku.

Sainpa taas uutta tietoa oman oikeusprosessin kannalta. Keneltä niitä lausuntoja pitää pyytää sieltä vakuutusyhtiöstä? Tai no mun lakimies saa tehdä sen jos katsotaan aiheelliseksi. Kiinnostais kyllä todellaki mitä ne on siel jauhaneet ja jauhavat edelleen.

Mun oikeus käsittely menee luultavasti ensivuoden alkuun, mutta valmistautua pitää kokoajan tulevaan "löylytykseen".
Ota neuvoja kaikilta, mutta päätä itse.
lumiukko
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 30 Maalis 2009, 18:22

Sillä ei pitäis olla mitään merkitystä, nimeätkö ketään pyynnössäsi. En muista nimesinkö itse jonkun virkailijan vai osoitinko kirjeen vain vakuutusyhtiölle. Joka tapauksessa olivat tulostaneet paperille kaikki mua koskevat keskustelunsa omista sisäisistä järjestelmistään. Se oli aika nivaska paperia.

Eikä sen tarvii olla monimutkainen kirje, sen voi tehdä itsekin, jos vaan jaksaa. Pyydät vaan saada kopiot kaikista itseäsi koskevista sisäisistä muistioista jne., niin pakko niiden on sulle ne lähettää. Perustuu ymmärtääkseni tähän Henkilörekisterilakiin, jonka perusteella sulla on oikeus saada nähtäväksesi kaikki tiedot, mitä heillä on tapauksestasi. Yksi lääkäri mulle aikanaan tästä mahdollisuudesta vinkkasi, ja pyysin saman tien kaikki paperit vakuutusyhtiöstä.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 30 Maalis 2009, 18:40

Niin, joo. Ehkä tähän vois laittaa lyhyen esimerkin. Ei siinä välttämättä tarvii edes viitata henkilörekisterilakiin, kirjeen sisältö voi olla vaikka tämä:

"Hyvä sejase,

Pyydän saada nähtäväkseni kopiot kaikista itseäni koskevista sisäisistä muistioista ja muista dokumenteista, joissa asiaani on käsitelty.

Terveisin, minäitte"

Osoita kirje vaikka asioitasi viimeksi hoitaneelle virkailijalle tai sille, jonka nimi on viimeisimmässä kirjelmässä allekirjoittajana. Ja laita kirjeen lähettäjätietoihin nimesi lisäksi myös henkilötunnuksesi, koska sillä löytävät helpommin tietosi järjestelmistään. Kyllä tolla pitäis jo kaikki paprut tulla postissa... 8)
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 30 Maalis 2009, 19:09

Minä sain itseäni koskevat keskustelut ihan puhelinsoitolla. Eivät pyytäneet mitään kirjallista pyyntöä, soitin vain virkailijalle, jonka nimi oli päätöksessä.
Lääkäreiden tittelit oli myös mainittu. Heitä oli kolme ja kaikki olivat työterveyshuollon erikoislääkäreitä.... :shock:
Vakuutusyhtiöni on Ilmarinen.

Myös Kelan lääkäreitten keskustelut sain puhelimitse pyytämällä. Soittaminen lienee helpoin, nopein ja varmin tapa saada dokumentit itselleen--- ei ole ainakaan pelkoa siitä, että "emme ole saanut pyyntöänne..."
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Vakuutusoikeudelliset asiat