Ilmaista neuvontaa vakuutusasioissa

Palstalle kutsutut ammattilaiset kirjoittelevat ja vastailevat täällä - Palstan virallinen kiropraktikko

Ilmaista neuvontaa vakuutusasioissa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Touko 2014, 20:55

Heips!

Olen saanut kutsuttua palstalle vakuutusasiantuntijan. Hän on lupautunut antamaan neuvoja taistelussa vakuutusyhtiöitä vastaan. Hän on töissä vakuutusyhtiössä osastopäällikkönä, joten hän luonnollisesti haluaa pitää henkilöllisyytensä omana tietonaan. Häneltä voitte kuitenkin kysellä neuvoja vakuutusyhtiöihin ja etuuksiinne liittyen!

- DD

Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Ilmaista neuvontaa vakuutusasioissa

ViestiKirjoittaja crash_ » 10 Touko 2014, 00:23

Pitkä tarina mutta koitan lyhyesti kertoa pää piirteet

20.4.2010 ajoin kolarin ,väistin peuraa jonka seuraiuksena auto lähti luisuun ja suistui metsään kuskin kylki/osittain katto edellä mäntyy josta kimposi perä edellä toiseen mäntyy ja siitä vielä vähän etiäpäin. Nopeutta oli n. 60-65km/h ja alueella oli 80km/h rajoitus. Itsellä ei pahemmin ole muistikuvia siltä päivältä. Tapuksella on silminnäkijä joka myös antoi lausuntonsa poliiseille. OP-Pohjola jossa oli autoni vakuutus (liikenne+hirvi,palo,varkaus,ilkivalta) ja myös siihen aikaa vapaaehtoinen tapaturmavakuutus. Vissii olin liian rehellinen kun kerroin väistäneeni enkä ollut varma osuinko siihen vai en, peura ei jäänyt paikalle asiaa selvittelee. Tapaus kirjatii väistämisenä. Pohjolasta kukaan ei koskaan käynyt autoa tarkistaa mahdollisten karvojen tms jälkien löytämiseksi vaan puhelimessa ilmoittivat että ovat päättäneet että eivät korvaa, en ole osunut. Myöskin minulel sanottiin että en voi hakea liikenne ja tapaturma vakuutuksesta korvauksia eli pelkästään liikennevakuutuksesta maksavat

Loukkasin kolarisasa vasemman olkapään,lonkan, pääni,niskan (whipfalsh) ja selkä. Pohjola maksoi eka 200e tilapäisestä kivusta ja särystä ei muuta. Tämä liikennevakuutuksesta. Vaatteita yms jotka oli veressä ja lasinsiruissa ei korvattu. Tappelu alkoi heti alkuunsa. Olen kolarista asti ollut yhteenmenoon sairaslomalla ja olen täysin ytökyvytön. Minua on tutkittu niin OYS,PHKS,TAYS+ monet kaupungin sairaalat ja terveyskeskukset. Alkuun pohjola maksoi kuntoutusta/fyssaria mutta eväsiväöt kaikki koska heidän lääkärinsä ilmoitti että olen hänen mielestään täysin työkykyinen ja vammat ei ole voinut syntyä siinä kolarissa.

sitten 2011 kävi taas huono tuuri ja kävely vauhdissa rattijuoppo törmäsi meidän autoon joka työntyi lumipenkkaan. No siinä kolarissa ei käynyt mitään, pikkusen lokasuoja vääntyi autosta. Pohjola ilmoitti että kaikki nämä vammat joista olen valittanut/ollut hoidettavana jo 2010 vuodesta onkin tullut siitä kolarista. Taidan olla siis jonkun sortin ennustaja kun osaa valittaa vammoja melkeen vuoden etukäteen ennen ku kolari tapahtuu

Viimeinkin nyt viime vuoden marraskuussa pohjola laittoi maksusitoomuksen TAYS:iin aivovammapoliklinikalle jossa tutkimuksissa todettiin lievä/keskivaikea aivovamma. Maksoivat haitta 3 asteen kertakorvuksen liikenne ja tapaturmavakuutuksesta vaikka haitta aste on kyllä lähempänä 5-6.

Minulla on kohta vuoden ollut valitus liikennevahinkolautakunnassa josta odotan päätösyä, samoin vakuutusoikeudesta josta tuli hylkypäätös ja uusi valiyus lähtee lähiaikoina.

Ongelma minulla on ollut vasemman käden liikerajoittovuus ja kivut, lonkassa kipua ja jalka saattaa äkillisesti "pettää alta" eli sen monet kymmenet kerrat oon yht äkkii saattanu kaaduta. Selkä ja niska särkee koko aika. Univaikeuksia,muisti ongelmaa, lukemisen,kirjoittamisen ja ajoittan puheen ymmärtämis ongelmaa ja myöskin puheen tuottamis ongelmaa (änkytän/en muista snaoaja) Viime kesällä pääsin PHKS kuntoutuspuolelle jonak maksan omasta pussista. Nyt olkapääni leikattii 28.4.2014 jonka joudun myös maksaa itse. Aivovamma on siis ainoa vamma jonka hyväksyivät muita ei.

Autokin tai siis se vääntynyt kasa metallia seisoi lähes 2 vuotta pihallani sään armoilla odottaen että joku tulisi sitä katsomaan, harmi kun en silloin tajunnut hetio sitä itse toimittaa vaikka SVT:eelle tarkastukseen. Itsekkin ihmettelen et kuinka tuolta on hengissä selvitty https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/25906_391299892371_2380305_n.jpg

Miten vakuutusyhtiön lääkäri pystyy kumoamaan useamman myöskin erikoistuneen lääkärin lausunnon vammoista? Mitä voin tehdä? En aijo periksi antaa vaan taistelen loppuun asti mutat halusuin päästä jo takaisin töihin. TAYSSissa suosittelivat toimintaterapiaa, kuntouttavaa työhönohjaamista ja uudelleen koulutusta toiseen ammattiin. Pohjola ei näihin myöntynyt vaikka itse minut sinne laittoivat. Pohjolan lääkäri on sitämieltä et jos vasen kylki edellä törmää puuhun nii vammat pitäisi olla oikealla puolella. Eihän se voi niin mennä et jos vasemman jalan potkasee puuhun nii oikea jalka tule ekipeeksi.
crash_
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Touko 2014, 01:36

Crash_, asiantuntijamme lupas lauantain aikana tutustua asiaasi ja vastailla.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja miimiimi » 10 Touko 2014, 10:45

No, minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan näkökannan tähän mun stooriini.

Josko voisit käydä lukemassa, http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi/ Ja sieltä Viivin tarina.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja VakuutusAsiantuntija » 10 Touko 2014, 12:47

Hei Sinulle Crash_!

Luin tarinasi ja voin kertoa, miltä se on todennäköisesti näyttänyt vakuutusyhtiölle, jos se helpottaa hieman asiaasi ja koetan auttaa siinä missä pystyn.

Aiemmassa väistämisonnettomuudessasi sinulla on ollut tekstisi mukaan osakasko ja kun sanoit, että et (todennäköisesti) törmännyt peuraan vaan väistit sitä, niin vakuutusyhtiö käsitteli sen näemmä onnettomuutena, johon ei ole vakuutusta (täyskasko), sitä tarkoittaa viestissäsi juuri se kohta, että vakuutusyhtiö käsitteli asian väistämisenä, eikä törmäämisenä hirvieläimeen. En tiedä eri vaiheita, eli missä järjestyksessä kaikki tapahtui. Mutta todennäköisesti olet saanut joltain asiakaspalvelun henkilöltä tai vahinkokäsittelijältä tiedon, että tapaturmavakuutusta ei voi käyttää sen takia, että ensisijainen vakuutus kyseisten vammojesi maksuun on liikennevakuutus (kaikki fyysiset vammat korvataan liikennevakuutuksesta jopa vakuuttamattomilla ajoneuvoilla). Tapaturmavakuutuksen käyttäminen olisi vaatinut selvityksen, että liikennevakuutus ei korvaa, joka varmaankin oli vielä siinä hetkessä epäselvää. Tähän viittaa se, että olet saanut alkuun kuntoutusta, tällä on ollut tarkoitus estää lisävammojen syntyminen ja syntyneiden mahdollinen korjaaaminen. Tämä siksi, että vakuutusyhtiö on ollut epäselvässä tilanteessa omassa päässään ja on haluttu välttää kaikki lisämaksut, joita alkukuntoutus voi estää, jos vakuutusyhtiö joutuu korvausvelvolliseksi. Tässä on todennäköisesti niin, että on odotettu vakuutuslääkärin kantaa ja siihen saakka on maksettu jotain kuntoutusta.

v. 2011 onnettomuudesta sinulle ei onneksi tapahtunut käsittääkseni kovin pahoin. Vakuutusyhtiö viittaa aiempaan kolariin, että vammat on käsitelty silloin ja nähty etteivät ne ole korvattavia.

Mielenkiintoinen osuus alkaa siitä, kun mainitsit, että olet laittanut papereita Liikennevahinkolautakuntaan ja Vakuutusoikeuteen. Olitko siis työmatkalla, kun onnettomuus tapahtui? Et varmaankaan, kun olet Liikennevahinkolautakuntaan valittanut? Paljon tehokkaampi tapa saada asiansa hoidettua on Käräjäoikeus. Jos onnettomuus on tapahtunut vapaa-ajallasi, sinulla on oikeus valittaa Käräjäoikeuteen. En lähde spekuloimaan Liikennevahinkolautakunnan ja Vakuutusoikeuden kumileimasin väitettä. Voin vain todeta, että viimeksi, kun kuulin taisi olla niin, että 80% valituksista hylätään Vakuutusoikeudessa ja puolestaan 80% kääntyy valittajan eduksi Käräjäoikeudessa. Juristilla ja varsinkin hänen kokemuksellaan tällaisita asioista on todella iso merkitys.

Eli käytännössä olet nyt vakuutuslääkärin hampaissa ja hänen lausuntonsa painaa eniten, koska maksuvelvollisuuden määrittää vakuutusyhtiö, jos erillistä oikeutta ei haeta. Jos haluat vinkkejä siitä suunnasta, josta korvauksia on ennemmin toiveita odottaa, niin kannattaa varmistua, että sinulla on tarpeeksi lausuntoja lääkäreiltä (mielellään dosenttitason ja varsinkin jotain kuvantamislöydöstä, niitä oikeus käsittelee erittäin painavina todisteina) ja tässäkin tulisi pätevän juristin osaaminen tarpeeseen, että hänkin voi arvioida tarvitaanko vielä jotain lausuntoja. Huono puoli käräjöinnissä on, että voit joutua pahimmillaan maksamaan omat ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut. Kotivakuutuksesta voi saada oikeusturvavakuutuksen kautta maksajan ainakin osalle omista kuluista, mutta kannattaa selvityttää asia (korvaako kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus kulut vakuutusmäärään saakka) ennenkuin palkkaat juristia.

Muutoin näyttäisi valitettavasti vähän heikolta, riippuen tietysti mitä Liikennevahinkolautakunta lausuu. En kuitenkaan odottelisi hirmuisen positiivista yllätystä siltä suunnalta (Liikennevahinkolautakunta ja Vakuutusoikeus, kts. prosentit). Kaikki on tietysti mahdollista ja toivon erittäin paljon, että saat oikeutta asiallesi. Huomattavasti tehokkaampi ja tietyssä valossa oikeudenmukaisempi valitusosoite on mielestäni Käräjäoikeus.

Kaikkea hyvää!

Ystävällisin terveisin,
Vakuutusasiantuntija
VakuutusAsiantuntija
Palstan virallinen VakuutusAsiantuntija

ViestiKirjoittaja crash_ » 10 Touko 2014, 13:35

Sitä mä vähän pelkäsinki että ei kannata paljoa liikennevahinkolautakunnasta odottaa.
Tosissaa juuri silloin kun tä,ä eka kolari sattui en ollut. töissä. Minulla oli juuri loppunut reilu vikkoa aikasemmin edellinen työsopimus ja halusin pitää vähän lomaa ja tarkoiyus oli mennä toiseen duuniin sitten toukokuussa.

Mitä törmäämiseen tulii nii kerroin jo paikanpäällä poliiseille että en tiedä osuinko vai ein. Siksi se vissiin kirjattiin väistämisenä.

Olkapäästä löytyi kuvauksissa vammoja jotka lääkärin mukaan sopii juuri kovan iskun aiheuttamaksi eli sopii hyvin kolariin. Vakuutuslääkäri meinasi alkuun että kys vamma on ollut jo mulla aikasemmin ja jälkeenpäin kääntyi siis että tulikin siinä toisessa kolarissa.

Pitää alkaa selvittelee oikeusaputoimiston kautta onko mahdollista saada juristia. Mitään korvauksia ku en saa msitään nii useamman vuoden olen tässä ollut perus toimeentrulotuella. Kela ja pohjola pompottaa ja kumpikaan ei maksa.

Kiitoksia neuvoista :)
crash_
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja VakuutusAsiantuntija » 11 Touko 2014, 12:41

Hei Miimiimi!

Kiitos viestistäsi! Tarinasi on itseasiassa yksi syistä, miksi päädyin ratkaisuun koettaa auttaa ihmisiä, joilla on ongelmia vakuutusyhtiöiden kanssa. Tarinasi kosketti sen takia, että minulla on hyvin lähellä vastaava tapaus, jossa onnettomuus tapahtui vuonna 1996 ja saatiin ratkaistua vasta vuoden 2012 lopussa.

Se mitä tarinastasi nostaisin eniten esille on tässä tapauksessa julkinen terveydenhuolto ja vasta toisena vakuutusyhtiö. Eli, tuolle tarinasi alkuosalle on omasta mielestäni kuvaavaa, että julkinen terveydenhoito ei syystä tai toisesta toiminut ollenkaan niinkuin pitäisi. Vakuutusyhtiön osuutta onnettomuuden alussa ei kerrota, joten en osaa sanoa, miten vakuutusyhtiö on asiaan suhtautunut. Mahdollisimman nopea yhteys vakuutusyhtiöön kolarin takia on tärkeää, mutta ymmärrän hyvin, että tapauksessasi ja monessa muissakin tapauksissa, on sen verran epätietoinen, että ei ole varma mitä tehdä ja hakeutuu juurikin julkiseen terveydenhoitoon ja jos vielä saa vääriä ohjeita ja tutkimuksia ei tehdä on tilanne vaikea. En osaa sanoa, olisko vakuutusyhtiö ollut paremmin mukana, jos he kokoajan olisivat olleet tietoisia tapauksestasi. Ei välttämättä.

Se hyvä puoli tapauksessasi on, että sinulla on niin paljon näyttöä kolarista lähtien. Vakuutusyhtiötä on varmaankin vaikea saada enää kääntymään, kun siellä todennäköisesti vedotaan siihen, että olet ollut töissä niin kauan kolarin jälkeen. Mutta se ei ole oikeasti mikään todiste mistään, aivovamma monestikin polttaa vammautuneen pitkällä ajalla ja siitä onkin vaikea nousta, kun on jo käyttänyt kaikki kompensaatiokeinot ja sitten ollaankin lopullisesti työkyvyttömiä, vaikka aikaisemmalla puuttumisella asiaa olisi voitu parantaa ainakin jollain tavalla.

Koska Kela ja vakuutusyhtiö näyttävät kieltäytyvän korvauksesta, niin mielestäni polku on selkeä (ja näin läheisenikin toimi), eli ensin hankit kunnon juristin (harmi kun Vesa Laukkanen ei taida enää ottaa juttuja), jolla on tarkasti tiedossa, miten tällainen asia oikeudessa hoidetaan. Henkilökohtaisesti näyttää, että sinulla on niin paljon näyttöä, että jättäisin välistä Liikennevahinkolautakunnan ja kaikki muut krääsät FINE:t ja vastaavat. Ne eivät kuitenkaan pysty tekemään pitäviä päätöksiä ja menetät vain aikaa prosessissa. En usko, että oikeudessa sinulla on mitään ongelmia noilla näytöillä. Voi hyvin olla, että vakuutusyhtiö ehdottaa sinulle sopimusta juuri ennen oikeudenkäyntiä, loppuun asti varmaankin katsovat peräännytkö.

Jos voin jotain lohduttavaa sanoa, niin kun saat korvaukset lopulta, niin saat korvauksen palkkasi mukaan. Jos olisit jäänyt sivuun jo 17-vuotiaana, olisi eläkkeesi merkittävästi pienempi.

Toivottavasti tästä olisi sinulle jotain hyötyä, toivon todellakin, että saat viimeinkin oikeutta asiallesi. Kysy mielellään lisää, jos minulta jäi jotain huomaamatta tai tulee lisää kysyttävää.

Kaikkea hyvää!

Ystävällisin terveisin,
Vakuutusasiantuntija
VakuutusAsiantuntija

ViestiKirjoittaja VakuutusAsiantuntija » 11 Touko 2014, 13:06

Sellaista asiaa vielä korostaisin molemmille Teille, Crash_ ja miimiimi, että juristilla on todellakin suuri merkitys. Olen pahoillani Crash_, että joudut käyttämään oikeusaputoimistoa, koska sieltä tuskin löytyy juristia, jolla on kokemusta vakuutusyhtiöiden ja varsinkin terveydentilaan liittyvissä asioissa, mutta toivotaan parasta. Toisaalta, koska elät perustoimeentuloturvalla voi hyvin olla, että Käräjäoikeus, joka tapauksessa määrää vakuutusyhtiön maksamaan omat oikeudenkäyntikulunsa, jos syytteen nostamiselle on ollut painavat perusteet (jos jostain syystä tulisi tappio käräjillä). Hyvässä juristissa on se pointtina, että tietysti hän tietää mihin asioihin pitää keskittyä ja tarvitaanko vielä jotain tutkimuksia ennen käräjiä. Hyvä juristi maksaa itsensä tietyllä tavalla takaisin, koska silloin voitat keissin ja saat korvaukset sekä oikeudenkäyntikulut menevät vakuutusyhtiön piikkiin. Sen voin sanoa sitten vielä, että jos teette sovintoja ennen oikeutta, niin siihen saakka kerääntynyt oman juristin kustannus pitää maksaa itse. Toisaalta kun saat korvaukset, niin niistä voi sitten irroittaa sen osan juristille, mitä hän kerkesi tehdä. Muista myös korvaukset saatuasi verotus, eli ilmoitus heti verotoimistoon ja pyydä vakutuusyhtiöltä ilmoitus korvausten jaksottumisesta eri vuosille, se keventää yleensä korvauksista maksettavia veroja (ansionmenetys takautuvasti). Hienoa miimiimi, että olet löytänyt Jukka Turkan, hän on juuri sellainen lääkäri, joita tarkoitin dosentti-tason lääkäreillä ja heidän lausunnoillaan.

Kaikkea hyvää!

Ystävällisin terveisin,
Vakuutusasiantuntija
VakuutusAsiantuntija

ViestiKirjoittaja miimiimi » 12 Touko 2014, 09:42

Kyllä tämä vakuutusyhtiö on maksanut minulle korvauksia tilapäisestä haitasta kahteen kertaan,viimeisin taisi olla joulukuussa 2000. Mulle maksettiin mm fysikaalista hoitoa niskaan, mutta sekin loppui kun seinään, ja jäin loppupeleissä yksin kaiken keskelle. Fysikaalisesta sanottiin ettei vakuutusyhtiö maksa enempää hoitoa, ja kotonahan mulla oli taas ortopedin lappu, "mitään ei ole tehtävissä". Ei sitten ketään sen enempää kiinnostanut pitää mun puolia, joten jäin asiani kanssa yksin. Revenneiden alaria ligamenttien, ja karseiden aivovammaoireiden. Koulun jälkeen mun ekassa duunipaikassa maikeistehtaalla ollessani kun yövyin usein tätini luona hän ihmetteli suuresti miten on mahdollista että olin tunnin kaksi hereillä ennen työvuoron alkua. Eli olin töissä, töiden jälkeen söin ja menin nukkumaan ja nukuin sen kaiken ajan seuraavan vuoron alkuun saakka. :shock: Nukuin siis lähes kaiken ajan, hereillä olin vain töissä. Ja se että tän kaiken tajuamiseen on mennyt mun elämästä 14 vuotta. Mä en millään pysty ymmärtämään näitä vakuutuslääkäreitä, miten ihmeessä kukaan pystyy olemaan niin julma vahingoittunutta kohtaan, mitä näitä surullisia tarinoita on saanut kuulla. Aivan järkyttävää, missä vaiheessa ihmisestä tulee niin ahne että rahasta toimii täysin lääkärin etiikan vastaisesti? Onhan tämä vakuutuslääkärikin ollut alunperin lääkäri. Joskus mietin että mitä tämmöinen paperilääkäri tekisi jos esim hänen omalle lapselleen, tai muulle läheiselleen kävisi vastaavasti kun tässä mun tarinassa? Ottaisiko loparit työstään? Mä tuun kärsiin mun kaularankaongelmasta mun elämän loppuun saakka, samoin ei aivovamma parane. Mun juttu on siellä potilasvakuutuskeskuksessakin käsittelyssä. Saas nähä miten käy.
miimiimi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 13 Touko 2014, 13:35

Hei! Täällä olisi vakuutusasiantuntijallemme uusi kysymys: viewtopic.php?f=5&p=14384#p14384
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja VakuutusAsiantuntija » 14 Touko 2014, 22:45

Vakuutusyhtiön vastuusta kieltäytyminen
ViestiKirjoittaja Loukkaantunut » Eilen, 13:25

Hei!

Yritän lyhyesti kuvat asiani: 1980-luvulla jouduin onnnettomuuteen, jossa loukkaannuin. Latinankieliset diagnoosti: S37.0, S72.3, S83.3.

Eli oikea reisiluuni meni poikki, hoidettiin ydinnaulauksella ja sen sekä Acetabulum-murtuman takia olin 6 viikkoa sääriluuvedossa. Hoito epäonnistui siinä mielessä, että oikea jalkani jäi 2 cm lyhyemmäksi. Tätä ei alussa hoidossa otettu huomioon, vaan annettiin ymmärtää, että kuvttelen kaiken, ja vaikka olisikin näin, asiasta ei ole mitään haittaa, ja annettiin ymmärtää, että se oli jonkinlainen turha pakkomielle minulla.
Sittemmin, erään lääkärin otettua asiani todesta, vakuutusyhtiö kustansi minulle kengän korokkeet, sekä fysikaalista hoitoa 2x15 kerran sarjaa vuodessa, koska lantion epätasapaino ja vinous olivat aiheuttaneet selkääni s-muotoisen sklolioosin ja alimpiene nikamavälien rappeuman sekä jatkuvan kipuilun, joka selän epätasapainosta johtuen aihetuttaa niskaan ja vas. hartianseutuun saakka. Selkäkivut ja oikean polven kivut pahimmat. Polvessa todettiin tähystykessä v 1994 selkeä posttrraumaattinenmuutos eli mediaalinen fwmurcondylin keskellä lähes luuhun saakka ulottuva kuoppa. Polveen ehdotettiin pari vuotta sitten jopa proteesia, mutta koska tilanne hiukan rauhottui, jäätiin tilannetta seurailemaan. Alaselässäni on vaikea-asteinen discusdegeneratio L4-S1. Onnun selvästi lääkärin tutkimuksenkin mukaan, ja lantion epätasapainon takia en pysty seisomaan jalat yhdessä ilman, että joudun käsillä huitoen hakemaan tasapainoa. Selän taivutusliikkeet ovat ovat vahvasti rajoittuneet ja kivuliaat, huonoin vasemmalle taivutus, jossa lannerrangan alueella ei tapahdu lainkaan liikettä. Oikean lonkkanivelen uloskierto on rajoittunut vasempaan verrattuna. Oikea polvi on arrthroottinen ja rutiseva, liikelaajuus on 170-80 astettaeli lievempi - mutta haittaavampi - on oikenemisvajaus ja reilumpi koukistusvajaus. Tämä siis tuoreen lääkärintutkimuksen tulos. Onglemana on, että luonnollisesti mainitu vaivat tarvitsisivat säännöllistä hoitoa, ja selkäkipuihin auttoikin tuo 2 x 15 kerran fysikaalinen hoito vuodessa melko hyvin, samoin kengän korotukset muutamiin kenkiin vuodessa korvattin. Korotuksia ei sitten yhtäkkiä enää korvattukaan, mitenkään perustelematta. En jaksanut silloin valittaa muualle kuin vakuutusyhtiöön, ja vastaus oli arvattavissa eli kielteinen. Sitten eräässä vaiheessa minulle myönnettäviä fysikaalisia hoitoja vähennettiin puolella, ja silloin valitin tuosta Vakuutusoikeuteen. Mutta suureksi pettymykseskseni Vakuutusoikus päättikin, että enää MIKÄÄN vaivoistani ei johdukaan onnettomuudesta, joten kaikki hoito jäi omalle vastuulleni, eli käytännössä olen vain hyvin harvoin pystynyt käymään fysikaalisessa hoidossa, ja olen käyttänyt samoja pohjallisia pitkään vaihellen niitä kengistä toiseen, koska nekään eivät ole kovin halpoja. Ja nyt siis vaivaa polveni pahasti myös, pyrin kuntoilemaan ja pitämään painoni kurissa. Kävellessäni pitempiä matkoja käytän polvitukea, jonka tietysti myös olen itse joutunut kustantamaan. Myös lannetuki on ollut vuosia käytössä, jos joudun vähänkin pitempään (jo 5-10 min) seisomaan nojaamatta mihinkään. Tämänkin joskus kerran vakuutusyhtiö korvasi, samoin käyttämäni särkkyläälkkeet, mutta lopetti myös niiden korvaamisen. Vakuutusoikeuteen siis valitin vasta, kun fysikaalisia hoitoja vähennettiin, seurauksena, että en saanut enää mitään hoitoja onnetomuuden vuoksi, perusteluna, että vammat (muka!) eivät ENÄÄ johtuneet onnettomuudesta! Tuo Vakuutusoikeuden päätös on muistaakseni v:lta 2003, enkä ole varma, löydänkö sitä enää - tosin Vakuutusoikeudessahan sen on oltava, lainkin mukaan. Mutta kysyisin siis, että onko asia nyt sitten lopullisesti vamhentunut, ja kuntouttamiseni ei enää mitenkään kuulu liikennevakuutusyhtiölle? Lähetin kyllä tuoreen lääkärinlausunnon ko yhtiöön n 2 kk sitten, mutta mitään vastausta ei ole kuulunut. Olen myös hakenut kuntoutusta t. eläkettä työeläkeyhtiöstä, mutta sieltäkään ei vielä ole vastattu mitään - hakemus lähti samoihin aikoihin kuin likkennevak.yhtiöön. Voinko enää tehdä mitään saadakseni liikennevakuutusyhtiön vastuuseen? Aikanaan en tiennyt, että Vakuutusoikeuen pääröksestä voisi valittaa, enkä nytkään enää ole varma. Joudunko siis myös taloudellisesti kärsimään kaikesta kuvaamastani yksin, vai olisiko vielä jotain kuntoutuksen suhteen tehtävissä (siis kustannusten korvaamisen osalta)?
Loukkaantunut
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hei Loukkantunut!

Kopion viestisi tällä palstalle, jotta lukijoiden olisi helpompi nähdä alkuperäinen kysymys vastaukseni kanssa.

Vakuutussopimuslain 10 luvun 73§ pykälässä todetaan, että vakuutusyhtiölle on ilmoitettava vahingosta 1 vuoden sisällä siitä, kun vakuutuksenottaja on saanut tiedon vakuutuksen voimassaolosta, vakuutustapahtumasta tai vakuutustapahtumasta aiheuteesta vahinkosaeuraamuksesta. Korvaushakemus rinnastetaan ilmoituksen tekemiseksi vakuutusyhtiölle. Joka tapauksessa korvauskanne on pantava vireille riita-asioista voimassa olevassa järjestyksessä asianomaista vakuutusyhtiötä vastaan kolmen vuoden kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin vahingonkärsinyt sai tiedon vahingosta ja siitä, mikä vakuutusyhtiö on vahingosta vastuussa. Lisäksi oikeus vakuutuskorvaukseen päättyy 10 vuoden kuluttua, jos mitään ei ole tehty ilmoituksen jälkeen.

Toisaalta Liikennevakuutuslaissa 3 luvussa ja 11§ todetaan, että lain mukainen korvauskanne on pantava vireille riita-asioista voimassa olevassa järjestyksessä asianomaista vakuutusyhtiötä vastaan kolmen vuoden kuluessa siitä ajankohdasta, jolloin vahingonkärsinyt sai tiedon vahingosta ja siitä, mikä vakuutusyhtiö on vahingosta vastuussa.

Joka ei ole pannut kannettaan vireille 1 momentissa säädetyssä ajassa, menettää oikeutensa tämän lain mukaiseen korvaukseen. Sama vaikutus kuin kanteen nostamisella on kuitenkin sillä, että asianomaiselle liikennevakuutusyhtiölle mainitussa momentissa säädetyn ajan kuluessa todistettavasti tehdään liikennevahingosta kirjallinen ilmoitus, joka sisältää tiedon vahingon paikasta ja ajasta sekä vahingonkärsineestä ja hänen osoitteestaan.

Se miten tulkitsen kysymyksesi on tällä hetkellä niin, että olet ollut Vakuutusoikeudessa vuonna 2003, jonka jälkeen asiaan ei ole palattu vakuutusyhtiötä kohtaan? Periaatteellisesti siis oikeus korvauksen vaatimiseen on mennyt, koska tuossa on jo väliä 11 vuotta.

Vakuutusoikeuden päätöksestä voi valittaa korkeimpaan oikeuteen ja lopultä EIT:hen (Euroopan Ihmisoikeus Tuomioistuin). Paljon tehokkaampi ja nopeammin toivottuja tuloksia aikaansaava tapa olisi aloittaa prosessi käräjäoikeudesta, joka antaa suurimmassa osasta päätöksiä päinvastaisen tuloksen Vakuutusoikeuden ratkaisuihin. Tämä erityisyys on Liikennevakuutuksessa, eli ei tarvitse mennä vakuutusyhtiön toivomaa reittiä Vakuuutusoikeuteen.

Ei silti heitetä kirvestä kaivoon, kun olet ilmoittanut vakuutusyhtiölle vammasta, voit palata asiaan vaikka uusien oireiden takia, jotka selkeästi liittyvät vahinkoon ja nostaa asian taas esille. Sitten kun tulee kielteinen päätös, voit valittaa käräjäoikeuteen. Käräjillä toimimisesta pyydän sinua lukemaan edelliset vastaukset. Pointtina on kuitenkin se, että hyvä juristi on tarpeen (erikoistunut henkilövahinkoihin), jotta asiat menisivät tällä kertaa kohdalleen. Valitettavasti en usko, että oikeusaputoimistosta saa tuollaista juristia, jos pelkää oikeuskuluja. Kotivakuutuksesta kannattaa tarkastaa, että korvaavatko ko. oikeudenkäynnin kotivakuutuksen oikeusturvavakuutuksen juristin palkkaamista. Sitä voi kysyä suoraan yhtiöstä ja sieltä tulee kirjallinen vastaus asiaan liittyen. Juristi kannattaa koettaa nähdä sijoituksena sille, että voitat keissisi oikeudessa, jolloin oikeudenkäyntikulut menevät automaattisesti vakuutusyhtiön piikkiin.

Toivottavasti tästä oli sinulle, jotain hyötyä. Voit aina kysyä lisää, jos jokin asia jäi epäselväksi. Toivotaan, että saat oikeutta asiallesi!

Ystävällisin terveisin,
VakuutusAsiantuntija
VakuutusAsiantuntija

ViestiKirjoittaja ramiolavi4 » 13 Heinä 2015, 14:58

Hei olen monta vuotta tapellut vakuutusyhtiön kanssa if kun kymmenen vuotta sitten sain töissä amublanssissa postraumaattisen stressirektion jossa mielenterveys potilas ampui itsensä ja itse olin hengenvaarassa,alussa perustettiin kriisipalaveri ja kuukausien jälkeen se tilanne alkoi vaivaamaan mieltä ja sain diagnoosin postraumaattinen stressireaktio ja noin puolevuoden jälkeen jouduin jäämään sairaslomalle, oli kokeilu myös paluu työelämään mutta ei pystynyt iski paniikki ja kova ahdistus päälle ja siitä lähtien kesäkusssa diagnoosi masennus uupumus joka on postraumaattisen stressireaktioon kuuluva sun muut mitä on tullut tässä 10 vuoden aikana, vakuutusuyhtiön lääkäri katsoo että kun hain korvausta työtapaturmana että vakuuutuyhtiön kiertokirjeen mukaan tälläinen voi kestää maksimissaan puoli vuotta ja sain korvausta sen verran mutta sitten vakuutusyhtiö katsoi minun parantuneen siitä ja muut oireet on sitten ihan muuta ja syytetään siitä että en hakeutunut hoitoon heti vaikka hakeuduin heti kun tausin tilantee´n mutta se onkin sairauden kulku sellainen mitä myöhemmin se rupeaa painamasan sitä kauemmin se kestää ja yleensä ei parane ikinä vaan on elettevä sen kanssa, ja olen tehnyt kaikki valitukset vakuutuyhtiöön ja saanut kielteisen päätöksen myös vakuutusoikeudesta ja korkeimpaan oikeuteen en saanut valituslupaa koska siellä on käsitelty vastaavia tapauksia. OLen ollut vuosi nyt eläkkeellä masennuksen takia ja ehkä uupumuksen ei ole oikein voimia, mutta luin että voisin tehdä siitä uuden jutusn riitaasian käräjäoikeudelle siitä minä en tiedä mitään ja en saa ilmaista apua mistään kun ei oikein ole rahaa, vaikka kuulun tehyyn niin siinä vaiheessa saan asiantuntija apua kun asia menee oikeuteen, haastehakemuksen pitäis tehdä itse ja tosiaan olen nyt 10 vuotta ollut pois työelämästä ja psykiatrin mukaan 100 prosenttinen invalideetti ammattiani kohtaan olis edes jotain toivoa mutta ei oikein tunnu olevan ja nämä on sellaisia asioita joita en osaa ja kun sairauden mukana tuli keskittymiskyky häiriötä ja muisti huono nniin kaikki tahtoo olla hukassa tai ei voi laittaa asioita kronologiseen järjestykseen. Eli onko mahdollista viedä if vakuutusyhtiö haastehakemuksella käräjille kun ensinnäkin sen asiantuntija psykiatri ei sanallakaan sanonut että se mitä minä elän on yleistä jotka saa trauman ja igtsellä oli trauma terapeutin arvio toissavuodelta että tulen aina elämään sen trauman kanssa ja parempi ettei sitä muistuttuttaisi ja se on ammattins hyvin osaava trauma psykologi jonka vastaan otolla olen käynyt pääsääntöisesti taukoa ollut jokelan tapaukset ja kauhajoki ja sen lomat silloin olen käynyt sairaanhoitajalla vakuutusyhtiön asiantuntijan lausunnon mukaan pääsääntöisesti eli valehteli sen asian kuin myös paljon sellaisai lausnotoja jotka ei pidä paikkaansa ja jopa b lausunnoissa on ollut virheitä kun psykiatrini sekoitti minut ja kaksoisveljen eli kysymys kuuluu että mitä kannattaa tehdä, itsellä on suurin piirtein koko tulevaisuus kiinni miten asia etenee, kun en oikein tule nykyisin palkallani toimeen ja tämä sairaus aiheuttaa lisäkustannuksia. jos joku vaan tietäisi nin olisin kiitollinen jos jotain saisi tietää etten mokaa asioita hätiköimällä. korjaus tosi sekavaa tekstiä mutta asia on minulle traumaattinen että en voi oikein kertoa asiasta koska se aiheuttaa 2 viikkoa tosi syvää masennusta ja ahdistusta että sitten kun sen aika tulee niin kerron ja minulla on ollut tähän traumaan suomen pätevimpiä tapaturma terepeutti että ajattelin jos tämä oikeuteen menee niin ottaa sen mukaan todistamaan, koska psykiatrit eivät tiedä traumoista enempää kuin terepeuttini tai psykologi, sanoikin heti psykiatri että mene psykologille sillä on paremmat tiedot ja sen jälkeen kaikki lääkitykset sun muuta hoidettu mielenterveystoimiston kautta vaikka vakuutusyhtiön asiantuntija lääkäri sanoo toista kun b lausunnossa tosiaan oli maininta siitä mutta tosiassa en ole yhtään rauhoittavaa tai masennuslääkettä hakenut muualta kuin psykiatriltani, se miten se meni b lausuntoon on todennäköisesti siitä johtuvaa kun kaksoiveli tosiaan hyppäsi tk:ssa ja oli suhde myös psykiatrian poliklinikalle. ja vakuutusyhtiö mukaan en ollut hengenvaarassa kun potilas m1 lähetteellä noudettavissa niin sen kämpässä oli myöhemmin tutkittuna 3 asetta vaikkei pitänyt olla yhtään ja lähetteen mukaan oli sanonut että jos tulee hakemaan niin ampuu ja ihmettelin että miksi ampui itsensä eikä minua ja se on minulle vakava hoitovirhe ja syyllisyys siitä että itse piti kuolla, mutta se tätä trauma ajattelua josta en ikinä pääse eroon ja siksi en siitä puhu kun silloin kun on pakko. kuitenkin vakuutusyhtiöhän maksoi sen puoli vuotta mikä on vakuutusyhtiöiden kiertokirjeessä suositeltu maksimi aika, ja enhän minä ole kunnossa. vakuutusyhtiö laski että jos jäisn tapaturmaeläkkeelle muutama vuosi sitten nin vuosi ansioni olisi yli 40 000 euroa, eli siinä voi olla syy vakuutuyhtiön hanakkuuteen vastustaa loppuun asti ja tietävät tasan tarkkaan miten minulta ovat voimat hävinneet.
Lisäys se vakuutusyhtiön asiantuntija lääkäri ja sen lausunnot eivät ole enää mitenkään ajan tasasia koska katsoin käypähoitoa ja stressireaktiota niin hoitolinjat ja diagnoosit muuttuneet täysin, päin vastoin sen vakuutusyhtiön asiantuntijalääkärin lausnto päin vastoin vahvistaa postraumaattista stressireaktiota ja käypä hoidossa ei enää puhuta siitä ajasta minkä vakuutusyhtiö oli sen sinne aikoinaan saanut, vaan että on todennäköisesti elinikäinen tila, aikaisemmin oli että kestää korkeintaan puoli vuotta, nyt hyvä pysikatri tai mulla on hyvä psykologi tieodollisesti ainakin niin minä alan luulemaan että voitan jutun, kun aikaisemmin eräs eväämisen syy oli se että ei tullut fyysita vammaa haavaa tai jotain, nyt se todetaan että sillä ei ole merkitystä ja samaten kuin että ns. persoonallisuuden muutos mitä ennen vaadittiin niin ei ole kriteeri vaan erillinen asia, dissosiaatiosta sanottiin mitä minulla on ja debeneralisaatiosta eli ruumista irtaantumisesta kans sanottiin kuuluvan siihen, ja minä kun tykkäsin siitä alussa säikähdin sun muuta mutta sitten se oli kivaa.
ramiolavi4
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja VakuutusAsiantuntija » 15 Heinä 2015, 11:07

Hei!

Kiitos kysymyksestäsi, toivotaan että voisin auttaa jollain tavalla. Tapauksesi on siinä määrin ainutlaatuinen, että olisin ihan suosiolla näihin asioihin panutuneeseen juristiin yhteydessä. Aiemmin suosittelin aina Vesa Laukkasta, mutta koska hän ei valitettavasti ota uusia asiakkaita, niin voisit kysyä neuvoa asiaasi vaikka Jarkko Männistöltä, joka on myös ajanut vakuutusongelmaisten tapauksia ainakin menneisyydessä. Oheisesta linkistä näet Jarkko Männistön toimiston yhteystiedot: http://jarkkomannisto.fi/yhteystiedot/

Jotta et menettäisi turhaan minuutteja ja saisit mahdollisimman nopeasti mielipiteen asiaan liittyen ja onko sillä jotain menestymisen mahdollisuuksia, niin keräisin ainakin seuraavat tiedot valmiiksi:
1. Tarkka onnettomuuspäivämäärä
2. Vakuutusyhtiö, jolta korvausta haettu (If)
3. Päiväys korvaushakemuksesta (milloin toimitettu yhtiöön) pp.kk.vvvv
4. Päiväys sinun saamastasi vastauksesta vakuutusyhtiöltä (milloin yhtiö on päivännyt päätöksensä) pp.kk.vvvv
5. Päiväys Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksestä pp.kk.vvvv
6. Päiväys Vakuutusoikeuden päätöksestä pp.kk.vvvv
7. Ota kopiot kaikista ainakin em. hakemus- ja päätöspapereista ja pidä ne valmiina, kun otat yhteyttä asianajajaan (tarvittessa lähetä ne ko. asianajajalle nähtäväksi) ja tietysti kaikki muu aineisto mitä asianajaja tarvitsee arvioidakseen menestymisen mahdollisuutesi

8. Kerro tapauksesi päälinjat, käsittääkseni ne ovat seuraavia
- Kysy aina ensin, missä vaiheessa laskutus rupeaa kulkemaan ja jos rupeaa kulkemaan, niin kuinka suuri se on arviolta siihen pisteeseen, että sinulla on realistinen arvio kannattaako asiaa viedä eteenpäin vai ei? Jos asianajan mielestä asiaa kannattaa/voi viedä eteenpäin, niin millä tavalla käytännössä toimitaan sekä kuinka pitkistä ajanjaksoista eri valituksissa/haasteessa on kyse, siihen, että sinulla että sinulla on lopullinen päätös käsissäsi. Eli: mitä maksaa, kauanko kestää ja kuinka todennäköistä on voittaa tapauksesi nykyisellä näytöllä/mahdollisella lisänäytöllä?.
- Olet ollut työtehtävissä abulanssinkuljettajana tai ensihoitajana
- Sattunut onnettomuus (hoidettavan itsemurha) abulanssin sisällä/ulkona (lisäksi sinulta voidaan kysyä oliko ajoneuvo liikkeessä, kun onnettomuus tapahtui vai seisoiko se paikallaan). Missä itse olit, kun onnettomuus tapahtui (ulkona/abulanssissa sisällä/amblanssissa kuljettajana)
- Korvausta haettu työtehtävien olessa kyseessä yrityksen (tai tässä tilanteessa mahdollisesti kunnan?) tapaturmavakuutuksesta
- Korvausta haettu alunperin pp.kk.vvvv
- Hylky vakuutusyhtiöstä pp.kk.vvvv
- Hylky pp.kk.vvvv Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnasta
- Hylky pp.kk.vvvv Vakuutusoikeudesta
- Voiko valittaa vielä Liikennevakuutuksen perusteella?
- Voiko valittaa vielä nyt voimassaolevasta päätöksestä ja jos voi niin minkälaiasta uutta näyttöä olisi oltava asianajan mielestä, jotta tapauksellasi olisi oikeasti mahdollisuus onnistua?
- Ja siitä sitten jatka keskustelua suoraan asianajan kanssa, niin saat mahdollisimman nopeasti oikeaa tietoa. Vaikka et valitsisikaan nyt kontaktoimaasi asianajajaa lopulta ajamaan asiaasi, niin saat kuitenkin oikean ja realistisen näkemyksen siitä, onko tapauksellasi menestymisen mahdollisuuksia tulevaisuudessa. Jos nyt olemassa olevalla näytölle ei ole asianajan mielestä hyvä rakentaa valitusta/haastetta, niin minkälaista lisänäyttöä tarvittaisiin
- Kustannuslaskelma kuluista mitä tulee menemään missäkin vaiheessa, jos etenet asiasi kanssa

Olen käsittänyt, että ainakin pääosa tapauksista, joita Vesa Laukkanen on erittäin ansiokkaasti hoitanut kärjäoikeus/hovioikeus/korkein oikeus, ovat olleet vapaa-ajalla tapahtuneita liikennevahinkoja. Ja kun käsittääkseni Sinun tapauksessasi kyse on ollut töissä tapahtuneesta onnettomuudesta, niin esijainen korvauksesta vastaava yhtiö on kieltämättä taspaturmavakuutusyhtiö. En ole kuitenkaan seurannut nyt niiin aktiivisesti sitä, minkälaisia tapauksia on viety nyt käräjille, eli onko mukaan saatu myös työtapatumina aiemmin käsitetyjä asioita. Lisäksi työ selvästi ilmi, että et ole ollut tietoinen mahdollisuudestasi viedä asiaa eteenpäin, vasta kuin nyt, kun olet saanut lisätietoa valitusmahdollisuuksistasi.

Valitettavasti en pysty netin kautta auttamaan enempää kuin tämän verran. Kun olet yhteydessä asianajajaan, niin hän osaa sitten ottaa tarkastikin kantaa siihen onko tapauksessasi valitusmahdollisuuksia tai muita onnistumisen välineitä olemassa. Kannattaa kuitenkin oikeasti panostaa tuohon asiaan ainakin sen verran, että saisit lopullisen tiedon voiko onnettomuudesta valittaa ja menestyä siinä. Niinkuin itsekkin toteat kyse on sinun loppuelämästäsi, joten muutamien satasten uhraaminen siihen, että saat tapauksestasi oikean ja realistisen arvion, ei pitäisi tuntua kuitenkaan niin pahalta suhteessa mahdolliseen hyötyyn ja tietoon onko mitään tehtävissä vai ei.

Kaikkea hyvää ja toivon, että pääset asiassasi eteenpäin!
VakuutusAsiantuntija

ViestiKirjoittaja ramiolavi4 » 30 Heinä 2015, 15:24

Heippa.
Huomasin kun tuli vakuutuskirja pohjolasta niin että minulla on yksityishenkilön tapaturmavakutuus haitta asteen mukaan 48 000 euroa ja kun tosiaan sain työtapaturman postraumaattinen stressireaktio, niin se on käypä hoidon vuonna 2013 päivitetyn version mukaan elämänikuinen sairaus eikä niin kuten ennen ettäå puoli vuotta.
Olin yhteydessä vakuutusyhtiöön jossa sanoivat että se ei ole sairaus ptsd , vaikka nimen omaan on ja sillä sairaskoodilla aikoinaan jäin sairaslomalle ja olen edelleen eli kestänyt jo 10 vuotta, niin kiinnostuin tuosta haitta asteesta, vakuutuyhtiö totesi ettei heillä ole sellaista ja miten voisi ollakaan kun se PTSD on kestoltaan puoli vuotta aikaiseman määrityksen mukaan nyt ei ylärajaa ole ollenkaan eli siitäkin pitäisi luoda vaikeusaste koska aikaisemmin ei voinut koska sitä ongelmaa ei ollutkaan koska haitta asteen määrittelyyn pitää olla vähintään vuosi tapaturmasta ja vammasta ja näin ollen on mahdottomuus tietää tämän haitta astetta, eli näyttää aika vaikealta, mutta uskon että vakuutusuyhtiö on velvollinen korvaamaan miulle haitasta mitä järkeä on ottaa vakuutuksia jos ne lipeää alta aina.
ramiolavi4
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja ramiolavi4 » 31 Heinä 2015, 14:32

Hei olin vakuutusyhtiöön yhteydessä koska on tapaturmavakuutuus ja siinä haittakorvaus, niin sanoivat että ei korvata ja miksi ei siksi kun sopimuksessa lukee niin että psyykkisiä vammoja ei korvata, löysin netistä kuitenkin lain kohdan jonka liitän " Tyypillisin henkilövahinkona korvattava fyysisen terveydentilan häiriö on vahingonkorvauslain 5 luvun 2 §:ssä erikseen mainittu ruumiinvamma. Sillä tarkoitetaan tavallisesti äkillisen ulkoisen syyn aiheuttamaa ruumiillista vahingoittumaa, esimerkiksi luunmurtumaa. Myös korvausvastuun perustavasta menettelystä johtuva somaattinen sairaus taikka esimerkiksi hoidon laiminlyönnistä tai virheellisyydestä johtuva vamman tai sairauden pitkittyminen tai pahentuminen on katsottu korvattavaksi henkilövahingoksi. Henkilövahinkona pidetään vähäistäkin ruumiinvammaa, kuten mustelmaa. Terveydentilan häiriön tulee kuitenkin täyttää jonkinasteiset merkittävyysedellytykset, jotta se muodostaisi korvattavan henkilövahingon. Oikeuskäytännössä esimerkiksi kroonista hepatiitti C—virustartuntaa ei yksin ole pidetty henkilövahinkona, joka oikeuttaisi korvaukseen viasta tai muusta pysyvästä haitasta.

Psyykkisen terveydentilan häiriön korvattavuus henkilövahinkona edellyttää oikeuskäytännön mukaan, että vahinko on näytettävissä toteen lääketieteellisin keinoin. Korvaukseen oikeuttaviksi psyykkisen terveydentilan häiriöiksi on yksittäistapauksissa katsottu muun muassa ryöstöyrityksen kohteeksi joutuneen henkilön järkyttyminen tapauksen johdosta siinä määrin, että hänen unensa oli muuttunut levottomaksi ja hän oli toistuvasti nähnyt tapaukseen liittyviä painajaisunia, pitkäaikaisen koulukiusaamisen uhrille aiheutunut henkinen pelkotila, josta oli seurannut poissaoloja koulusta ja joka oli vaikeuttanut hänen mahdollisuuksiaan suoriutua koulutehtävistä kykyään vastaavalla tavalla, kroonisesta hepatiitti C—virustartunnasta aiheutunut masennus ja ahdistus sekä HIV—tartunnan pelosta aiheutunut psyykkinen paine. Lisäksi jalankulkijalla, joka oli ollut itse mukana ja konkreettisessa hengenvaarassa liikenneonnettomuudessa, jossa hänen kaksi lastaan olivat saaneet surmansa, on katsottu olleen oikeus korvaukseen muun ohella vaikeana masentuneisuutena ja ahdistuneisuutena ilmenneestä psyykkisen tilan häiriintymisestä. "

eli käsittääksen vakuutusyhtiön sopimus on lainvastainen koska laki kyllä tässä sanoo aika selkeästi henkilövahinkona tapahtuneet eri vammat jossa on myös se postraumaattinen stressireaktio ja käsittääkseni vakuutusyhtiö rikkoo lakia sopimuksella jossa kielletään maksamasta lain mukaista korvausta.
ramiolavi4
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Terveydenhoitoalan AMMATTILAISNURKKA