Onko teillä omia rakkaita harrastuksia?

Aihe vapaa

Onko teillä omia rakkaita harrastuksia?

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 29 Huhti 2013, 13:28

Heippa kaikki niskaongelmaiset!

Haluaisin ihan mielenkiinnosta kysellä, että onko teillä jotain omia hyvin tärkeiä harrastuksia tai puuhia, mitä tykkäätte tehdä? Mitä harrastuksia pystytte tekemään niskaongelmillaan?

Itselleni kävely on vielä aikalailla ainut liikuntamuoto mitä pystyn harrastamaan. Ja muita ei enää oikein olekkaan :( Mutta tykkäisin esimerkiksi neuloa, lukea kirjoja ja ommella jotain, mutta näistä niska ei tykkää yhtään.

Asia jota vielä pystyn ja tykkään puuhastella on ruoan laitto, kokeilla kaikkia terveellisiä ruokia! <3 Tämä on vielä sellainen josta pidän ja vielä pystyn tekemään.

Olisi mukava kuulla mitkä on teille tärkeitä puuhasteluja, ilman että niska vihoittelee... :)

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 29 Huhti 2013, 15:05

Äänikirjojen kuuntelu, luonnon seuraaminen, ystävien kanssa kotona kaffittelu...
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 02 Touko 2013, 13:28

Oi Jansku, kylläpäs kuulostaa mukavalta! Itsekin haaveilen omasta pihasta, mukavaa olisi kesällä päästä puuhastelemaan omia juttuja. Tässä sitä vielä kerrostalo asunnossa asutaan, haaveissa olisi pieni rivitalo asunto jossa olisi oma piha ja tottakai suurin haave olisi saada OMA talo, jossa olisi omaa pihaa yms.. pieni puutarha ja tosiaan kasvattaa nuita yrittejä! On sitä mukavaa haaveilla :)

Tuo siun pihan rakentaminen kuulostaa tosi ihanalta, auringon paisteessa istuskella ja nautiskella, omassa pihassa :)

Joo, miulla tuo kirjojen lukeminen on vähän hankalaa, kun en pysty kannattelemaan kirjaa käsissä ja niskalle tekee huonoo se asento. Lehtien lukeminen on sitten asia erikseen kun ne ovat niin kevyitä, niitä pystyy sitten lueskelemaan :)

Joo, tuo tiskaaminen on vähän hankalaa, ONNEKSI on astianpesukone! :) Mutta toki joitakin astioita on aina tiskattava. Myös tiettyjen hankalien raaka-aineiden pilkkominen tekee vähän pahaa tuolle niskalle.. jos joutuu olemaan jännityksessä.

Mukavaa keväänjatkoa! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 03 Touko 2013, 19:33

Onhan noita, ja onneksi ei ole kaikesta luopua tarvinnut. Jostain kuitenkin, kuten moottoripyöräilystä, tasapainovaikeuksien(kin) takia. Soittaminenkin on jäänyt, käytännössä kokonaan, kun ei vaan "pysy mukana" eikä osaa improvisoida kuten ennen.

Vanhojen autojen kanssa on tullut aina puljattua, nyt tulee touhuttua lähinnä pakolliset, isompia urakoita ei ole enää tullut otettua. Kaikkeen askarteluun kun menee moninkertainen aika, ja tulee äkkiä kipeäksi, niin se ei tahdo innostaa touhuamaan. Lisäksi keskittymisen ja muistiongelmien ansiosta myös aikaa menee "hukkaan" yksinkertaisissakin jutuissa.

Välillä harmittaa aika kovastikin kun ei saa aikaan just mitään entiseen verrattuna, eikä se harmitusta ainakaan vähennä kun ideoita syntyy entiseen malliin.

Lähtemisen vaikeutta on myös, noihin pakollisiinkin remontteihin tulee lähdettyä vasta viimeisessä pakossa, liian helppoa tuntuu olevan siirtää aina huomiselle, millon minkäkin aloittaminen.

Tätä sitten taas saa olla toisinaan selittämässä, kun kuitenkin välillä jotain saa aikaankin, niin heti ollaan epäilemässä että "ei ne oireet ja vaivat näytäkään haittaavan", ikäänkuin harrastamista ei voisi vain vähentää ja tehdä jaksamisensa mukaan, mitään "ei saisi" tehdä kun on kerran paikat rikki...
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 05 Touko 2013, 12:24

Täällä myös yksi innokas puutarhuri :) Eilenkin tuli vietettyä monta tuntia pihatöissä. Kunnon hikiliikunta on myös minulle mieluista. Eilen kävin lisäksi pitkällä lenkillä, josta puolet juoksin. Mikäli lääkäriltä/fyssarilta ei ole tullut kieltoa mihinkään lajiin niin kannattaa kokeilla kaikkea mistä itse pitää ja omien tuntemusten mukaan valita sopivat harrastukset. Minä aloitan viikon päästä myös kuntosaliharjoittelun, mitä minulle on ihan suositeltu.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 05 Touko 2013, 13:06

Mä tykkäsin kovasti neulomisesta. Neuloin sukkia, pipoja, kaulaliinoja joka päivä monta tuntia n. kaksi vuotta, mikä varmasti osaltaan aiheutti niskan romahduksen. Viime syksynä kasasin langat ja puikot laatikkoon enkä koskenut niihin koko talven aikana. Alkuviikosta huomasin kaupassa ihanan värisen langan, joka oli vaan ostettava :roll: Nyt sitten oon hiljakseen kutonut tytölle kesähattua, mutta tuntien kutomissessioiden sijaan etenen hitaasti, istun puikot kädessä max. puoli tuntia kerrallaan. Täytyy olla varovainen. Kaikki lääkärit ovat sanoneet, että neulominen on niskaongelmaisille myrkkyä :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Touko 2013, 15:58

Äänikirjojen kuuntelu, luonnon seuraaminen, lintujen laulun tunnistaminen, pienessä mittakaavassa parveke- ja versoviljely.

Liikuntamuodoista lyhyet kävelyt n. 500m-1km ja rentoutusharjoitusket/meditaatio + hidas venyttely ovat jäljellä. Kävelykin ottaa niskaan.

Lintuja myös tarkkailen pienellä kevyellä kiikarilla. Se pahentaa oireistoa melkoisesti, mutta vielä en ole malttanut sitä jättää. Yritän kuitenkin keskittyä enemmän ääniin.

Hieman kasvattelen versoja nyt täällä sisällä.

Kuvia otan jonkin verran, mutta ongelmana se, ettei saisi kantaa kädessä mitään. Kamera on n.400g. Ja kuvien käsittely rasittaa niskaa, mutta tästäkin nautin, joten olen ottanut haitan vastaan.

Kirjoitan ruudunlukuohjelman avulla. Eli Word auki. Itse makaan sängyllä ja kirjoitan. Äänisyntikka lukee tekstin. Tämäkin ottaa niskaan, koska kädet jännittyvät, mutta ei niin pahasti, kun jos kirjoittaisi istualteen. Tajunnanvirtaa ja runoja kirjoiteelen. Olen myös yrittänyt käydä jonkin verran kirjoitusryhmissä, vaikka vaivalloistahan se on tällä kunolla.

Ruoka oli yksi suuri harrastus, muttei enää. Tiskaus ja ruoanlaitto ovat kuormittavimmasta päästä niskalle. Puutarhajutut onnistuu nykyään avustajan avulla :). Jos vaan on jaksua sen verran, että jaksaa niistä huolehtia.

Näkövammaisten kirjasto lukemisesteisille:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=267
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 16 Touko 2013, 12:06

Heiiiii!

Mukava kuulla että teillä on vielä harrastuksia joita pystytte harrastamaan :) Itselläni harrastuksia on ollut ennen vaikka mitä, mutta tämän vaivan takia ovat jäänet sitten muistoihin..... harmi juttu! :'(

Mielestäni mielekästä puuhaa on tärkeä kuitenki tehdä ja löytää se oikea, sillä jos ei mitään tee.. se harmittaa vielä enemmän & mieli on sitten ihan maassa..

Minun mieltä ainakin piristää tämä kevät! <3 Vuoden parasta aikaa! :)

Mukavaa kevään/ kesän jatkoa teille kohtalotoverit!! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 16 Touko 2013, 12:08

Eippi kirjoitti:Täällä myös yksi innokas puutarhuri :) Eilenkin tuli vietettyä monta tuntia pihatöissä. Kunnon hikiliikunta on myös minulle mieluista. Eilen kävin lisäksi pitkällä lenkillä, josta puolet juoksin. Mikäli lääkäriltä/fyssarilta ei ole tullut kieltoa mihinkään lajiin niin kannattaa kokeilla kaikkea mistä itse pitää ja omien tuntemusten mukaan valita sopivat harrastukset. Minä aloitan viikon päästä myös kuntosaliharjoittelun, mitä minulle on ihan suositeltu.

Hei Eippi!

Miten on mahdollista että pystyt harrastamaan hikiliikuntaa ja kuntosalia, vaikka ongelmana on niska? Minulle riittää jo ihan 20 min kävelylenkkikin, että niska on jo aivan poikki ja väsynyt...ja seurauksena huono olo :/ Ihan vain mielenkiinnosta kyselen :) Kerro ihmeessä! :)
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 16 Touko 2013, 19:42

lissukee90, on aika vaikeaa ruveta vertailee mitä kukin pystyy/voi tehdä. niska vammat(sairaudet) ovat niin erilaisia. itse en pysty käytännössä mihinkään, varsinkin jos vertailukohtana on entinenminä.
hyvää kesän alkua kullekin

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Eippi » 17 Touko 2013, 12:23

lissukkee90 kirjoitti:Hei Eippi!

Miten on mahdollista että pystyt harrastamaan hikiliikuntaa ja kuntosalia, vaikka ongelmana on niska? Minulle riittää jo ihan 20 min kävelylenkkikin, että niska on jo aivan poikki ja väsynyt...ja seurauksena huono olo :/ Ihan vain mielenkiinnosta kyselen :) Kerro ihmeessä! :)

Hyvä kysymys lissukkee90 :) Minä olen aika erikoinen tapaus myös lääkäreiden ym. mielestä eli minulla ei levosta ole apua näihin oireisiin eikä raitus tunnu pahentavan. Siksi näitä oireita on todella vaikea itse hallita :( En huomaa niskan rasittuvan kuntoilusta. Huomioin kyllä koko ajan hyvän pään asennon. Niska ei muutenkaan kipuile paljon vaikka siinä on selkeästi vikaa. Tai no uskon, että lääkityksestä on apua juuri niskakivun osalta. Enenmmän minulla on niskassa jäykkyyttä kuin kipua.

Sen olen myös huomannut, että kuntoilussa tuleva lihaskipu vie hyvin huomiota pois näistä muista kivuista. Minullehan kuntosalia suositeltiin ihan Ortonista ja nyt minä käyn salilla OMT fyssarin ohjauksessa, joka on räätälöinyt ohjelman minun diagnoosien perusteella erityisesti liittyen yläaukeaman toimintahäiriöön.

Voisiko sinulla olla niin heikot niskan lihakset, että siksi tulee väsymystä lyhyestä kävelylenkistä? Jos oikein muistan niin sinulla myös yläniskassa jotakin vinksallaan niin kuin minulla. Mutta koska pehmytosat on kunnossa niin kuntoilu ei ole este. Onko sinulla mitään lääkitystä käytössä?
Eippi

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 17 Touko 2013, 20:57

Eippi kirjoitti:
lissukkee90 kirjoitti:Hei Eippi!

Hyvä kysymys lissukkee90 :) Minä olen aika erikoinen tapaus myös lääkäreiden ym. mielestä eli minulla ei levosta ole apua näihin oireisiin eikä raitus tunnu pahentavan. Siksi näitä oireita on todella vaikea itse hallita :( En huomaa niskan rasittuvan kuntoilusta. Huomioin kyllä koko ajan hyvän pään asennon. Niska ei muutenkaan kipuile paljon vaikka siinä on selkeästi vikaa. Tai no uskon, että lääkityksestä on apua juuri niskakivun osalta. Enenmmän minulla on niskassa jäykkyyttä kuin kipua.

Sen olen myös huomannut, että kuntoilussa tuleva lihaskipu vie hyvin huomiota pois näistä muista kivuista. Minullehan kuntosalia suositeltiin ihan Ortonista ja nyt minä käyn salilla OMT fyssarin ohjauksessa, joka on räätälöinyt ohjelman minun diagnoosien perusteella erityisesti liittyen yläaukeaman toimintahäiriöön.

Voisiko sinulla olla niin heikot niskan lihakset, että siksi tulee väsymystä lyhyestä kävelylenkistä? Jos oikein muistan niin sinulla myös yläniskassa jotakin vinksallaan niin kuin minulla. Mutta koska pehmytosat on kunnossa niin kuntoilu ei ole este. Onko sinulla mitään lääkitystä käytössä?

Kiitos Eippi vastauksesta! :)

Hehe, samaa ihmettelin minä myös.. niinkuin näköjään muutkin minun lisäksi :D Minullakaa ei ole varsinaista kipua missään, vähän riippuu tilanteesta, joskus kipua tulee yllättäen jostakin ja sitten on myös kivuttomia päiviä. Olen vain enimmäkseen täysin jumissa, hartiat, niska kallonpohja, lapaluut sekä pikkuhiljaa myös alaselkäkin on alkanut näyttämään omia merkkejä jumiudesta :/

Sinä oot kyllä hyvän avun saanut, mukava kuulla että olet aloittanut erikoisen kuntosaliharjoittelun! Siitä se niska vahvistuu!! :)

Itse harrastin tai oikeastaan yritin harrastaa kuntosalilla käymistä viime kesänä pienillä painoilla ja rauhallisesti, silti olo oli aivan kaamea joka ikisen kerran jälkeen. . se olo on sellainen epätodellinen ja vaikea, hyvin vaikea keskittyä mihinkään ja takaraivossa tuntuu pahalta :(

Minusta myös tosiaan tuntuu, että minun niskalihakset ovat jotenkin heikot ja sen takia kaikki tämä!! :( Olen alkanut seuraamaan ryhtiä kun istun, seison ja kävelen.. helposti pää ja ylävartalo kallistuu eteenpäin, olen myös seisonut peilin edessä ja katsonut ryhtiäni..... se on kyllä aivan kaamea :O

Tosiaan pienen kävelylenkin jälkeen oloni ei ole aina kaikista paras, päässä humisee ja ei pysty oikein keskittymään mihinkään :(

Kyllä, aivan oikein muistit, minulla on myös niskassa jokin vinksalleen jota fysiatri ei osannut sen enemää kommentoida... harmi juttu sinällään.

En käytä tällä hetkellä mitään lääkkeitä ja en tosiaan ole aikaisemminkaan sen kummemin niitä käyttänyt, koska ei niistä ole mitään apua ollut..
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 17 Touko 2013, 21:16

Sama täällä, että viimeisinpänä on alaselkä alkanu vihottelee eli tuntuu kun alaselässä olis selkärangan tilalla rautakanki, on niin jäykän oloinen.

Kannattaa ehdottomasti alkaa tekemään jotain lihaskunnolle ja turvallisinta se on fyssarin ohjauksessa. Kannattaa vähintääkin pyytää itselle räätälöidyt kotiharjoitteet. Ne on yleensä suht kevyitä.

Kenellä fysiatrilla olet käynyt jos saan kysyä? Kun kuitenkin omalla kohdallani se, että päätyi vihdoin hyville fysiatreille niin alkoi tulla toivoa, että kyllä tälle tilanteelle on paljonkin tehtävissä.

Olisin niin iloinen jos ei tarvitsisi käyttää jatkuvasti lääkitystä, mutta päänsäryn takia ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Hyvä jos pärjäät ilman lääkitystä, mutta lääkkeistä voi olla se apu, että pystyisit alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa ja sitä kautta saisit apua oloosi. Normi särkylääkkeet on aika yhtä tyhjän kanssa näissä vaivoissa. Itse olen syönyt triptyliä jo yli vuoden kuten monet muutkin tällä foorumilla ja se on tosi yleinen lääke näissä vaivoissa.
Eippi

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 18 Touko 2013, 11:13

Eippi kirjoitti:Sama täällä, että viimeisinpänä on alaselkä alkanu vihottelee eli tuntuu kun alaselässä olis selkärangan tilalla rautakanki, on niin jäykän oloinen.

Kannattaa ehdottomasti alkaa tekemään jotain lihaskunnolle ja turvallisinta se on fyssarin ohjauksessa. Kannattaa vähintääkin pyytää itselle räätälöidyt kotiharjoitteet. Ne on yleensä suht kevyitä.

Kenellä fysiatrilla olet käynyt jos saan kysyä? Kun kuitenkin omalla kohdallani se, että päätyi vihdoin hyville fysiatreille niin alkoi tulla toivoa, että kyllä tälle tilanteelle on paljonkin tehtävissä.

Olisin niin iloinen jos ei tarvitsisi käyttää jatkuvasti lääkitystä, mutta päänsäryn takia ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Hyvä jos pärjäät ilman lääkitystä, mutta lääkkeistä voi olla se apu, että pystyisit alkaa harrastamaan enemmän liikuntaa ja sitä kautta saisit apua oloosi. Normi särkylääkkeet on aika yhtä tyhjän kanssa näissä vaivoissa. Itse olen syönyt triptyliä jo yli vuoden kuten monet muutkin tällä foorumilla ja se on tosi yleinen lääke näissä vaivoissa.

Joo, tuo rautakanki kuvaa aika hyvin tota tunnetta selässä! Heh! Juu, itse olen ehdottomasti myös sitä mieltä että itselle räätälöity treeni ohjelma olisi kaikista paras! Itseasiassa olen terveyskeskuksen kautta menossa fysiaterapiaan toukokuun lopulla (kattoo nyt mitä sieltä tuleepi), siellä kattovat että mikä on tilanne ja mitä aletaan tekemään jatkossa minulle sopivia lihasharjoitteita yms.. kun tämä ongelma on mennyt tosi pahaksi jo :( Täytyy vielä ottaa huomioon meikäläisen yliliikkuvat niveletkin, jotka pelaavat myös omaa roolia tässä hommassa :/ On se vaan niin kumma, miten kroppa onkaan näin monimutkainen laitteisto! :D

Fysiatri jonka vastaanotolla kävin on nimeltään Seppo Villanen, hän diagnosoi minulle juuri nuo yliliikkuvat nivelet (ehkä ehlers danlos syndrooma) ja katsoi mri kuvaa ja kertoi että niskassani on jokin vinksallaan... ja tosiaan se jäi sitten siihen.

Kiitos tuosta triptyli vinkistä, tarvitsisin ehdottomasti jotain joka piristäisi mieltäni..on niin hankala nykyään nauttia elämästä kun tämä on aina läsnä: väsymys,jaksattomuus,kiinnostamattomuus ja sen sellaiset "mukavat" toverit... :(
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 18 Touko 2013, 18:29

Minullekin suositeltiin Villasta kun neurologilta suositusta kyselin. Päädyin kuitenkin Tunniselle ja sitä kautta Lidgrenille Ortoniin. Luulisi Villasen kyllä tietävän onko EDS kun on ilmeisesti sen sairauden asiantuntija. EDS aiheuttaa kyllä aikamoiset kivut tietääkseni. Minäkin olen yliliikkuva.

Ainakin pirun kipeeksi tuli hartiat kuntosalitreenin jälkeen, samoin kaula ja kädet. Toivottavasti olen sen verran toipunut maanantaihin mennessä, että voin mennä uudelleen.
Eippi

Seuraava

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa