Urheiluvinkkejä niska- & selkähäröiselle

Aihe vapaa

ViestiKirjoittaja lentis » 04 Helmi 2013, 18:30

Kyllä siinä muutama kerta menee ihmetellessä. Itte tajusin vasta, kun tuntui että hajotin tuon vasemman käden hermotusta siellä kuntonyrkkeilyssä. Hanska ei enää noussut lantiota korkeammalle ja säteili/säröili kummallisesti. Valmentaja vaa huutaa et "lyö kovempaa". Jepjep, löisin jos pystyisin. Siihen jäi se harrastus.

Kertokaa toki, mitä muuta olette kokeillee ja jos joku keksiin jonkun kokeilemisen arvoisen lajin niin olen mukana kokeilemassa. ;)
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eltzu » 04 Helmi 2013, 21:40

Näinhän se menee. Sama homma mulla yleisurheilun kanssa, lopetin vasta sillon kun nelisatasta juostessa vikalla suoralla iski nii kova ja kokonaisvaltanen kipu että putosin suorilta. Siinä vaiheessa ku keräili itteensä radalta alko pohdiskeleen että josko tää ois nyt tässä :D Mitäänhän ei opita muuten kun kantapään kautta.

Ehdottomasti jos ehdotuksia on, niin vastaanotetaan! Pakkohan jotain on tämmösenäki pystyttävä harrastaan.
Pain is inevitable. Suffering is optional.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Noh.

ViestiKirjoittaja Zafi » 11 Helmi 2013, 17:58

Minäkin tungen nokkani tähän keskusteluun, sillä on juurikin se aihe, joka minua rassaa tällä hetkellä. Ja pahasti.
En ole kilpaurheilua harrastanut, mutta muuten harrastanut liikuntaa säännöllisesti, ja tämä nykyinen olotila on niin hermoja raastava, että en tiedä välillä mitenpäin olla.
Itse olen aina purkanut kaiken ärtymyksen, stressin, mieltä painavat asiat, kaiken hikiliikuntaan. Nykyään pelkkä kävely ottaa selkään ja niskaan niin, että mitättömästä lenkistä toipumiseen menee päivätolkulla :evil:
Ennen sitä on voinut monta kertaa viikossa "riehua" itsensä hikeen, ja ylipäätään harrastaa mitä vaan. Nykyään monet lempiharrastuksistani on täysin poissuljettu, esim. Zumba, maastopyöräily ja juoksu. Pahimpia on juuri ne lajit, joissa tulee hyppimistä, juoksua ja tärinää. Niska ei kestä niitä yhtään.

Tuntuu niin säälittävälle, että rajuin liikunta mihin pystyy, on vaivainen sauvakävelylenkki. Ja senkin jälkeen niska on kipeä :( Ilman sauvoja en pysty kävelemään, sillä kädet puutuu tosi pahasti jo pienen matkan jälkeen. Voi kun saisi takaisin ne päivät, kun pystyi vaikkapa zumbaamaan monta tuntia, ja seuraavana päivänä pystyi tekemään sen uudelleen.
Vaikeaa on hyväksyä tallainen pelkkä "oleminen".
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 15 Helmi 2013, 20:40

Itsellenikin kilpailun ohella urheilu tuo juuri tuota stressin- ja mielenpurkua. Sellaista hengähdystaukoa. Nyt olen pikkuhiljaa oppinut kylläkin ottamaan sen ajan myös sohvalla oikeasti rennosti makoillen. Siinä huomaa hyvin, millainen on tilanne, kun ei pysty rennosti olemaan omalla sohvalla. Mieltä olen opetellut purkamaan paperille kirjoittaen ja piirrellen. Jotenkin luovasti pitää kuitenkin saada purettua kertynyttä taakkaa... ;)

Toivon kuitenkin, että pystyisin vielä jotakin lajia alkaa harrastamaan, kun tarkemmat tutkimukset on läpikäyty ja saan luvan hoitojen ja muiden jatkamiselle...
lentis

ViestiKirjoittaja aurora » 16 Helmi 2013, 17:18

Mulle Bodybalance tepsi silloin, kun oli pahoja niska/selkävaivoja eikä mikään muu liikuntamuoto sopinut. Kannattaa kokeilla eri juttuja, kyllä sen sitten huomaa kun oikea juttu kolahtaa kohdalle. Itselläni on kiusallisen pitkittynyt tulehdus hartioissa niin ei saa harrastaa mitään. Menispä jo ohi niin voisi taas tehdä jotain, huoh. Tsemppiä sulle!
Jumissa.
aurora
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 27 Helmi 2013, 21:22

Kävin laskettelemassa. Vähän pelotti etukäteen et miten niska reagoi, mut se menikin aivan mielettömän hyvin :shock: Tuntuu, että aamun jumituskin helpotti. Ainut oli et kaulaliina olis voinu olla tukevampi, nyt pääsi tuuli puhaltamaan välillä niskaan. Ainakaan toistaiseksi mitään oireita ei kuitenkaan ole tullut, mutta ehkä vaikutukset tulee vasta huomenna. Tulen raportoimaan, jos pahenee. Jos ei, niin jatkanpa laskettelua 8)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eltzu » 04 Maalis 2013, 23:41

Hei mahtava kuulla että moinen onnistu! :) Ite tykkäsin aikanaan tosi paljonki laskee, mut nykyään ei ton niskan kanssa uskalla, kun mulla se meni aina siihen pelleilyyn ja adrenaliinin hakemiseen ja veikkaan ettei tekis kovin hyvää jos pikku virheen jälkeen päätyy heittään kuperkeikkaa jotain mustaa rinnettä alas :wink: Tietty jos osais ottaa sen vähän iisimmin niin vois onnistuakin. Pitääpi kaivella snoukkakamat kaapin pohjalta pölyttymästä ja kokeilla! Tuliks sulle nyt sit myöhemminkään mitään negatiivista reaktioo?

Mun neurologi tyrmäs viime viikolla täysin mun idean kiipeilystä :( Tosin oikeessahan se on, jos kättä ei voi nostaa ylöspäin ilman että se alkaa täriseen ja puutuun, nii paha sitä seinää tai kallioo on vallottaa.. Mitähän sitä seuraavaks keksis yrittää.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 11 Maalis 2013, 21:13

Puoleen vuoteen ei ole kyennyt muuta harrastamaan kuin kävelylenkkejä ja venyttelyä. Nyt kävin kokeilemassa puolentunnin lihaskuntojumppaa ja totesin ainakin lihaskuntoni/kuntoni hävinneen täysin. Mutta ainakin voin olla ylpeä siitä, että pystyin edes tekemään tuon verran.
Eippi

ViestiKirjoittaja Nasu » 23 Maalis 2013, 11:18

Tämä voi olla typerin ehdotus ikinä :D , mutta miten olisi geokätköily? Sehän ei ole varsinainen urheilulaji, vaan enemmänkin retkeilyn ja "aarteenetsinnän" sekoitus. Laji on oikeastaan ainoa, mitä olen itse pystynyt jatkamaan oman vammautumiseni jälkeen. Kätköjä on piilotettu vaikka mihin, kaupunkiympäristöistä erämaaolosuhteisiin, ja vaikeusaste vaihtelee. Tahdin voi määrätä itse, samoin kulkuvälineen. Oman kunnon mukaan voi lähteä pidemmille ja lyhyemmille kätköilyreissuille. Kilpailuviettikin on mukana kuvioissa - kätköjä voi yrittää etsiä nopeasti tai mahdollisimman monta tai esim. mahdollisimman vaikeita. Jos kunto kestää, lajin parissa pääsee esim. ryömimään, kiipeilemään ja kulkemaan erilaisissa maastoissa. Osa harrastajista liikkuu myös pyörätuolilla. Lajia ei ole myöskään pakko harrastaa koko ajan - itse kätköilen vain kesäisin. Äärettömän aktiivinen en silloinkaan ole, välillä tulee liikuttua enemmän ja välillä vähemmän. T: Nasu
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja aurora » 26 Maalis 2013, 23:46

Sama juttu täällä kuin Eipillä, pitkittyneet vaivat ovat estäneet hikikuntoliikunnan. Aloitin hartiatulehduksen vihdoin helpotuttua niska/hartiavaivaisten kuntoutusjumpparyhmän, joka on tosi iisi. Se paljasti että mun lihaskunto on mennyttä muinaishistoriaa. Mä olin joskus timmi, hoikka ja hyvässä kunnossa. Nyt olen normaalipainoinen eikä lihaksista ole paljon tietoakaan. Ainoat näkyvät lihakset on hartioissa jotka on niin jumissa että ovat turvoksissa ja kivikovat. Huoh.
Jumissa.
aurora
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lissukkee90 » 28 Huhti 2013, 17:44

Heheee,

ihanaa että en ole ainoa, joka on kamppaillut ja miettinyt tätä asiaa... pää jo melkein puhki!

Itse olen kärsinyt jo reilu 2 vuotta pahoista niska hartia vaivoista ja oireet jotka siihen sisältyy... huoh! Ikää on nyt 22 v. :/

Muistelen vielä viime kevättä kun sauvakävely ja pieni lenkkeily onnistui kohtuu ok tavalla, mutta nyt tuntuu kuin lihaskunto olis aivan NOLLA! Ihan hirveetä! Olen koko ikäni harrastanut liikuntaa, siis vaikka mitä hiihdoasta juoksuun & nyt sitä vaan on oltava tekemättä mitään! On ollu kyl tosi vaikeeta sen suhteen, et enää ei vaan pysty harrastamaan samalla lailla liikuntaa, hikiliikunta oli niin ihanaa silloin nuorempana. Itku kurkussa aina mietin tätä asiaa..

Olen myös hyvin paljon miettinyt ja pohtinut lajia joka olisi sopiva :) Mutta ei oikeen mikään ole tullut mieleen, vesijumppa ehkä olis aika ok :) Mut se tuntuu joskus tosi isolta prosessilta lähteä sinne halliin...

Kuntopyöräkin kotiin olisi ehkä ihan ok, mutta siihen tukeminen ja staattinen jännittäminen varmasti vaan pahentaa oireitani :(

Liikunta olisi kuitenkin niin kovin tärkeä asia, sitä hehkutetaan kaikkialla... kaikki lehdet ja uutiset ovat täynnä liikuntaa, mutta sitten kun ei itse pysty harrastamaan liikuntaa, ni minkäs teet?

Olis kiva vielä kuulla muitten liikuntaneuvoja :) Ihanaa jos joskus aukeisi laji, jolla pystyis kuluttamaan kaloreita ilman jälkioireita, ahh!

PS. Tosi hyvän aihe keksitty tähän!
lissukkee90
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eltzu » 13 Touko 2013, 00:54

No näinpä juuri. Urheilu on elämäntapa, ei se tosta vaan diagnoosiin lopu. Itsellä asenne tulee eniten vastaan sen sauvakävelyn ja vesijumpan/-juoksun kanssa. Siirtyminen nyrkkeilystä, lätkästä ja yleisurheilusta sellaiseen tuntuu vaan mahdottomalta ajatukselta. Ja koita siinä nyt sitten kilpailla.... :D Kai niitäki pitää sit ihan oikeesti kokeilla jos ei mikää muu auta.
Meikä pääsee kipuklinikalle tässä kuussa mm botox-hoitoihin jotta sais pahimmat lihashäröilyt hiukka rauhottuun. Siä vois kans lekureita konsultoida oisko heillä jotain vinkkiä kun ovat näitä keissejä kuitenkin varmaankin paljon nähneet. Ois kyä muutenkin kiva jos homma toimis ja vois elää vähän vähemmillä kivuilla ja tärinöillä välillä.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Kesä 2013, 19:01

Mikä olisi paras laji vahvistamaan alaselän lihaksia?
Rautanaula

Edellinen

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa