Urheiluvinkkejä niska- & selkähäröiselle

Aihe vapaa

Urheiluvinkkejä niska- & selkähäröiselle

ViestiKirjoittaja Eltzu » 02 Helmi 2013, 17:41

Hii, vihdoin uskalsin kirjottaa tänne pitkän pohdiskelun jälkeen. Mietin vain että löytyiskö täältä vertaistukiporukasta keltään ideaa, mitä voisi ruveta tekemään kaikella tällä vapaa-ajalla, kun kilpaurheilu on lopullisesti historiaa? Pelkkä salilla käynti puuduttaa jo niin isosti ettei mitään rajaa..

Ennen parin vuoden takaista onnettomuuttani olin siis aktiivinen nyrkkeilyssä, yleisurheilussa, laskettelussa, lentopallossa, lätkässä ja esteratsastuksessa. Kaikki edellämainitut on lekureiden mukaan nyt no bueno, joten jotain uutta olis pakko keksiä. Ongelma on toki se, että olen täysin koukussa fyysisesti rasittaviin ja paljon adrenaliinia tuottaviin lajeihin, jotka nyt eivät yksinkertaisesti onnistu enää. Haluaisiko joku koittaa edes ehdottaa jotain hyväksi todettua lajia?

Oma vammanihan ei siis ole niin vakava kuin täällä porukalla tuntuu olevan. Perinteinen tarina, eli auto-onnettomuus, lievä whiplash ja huonojen lekureiden vuoksi siitä etenemään lähtevä kaularangan rappeuma. Tää koko homma diagnosoitiin vasta siinä vaiheessa kun olin reilun vuoden jatkanut noita edellä mainittuja lajeja ja kilpailua koko ajan pahenevista kivuista huolimatta (nerokasta, tiedetään..). Myös ruodosta löytyy skolioosia, liian tiukka rakenne rintarangassa ja pientä häikkää välilevyissä. Sillä ollaan nyt sitten päästy tähän tilanteeseen että kaikki hauska on kielletty, ettei vamma etenisi enää tän pahemmaks. Oireina tällä hetkellä on ne perinteiset kipuilut, käsien puutumista ja pistelyä, lihaksiston oikkuilua, päänsärkyjä, huimausta, tärinää, voimattomuutta jne.

Anyway, heittäkää ihmeessä ideoita jos teillä sellaisia on. :) Mun koko elämä on aina perustunut urheilulle, ja nyt kun se on multa viety, tuntuu että elämä on ohitte. Näin 18-kesäisenä.. Tietenkin ymmärrän, että monilla menee paljon huonomminkin ja mitään sääliä en halua kerjätä, lähinnä ymmärrystä. Mulle tämäkin on valtava elämänmuutos. Ja pahenee vaan. Onneksi diagnosoitiin edes tässä vaiheessa, ennen kun joku kunnon osuma päähän matsissa olisi halvaannuttanut. :?
Pain is inevitable. Suffering is optional.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Helmi 2013, 20:31

Hei Eltzu ja tervetuloa :) ! Hyvän aiheen aloitit. Tuota olen itsekin miettinyt, kun jumpassa käynti pahentaa oireita ja salillakin on aika vähän niitä liikkeitä, joita voi tehdä. On menny viime aikoina aika tasan tarkkaan kuntopyörän polkemiseksi :roll:

Lääkärit on suositelleet mulle kuntonyrkkeilyä ja sauvakävelyä. Kuntonyrkkeilyä en aio kokeilla, tuntuis jo sanana olevan liian rankkaa mun niskalle. Sauvakävelyä meinaan kokeilla, sauvat vaan puuttuu. Toivoin joululahjaksi mutten saanut, joten pitäisi päästä kaupoille etsimään sopivat.

Mulla siis ei ole taustalla selvää vammaa/tapaturmaa, joka aiheuttaisi oireet. Niskaa olen kyllä kolautellut monta kertaa, mutta viimeisen kerran kunnon tälli tuli nelisen vuotta sitten. Kaularanka on kuvattu viimisen puolen vuoden sisään kahdesti eikä muuta ole ainakaan toistaiseksi löytynyt kuin oikoryhti.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eltzu » 02 Helmi 2013, 21:17

Kiitoksia :) Nii justiinsa, polkemista se mullakin lähinnä on ja jalkoja voi aika vapaasti treenata, mikään laitteilla tehtävä keskivartalo tai oikein käsitreenikään ei tee hyvää niskalle. Kuntonyrkkeilyn ei kuvittelisi olevan niskavammaiselle kovin hyvästä, siinäkin jonkun verran kuitenkin tulee stressiä niska-hartia seudulle. Toki vammasta riippuen tämäkin. Valehtelisin jos sanoisin ettei sitä säkkiä tulis jonkun verran hakattua, vanhojen hyvien aikojen muistoks :D

Millä tavoin sun niska oireilee? Ja minkä tyyppistä lääkäriä oot siitä nähnyt?

Jotenkin noita niskaystävällisiä urheilulajeja on kamalan vähän ja jos niitä löytyy niin ne on sitten ihan puuduttavan tylsiä harrastaa. Sauvakävely toki voisi olla ihan huvittavaa kokeilla. Tai joku vesijuoksu, sen pitäs olla kans hyvästä. Mutta niissä ei mitenkään liialti kanssa actionia ole :D
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Helmi 2013, 21:27

Mulla on vasemmanpuoleista oireilua: inhottavin oire on vaihteleva puutuneisuuden tunne päälaella, takaraivossa ja otsalla. Lisäksi yläniska on kosketusarka. Vasen puoli oireilee oikeastaan käteen asti, sekä etu- että takapuolelta. Sormien pistelyä/puutumista, rintakipuja ja selkäoireita etenki lapaluun seudussa.

Oireet pamahtivat päälle viime kesänä. Olen itse yhdistänyt ne lapsen kantamiseen ja nosteluihin. Lapsi on nyt 2-vuotias ja paino sen kun nousee :roll:

Oon joskus itse harrastanut tuota vesijuoksua. Se oli kieltämättä aika tylsää, kun matkanteko oli tuskallisen hidasta :lol: Pitäis ehkä kokeilla uudestaan, kun melkein kaikki muu tuntuu olevan pahaksi :?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eltzu » 02 Helmi 2013, 21:58

Ai saasta, eipä kuulosta mukavalta tuo :S Joutuu oleen ilmeisesti ihan oikeesti tarkkana että mitä tekee ja miten sitä muksua nostelee ja niin eespäin. Se on kyl ikävä jos ei mitään varmaa diagnoosia saa, jos oireet ovat noin voimakkaat niin kuvittelisi, että vika olisi aika näkyvä. Ei kai oikoryhti yksin noin paljon saa aikaan? Toisaalta, itselläkin meni se lähemmäs kaksi vuotta ennen kuin ongelman syy saatiin selville ja vieläkin on se osittain hakusessa, oireet sen kun pahenee.

Juu, vesijuoksu vaikuttaa hieman mieltä puuduttavalta hommalta ja niissä ryhmissäkin keski-ikä on jotain kuudenkympin ja kuoleman väliltä, mutta toisaalta ainakin se on sellainen varman päälle laji, joka ei vammaa pahenna..
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 03 Helmi 2013, 00:29

On mulla myös skolioosi rintarangassa, että varmasti tulis mahdollisimman paljon rasitusta sinne vasemmalle :roll: Oireet helpottaa kun niskaa manipuloidaan (OMT-fyssarilla) ja mun suurin ongelma on C2-nikama. Ikävä kyllä se nikama tai muu rakenne sillä seudulla luiskahtaa painamaan hermoa jatkuvasti. Paikallaan se ei pysy kuin parhaimmillaan muutamia viikkoja, pahimmillaan päivän :roll:

Reilun viikon päästä pääsen onneksi selkäpolille. Ortonissa oon kans käynyt ja siellä ottivat konservatiivisen hoitolinjan viime vuoden loppuun asti. Jos en nyt omasta sairaanhoitopiiristä saa apuja niin Ortoniin sit takas. Lupasivat että tutkitaan paremmin tai laitetaan ehkä puudutuspiikki. Helvetisti menee vaan rahaa ellen saa mistään maksajaa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Helmi 2013, 09:54

Minulle fysiatri suositteli BodyBalancea. Sekin toki tuollainen rauhallinen yhdiste eri lajeja. Kuntonyrkkeilyäkin kokeilin erään neurologin suosituksesta, mutta sitä en suosittele edelleen...

Mutta itse olen myös aktiiviurheilutaustainen niskavammainen. Itse yritän ajatella urheilun nykyään siltä kannalta, että teen sen, mihin pystyn ja kehitän niitä ominaisuuksia. Esimerkiksi notkeus ja kiinteytys ei ole pahasta. Eri lajien harrastaminen ja niiden tuomat adrenaliinit ovat historiaa...
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Helmi 2013, 10:41

Minullekin urheilu on ollut todella tärkeää ja harrastin todella paljon ennen tätä niskan ja pään oireilua. Tällä hetkellä en pysty harrastamaan juuri mitään. Käyn kävelyllä ja venyttelytunnilla. Minullahan ei kanssa varsinaisesti oikoryhtiä ihmeellisempää ole löytynyt. Pieni subluksaatio C1-C2 välissä, mutta se ei selitä näitä oireita, koska sama löydös voi olla täysin oireettomillakin.

Kokeilin sauvakävelyä pitkästä aikaa viime keväänä ja silloin se ei sopinut vaan kävi koskemaan yläniskaan. Nyt syksyllä ennen kuin oloni jälleen paheni pystyin myös suavomaan ja kesällä jopa juoksemaan. On se hassua, että kesällä pystyin harrastamaan mitä vaan, mutta syksyllä sitten jopa body balance aiheutti sellaisen jumituksen yläselästä lähtien ja sitten alkoi uudelleen pahat päänsäryt.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eltzu » 03 Helmi 2013, 11:04

Rahanmeno tuntuu tutulta, täällä kans ravattu kaikki yksityiset läpi. Kunnallisiin ei uskalla luottaa, ne on rikkonu jo mun polven ja selästäkin oli sitä mieltä että kyseessä oli kasvukipuja :D

Kohtalontovereita näköjään löytyy.. Jotenkin tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta sisäistää etteikö kilpailisi enää koskaan. Joku laji olisi pakko löytää! Vaikka kyllähän penkkiurheilukin pienet kiksit antaa, mutta eihän se ole läheskään sama asia. BodyBalancea voisi kokeilla. :) En ole kyseiseen lajiin pahemmin tutustunut.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 03 Helmi 2013, 11:56

Mä kävin BodyBalancessa ja sekin oli mulle liian rankkaa :shock: Sen jälkeen alkoi kamalat niskaviiltelyt, jotka kesti n. kuukauden.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eltzu » 03 Helmi 2013, 12:47

Nonnii, kuulostaa lupaavalta. Noh, kai se omalta kohdalta selviää sit vaan kokeilemalla. :D
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Helmi 2013, 15:52

Minulle parhaillaan on tärkeintä, että voi tehdä edes jotakin, mistä tulee hiki. Sitä kaipaan eniten, kun ylittää itsensä aivan viimeisillä voimilla. Nyt se on juuri sitä, että jotakin voi tehdä kunnolla ja hyvin, että tulee hiki. Yksi mittari sekin.
lentis

ViestiKirjoittaja Eltzu » 03 Helmi 2013, 19:33

Totta, omat fiiliksensä siinäkin. Itsekin nautin suuresti itsensä ylittämisen tunteesta, mutta ei se kuntosalilta saatuna ole sama.

Btw, penkkiurheilijan ykkösilta on tänään SuperBowlin muodossa, näin urheilusta puheen ollen. Paras tapa saada urheilukiksejä nykyään, kun itse ei paljoa pysty harrastamaan. Jenkkifutiskin on kyllä kategoriaa hauskat mutta erittäin paljon vaurioita aiheuttavat lajit, joten siinä mielessä kotisohvalta seuraaminen lienee hyvä ratkaisu.
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 03 Helmi 2013, 20:46

Tunnen tuskan. Itsellekkin kuntosali on ollut vain oheisharjoittelua johonkin muuhun lajiin. Ei sellaisessa voi kilpailla ja saada sellaista oloa, mitä kilpailemisesta.

Kaikkeen kuitenkin "tottuu", kun ei oikein muutakaan voi. Ikävintä se on silloin, kun oikeastaan pystyy, muttei saa tehdä jotakin. Itsellä menee kuitenkin nykyään noiden raja aika samoilla linjoilla, oikeastaan onneksi.
lentis

ViestiKirjoittaja Eltzu » 04 Helmi 2013, 14:59

Nimenomaan. Mun kilpailuvietti on ihan järjetön ja se huutaa epätoivoissaan kun ei pääse toteuttaan itteensä :D

Joo o, tänää oli salipäivä ja nyt taas ei sit pää käänny ja särky on ihan järkyttävä. Pitäis ilmeisesti oikeesti opetella ottaan iisisti.

Oikeessa oot sinänsä, kun ei muutakaan voi, niin sopeudutaan. Hitaasti ja turhautuneesti, mutta kuitenkin. :P
Eltzu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Seuraava

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa