Temssin olohuone

Aihe vapaa

ViestiKirjoittaja Temssi » 10 Helmi 2009, 07:11

Nyt, kun olen lievän painostuksen alla tullut tälle foorumille, vaikka minun tapauksessani oikea foorumi on Selkäliiton keskustelupalsta, olen mietiskellyt muutamia asioita. Tämä ei ole epäluottamuslause, vaan omia tunnelmiani oloistani ja kirjoittamisestani tänne..

Kun minua innostettiin liittymään, sanottiin, että voihan sitä kirjoitella itsellä olevista pienemmistä niskaongelmista, jotka ovat aikojen kuluessa tulleet ison selkäleikkaus jälkeen.

Tämä foorumi on niin selkästi profiloitunut ainoastaan retkahdus-onnetomuuden jälkeisiin oireisiin, hoitoon tai hoitamattomuuteen. Sama hoidon saamisen vaikeus käy hyvin selville myös selkäpotilaiden kohdalla ja meidätkin yleensä jossain vaiheessa luokitellaan luulosairaiksi, koska selkäongelmatkin saattavat olla mitä kummallisimpia. Lääkäreitten suhtautuminen on sitten myös sen mukaista.

Totuuden nimissä en jaksa olla koko ajan kritisoimassa eri instansseja...niiden toiminta on mitä on ja siihen on vain pakko alistua, jos haluaa, että ei kirjoiteta ulos yhteistyökyvyttömyyden vuoksi.

Minä haluan foorumilta monipuolisuutta, ei pelkästään samojen asioiden toistoa välillä karkeallakin kielenkäytöllä. Siihen tottumattomana on myös ikävän tuntuista lukea viestejä....mutta sehän on vain oma mielipiteeni, mutta luulen, että on muitakin, jotka eivät tunne tätä foorumia "kotoisaksi".
Yön valvomisen jälkeen tuli tämä viesti kirjoitetua...anteeksi suorasanaisuutena.
Temssin olohuonekaan ei vedä porukoiden mielenkiintoa, vaikka siellä olisi mahdollisuus kirjoitella muustakin, kuin sairaudesta ja nimenomaan ottaa se kuuluisa huumorintaju käyttöön...vai löytyykö täältä sijaa kevyemmälle ketjulle?

Jos ei löydy, niin en taida sitten olla oikealainen tyyppi tänne.

Hiljainen foorumi tämä kuitenkin on.....sori.
Viimeksi muokannut Temssi päivämäärä 11 Helmi 2009, 22:45, muokattu yhteensä 2 kertaa
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Helmi 2009, 11:18

Tällä hetkellä on profiloitunut enemmän retkahdusvammaan. Tosi varmasti on. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että tänne tulis niskavaivaisia enemmän. Oireistossa on kuitenkin niin paljon yhteistä ja annettavaa on puolin ja toisin, uskoisin.

Hiljainenkin foorumi vielä on, koska on vasta aluillaan ja lähdössä liikkeelle. Minusta se on ihan ymmärrettävää.

Minun mielestäni foorumilla on muutakin keskustelua kuin eri instanssien vastustamista. Vastustamistakin löytyy tosin ihan reippaasti. On sen verran karkeita kokemuksia ihmisillä ja minusta ei ole väärin, että sitä saa jossakin paikassa purkaakin + miettiä parannusehdotuksia esim. vakuutusoikeuden läpinäkyvyyteen.

Tällaisia mietteitä täällä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Helmi 2009, 11:21

Ja luulenpa, että monipuolisuuskin kasvaa vähitellen. Omat energiavarat on sen verran vähäiset, että monta aihetta on mielessä, muttei kunto riitä keskustelun aloittamiseen. Välillä saa jotakin aikaiseksi.

En minä ainakaan pakota, enkä painosta sinua olemaan täällä, jos et täällä viihdy. Minusta on pelkästään mukava, jos olet foorumilla ja minusta olisi mukava, jos niistä niskajutuista skriivailisit. Mutta up to you.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 10 Helmi 2009, 11:38

Ikävä, jos olet kokenut painostusta, Temssi! Itse aikanani innostuin asiasta, ehkä sen takia, että mulla kaikki selkäongelmat lähti liikkeelle just niskavammasta ja päätin lähteä tällekin palstalle kirjoittelemaan. Jokainen tietysti valitsee itse, millä palstalla kirjoittelee.

Tämä foorumi on alunperin perustettu retkahdusvammaa varten, mutta tässä jokunen aika sitten päätettiin laajentaa alue kaikkiin niskavaivoihin, koska niillä on kuitenkin paljon yhteistä. Sen myötä muokattiin rakennetta vastaavasti, ja whiplash-asioille perustettiin oma osionsa ja muille niskavaivoille tai vammoille oma osionsa. Erityisesti sinne muihin niskavaivoihin kaivattaisiin myös lisää kirjoittajia, ja jossain onkin hiukan käyty mainostamassa palstaa.

Selkäliiton palsta on mainio, ja viihdyin hyvin siellä. Sielläkin tosin aloin kyllästyä loputtomaan samojen asioiden toistoon, samaa vikaa on varmaan vähän joka foorumissa. Tässä foorumissa olen kuitenkin tykästynyt mm. siihen, että fedja on jo alunperin ymmärtänyt sijoittaa omiin osioihinsa esim. "Artikkelit, kirjallisuus, linkit" -asiat ja näin ne säilyvät ja on helpompi löytää, eivätkä katoa muiden keskusteluiden joukkoon. Tätä ei esim. Selkäliiton palstalla ole, vaan hyvät linkit tahtovat kadota ajan myötä keskusteluketjujen myötä hamaan menneisyyteen, eikä niitä sieltä myöhemmin kukaan löydä.

Hiljainen on joo, ja sitä tässä pikkuhiljaa yritetäänkin käynnistellä. Uskoisin kuitenkin, että puolen vuoden kuluttua palsta on jo aika erinäköinen vilkkaudeltaan... :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 10 Helmi 2009, 16:28

Kiitoksia kommenteistanne.

En minä itseäni ole "uloskirjoittamassa" heti, mutta katsellaan nyt vähän aikaa ainakin. :wink:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 10 Helmi 2009, 22:59

Päätinpä alkaa turisemaan omiani, koska olohuonessani käy niin vähän vieraita, mutta kyllä emännänkin elämässä tapahtuu.

Kirurginen toimenpide

Minua, hipiästäni hyvää huota pitävää on jo pitkään häirinnyt decolleten alueella oleva talitukkeuma. Vuosia se siinä on ollut--muiden silmissä näkymätön, mutta itseäni häiritsevästi peilistä tuijottaen. Vanhanaikaisella sormi vasten sormea-menetelmällä olen sen tyhjentänyt, mutta aina se uskollisesti on palannut takaisin.
Riittävän kauan tuota tehtyäni jotain on ihoni alla tapahtunut, koska kyseinen paikka alkoi tuntua pieneltä, kovalta pallerolta.

Mietin vaihtoehtoja, kuinka saisin sen siitä pois. Lääkäriin ei kannattaisi mennä, liian pieni vaiva, koska ei näy edes ulospäin, eikä mieslääkärit (jos sellainen olisi sattunut kohdalle) olisi ymmärtäneet mitään näistä vaivoista. Kosmetologillekaan ei olisi kannattanut mennä, koskapa Temssin huushollissa sattuu jo sellainen asumaan.

Eilen asia kävi siinä määrin häiritsemään, että pakko oli jotain tehdä, ajatukseni eivät enää liikkuneet kuin tuon talitukkeuman ympärillä.
Keräsin tarvittavia välineitä toimenpidettä varten, mm. Fiskarsin pienet kynsisakset, jalkojenhoidossa käytettävät pienet "hohtimet", pinsetit, joilla kulmakarvoja nypitään, vessapaperia (pehmeämpää, kuin talouspaperi) ja Tops-puikkoja.

Aloitin toimenpiteen ja tarkoitukseni oli poistaa tuo kapseloitunut talirauhanen. Välineet osoittautuivat varsin käyttökelpoisiksi. Fiskarsin saksilla sain hyvin ihon pinnan rikki ja hiljalleen pääsin tutkimaan tarkemmin tilannetta. Huomasin, että nyt ei ihan pienestä koteloituneesta rauhasesta ollutkaan kyse.

Paljastui, että ihon alla on herneen kokoinen kysta. No, poistettava se oli, kun olin jo aloittanut. Työ oli hidasta. Toisessa kädessä oli sakset ja toisessa hohtimet. Kystaa pala palalta repien etenin. Välillä purskahti lähes mustaa verta esiin, joka kertoo siitä, että se verikin oli siellä onkaloissa muhinut ties kuinka kauan.
Tilannetta oli tarkistettava välillä ja ym.paperilla painelin ylimääräiset veret pois häiritsemästä näkyvyyttä ja aina vain poistettavaa löytyi lisää.

Näin vierähti tovi jos toinenkin ja mikä on lopputulos?
Nyt sillä paikalla on kuoppa ja onkaloita ihon alla... Lopputulos tulee olemaan kunnon arpi (jos edes sattuu paranemaan). Masokisti en sentään ole, kystat eivät tunne mitään...

Verenmyrkytystä odotellessa....Temssi
Viimeksi muokannut Temssi päivämäärä 11 Helmi 2009, 22:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Helmi 2009, 01:54

Olisko tää kuitenkin kuulunut tonne Hoidot ja kuntoutus -puolelle? :wink: Täähän oli jo aika vaativaa kirurgiaa selkeesti... :shock: :lol:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 11 Helmi 2009, 03:34

En sentään tohtinut ihan siihen ketjuun sitä kirjoittaa, koska 1) se oli tavallaan "laitonta", 2) tehty alkeellisissa, epästeriileissä olosuhteissa, 3) välineet eivät olleet asianmukaiset 4) assistentti puuttui.

Rohkeana ja monitaitoisena (?) ryhdyin toimenpiteen suoritamiseen, koska onhan noita tullut nähtyä tehtävän niin usein, tosin kylläkin muualla, kuin Temssin olohuoneessa...
Jälkihoitokin on hanskassa, eikä vielä verenmyrkytyksen oireita ole tullut...

Jos joudun nyt tänä yönä päivystykseen, niin tulkaa katsomaan, ennen kuin mahdollisesti menehdyn.
Kyllähän sinä DD tiedät, mihin sairaalaan minut kuitenkin kuskataan. :x

Nyt tekisi mieleni laittaa kuva itsestäni ja tässähän se tulee: :shock:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Helmi 2009, 05:18

Sullahan Temssi on siellä melkoiset kirurgiset operaatiot. Noinko ne rasvapatti-kystat poistetaan. Häviääkö ne sitten olemattomiin vai tulleeko takaisin? Raakalta kuulosti tuo itsensä saksiminen. Pitäis itseltäkin poistaa yksi tuosta kaulalta.

Joo, ei sitä ruukata kylässä yleensä kovin usein käydä, ettei kyllästy emäntä, eikä vieras. Sillee harvakseltaan sopivasti.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 11 Helmi 2009, 08:17

Vai assistentti puuttui? :shock: Niinpä. Ja assistentti tarkoittaa sulle tietysti KOMEAA MIESKIRURGIA, vai? :wink:
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 11 Helmi 2009, 18:06

Edelleen olen elossa... :?:

Toimenpidekertomuksestani jäi puuttumaan vielä yksi asia.
Suoritin sen kylpyhuoneen peilin edessä. Sen vuoksi se niin hidasta touhua olikin, kun piti kaikki tehdä peilikuvan kautta... :roll: , miettiä koko ajan , että oikea käsi onkin vasen ja päinvastoin. Verikin tippui kätevästi suoraan lavuaariin...

DD: Assistentti olisi mieluusti saanut olla komea mieslääkäri tai oikestaan siinä tapauksessa minä olisin vaan makoillut sohvallani ja assistentti olisi saanut suorittaa toimenpiteen...
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Haaveita kirpeässä pikkupakkasessa

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Helmi 2009, 23:35

Oliko etelässä tänään hieno ilma? Täällä oli täydellinen. Kirpeä pikkupakkanen ja kevätaurinko. Hienoa kevään tuntua lisää aika isot kinokset, joita on muutaman päivän aikana kertynyt.

Haaveet alkoivat elää. Tällaisella säällä olisi hienoa päästä retkiluistelemaan sauvojen kanssa jäälle. En ole koskaan kokeillut, mutta kiinnostuin penkkihaaveilijana asiasta ja otin selvää, että ratoja löytyy ympäri Suomen. Vaikka en koskaan pääsisikään, niin voinhan haaveilla.

Toinen oli puoliksi takaumaa ja haavetta. Lukiolaisena tällaisella säällä kävin hiihtämässä. Ai että. Ensimmäiset 3-5km olivat nihkeitä, mutta sitten kroppa aukesi ja seuraavat 10-15km hiihdettiin mahtavassa fiiliksessä. Sitten olotila hiihdon jälkeen: mahtava. Tästä kanssa haaveilen, että voisi vielä joskus kokea moisen.

Sitten tulivat mieleen, myös ystävien kanssa tehdyt lauantai- ja sunnuntai retkikävelyt tai -hiihdot joen tai meren jäällä kevätauringossa. Ai, ai, ai. Repussa kuumaa kaakota ja jotakin hyvää purtavaa.
Viimeksi muokannut fedja päivämäärä 12 Helmi 2009, 03:16, muokattu yhteensä 1 kerran
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 12 Helmi 2009, 03:07

Fedja, veit minutkin haaveillasi omiin muistoihini.
Hiihdin paljon lapsena ja nuorena ja isäni oli myös kova hiihtomies.

Kerran hän pyysi minua kiertämään kanssaan 10 km:n lenkin. Kieltäydyin, isä sitten lähti. Minua alkoi kaduttamaan ja lähdin hiihtämään sen saman lenkin. Puolessa välissä oli vihko, johon kirjoitettiin nimi ja sitten jatkoin loppuun.
Isä oli toisella kympin kierroksellaan huomannut, että minä kuitenkin olin lähtenyt perään ja hän yritti saada kiinni, mutta olin jo kotona.

En kyllä koskaan unohda sitä tunnetta, kun ne hiihtoladut olivat kunnon metsässä, välillä oli valtavia kuusia oksillaan lunta kuin postikorteissa, ja se tunne sen kaiken kauneuden keskellä laskea alamäkeä ihailemassa...

Nyt ei taida maallakaan olla niin paljon lunta, että maisemat olisivat noin kauniit?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Helmi 2009, 03:15

Nyt taitaa emäntä ensimmäistä kertaa olla paikalla, kun olen kylässä :wink: .
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 12 Helmi 2009, 03:22

Temssi kirjoitti:Nyt ei taida maallakaan olla niin paljon lunta, että maisemat olisivat noin kauniit?

Pitäisi päästä maalle katsomaan metsikköön.

Nyt voi kuunnella pöllöjä. Kuulemma 7 maissa, kun illalla lähtee liikenteeseen, niin pöllöt siellä (ja täällä) huhuilevat toisiaan. Ainakin välillä. Siellä Helsingin keskustassakin on joku puistikkoalue, oliko se Herttoniemessä, jossa on lehtopöllöjä. Ajattelin pyytää yhtä ystävää, että hän tulee ensi viikolla minun kanssa pöllöjen huhuilua kuuntelemaan. Autolla pitää mennä, onneton, 1.5km:n päähän, kun en sinne ja takaisin jaloin pysty kulkemaan. Tämän asuinalueella puistikossa ja metikössä pitäisi pöllöjä olla.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

EdellinenSeuraava

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa