Temssin olohuone

Aihe vapaa

Temssin olohuone

ViestiKirjoittaja fedja » 31 Tammi 2009, 18:08

Heips,

Tulin kattoon, onko täällä Temssiä. Ei näy. Portaikossa tullessa vilahti Masai-kengät. Olisikohan ollut Temssi? Asunnon ovi oli auki ja sujahdin sisään.

Istun tässä Temssin virtuaalisella sohvalla. Jätän sulle pari Helena Anhavan runoa pöydälle, niin tiedät, että joku on käynyt kylässä.

Harmaina, pilvisinäkin kesinä kukat tietävät kukkia itsensä värisinä.

Elää elämänsä
ja elämän mittaan toipua siitä -
sitä voi kyllä sanoa elämäntehtäväksi.

Itseään on turha lähteä pakoon,
se tulee mukana.
Hän luhistui
kun ei tajunnut
että itsensä kanssa on opittava elämään
kuin vaikean taudin.

Pitää taas tulla piipahtaan ja kattoon onko Temssiä tai Temssin vieraita paikalla.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 31 Tammi 2009, 22:58

Kiitos käynnistäsi fedja!
Kävin pikaisesti vähän vilkaisemassa Johanna Rusasta ja Jorma Hynnistä...
Nyt olen sitten palannut takaisin olohuoneeseeni ja valmiina ottamaan vastaan seuraavan potilaan. Sohvaan oletkin jo tutustunut, joten siihen vain lepuuttamaan ja kerro huolesi. Minä olen hyvä kuuntelemaan ja välillä (?) jopa saatan auttaakin.

Olkoon sohvani kaikkien elämän kolhimien lepopaikka....

Tervetuloa vastaanotolleni!

Ps. Anhavan runon viimeinen kappale avasi itselleni oman ongelmani taustat. Siitäkö kaikki johtuukin, että pitää tätä omaa elämäänsä kantaa aina mukana? Enpä olekaan oivaltanut aiemmin... :cry:
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 01 Helmi 2009, 13:21

En minä Temssi sinun vastaanotolle tullu, vaan vieraaksi :) .

Mitäs ne Russaska ja Hynniskä hoilotti?

Meni kuuteen aamulla tuo nukahtaminen ja yhdeltätoista piti jo nousta. Hoppas, että ens yönä nukuttais, kun kaksi yötä on jäänyt vähän välistä. Alko taas tuo kiristys paheneen illalla, niin vei yöunet kokonaan.

Tulee vieraita yhdeltä ja pitäis tehdä poropallerolihapullia. Tai oikeastaan pyydän mammaa tekemään ne.

Heippa taas.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 01 Helmi 2009, 23:28

Miksi et samalla käynnillä ottaisi myös terapiaa? Siinähän se menisi samalla: ensin kahvitellaan, höpötetään päällimmäiset pois ja sitten pureudutaan syvemmälle...? :idea:

Rusaskaa jaksoin kuunnella, ennen Hynniskää selkä kuiskutteli varovasti, että "Hän ei taida jaksaa" ja koska olemme samassa kropassa, niin olihan minunkin sitten lähdettävä kesken pois... Tottahan se harmittaa, kun olisi saanut vähän äksöniä elämään, niin on hiljaista tämä elon polku nykyään... ja hiljaiselta näilläkin sivuilla näyttää. Missäs kaikki on?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

SIis häh?

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Helmi 2009, 02:18

Johan on hanurista, jos omaa elämää muka koko ajan kantaa mukana. Eiks sen vois vaan jättää narikkaan, niinkuin humalaiset aivonsa, silloin kun menee huonosti? ELi suurimman osan ajasta. ;) Pitäisköhän alkaa nukkuun vaan herätäkseen huomenna hedariin? Mitäs sanotte?

Niin jooh, terve Temssi. Minä olen Tahdonvoimaa, välillä myös tahdon voimaa. Toistaiseksi vielä tuo eka. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: SIis häh?

ViestiKirjoittaja Temssi » 02 Helmi 2009, 03:08

tahdonvoimaa kirjoitti:Johan on hanurista, jos omaa elämää muka koko ajan kantaa mukana. Eiks sen vois vaan jättää narikkaan, niinkuin humalaiset aivonsa, silloin kun menee huonosti?

Sanos muuta. Voisikohan sitä joku lääkäri alkaa tutkimaan? Tai olisi sellainen pilleri, että elämä ja kroppa olisivat erillisiä asioita...., niin kauan, kuin lääkkeen vaikutus kestää...

Hei Tahdonvoimaa, kiitos terveisistä!
En oikeastaan kuulu tälle foorumille, mutta joku/jotkut lievasti painostivat ja koska täällä on näköjään olemassa Temssin olohuone, niin pitäähän mun tarkastaa, miten kotonani mellastetaan. Tosin itse nykyään kannatan rauhallista menoa, kun olen niin alaspainettu.... :(
Tapaturmani jälkeen tipahdin sellaisen pykälän kohtaan, jossa lukee:"Ei kuulu meille".

Sanoin sen, että en oikeastaan kuulu tälle foorumille siksi, että en ole niskavammainen, mutta tuon ym. pykälän takia niskaankin on alkanutt tulla erilaisia ongelmia, vaikka alkuperäinen ongelma/tapaturma kohdistui selkään.

Kelpaanko tällä taustalla tänne?

Terv. Untuvikko-Temssi
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Aamuvierailu

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Helmi 2009, 11:51

Totta kai kelpaat Temssi.

Tuo unohdus-pilleri. Täälläkin sitä välillä kaipaillaan. Tai oikeastaan kehon ja mielen irrotuspilleri.

Piti soittaa aamulla työkkäriin, kun kuntoutustuki katkes lauantaina ja uusi hakemus on matkalla. On ollut siitä hyvä tilanne, että olen saanut kuntoutustukea. Puhelimessa heppu nosti työnhaun voimaan. Sovittiin, että viimeistään 2.5vk päästä mun pitää ilmoittautu henk.koht työkkäriin, mikäli päätöstä ei ole tullut. Mukava, kun voi ton järjestelmän kanssa sumpliakin asioita. Varsinaisestihan sinne pitäisi mennä näyttään nokkaa viikon sisään. Mutta kun osaa selittää tilanteen, niin joustoakin näyttää löytyvän. 2.5vk sisällä päätös pitäis tulla, oli se sitten posi tai nega. Ja sitten sanoin, että miten menetellä, kun en voi siellä tuntikausia istua, vaan 15min. Antoi siihenkin ohjeet, että hoitaa asia Pikapalvelun kautta.

Eilen oli sitten pyrähdys vieraita. Pari kaveria olivat lähöstöllä kävelemässä ja tulivat kylään. Mamma ja Pappa lisäksi. Ja kävi niin hyvin, että....
Ruoka oli valmista. Hellalla oli peruna-porkkanaa ja poronlihapyöryköitä. Lisäksi siinä porisi karamellikastiketta jälkiruoaksi marjojen kanssa. Karamellikastike muistutti ruskeaa kastiketta ja niinpä pappa otti sitä perunoiden päälle. Miltäs maistuu mitä luulette. Perunoita ja toffeekastiketta poropyöryköiden kanssa. Kun hoksasin kesken ruokailun, että papan perunoitten päällä on jotain ruskeaa kastiketta, niin eihän siitä naurusta loppua meinannut tulla. Olipa sitten iloa siitä loppuillaksi. Kyllä tuo piristää.

Sosiaalinen kanssakäyminen on melkoista kidutusta. Ajattelin eilen, että miten olen sitä jaksanutkin kaikki nämä vuodet olla noiden paskojen oireiden kanssa muiden seurassa. Pahentaa oireita niin rutkasti. Jotenkin ei ole ollut muuta vaihtoehtoa, kuin kestää kamala oireisto tai olla kokonaan ilman seuraa. Kidutusta suorastaan. Mutta sitä jotenkin suorastaan janoaa muiden ihmisten seuraa. On jotenkin nälkiintynyt siinä suhteessa tosissaan, kun on pyörähtäny järjestelmien ulkopuolelle.

Viime lauantaina yksi kaveri teki mulle tapauskoosteita retkahdusvammaisesta tässä tietokoneen ääressä. Minä makasin sängyllä ja ajattelin, että vähän siistiä, että tuossa on ihminen, jonka kanssa voin keskustella. Ja kaikenlisäksi sen ihmisen kanssa ei ole ollut aiemmin ollut niin mukavaa. Ja seuraavaksi syitä, miksi oli mukavempaa. Tajusin, että makuuasento on paljon vähemmän kiduttavampi asento kuin pystyssä olo, niin että sen takia kommunikointi oli helpompaa kuin ennen. Lisäksi kaveri oli selin, niin mun ei tarvinnu kohdistaa katsetta mihinkään ja jännittää niskaa, vaan pystyin silmät kiinni rentoutumaan. Sitten vielä se, että mun ei tarvinnut puhua koko ajan, vaan pystyin rentoutumaan ne ajat ja hengittämään syvään ja jopa antamaan itselleni tuota cst:tä, kun kaveri teki töitä, niin ei jännittynyt kärryillä pysymisestä kroppa niin paljon kuten aiemmin.

Pitä lopetta tämä melko pitkä aamuvierailu ja alkaa valmistautua hoitoon.

Nähdään taas.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Helmi 2009, 12:02

Ja mihinkähän me kuulutaan. Mää olen osittain järjestelmässä mukana. Osittain siis kuulun johonkin.

Ihminen on pelkkä rationaalisesti tutkittava objekti tuolla sairaalassa. Lääkärit on opetettu suhtautumaa potilaaseen tieteellisesti. Tutkitaan fyysisin menetelmin tai psykiatrisesti blanketein. Onko sitä, tätä, tuota. Labrat, kuvat, kyselykaavakkeet, musteläikkätestit...Sitten katsotaan minkälainen koktaili niistä syntyy ja mihin viittaa. Ja jos ei viittaakaan mihinkään. Ei löydy sairautta tieteellisesti. Tai tieteellisten menetelmien löydökset eivät selitä kipuja ja toimintakykyä. Silloin on kivut, epätoivo ja kärsimys, mikä täyttää vastaanottohuoneen, mutta johon useimmilla lääkäreillä ei ole välineitä. Se halutaan ulkoistaa. Sitä ei haluta nähdä. Sitä ei haluta kuulla, koska sille ei osata tehdä mitään. Tai siihen pitää saada selitys psykiatrisilla blankettitutkimuksilla. Tämän kivun, kärsimyksen ja epätoivon vastaanottoon ei valitettavasti ole nykyisessä järjestelmässä minkäänlaista koulutusta. Ei tällainen tapa hoitaa, lähes täysin rationaalinen, voi vaan jatkua loputtomiin. On niin älyttömän pielessä. Ihminen ei ole kokonaisuus, vain läjä tai kasa oireita ja löydöksiä.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Helmi 2009, 00:22

Ei ole näkynyt muita vieraita sitten eilisaamun. Olikohan mulla liian pitkä aamuvierailu, niin että emäntä ja kaikki vieraat kyllästyi?

Itse emäntäkin on joko keittiössä, kylpyhuoneessa tai työhuoneessa, kun ei näy. Vai miksikähän sitä ei näy? Piilossa?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 04 Helmi 2009, 00:52

Emäntä näyttää aina olevan jossain piilossa, kun käyt...
Tuo sinun edellinen vieraskirjamerkintäsi oli niin analyyttistä, että emäntä ei pysynyt perässä....
Meillähän on niin erilainen tilanne: Minua ei ole lainkaan tutkittu millään menetelmillä tapaturman jälkeen. Invataxilla kärrättiin tyhjään kotiin viallisten apuvälineiden kanssa. Siinä kaikki. Jospa olisivat antaneeet edes yhden puhelinnumeron mukaan tai sossu sairaalassa olisi tullut vähän kyselemään kotitilanteesta.
Tällä lailla sitä mentiin 1½ vuotta, en osannut kyselläkään mitään, kun mitään ei kuulemma enempää tarvinnutkaan tietää.

Jälkeenpäin kyllä yksi fiksu fysiatri kertoi totuuden: Minut olisi ehdottomasti pitänyt ohjata kunnalliselle puolelle fysiatrian polin asiakkaaksi seurantaan, tutkimuksiin, fysioterapiaan etc.etc.
Kiva kuulla jälkeenpäin ja nyt en sitten enää pääsekään, en edes Kelan piikkiin mihinkään... Joo joo...
Ja nyt on sitten mennyt hermot, kolmella dg:llä työkyvytön.

Taidan mennä tuohon omalle sohvalle purkamaan sisintäni.

Tulkaahan taas kylään!
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 04 Helmi 2009, 12:02

Huomenia,

On muuten vaikea olla olematta analyyttinen, kun on niin tottunut itseensä :> tässä vuosien varrella. Muut näkökulmat ei ole haitaksi.

Joissakin asioissa analyyttisyydestä on haittaakin ja ei jaksaisi olla, mutta kun pää surraa. surra purra hurraa taikapussi surraa (Noita Nokinenästä ja välillä kyllä ihan oikeasti).

Tänään tulee renki yhdeltä jatkamaan tapausselostuksen kirjoittamista. Pitää ruveta aamuvenyttelyä ja jumppaa tekemään, että pääsee johonkin kuntoon, ennen kuin hän tulee.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Joo...

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Helmi 2009, 22:37

Olen niin mukana Fedjan lausunnossa siitä, että ihminen on lekureille kasa oireita ja testejä. Jos niissä ole vikaa, niin häh. Suatana, että tommonen sapettaa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Helmi 2009, 00:38

Milloinkas sä Temssi oot ajatellut tuparit pitää? Sentään uus olohuone ja kaikki? Älä sitten ihan kaikkia Kallion hörhöjä tänne kutsu... :roll:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Helmi 2009, 13:00

Sopivasti niitä hörhöjäkin tupareihin olisi mukava saada. Hotelli Fennosta voisi löytyä mukaan myös innokkaita venäläisiä liikemiehiä. Saksalaisia duunareitakin sieltä löytyisi. Yksi yritti saada multa puhelinnumeron ja huoneennumeron. Kun se ei käyny päinsä, niin sitten sain lahjaksi häneltä käyntikortin, huoneennumeron ja kellonajan, milloin löydän hänet huoneestaan. Hän olisi halunnut luovutta minulle jääkiekkopaidan, joka oli menossa Ouluun tuliaisiksi Kärppien Kettuselle. Kettusen osoitekin löytyi hänen kalenteristaan. Mitäkähän siinä paketissa olisi sitten tosiasiassa ollut? Mamona en uskaltanut mennä hakemaan. :?
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 06 Helmi 2009, 01:50

fedja kirjoitti: Yksi yritti saada multa puhelinnumeron ja huoneennumeron. Kun se ei käyny päinsä, niin sitten sain lahjaksi häneltä käyntikortin, huoneennumeron ja kellonajan, milloin löydän hänet huoneestaan.

Voi fedja, fedja... Paljon sinullakin on vielä opittavaa...
Tuollainen tilannehan olisi minulle unelma: minä kun edelleen uskon siihen, että se prinssi karauttaa valkoisella hevosella ja kaappaa sylliinsä ja vie linnaansa.... :?:

Tämän Temssin Olohuoneen kävijämäärän otannan perusteella kyllä taitaisi aika kuivakkaat tuparit tulla... Mä en niitä Kallion hörhöjä enää jaksa ja Fennon venäläisetkään ei kiinnosta, (en ole rasisti, mutta kuitenkin...). Vanhat kunnon puliukot on näiltä seuduilta hävinneet, ne oli mukavia, kosivat joka kerran, kun ohi kävelin :roll: .

No, on tuossa Alepan nurkilla vielä yksi, joka kosii joka kerran, mutta vielä olen harkinta-ajalla.
Toisaalta...enhän mä mitään miehistä ymmärrä.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Seuraava

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa