Karppaus ja niska- tai selkäongelmat

Aihe vapaa

Karppaus ja niska- tai selkäongelmat

ViestiKirjoittaja SannaS » 06 Tammi 2011, 18:08

Kiinnostaa, onko täällä karppaajia, ja onko ruokavaliosta ollut mitään hyötyä niskavammassa tai sellkävaivoissa?

Itse olen karppauksen vankkumaton fani, mutta olen vähän repsahtanut hiilareille raskausaikana, ja nyt kun on ollut yhtä sun toista, niin ei ole jaksanut panostaa ruokaan niin paljon. Meillä tosin käytetään vain voita, raakamaitoa ja mahdollisuuksien mukaan luomutuotteita, mutta välillä syödään sitten sitä leipää ja ranskiksia ihan liikaa :oops: Mä en ole mikään perunaihminen, mutta mieheni on... Samoin sokerit hauan pitää mahd vähissä, ja jukurteista ostan yleensä turkkilaista partaäijää luomuna.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 06 Tammi 2011, 18:21

Torvelo syö sattuneesta syystä paljon lihaa ja luomukasviksia, tulee ns. työsuhde-etuna, lisäksi voita ja juustoa. Vatsa ei kestä juurikaan vehnää ja sokeria. Intiaanisokeri ok. Valkoiset jauhot (vehnä) korvattu osaksi speltillä ja luomuohra käy. Lisäksi luomu tummasoija.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Tammi 2011, 18:39

Täällä ei käy normaalit viljat ollenkaan. Ruoka pitää olla vähähiilarista. Täysjyväriisikin on liian hiilaripitoinen. Pääraaka-aine, jota käytän on luomukvinoa suurimoina ja hiutaleina. Tosi kallis raaka-aine, mutta hirssi ja tattarikin ovat liian hiilaripitoisia. Luomukasviksia syön ja väliin soijajogurttia. Toinen pääruoka-aine on avokado. Teen melkein päivittäin kvinoa-avokado-marjapirtelöitä. Luomukananmunia tulee syötyä aika paljon. Tai lähinnä keltuaisia, koska valkuainen aiheuttaa väliin vatsakramppeja.

Olen nyt syksyllä lipsunut ruokavaliosta, koska en jaksa niin kapeaa. On tullut syötyä intiaanisokerista tehtyjä tattaripipareita ja hedelmiä. Suolisto sökö, tukossa ja lamaantunut, tällä hetkellä. Suolistokrampit aiheuttaa lievää huimausta ja autonomisen hermoston oireita (sydän syö nopeampaan, hikoiluttaa/paleltaa). Viimeksi viime yönä ajattelin, että mitenkähän tässä nukutaan, kun kehosta eri alueita meni kuumaksi ja hikeä pukkas.

Eli jonkun asteinen karppaaja olosuhteiden pakosta.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Tammi 2011, 13:29

Minä olen kanssa karpannut viimeiset pari vuotta, välillä tiukemmin ja välillä pahastikin lipsuen :roll: , mutta en osaa sanoa onko sillä mitään vaikutusta niskan oireiluun, koska olen oireillut pahemmin vasta viime keväästä. Yleisesti kuitenkin saan karppauksesta huomattavasti paremman ja energisemmän olon ja se auttaa pitämään perussairauksieni oireita kurissa :D

Käytän paljon luomukananmunia, luomulihaa ja kalaa, pähkinöitä, avokadoa ja paljon kasviksia, luomuna aina kun mahdollista, päivittäin reilusti marjoja. Hedelmiä menee vain vähän ja yleensä ainoastaan ennen raskaampaa fyysistä suoritusta (no, tällä hetkellä en tee mitään kävelyä ja rauhallista kuntopyöräilyä raskaampaa, joten hedelmiä en oikeastaan tarvitsisi...). Lisäksi tietysti reilusti rasvaa (oliiviöljy, kookosöljy, voi) ja kermaa & juustoa menee aika paljon. Herkutteluhetkiin kerma-rahkaa marjoilla tai pala tummaa suklaata. Manteli ja siemenleipää teen aika ajoin, mutta viime aikoina olen ollut laiska leipomaan :roll:

Tuota listaa lukiessa alan ihmettelemään, että mikä ihme mut saa välillä palaamaan hiilareiden pariin, vaikka niistä tulee minulle aina järkyttävä turvotus ja väsymys ja ärtynyt vatsa :?
Orkidea

ViestiKirjoittaja SannaS » 07 Tammi 2011, 19:15

Orkidea, mäkään en ymmärrä että mikä saa ihmisen palaamaan hiilaireiden pariin :shock: Karppaajan eväät kun on niin maukkaita. Mutta silti vain :oops: Mä oon nyt muutaman päivän karsinut hiilareita tosi paljon, ja olo on parempi kuin aikoihin. Nojoo, mulla onkin olllut ihan kaamea olo jo viikkoja, mutta siis nt on vähän parempi olo. Sitäpaitsi hiilarit laittaa närästämään ihan hirveästi.

Mistä olet ottanut ohjeita noillle manteli- ja siemenleiville?
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 07 Tammi 2011, 19:45

Minä palasin taas joulun jälkeen suht. tiukalle karppiruokavaliolle ja kaikki suolisto-oireet loistavat jo poissaolollaan :D karppileipiin olen ottanut perusohjeet karppausfoorumilta ja nykyään sovellan ohjeita ihan sen mukaan mitä kaapista sattuu löytymään.

Mantelileivän ohje löytyy täältä, saman sivuston reseptihausta löytyy monta muutakin hyvää ohjetta.
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Tammi 2011, 22:30

Toisaalta, miksi karpata, jos ei ole siihen tarvetta ü.

Tuo karppaus soveltuu minusta hyvin henkilöille, jotka sietävät maitoa ja voivat syödä siemeniä, pähkinöitä ja papuja. Itsellä kun maitoproteiini on kiellettyjen aineiden listalla ja siemenet/pähkinät/pavut aiheuttavat allergiaa, niin vähähiilarinen ruokalista on kapeahko. Siemen- ja pähkinäpirtelöthän ovat todella hyviä. Mantelista ja cashewsta saa vaikka mitä hyvää. Entäs, kun niitä ei voi käyttää juurikaan. Toinen vaikeus itsellä on siinä, että paino meinaa pudota jatkuvasti ja välillä tulee anorektikkoepäilyjä.

Mutta SannaS:lle. Minulla vaikuttaa tuohon tulehdushommaan ja oireisiin ravinto huomattavasti. Mitä vähemmän hiilihydraatteja, niin sen paremmassa kunnossa olen. Marjoja menee täälläkin päivittäin. kesän ja syksyn tein aamuisin aina marja-kvinoa-avokado-viherpirtelön. Ei vaan tahdo aina jaksaa, kun pirtelökannu on niin painava. Samoin yrteistä tulee niin hirvittävästi muovijätettä, jos niitä jatkuvasti pirtelöi, että olen siirtynyt nokkosjauheeseen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja SannaS » 07 Tammi 2011, 22:37

fedja, näinhän se on, jos ihminen ei tunne tarvetta karppaukseen niin miksipä siis.

Mulle vain tuo ruokavalio sopii tosi hyvin, olen paljon energisempi ja pirteämpi, ja kaiken hauskan lisäksi se hoikistaa ;) Lisäksi mä olen vähän sitä mieltä, että hiilarien syönti ja jatkuva insuliinintuotanto ei ehkä ole hyväksi... Meijän lapsista yhdellä on diabetekselle altistava geeni, ja siksikin yritän vähän karsia huonoja hiilareita perheen ruuista.

Olen kovin huono keksimään uusia ruokia, mutta tuolla karppausinfossa taitaa olla hyviä reseptejä.

Monissa muissa yhteksissä VHH-ruokavaliota suositellaan jonkun oireen hoitoon, niin ajattelin että jospa se näissäkin vaivoissa auttaisi :D
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja japexs » 06 Touko 2011, 19:45

Yksi tärkeä pointi rankavaivasille ja aivovammasta kärsiville. Punasta lihaa ei saa unohtaa, eli luomunaudanlihaa. Se on ainut tapa saada elimistölle rautaa ja B12-vitamiinia ja samalla saa hemoglobiini nousemaan veressä. Aivot tarvitsevat näitä aineita erityisen paljon, muissa ruoka-aineista ne ei imeydy, kuin punasesta lihasta. Kahdesti viikkoon olis hyvä syödä punasta lihaa.

Muuten en karppaa,enkä liijemmin syö jäniksenruokia. Käytän reilusti suolasta voita ja lihaa. Ruuvissa pitää olla jodipitosta suolaa reilusti ja valkeetasokeria marjoissa ym herkuissa. syön varsin rasvasia ruokia ja juon maitoo, niissä en siästä, mutta kasvisrasvoja eli kissanrasvoja en käytä. Itse teen luomurukiista ruisleivät, voipullat, nyt tehnä koivunmahlasta pullia, tulee hurjan hyviä. Koivun mahlaa säilönä pulloihin hiilihapotamalla ja suoraan pakastana. Seuraavaksi kerään kuusenkerkkiä ja siitä kuusenkerkäsiirappia talveksi.

Syön kahdesti päivään tukevasti lämpimänruuvan en harrasta välipalasyömistä. Paino ollut viimeset 20 vuotta 68-70kg
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 06 Touko 2011, 22:45

meillä syödään luomunaudan ja -sian lihaa, voita ja maitoa haetaan tilalta suoraan ja luomumunia paljon myös.
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa