Ruokavaliokeskustelua ja hyviä linkkejä (case Olli Posti)

Aihe vapaa

ViestiKirjoittaja Pandora » 19 Marras 2009, 10:30

No voi itku, olisi ollut ihan kiva nähdä tuokin ohjelma, ai niin se löytyy ruutu.fi:stä.

Tosiaan tähän ruokailupuoleen pitäisi satsata. Nykyään on sellainen olo, että ruoka ei maita ei sitten millään ja kuitenkin elimistö tarvitsisi sitä monipuolista polttoainetta. Jos voisin, ottaisin sen pillerimuodossa, mutta onneksi tässä on aikaa perehtyä aiheeseen.

Kun vain jälleen ottaisi itseään niskasta kiinni, ai niin sehän oli sillä kiellettyjen listalla.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Marras 2009, 16:59

Video Postista Nelosella:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/maria/et ... nkohtaista

* Videossa on oikeastaan Postin missio pähkinänkuoressa
* Pakurikääpä, lähdevesi, Goji-marja, Maca-jauhe, raakapähkinä, luomuhedelmät (, -vihannekset, -juurekset?)
* Onhan se hienoa, että on saanut itsensä noilla asioilla kuntoon.

Hänen blogiaan olen jonkin verran lueskellut ja videoita katsellut. Videot ja tekstit ovat aika jäsentämättömiä, niin en oikeastaan jaksa niitä seurata, kuin välillä vilasta. Niissä ei ihan hirveänä ole uutta asiaa, vaan paljon on sellaista hälä-sälää.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Marras 2009, 17:12

fedja kirjoitti:Video Postista Nelosella:
http://www.nelonen.fi/ohjelmat/maria/et ... nkohtaista

* Videossa on oikeastaan Postin missio pähkinänkuoressa
* Pakurikääpä, lähdevesi, Goji-marja, Maca-jauhe, raakapähkinä, luomuhedelmät (, -vihannekset, -juurekset?)
* Onhan se hienoa, että on saanut itsensä noilla asioilla kuntoon.

Hänen blogiaan olen jonkin verran lueskellut ja videoita katsellut. Videot ja tekstit ovat aika jäsentämättömiä, niin en oikeastaan jaksa niitä seurata, kuin välillä vilasta. Niissä ei ihan hirveänä ole uutta asiaa, vaan paljon on sellaista hälä-sälää.

Mä kattoin eilen Marian ja tulin siihen tulokseen, että paljon melua tyhjästä. Kaverin power tulee siitä, että hän hyökkää voimakkaasti muita perinteisiä toimijoita vastaan, mutta varsin irrallisin ja erikoisin argumentein. Pääasia, että kuuri on auttanut häntä, vaikka rahastuksen maku ja poliittiikatoimien esipetaus tosta lähinnä haiskahtaa. ;)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Marras 2009, 17:29

Mää en sitä ihan noin näe. Kyllä kaverilla on ihan aito innostus, joka on syntynyt omasta toipumisesta. Ja halu levittää ajatustaan, että on olemassa muitakin menetelmiä ja standardeja kuin nämä tämän hetkiset viralliset. Eli on ensin itse kokenut voimakkaana vapautuksena sen, että on voinut irtautua monesta standardoidusta asiasta. Ja että yksinkertaisilla, mutta ehkä isoilla elämänmuutoksilla voi saada paljon aikaan. Aina on 100%:sesti plussaa, kun joku paranee.

Hän on nyt flow-vaiheessa ja nosteessa, kun asiat ovat vielä kohtuullisen uusia hänelle ja hänen yleisölleen. Jos en olisi rukannut ruokavaliotaan aikaisemmin, niin kyllä varmasti kokeilisin noitakin juttuja. Tosin Elsa Ervamaan: Elävä Ravinto kirjassa on saman tyylisiä juttuja jo entuudestaan ilman noita Superfoodeja.

Tuo raakakaako kyllä epäilyttää siinä mielessä, että voiko tuollainen voimakas kofeiinilähde olla terveellistä aivoille jatkuvasti käytettynä. Itse en uskaltaisi noin paljon sitä syödä. Toisaalta ryystäväthän ihmiset kahviakin aika paljon päivässä.

Yksi mies diagnosoi itselleen kofeiinimyrkytyksen. Tuossa jotain aiheesta:
http://qmies.blogit.fi/diagnostiikka/
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Marras 2009, 20:14

Mä voi sille mitään, että aina kun katson Postia, mulle tulee sellainen fiilis, että kaveri on jeesustelija. Siksi sisältö jää vähemmälle huomiolle, kun ulkoinen habitus ja esiintyminen on jotenki "kömpelöä" ja toisinaan yli-itsevarmaa. Mä en perinteisestikään pidä sellaisista tyypeistä, jotka ilmoittaa hirveellä höökillä ykskantaisesti, että "tämä juttu on nyt näin, piste". Tosin nyttemmin kaveri on ilmeisesti katsonut asiaa hieman laveamminkin ja oppinut ottamaan vastaan myös muita näkemyksiä ja kyseenalaistuksia.

Ja sit palaan aina siihen faktaan, ettei Posti suostu esittämään tietoa MS-diagnoosistaan, eli mistäs sitä tietää edes, onko alunperinkään diagnoosia ollut vaiko eikö. Tuskin kukaan puhuis ihan kakkaa, mut nykymaailmassa ei voi tietää. Sit kun yhdistää tähän vielä systemaattisen elintarvikeviraston ja etenki tietyn ihmisen herjaamisen, alun perin hyväksi asiaksi tarkoitettu keskustelu saa kyseenalaisen sävyn. Se muistuttaa lähinnä suoraan viestinnän oppikirjamallia siitä, kuinka joku issue nostetaan pöydälle suuren yleisön tietoisuuteen ja kuinka tämä näkemys, oli se sit oikea, väärä tai neutraali, myydään niille, jotka ovat valmiit imaisemaan siimans suuhunsa kritiikittömästi. Enkä nyt tarkoita ketään erityisesti, vaa ns. näitä Ollin opetuslapsia, jotka kiivasäänisesti ja kyseenalaistamatta ovat-puhuneet Postin puolesta. Mutta kukin tyylillään ja jos tuo sopii Postille, ni antaa mennä vaan. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Marras 2009, 20:28

fedja kirjoitti:Tuo raakakaako kyllä epäilyttää siinä mielessä, että voiko tuollainen voimakas kofeiinilähde olla terveellistä aivoille jatkuvasti käytettynä. Itse en uskaltaisi noin paljon sitä syödä. Toisaalta ryystäväthän ihmiset kahviakin aika paljon päivässä.

Yksi mies diagnosoi itselleen kofeiinimyrkytyksen. Tuossa jotain aiheesta:
http://qmies.blogit.fi/diagnostiikka/

Itse en tiedä kofeiinista niinkään, mutta tutut ravintoasiantuntijat on samaa mieltä, eli ei välttämättä ole terveellistä, koska kuulemma korvaaviakin vähemmän kofeiinisia tuotteita on olemassa... Ja ymmärtääkseni tavallisessa kahvissa, johon vedetään viel maitoakin, ei ole ihan hirveesti kofeiinia. En tiedä, täytyis tarkastella. Itse olen huomannut vissin eron, kun vähensin kaffet puoleen siitä, mitä ennen join.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Marras 2009, 20:53

Sen verran siinä kahvissa on kofeiinia, että sentistä kahvia valvoo aamu kuuteen ja voi saada raajojen tärinä/sydän hakkaa/katsoo maailmaa filminä -kohtauksen. Saan tuota myös mustasta tai vihreästä teestä, jos juon enemmän kuin kupillisen päivässä.

En ole Postiin noin tarkkaan perehtynyt, kun tekstit on kaikki luettu ylimalkaisesti. En tiennyt, että hän käytännössä hyökkää jotakin tiettyä henkilöä vastaan. Huomasin, että yhdessä keskustelujonossa oli ilmeisesti semmoista, mutta muualla en ole huomannut. Tosin olen varmaan n. 2-5% vain lukenut hänen teksteistään. Se on kyllä tullut selväksi, että on elintarvikeviraston suositusten kautta eri mieltä, mutta sitä en pidä pahana. Sen olen kanssa huomannut, että opetuslapsilauma on aika kriitiikitön. Mutta onhan se hyvä, jos hän herättää ihmisiä miettimään omaa ravitsemustaan.

Itsellä kanssa kävi mielessä, että onkohan hänellä oikeasti ollut se tauti. No... :roll:. Hänestä kohistaan aikansa ja sitten se loppuu joskus.

Et taida minusta ihan saada tehtyä hänen opetuslastaan ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 19 Marras 2009, 21:18

fedja kirjoitti:Sen verran siinä kahvissa on kofeiinia, että sentistä kahvia valvoo aamu kuuteen ja voi saada raajojen tärinä/sydän hakkaa/katsoo maailmaa filminä -kohtauksen. Saan tuota myös mustasta tai vihreästä teestä, jos juon enemmän kuin kupillisen päivässä.

Ookke, eli onhan siinä sit. Terveenä join helposti 5 kuppia, mut nyt vaan yhden. Ja sekin on riittävästi... ;)

fedja kirjoitti:En ole Postiin noin tarkkaan perehtynyt, kun tekstit on kaikki luettu ylimalkaisesti. En tiennyt, että hän käytännössä hyökkää jotakin tiettyä henkilöä vastaan. Huomasin, että yhdessä keskustelujonossa oli ilmeisesti semmoista, mutta muualla en ole huomannut. Tosin olen varmaan n. 2-5% vain lukenut hänen teksteistään. Se on kyllä tullut selväksi, että on elintarvikeviraston suositusten kautta eri mieltä, mutta sitä en pidä pahana. Sen olen kanssa huomannut, että opetuslapsilauma on aika kriitiikitön. Mutta onhan se hyvä, jos hän herättää ihmisiä miettimään omaa ravitsemustaan.

Mä oon seuraillut jo jonkin aikaa kaveria ihan mielenkiinnosta. Lähinnä viestinnän näkökulmasta. Tuollaiset tyypit on hirveän antoisia, omalla tavallaan. Ja ihan hauska nähdä, kuin ilmiöitä luodaan... Ja kuopataan. :) Mutta asia on tärkeä! Ja tuntuu siltä, ettei perinteisissä ravintoasiantuntijoissa ole munaa tuoda omia ajatuksiaan noin suoraa ja voimakkaasti esille, joten Postille kyllä on tilausta. Ja mitäs hän siinä vois menettääkään.

fedja kirjoitti:Itsellä kanssa kävi mielessä, että onkohan hänellä oikeasti ollut se tauti. No... :roll:. Hänestä kohistaan aikansa ja sitten se loppuu joskus. Et taida minusta ihan saada tehtyä hänen opetuslastaan ü.

Kauheeta olla skeptikko, mut mulle tuli kans ekana mieleen, että joko tautidiagnoosi on annettu, mutta tauti ei ole puhjennut (näitähän on paljon, että kaikki kriteerit täytyy muttei oireistoa ole ikinä arkea haittaavaksi) tai sitten ei ole ollutkaan mitään tautia. No, MS-potilaat onneksi tietävät asioista paljon ja osaavat suhtautua ainakin liiton foorumilla sopivan skeptisesti asioihin. Jees, eipä tuu meitsistäkään opetuslasta. Korkeintaan se epäilevä Juudas...

Onks sun tulehdus helpottanut yhtään?
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 19 Marras 2009, 23:13

Oli kyllä aika mitäänsanomaton haastattelu... :? Jotenkin tosi hätäinen, eikä haastateltavasta saanut oikein muodostettua käsitystä - tai kyllähän hänestä itsestään sai (aika freakin) vaikutelman, mutta hänen asiansa jäi kaiken muun varjoon. Tämä ei tainnut olla oikea show näin laajan asian esiintuomiseen. Olisin myös kaivannut selvitystä siitä MS-taudista paranemisesta. Muutaman asian pinnallinen läpikäynti, ja sitten pistetäänkin jo tehosekoitin surraamaan! Toivon myös, että haastateltavan ilmaisutyyli on hänen omissa luentotilaisuuksissaan selkeämpi; johtuneeko jännityksestä, mutta Maria-show'ssa esiintyminen oli aika uuvuttavaa seurattavaa...
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 20 Marras 2009, 11:04

Mää perun oman epäilykseni MS-diagnoosista. Yhdessä videohaastattelussa siitä kertoi siihen tyyli, etten voi uskoa hänen valehtelevan.

MS-tautihan on tulehduksellinen tila. Kaikki tuollaiset autoimmuunisairaudet ovat jossain määrin aineenvaihdunnallisia. Jos tulehdusmuutokset ovat hermostossa jo MRI-kuvissa nähtävillä, niin silloin tulehdus on aika pitkällä. Jos noin nuorella saa jotenkin käännettyä aineenvaihdunnallisen puolen, siten että se ei pääse lisäämään tai aiheuttamaan tulehdusta, niin tuollainen paraneminen on mahdollista. Mää en tiedä tehdäänkö MS-diagnoosi josku oireiston perusteella, vai pitääkö tulehdukset olla nähtävissä hermostossa. Tietääkö joku muu?

CH. Postilla ei ole kovin hyvä ja järjestelmällinen ulosanti. Oikeastaan ei juurikaan jäsentele. Hän ei joko kykene siihen tai ei ole sitä tajunnut vielä, että tuo tyyli ei hirveän pitkälle kanna. Kuulija tai lukija joutuu tekemään jäsentelyn hänen puolestaan. Yleensähän "guru" tai "ideologian levittäjä" pureskelee tiedon järjestelmällisempään muotoon, että se on helpommin nieltävissä. Sen takia hänen "seuraaminen" on aika rasittavaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 20 Kesä 2013, 12:59

Mä olen alkanut miettiä mun omaa syömistä ja sitä, kuinka paljon se vaikuttaa näihin niska/selkäongelmiin. Oon syönyt aina aika hiilarivoittoisesti, vaikka hoikka olenkin. Kraniossahan mulle sanottiin joku aika sitten, että mun niskalihakset on niin heikot, ettei meinaa jaksaa kannatella päätä :shock:

En ole harrastanut mitään lihaskuntoa kehittävää puoleen vuoteen ja oon laihtunut pari kiloa. Luulen, että se johtuu paitsi lihasten katoamisesta, myös happosalpaajalääkityksestä, jota oon käyttänyt tammikuusta saakka pienen annoksen melkein joka päivä. Nyt kesällä yritän lopettaa sen, mutta oon huomannut että salpaajat selvästi huonontaa ruuansulatusta eli ravintoaineet ei imeydy -> lihaskato kiihtyy.

Mitä mieltä olette proteiinin merkityksestä syvien lihasten treenauksen kannalta? Tai siis, syvät lihakset kun on käsittääkseni aika paljon pienempiä kuin nuo ulkonäön kannalta tärkeät treenattavat lihakset (?), niin vaatiiko niiden vahvistaminen yhtä proteiinipitoista ruokaa kuin peruskuntoilijan? Mikä se proteiinisuositus mahtaa nykyään olla? Jossain lukee, että 1 g per kilo, jossain 2 g per kilo.

Oon kyllä petrannut tuon proteiinin kanssa viime aikoina. Taitaa kyllä mennä vielä toistaiseksi tuon reilu 1 g/kilo mukaan, mutta voisihan sitä nostaa. Ihanaa, kun kaupasta saa proteiinituotteita, jotka jopa maistuu joltakin. Raejuustoa oon tietty popsinut jo iät ja ajat, mutta esim. nuo uudet Skyrit on tosi hyviä ja proteiinipitoisia. Juu, meni nyt vähän mainoksen puolelle :)
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 21 Kesä 2013, 11:12

Joo Jansku, muistan kun kerroitkin tuosta happosalpaajalääkityksestäsi jossain ketjussa. Itse otan 20 mg päivässä nykyään, olo on nyt sellainen että voisi tuonkin jättää pois. Tuolla määrällä paino pysyy stabiilina, mutta 40 mg:lla lähtee nopeesti aina kilo tai kaksi, vaikka en tekisi mitään muutoksia ruokavalioon tai liikkumiseen. Vähän vaan arastelen salpaajasta luopumista, kun viimeksi oireet tulivat kahdessa viikossa takaisin. Koitan tällä kertaa lopettaa hyvin hitaasti, jos siinä ajassa kroppa tottuisi pienenevään annokseen eikä protestoisi. Syön myös ruuansulatusentsyymejä ja maitohappobakteereita. L-glutamiinia en ole vielä ostanut, mutta suunnitelmissa on seuraavalla kerralla kun meen luontaistuotekauppaan.

Nyt jos nostan proteiineja pikkuhiljaa, niin riittääköhän tuo 1-1,5 g painokiloa kohden aluksi siihen, että treenaan syvät lihakset kuntoon ennen kuin menen salille? Ajatus on, että alkaisin treenata isommilla painoilla vasta kun lihaskunto on jonkin verran palautunut. Meinasin nyt kesällä vain lenkkeillä ja tehdä vatsaa/selkää/pakaroita/niskaa vahvistavia jumppaliikkeitä kotona.
Rautanaula

Edellinen

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa