Ruokavaliokeskustelua ja hyviä linkkejä (case Olli Posti)

Aihe vapaa

Ruokavaliokeskustelua ja hyviä linkkejä (case Olli Posti)

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Syys 2009, 16:37

http://aviisi.fi/artikkeli/?num=11/2009&id=9f07683

Paljon kiivasta keskustelua herättänyt "ruoka-apostoli" Olli Posti sanoo saaneensa MS-tautinsa oireettomaksi valio/elämäntapamuutoksilla. Kaikki eivät usko asiaan yhtä vakaasti kuin mies itse, ja tästä syystä keskustelu ravintolinjauksista on hektistä.

Linkin takaa löytyy laajaa pohdintaa liittyen sekä Postin toimintaan, että miehen näkemyksiin mm. D-vitamiinisasioista, keliakiasta, MS-taudista jne. Keskusteluketju sisältää monipuolisia linkkejä mielenkiintoisiin ravintotutkimuksiin sekä hyviä blogiviittauksia.

[d-vitamiini, olli posti, ravinto, ruokavalio, luomuruoka, ruokasuositukset, MS, ruokablogit]
Viimeksi muokannut tahdonvoimaa päivämäärä 24 Syys 2009, 14:56, muokattu yhteensä 2 kertaa
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 23 Syys 2009, 23:38

Tollaset ravintoteoriat on aina mielenkiintoisia, toivoa herättäviä ja uskottavia. Tuosta Postin jutustakin innostuin kovasti. Uskon, että esim. mun väsymyskohtauksista korkeintaan puolet johtuu niskasta ja loput jostain muusta, jonka ehkä ruokavalion täydellinen muutos voisi parantaa. Se on vain niin pirullista yrittää noudattaa niin poikkeavaa ruokavaliota, kun ei tiedä eikä osaa eikä ole varaa... On niin paljon helpompaa ja halvempaa palata aina takaisin siihen perus uusavuttomaan suomalaiseen vehnäsokeriperunaeinesruokavalioon... :cry:
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 23:44

Mä ajattelin kans samalla tavalla ennen, mut ravintoterapeutti Miia Saastamoinen (ystäväni) sai mut uskomaan siihen, et ihan pienilläkin jutuilla pääsee alkuun suht tehokkaasti ja rahaa järkevästi käyttäen. Mut nyt täytyis saada vaan suunniteltu valio käytäntöönkin...

Tossa linkissä erityisen mielenkiintoisia oli gluetiiniherkkyysasiat sekä perunan, maidon ja D-vitamin merkitykset.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Syys 2009, 23:55

Olli Postista oli juttu samassa Kunto ja Terveys -lehdessä kuin TV:n juttukin, muistaakseni. Silloin kiinnostuin ja kävin katsomassa blogia, mutta asia unohtui, joten hyvä, että se laitettiin tänne uudestaan.

Kasvispainoitteinen ja "terveellinen" ruokavalio ei ole kalliimpi kuin ns. tava ruokavalio. Vaatii tosin ruoanlaittokuntoa, että jaksa laittaa monipuolista ruokaa.

Ohessa muutama ruokasivusto.

Paula Heinosen sivustollaan välittämiä aamupala/lounas/päivällinen/iltapala -ohjeita:
http://www.prohealth.fi/ruokaohjeita.php

Raakaravintoreseptejä muutama:
http://raakareseptit.blogspot.com/

Yrttien käytöstä ja kuivatuksesta:
http://www.yrttitarha.com/tietopankki/k ... lonta.html
* ohje muunmuassa mausteöljyille/-etikoille
* itse tässä kuivattelin lipstikkaa, oreganoa ja sitruunamelissaa

Marjasadon säilyttämisestä mielenkiintoinen juttu:
http://rihmasto.fi/marjasadon-s%C3%A4ilytys
* Jutun henkilö säilöö marjat ravistelumenetelmällä lasipurkkiin
* Taitaa tämä marjojen säilöminen olla meidän retkujen ykkösharrastus :wink:
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 24 Syys 2009, 08:36

Kyllähän terveellisessä ruokavaliossa on paljon mahdollisuuksia. Itselläni on hieman huonokin morkkis, kun ruokailu on sitä mitä nyt on. Kun ei vain jaksa panostaa ruokavalioon ja on mielettömässä sokeririippuvuudessa niin siitä on aika nousta.

Vaikeaa ajatella, että joskus aikoinaan teki vuosittaisen paastonsa, no onneksi nykyään olen sentään kasvisruokavaliolla, mutta sillä nyt ei voi paljon kehua, kun syö roskaruokaa päivittäin.

Olli Postin jutusteluja voi kuunnella osoitteessa: http://project-tarzan.blogspot.com/2009 ... world.html Itse en voi kuvaa katsoa, kun herra heiluu liikaa minun kalvoilleni.

Ihan mielenkiintoista, pitäisiköhän tosiaan panostaa tuohon ruokavalioon, olen ollut hieman huolissani vatsan oireilusta, joka vielä on aika lievää, mutta huolestuttavaa silti.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Syys 2009, 12:04

Minä jotenkin olen nyt päässyt vähän paremmalle puolelle, etten ala syyttämään itseäni, kun jatkuvasti sorrun johonkin tällä hetkellä sopimattomaan ruokaan. Tajusin, että tilanne on tämä. Ruokavalio on äärimmäisen tiukka ja yksitoikkoinen. Ei siis ihme, että sorrun ja vointi huononee säännöllisesti. Luultavasti tän dietiin kanssa on nyt helpompaa, koska päätin sortua jatkossa kontrolloidusti ja säännöllisesti ü.

Pandora. Jos et jaksa koko ruokavaliota muuttaa, niin sekin voi jo auttaa, että saa vaikka pari elementtiä muutettua. Tärkeintä, että löytää jonkin hyvänmakuisen terveellisen vaihtoehdon sen tärkkelysruoan sijaan. Eihän sitä tarvi kerralla pystyä.

Minulla kaapissa saa olla vain sopivaa ruokaa. Muuten sorrun vielä useammin. Vierasvaraa ei sitten juurikaan pysty pitämään, keksejä yms. Ei muuta ku koko perhe Pandoran ruokavaliolle ü.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 24 Syys 2009, 12:13

Jos joku mahti saa mieheni luopumaan valkoisesta sokerista, toisen poikani lihasta ja toisen vaaleasta leivästä niin jo on maailman kirjat sekaisin. Siinä vaiheessa minua varmaan passitettaisiin johonkin hoitolaitokseen ja kiireellä.

Pikku hiljaahan nuo muutokset tulee tehdä, ehkä tämä tästä taasen. En tosiaan haluaisi vatsavaivoja vielä kaiken kiusaksi. Johan tämä olo muuten jo on niin riemastuttava.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Syys 2009, 15:02

Pandora kirjoitti:Olli Postin jutusteluja voi kuunnella osoitteessa: http://project-tarzan.blogspot.com/2009 ... world.html Itse en voi kuvaa katsoa, kun herra heiluu liikaa minun kalvoilleni.

Joo, tuo heiluu liikaa ihan terveenkin ihmisen kalvoille. Siks olen itse skeptinen, että kaveri vaikuttaa käyttäytymisensä perusteella joltain hiton yli-ihmiseltä, joka ei tunne energiapulaa, väsymystä eikä pode koskaan ikinä mitään sairauksiaaan.
Tuollainen nostaa kriitikon karvat pystyyn välittömästi. Ja kai sitä nyt on energinen, jos pumppaa itseensä kaakaopapuja, joissa on pirusti kofeiinia! ;) Mutta niistä ei puhuta, vaan antioksidanteista ainoastaan.

Lisäksi tuo goji-marjavouhoutus menee meikäläisen hilseen yli. Ruusunmarja on vähintään yhtä hyvä setti, eikä sitä tartte trogata mistään Kiinasta niin, että otsonikerros huutaa halleluujaa. Jeps, mut Lumiukkoa lainaten: "Ota neuvoja muilta, mutta päätä itse". Pirun hyväksi havaittu ohjenuora.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Syys 2009, 15:43

Kiinalaisperäisistä jutuista.

Itelle kans on tullut mieleen, että myydään esim. goji-marjoja. Täällä Suomessa joku marja saattaisi olla vastaava tai jopa parempi, kunhan vaan tutkimusta tehtäisiin. Esim. Hilla, vattu jne. Hillahan on oikea voimamarja.

Samoin maca-jauhe. Mistä sitä tietää, vaikka täällä olisi juuri/juurakko, josta saa vastaavan tehoista jauhetta. Vaikka nauris. Tai jonkin luonnonkasvin juurakko.

Taitaa johtua tuo kiinlaisvetoisuus siitä, että siellä hoidetaan paljon yrteillä ja kasviksilla. Täällä moinen on ollut unholassa vuosikymmeniä ja sen takia ei olla tietoisia mitä täältä löytyy.

Pandora, pitäiskö meidän palstalaisten alkaa yhteistyöhön perheesi aivopesukampanjaan ravitsemuksen suhteen ü. No, vitsi vitsi. Ei taitais aiheuttaa muuta kuin hallaa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 25 Syys 2009, 12:36

Minä jotenkin liitin tuon heilumisen automaattisesti ms-tautiin, eikös siihen kuulu hermostuneisuus? Tosin en katsonutkaan sitä, kuin pari sekuntia, kunnes laitoin ruudun alas ja annoin jätkän puhua itsekseen. Liikaa turhaa puhetta ja liian vähän asiaa, harmi olisi voinut olla ihan kiva kuunnellakin, kun lukeminen on vähän sitä sun tätä ja englannin kieleen kun vielä joutuu keskittymään ylimääräisesti.

Mutta on tosi, että suomalaisia kasveja ei enää osata käyttää terveysvaikutteisesti. Meillähän on tosi monta hyvää rikkaruohoa, joissa on paljonkin terveysvaikutteita. Tosin kiinassa on asiantuntevuutta luonnonyrtteihin ja taitavat tutkitusti vaan olla jotkut kasvit siellä hyvin paljon tehokkaampia kuin meidän metsän tuotteet. Minulla on muutama kirjakin suomalaisista terveyskasveista ja marjoista, ei ole tullut vain juuri hyödynnettyä.

Juu olisihan tuossa hyvä idea aivopestä perhe samalla, olisihan ainakin tekemistä. Ei vaan eilen kun asiasta vouhotin niin mies suostui jo ajattelemaan kahviin hedelmäsokerin laittamista valkoisen sokerin sijaan. Kuulemma annostus on vaan aika tarkkaa, kun liikaa hedelmäsokeria sisältävä kahvi maistuu kamalalta. Intiaanisokeri tai ruokosokeri ei tule kysymykseenkään, maistuu kuulemma liian oudolta.

Mutta lihaa ei taida saada pojan listalta ihan helposti, sehän poika parka kuolisi, jos ei muuten niin dramaattisiin valituksiin. Tosin äärimmäisen paljon urheileva, nopean aineenvaihdunnan omaava lapsi varmasti tarvitseekin luonnostaan paljon proteiinia, joten se selittää tuon lihanhimon. No kelpaa hänelle soijapyörykätkin...

Itse nyt päätin alkaa hieman katsomaan mitä suuhuni laitan, alkaa hieman huolestuttamaan tuo suoliston vielä tosin lievä oireilu, mutta tunnen itseni, kun vatsa alkaa prakaamaan niin sitten on leikki kaukana eikä siitä vaivasta helposti eroon päästäkään.
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Syys 2009, 13:14

Mä oon hoitanut tän aivopesun niin, että vaihdoin vaan härskistä suolat ja sokerit terveellisempiin ja ovat samoissa tutuissa purkeissa. Kyllä se mies ihmetteli, mitä sokeriin on mennyt, mutta pokkana väitin ostaneeni vaan uutta erimerkkistä sokruu. Aikansa se marmatti mut nyt on tottunut jo. Samoin maitohappobakteerit puran kapseleista ja keikkaan ne yleensä johonki ruuan sekaan lopulta. Mieshän ei muuten suostu "lääkkeitä" syömään. Lääkkeitä, ja paskanmarjat... Aika kovassa istuu ennakkoluulot. ;)

Mut nyt kun ei ole ukkelinkaan tarttenut murehtia outoja vatsavaivoja ja muutenkin jaksaa painaa hektisessä koulussa paremmin, saatan kertoa jossain vaiheessa näistä pienistä jekuista... ;) Terveellisemmin hän syö kuin minä, nykyäään.

Myös marjoje sulatus ilman mikroa tuotti asenneongelmia. Mies ei suostunut uskomaan, että mikrosulatuksessa kaikki tärkeät aineet häippäsee vekka ja ihmettli, miksi otan jääkaappiin sulamaan marjat ja muut pakasteet. Aikansa se kapinoi käytännöstä, mutta sit kun totes, ettei se vaikuta itse marjojen makuun tai laittamiseen mitenkään, niin senkin hyväksyi... Kovapäistä sakkia!

Samoin kaikki on pahaa, mikä on jotain uutta. Etenkin soijatuotteet. Ja mies vetää itte kaikkeen soijaa suoraa purkista... Siis soijalitkuu, kastiketta. No, ei siinä mitään. Nykyään en vaan kerro, jos teen jotain uutta, vaan jemmaan vaan kaiken pokkana ruokiin ja paketteihin, ni ollaan molemmat happy. Rujoa, mutta toimii. Sen tiedän, että lihasta tuo kaveri ei luovu. Menee varmaan mieluummin hautaan kuin lopettaa punaisen lihan syönnin. Oma vainta se. Katotaan sit, jos joskus on kyseinen valinta oikeasti edessä. Yleensä asenteet muuttuu siinä vaiheessa, ku toinen vaihtoehto on kuolla. No, on tohonki poikkeuksia, mut harvemmin.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 25 Syys 2009, 13:18

Pandora kirjoitti:Minä jotenkin liitin tuon heilumisen automaattisesti ms-tautiin, eikös siihen kuulu hermostuneisuus?

Hyvä pointti! Näin se tuppaa hermovammoissa olla. Staattinen rauhallinen oleminen on joskus hankalaa. No, uskottavuus laski taas... ;)
tahdonvoimaa

Superfood - blogi

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Marras 2009, 16:12

Ylen sivuilla Noora Shinglerin blogissa on juttu Superfoodista.

Suomalaisista marjoista superfoodiksi voidaan tutkimusten perusteella sanoa ainakin mustikkaa ja karpaloa. Johtuukohan tutkimusten puutteesta, ettei ruusunmarja ja hilla vielä yllä superfoodiksi.

Ruusunmarjassa on jutun perusteella huomattavasti enemmän C-vitamiiniä kuin Goji-marjassa.

Superfood tarkoittaa erityisen terveellisiä ruoka-aineita
Julkaistu 10.8.2009
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Marras 2009, 00:57

Olli Postin postia YouTubessa näyttä löytyvän ihan reilusti.
Esim. MS ja ruokavalio:
http://www.youtube.com/watch?v=M4G9IMSe2Cs

Luomuruoan Luomuttajat -keskustelufoorumi, jolla ilmeisesti OPostikin heiluu:
http://www.luomuttajat.fi/phpbb/index.php
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tiedoksi

ViestiKirjoittaja CH » 18 Marras 2009, 19:41

Olli Postia haastatellaan tänään (ke) nelosella Maria-keskusteluohjelmassa klo 22!
CH

Seuraava

Paluu Kaikenlaista turinaa ja porinaa