C7 juurikanava kaularanka

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

C7 juurikanava kaularanka

ViestiKirjoittaja suski7 » 15 Marras 2012, 15:05

eli kävin magn.kuvasa ja lausunto: c4-7 tas koht vahvaa diskusdegeberaatiota ja ryhti hieman kyfoottinen. C4-5 oik painottuvaa dorsolateraalista spondyloosia joka kaventaa oik c5 kanavaa. C5-6 sama ku ed ja sitä myötäävää diskuksen pullistumaa. c6-7 sama ja pullistumaa, oikea c7 juuren kanava kaventuu koht ja tuo juuri sopii olemaan pinteessä kanavassaan. Fasettiartroosi lievää.

eli osaako joku suomentaa? onko mulla siis pullistumaa ja mitä sitte tapahtuu? onko leikkaus edessä? *ihan pihalla* :?:
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Marras 2012, 12:33

Spondyloosi on nikamakaaren höltymää ja sen myötä hermojuuret saattavat joutua puristuksiin. Oikeanlaisen jumpan pitäisi auttaa. Tässä spondyloosista lisää (tosin selkään liittyen, mutta sama juttu): http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=274

Pullistuma sulla siellä on, mutta ei niitä aina tarvitse leikata. Riippuu varmaan vähän oireista, voihan se itsekin sieltä kuivahtaa pois. Fysiatrien ja neurokirurgien pitäis sulle kertoa, että mitä sen kanssa kannattaa tehdä.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja suski7 » 16 Marras 2012, 15:10

kiitti....toivottavasti menis jumpalla... :)
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja suski7 » 18 Marras 2012, 15:11

eilen meni sit jalat alta kaupassa ja puuduin leukaan saakka...ambulanssilla hyvinkäälle jossa tätä edelleen pidetään pahana jumina...diapammia ja panacodia....varaavat mulle ortopedille ajan...ei juma mä oon ihan puhki. ja mä ihmettelen tätä huonoa oloa....oli jo ennen lääkkeitä....kellää samaa?
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Marras 2012, 17:37

Huh huh, kuulostaa aika rajulta! :shock: Jalat alta ja siis koko kroppa niskan alapuolelta tuntui puutuneelta?

Tuntuiko mikään paikka halvaantuneelta eli lihakset toimimattomilta? Miltä jalat tuntui, kun pääsin ylös? Vai eivätkö jalat ottaneet ollenkaan alle?

Jos olet käynyt neurokirurgin tai fysiatrin juttusilla, niin ota huomenna puhelinyhteys siihen. On sen verran vakava juttu, että siihen pitäisi joku mielipide saada ja uskon, että vastaanottoapulainen yhdistää sut lääkärille, kun kerrot miten vakavasti viikonloppuna kävi. Toivottavasti siellä ei nimittäin pullistuma ole ärsyttänyt selkäydintä. Joka tapauksessa olisi hyvä kuulla mahd pian hoitavan lääkärin näkemys...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja suski7 » 18 Marras 2012, 18:43

jep, en olisi voinut ite edes puhelimella soittaa...vaan kaupan väki soitti ambulanssin...mut kato kärrättiin hyvinkään päivystykseen ja mut tutki "kirurgi" jonka mielestä mulla on vaan paha pinne....mä en tiedä mitä mä teen, mut pelästyin aivan kamalasti. huomenna olis taas työpaikkalekuri....ja pelkään jo ennakkoon automatkaa, ne selkeesti tekee pahaa mulle (noi autossa istumiset )....
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 18 Marras 2012, 19:50

Auttaisko, jos menisit takapenkille makaamaan? Tai hinaat etupenkin vaakatasoon?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 22 Marras 2012, 20:25

Miten olet nyt pärjännyt, suski7?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja suski7 » 23 Marras 2012, 10:39

morjens, kotona makoillaan. Tosiaan kotona nyt makoiltu, ja kävin kiropraktikolla, se niksautteli ja sano että mulla on puoleen selkään saakka aivan lukossa...epäili noita kaula/niskalukkoja huimauksen syyksi. en tiedä, edelleen huimaa ja tuntuu että jalat menet alta, jotenkin kroppa ei jaksa kantaa mua?! mulla uus aika kiropraktikolle maanantaina ja pe olis fysiatri. Ortopedille tuli aika (nopeutettuna aikana) 30.1.13......pään mri-kuvaan olen menossa kunhan saan ajan tonne vantaalle....mikä vaikuttaa jalkojen toimintaan? niskasta lähtösin vai alaselkä? tää on niin toivotonta. :cry:
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Marras 2012, 11:10

suski7 kirjoitti:morjens, kotona makoillaan. Tosiaan kotona nyt makoiltu, ja kävin kiropraktikolla, se niksautteli ja sano että mulla on puoleen selkään saakka aivan lukossa...epäili noita kaula/niskalukkoja huimauksen syyksi. en tiedä, edelleen huimaa ja tuntuu että jalat menet alta, jotenkin kroppa ei jaksa kantaa mua?! mulla uus aika kiropraktikolle maanantaina ja pe olis fysiatri. Ortopedille tuli aika (nopeutettuna aikana) 30.1.13......pään mri-kuvaan olen menossa kunhan saan ajan tonne vantaalle....mikä vaikuttaa jalkojen toimintaan? niskasta lähtösin vai alaselkä? tää on niin toivotonta. :cry:

Yritä jaksaa sinnitellä, kunnes ongelma selviää. Niska tai alaselkä voi molemmat vaikuttaa jalkoihin. Alaselästä lannerangan nikamien nikama-aukoista tulevat selkäytimestä alkavat jalkojen hermot, näin ollen alaselän hermopinteet voivat vaikuttaa jalkoihin. Toisaalta niskan kautta menee koko selkäydin, joten se voi vaikuttaa sieltä koko niskan alapuoliseen kroppaan, myös jalkoihin. Jos selkäydintä pääsee jokin nikama vähän puristelemaan, se voi vaikuttaa alakroppaan.

Jos se tulee alaselästä, jaloissa voi tuntua myös säteilevää kipua, samoin kuin puutumista ja voimattomuutta. Sinun tapauksessasi se voisi hyvinkin olla lähtöisin niskasta, koska ilmeisesti koko kroppa sulla oli vähän voimaton? Arvailuahan tämä on, mutta niinkuin Jansku tuossa arvaili, että jokin nikama pääsisi koskemaan selkäytimeen, niin minunkin mielestäni se sopisi kuvaan. Erityisesti se, kun sanoit, että puuduit leukaan saakka. Se sopisi selkäytimen ärsytykseen.

Ja täytyy sanoa, että kiropraktikon kyllä syytä olla harvinaisen varovainen sun niskasi käsittelyn kanssa, jos siellä vaikka on selkäytimen ärsytystä.

Osaisitko kuvailla yksityiskohtaisemmin kaikkia niitä oireita, mitä sulla on ollut? Eli missä päin kroppaa minkäkinlaista kipua/puutumista/tunnottomuutta on ollut?
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja suski7 » 23 Marras 2012, 11:59

se on semmonen jännä voimaton tunne, vähän aikaa olen pystyssä niin jaloissa alkaa väsymään niin paljon etten jaksa seistä, mun hengityski muuttuu huohottavaksi ja päässä surisee. Samalla puristaa lapojen välistä. Välillä mun ikeniä vihloo, kävin hammaslekurissaki, ei mitään mitään. ja tosiaan kieli saattaa puutua. mä oon nyt varaamassa magn.kuvaukseen aikaa, tällä kertaa päätä. en kyllä usko sieltä mitää löytyvän, enemmin oisin halunnu ton alaselän kuvaan. ja mä huomaan että alan masentumaan kun mitään parannusta ei tapahu, itku tulee herkästi. mä sain duunikaverilta yhen neurokirurgin nimen jolle varmaan kohta tilaan ajan, Juha Pohjola ilm mehiläisen lääkäreitä.
niin koko ajan jotenkin huono olo, en oksenna mutta se tunne...
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 23 Marras 2012, 14:22

suski7 kirjoitti: Samalla puristaa lapojen välistä.
Eli niinkuin lihaskiristystä? Se sopii hermojuuren puristukseen niskassa, se voi siis hyvinkin olla juuri se kaventunut väli. Vai oliko sulla niitä kaksi?

Lueskelin täältä rtg-tuloksiasi: http://niskavamma.munfoorumi.com/viewt ... ght=#10982
Jos nyt arvailua jatketaan, niin hermojuurikanavien ahtaus siellä kahdella tasolla aiheuttanee osan, ellei kaikkia, oireistasi. Lisäksi periaatteessa ne luunokat nikamissa voivat mahdollisesti aiheuttaa satunnaisesti selkäydinkontaktia, varsinkin kun niskasi ryhti on osassa niskaa väärään suuntaan. Luunokat eli osteofytoosit eli hyvänlaatuinen luun lisäkasvu johtuu yleensä nikamien liiallisesta liikkuvuudesta eli instabiliteetista. Instabiliteetissa on yleensä kyse niskan asentoa tukevien lihasten puutteellisesta toiminnasta, joka pyritään korjaamaan jumpalla.

Hermojuurikanavia voidaan avartaa leikkauksella, ellei niitä niitä hermojuuria saada riittävän liikkuviksi fysioterapian keinoin. Samoin häiritseviä luunokkia voidaan poistaa leikkauksessa, jos siihen lopulta päädytään.

Onko sulle tehty vielä ENMG-tutkimusta? Sillä selviäisi, mitkä hermojuuret ovat ottaneet osumaa. Ja se neurokirurgin konsultointi on nyt erinomainen idea! Ehdottaisin, että varaat heti ajan ja yrität saada sen "kiireellisenä", ettei tarvitse viikkoja odotella. Kerro vaikka siitä lauantaisesta episodista, jotta vastaanottoapulainen ottaa riittävän tosissaan. Ja ENMG myös mahd pian...
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja suski7 » 24 Marras 2012, 20:03

satuin lukemaan netistä iskiaskesta ja mun oireet sopii siihen täydellisesti. ei jaksa kantaa* jalkoja, autossa istuminen pahentaa, yleensäkin kaikenlainen tärinä, istuminen pahasta ja koipee juilii??!! tän heitän kyl lekurille kun menen sinne. kiitos teille erit dirtyDeedsille kun oot jaksanu vastata täällä mulle, joteski helpottaa etten oo niin hullu kun välillä tuntuu..... :?
suski7
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 24 Marras 2012, 21:28

Ole hyvä, kiva kuulla, että on helpottanut fiiliksiä! Joo, luota vaan omiin tuntemuksiisi ennen kaikkea, ne lääkärit ei kaikkea aina osaa ajatella ja epäillä.

Raportoi vaan tänne aina kun jaksat, että miten asiasi etenee!
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)