L5-S1 alue

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

L5-S1 alue

ViestiKirjoittaja paasi » 10 Marras 2012, 17:26

Moi.
Oon tuolla niskapuolella jo kirjoitellutkin vuosia mutta nyt tehtiin löydös selästä ja aattelin siitä kirjoittaa tänne ja kysyä mielipiteitä.
Eli lausunto oli tämmöinen korjaamatta.

"Presakraalivälissä on 6mm:n olisteesi lievää diskumadaltumaa liittyen. Spondylolyysikin näkyy. Muuten lannenikamat ovat takareunoiltaan linjassa, ne ovat normaalikorkuisia. Hieman fasettiartroosia 2 alimman välin tasolla. SI-nivelet avoimet"

Eli suomeks siis nikamakaaren höltymää ja nikaman siirtymää jne..
Magneetti lähete odottais..

mutta siis kysynkin tämmöistä että kun niska/hartia/selkä on ollut aivan jumissa jo lähemmäs viisivuotta, enkä tiedä mikä niitä ylläpitää jumissa niin voiko tämmöisellä alaselän ongelmalla olla vaikutusta siihen ja kuinka paljon? Fyssarilta oon kyllä kyselly omat mielipiteensä ja nyt kysynkin siis teidän mielipiteitänne.
paasi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 10 Marras 2012, 21:41

Ortonissa kuntoutus aloitettiin minulla lantion alueelta yhtä aikaa niskan kanssa, vaikka varsinainen ongelma niskassa eli luulis että niska/selkäongelmat kehittyä ruodon alaosastostakin. Jos lantio on vino, niin siitähän lähtee kompensointiketju rankaa pitkin ylös asti.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Marras 2012, 13:29

Ongelmat lannerangassa korostuvat ongelmina rinta- ja kaularangassa. Elimistö pyrkii tasapainottamaan tilannetta.

Omalla kohdalla lannerankaongelmat painottuvat liialliseen mutkaan sisäänpäin (lordoosi) ja alimmissa lannenikamissa on ikään nähden pahat kulumat ja tästä syystä rintaranka on sitten taipunut taaksepäin korostuneelle mutkalle ja niskaan tullut oikoryhti.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 12 Marras 2012, 16:32

Mielenkiintoista. Mulla ei ole lannerangassa varsinaisia kipuja, mutta muistan kun jo nuorena niskaa hoidettaessa meni sellasia vihlovia tuntemuksia ristiselkään. Sama tapahtuu edelleen, kun fyssari käsittelee yläselkää (hän tosin on löytänyt häikkää L4-L5-SI-alueelta muutenkin). Myös akupunktioneuloja alaselkään laitettaessa vihlonta säteili rankaa ylöspäin. Se ei ole varsinaisesti kipua vaan sellainen outo säteilytuntemus. Lannerankaa ei ole koskaan kuvattu, täytyypä varmaan kuvauttaa se seuraavaksi, ellei oireet ala helpottamaan.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Marras 2012, 17:05

Minulla kuuluu normaali yläpitofysioterapiaan hieronta lannerangasta ylöspäin. Ja keskiselkähän se pahin kramppailija on ja sen kiputilat on niskasidonnaiset.
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)