JÄRKYTTÄVÄT kylki/selkäkivut, tietääkö kukaan mistä kyse??

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

JÄRKYTTÄVÄT kylki/selkäkivut, tietääkö kukaan mistä kyse??

ViestiKirjoittaja maria86 » 23 Elo 2012, 23:01

Noniin, tänne tuun taas itkemään uusia oireita. Eli vas.kylki (tavallaan tuolta rinnan alta on ollut jo varmaan parisen vuotta enemmän tai vähemmän vähänväliä kipeä) aluksi luulin että sydämessä jotain vikaa, ei luultavasti. Nyt kipu pahentunut. Kipu alkaa selkeästi yläselästä vasemmalta puolen selkärankaa ja jatkuu kylkiin ja tonne rinnan alle. Hengittäminen sattuu kovasti ja kipu tuntuu säteilevän sinne tänne. Erinäisiä verikokeita otettu, pissanäytteet, keuhkokuvat ja kaikki ok. Lääkäri ei todellakaan osannut sanoa mikä mua vaivaa ja mikä tähän auttais. Sen myös huomannut, että rasitus pahentaa kipua, mutta myös yöllä tunnen rinnan alla kipukohdan ja tässä nyt makaan mahallani sängyssä ja kirjoitan, niin ihan alimmat kylkiluut siellä huutaa. Sekä pääkipu tullut uutena oireena! Välillä tuntuu kuin vanne kiristäis päätä, tai takaraivolla kipu, ohimoilla.. Ei välttämättä lähe särkylääkkeillä, eilen auttoi kipulääke+ koiran kanssa agiraalla käynti.

Eli, kuulostaako tutulta, voisko olla jotain tukirankaperäistä? ja jos, niin miten sitä hoitaa? Fyssari yritti kysellä olisinko loukannu kyljen, en muista. Ja mulla on nyt alkanu selkäkuntoutus, mutta tyssäsi melkein alkuunsa kun nämä kivut tuli kuvioihin. Oon sitäki miettiny, että oisinko joskus satuttanu ton kyljen ja mulla on iso koira jota joskus täytyy "horjuttaa" lenkillä, tai pyöräillessä joudun kiskasemaan jos tulee yllättäen joku takaa tmv.. että ärtyiskö se näistä liikkeistä, vai mitä kummaa tuo voi olla?
alaselässä siis vähän kränää, mutta en edes muista milloin ois yläselkä temppuillu tai näin kovat kylkikivut.

tietoa/neuvoja kaipailisin :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Pumelo » 24 Elo 2012, 09:56

Moi, mulla on aika lailla vastaavaa, tosin nyt alemmissa kylkiluissa eikä niinkään sydämen/keuhkojen seutuvilla. Fysiatri ja fysioterapeutti oli molemmat sitä mieltä, että se tulis alhaalta, mulla on niskan pullistuman lisäksi pullistuma presakraalivälissä (alimmassa nikamavälissä) annulusvaurioineen, joka on muutenkin viime aikoina haitannut menoa aikamoisesti. Toisaalta oon lukenu, että niskan pullistuma voi säteillä melkein mihin vaan, joten tiedä sitten kumpi on pahempi syyllinen mun tilanteeseen.

Mulla pahimmillaan oli myös hengitysongelmia, mutta pätevä osteopaatti osasi vapauttaa pallean niin, että henki taas kulki. Ymmärtääkseni hengityksen vaikeutuminen johtuu juuri siitä, että pallea joutuu hermopuristukseen. Nyttemmin oireet on pahimmillaan jos joudun seisomaan/kävelemään pitkiä aikoja (tai no, usein 10 minuuttiakin on pitkä aika :cry: ), silloin alkaa tuntua alimmissa kylkiluissa poltetta ja kiritystä ja usein myös vatsalihakset on ihan pingottuneita, fiilis on se kuin poikittaisissa vatsalihaksissa ois molemmissa päissä ongenkoukut ja niitä vedettäis vastakkaisiin suuntiin, ei mikään maailman ihanin tunne :lol: .

Toivottavasti saat Maria86 apua! Kuulostaa kyllä oudolta, että selkäkuntoutuksesi on jäissä oireiden takia, koska mä oon aika vakuuttunut että juuri selästä ne oireet tulee.
Pumelo
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Elo 2012, 12:55

Minulla on kiukutteleva selkälihas, joka krampatessaan tekee vannemaisen kivun rintapuolelle saakka. Ja välillä pistää kirjaimellisesti rinnan alle tai kainaloon. Tosin rintarangassani on luutumista oikealla reunalla, joten rangan liikkuvuus on huono ja siihen vielä niskavamma päälle, niin selkä on tiltissä tuon tuosta. Ja krampatessaan lihakset ilmeisesti saavat hermot puristuksiin, sillä tähän selkä/rintakipuun ei särkylääkkeet auta, yleensä makaan pahimman kivun pois piikkimatolla ja napsin kuurina lihasrelaksantteja. Uskoisin, että syvien lihasten ja selkälihasten vahvistuksella minunkin vaivani asettuisi, mutta niskavamma on vielä sen verran aktiivinen, ettei se anna jumpata kunnolla. Ensin pitäisi saada kipu kuriin, että pääsisi kunnolla kuntouttamaan. Niin ja onhan minulla lannerangan alimmissa nikamissa rappeumaakin, kiitos kolmen lyhyen ajan sisällä syntyneen lapsen ja notkoselän.

Joskus nuorempana minulla oli todella paljon kipukohtauksia, jotka alkoivat poltteena selkärangassa, muuttuen sitten kiristäväksi polttavaksi vanteeksi koko kehon ympäri ja tämä "kipuvanne" lähti nousemaan ylöspäin lamauttaen hetkeksi hengityksenkin. Monta kertaa kävin ea:ssa kipupiikillä, sittemmin saliharjoittelu poisti oireeen. Tuota epäiltiin aikanaan välilevyn pullistumaksi, joka myös palautui aina kipukohtauksen jälkeen.

Ison koira napakka tempaisu sivullepäin riittää reväyttämään lihakset, joten en yhtään ihmettelisi jos sinulla onkin joku lihasrepeämä kaiken syynä. Entisen elämäni avomies onnistui reväyttämään selkälihaksensa, kun yritti ottaa kiinni ohjaustangosta kaatuvaa lehdenjakopolkupyörää. Lihas oikutteli vielä vuosia itse vamman jälkeen.

Ja sitten kannattaa ottaa huomioon sellainenkin piirre ihmiskehossa, että vamma saattaakin olla vastakkaisella puolella kuin missä kivut ovat. Elimistö nimittäin tahtoo korjata toisen puolen heikkouden käyttämällä toista puolta enemmän. Omalla kohdallani tämä tarkoittaa oikean selkälihaksen kramppailua keskiselässä, vaikka vamma on vasemmalla puolella kallonjuuressa.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja maria86 » 29 Elo 2012, 21:16

eli täällä on muitakin :) nyt vähän hellittänyt kivut kun jumpasta ollut taukoa, huomenna uus yritys miten tuo kestää. Noita lihasrelaksantteja oon itekki miettiny pitäiskö niitä kinuta, joitain kerran söin, vaa se laitto tosi pökkyrään pään (muutenki herkkä keskushermostoon vaikuttaville lääkkeille)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 29 Touko 2013, 10:22

Mulla on koko selkä ihan juntturassa :? Yläselkä tuntuu tosi väsyneeltä ja alempana kramppailee. Alaselkä oireillut jo pidempään, mutta yläselkä meni eilen kun istuin ilmeisesti töissä koko päivän väärässä asennossa. Nyt kun taivuttaa leukaa rintaan, niin venytys tuntuu keskiselästä ylöspäin koko matkalta. Dolania oon nappaillut, ei sanottavaa apua :(
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Kesä 2013, 18:43

Selvisikö kenellekään koskaan, mistä nuo kylki/selkäkivut voisivat johtua? Minulla siis tuossa rintarangan ja lannerangan taitekohdassa vasemmalla puolella on lihas, jota painamalla kipu säteilee rankaa pitkin alas lonkkaan. Jostain "syvältä" se säteilykipu menee, ei pakaraan vaan jotenkin enemmän "luita pitkin". Tuolla alueella (th/lanneranka) ja kyljessä tuntuu myös lievää, jomottavaa kipua pitkin päivää.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Kesä 2013, 20:20

Rautanaula kirjoitti:Selvisikö kenellekään koskaan, mistä nuo kylki/selkäkivut voisivat johtua? Minulla siis tuossa rintarangan ja lannerangan taitekohdassa vasemmalla puolella on lihas, jota painamalla kipu säteilee rankaa pitkin alas lonkkaan. Jostain "syvältä" se säteilykipu menee, ei pakaraan vaan jotenkin enemmän "luita pitkin". Tuolla alueella (th/lanneranka) ja kyljessä tuntuu myös lievää, jomottavaa kipua pitkin päivää.

Voisko sulla se lihas olla QL eli quadratus lumborum? Se on fileestä vähän vielä vasemmalle ja syvemmällä? Se on tärkeä tukilihas ja siinä on kuulemma usein paljon kivuliaita ja säteileviä triggerpisteitä...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 02 Kesä 2013, 20:52

Ok, täytyypäs tutkia tarkemmin :) Tosiaan itelläki on käyny mielessä, että olisko se trigger-piste, kun säteilee samalla tavalla kuin esim. niskan triggerit pään läpi otsaan. Oon tuota selkäspottia painellutkin triggerin tapaan välillä ja kyllä se kipu siinä vaimenee, mutta vähän kun muljuttaa sormea eri kohtaan niin hyvin herkästi taas on tosi kipee. OMT-fyssaria voisi tästä lihaksesta ensi kerralla haastatella.
Rautanaula

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)