Vaikeat vaivat

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

Vaikeat vaivat

ViestiKirjoittaja Akiras » 05 Touko 2011, 06:52

Rekisteröidyin tälle foorumille juuri äsken ja haluankin nyt saada mielipiteitänne. Olen juuri täyttänyt 22 vuotta ja Tradenomi- opiskelija tietojenkäsittely puolella. Aikoinaan teini-ikäisenä kävin myös Datanomi- puolen, eli olen todella atk:sta kiinnostunut ja muutama kuukausi sitten istuinkin koneella lähes taukoamatta ja tein koulutehtäviä, sekä myös vapaa-ajallani päivittelin nettisivustoja yms. vastaavaa.

Maaliskuussa 2011 sain järettömän migreenikohtauksen, jossa halvaantui oikea puoli, niin kuin normaalistikkin migreenin aikana, mutta poikkeavaa oli se, että halvaannus jäi ikään kuin päälle oikeaan käteen ja poskeen. Viikon päästä tästä jouduin keskussairaalaan tutkimuksiin ja olinkin siellä yön yli. Sain migreenin uudet täsmälääkkeet, estolääkkeet, verenkiertohäiriölääkkeet ja fysioterapia lähetteen, jossa fysioterapeutti totesi oikeanpuolen selän ja niskan lihakset todella pahasti tulehtuneeksi.

Myöhemmin kun tulehdus saatiin pois, jouduin olemaan 2 viikkoa täysin menemättä koneelle, fysioterapeutti huomasi muutaman nikamani kaularangasta vetäytyneen sisään päin. Ei muuta kuin röngteniin ja lääkäri totesi minulle nk. oikoryhdin, jota ei aikaisemmin selässä ole ollut. (selkää ja niskaa kuvattu aikoinaan Oulun keskussairaalassa, jossa todettiin mm. Tensio Neck, sekä aurallinen Migreeni).

Lopuksi lääkäri heitti vielä "kauhean" vaihtoehdon, jota olen nyt joutunutkin miettimään ja tarkkaan; Lopettaisin koulun ja alkaisin miettimään suuntautumista alalle jossa ei olla tietokoneiden kanssa tekemisissä, ainakaan niin paljoa kuin nykyisin. Fysioterapeuttini on omin sanoin pulassa kanssani, jos jatkan tietokoneella työskentelyä.

Liikunta ja lihaksien kunnon kohentaminenhan tähän auttaisi, mutta todella pahan yliliikkuvuuden, sekä polvien nivelsiteiden vian vuoksi olen hyvin rajoitettu liikkumisen kannalta, harrastin nuorempana, noin 16 vuotiaaksi asti Salibandya joukkueessa, kilpauintia, painonnostoa, sekä omalla ajallani myös juoksua, korkeushyppyä, pesäpalloa ja normaalia kävelyä. Polveni tekivät tenän Salibandyssa, sillä ne eivät kestäneet enää jatkuvaa tärähtelyä, painonnosto, kilpauinti ja pesäpallo jäivät olkapäitteni takia, jotka venyvät epäinhimilliseen tilaan, lopulta polvieni takia en pystynyt pian juoksemaankaan, joten ainoa liikuntamuotoni oli kävely plus tietenkin erinnäiset jumppaliikkeet jotka 15 vuotiaana käydessäni fysioterapiassa minulle määrättiin.

Haluaisinkin tiedustella onko selkävaivaisia/muuvaivaisia alani hommissa, miten he ovat pärjänneet jne., lisäksi otan mielelläni muidenkin mielipiteitä vastaan. Tämä koulutus on minulle ollut unelma pienestä tytöstä (alle kouluikäisestä) lähtien, siksi olenkin todella vaikean päätöksen edessä, joka minun on tehtävä pian. Muitakin kokemuksia ja kommentteja saa toki laittaa.. :)
Akiras
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Touko 2011, 21:04

Moikka, A!

Osaan jollain lailla orientoitua ongelmaasi entisenä atk-ammattilaisena, nykyisenä työkyvyttömyyseläkeläisenä, kun selkävaivoista myös kärsin. Ymmärtääkseni se vaihtelee paljon yksilökohtaisesti, miten ihmiset pärjäävät töissä. Jotkut saavat suht helposti selkänsä kohtuulliseen kondikseen ja pärjäävät töissä, toisilta se ei onnistu lainkaan. Vaikea sanoa, miten sulle sitten käy, mutta ilmeisesti ongelmasi on aika hankala.

Joka tapauksessa sun olisi olennaista saada oikeat diagnoosit ja osaavaa kuntoutusta, eikä niitä riittävän hyviä osaajia ihan helposti löydy. Fedja osaisi varmaan sanoa, löytyykö Oulusta sellaista osaamista, mutta Fedja taitaa vielä ainakin viikon olla kuntoutuksessa...

Sulla nyt ilmeisesti kuitenkin on jo datanomin paperit, joten maailma ei täysin kaadu, vaikka nykyisen koulutuksen joutuisitkin keskeyttämään?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Akiras » 05 Touko 2011, 21:07

DirtyDeeds kirjoitti:Moikka, A!

Osaan jollain lailla orientoitua ongelmaasi entisenä atk-ammattilaisena, nykyisenä työkyvyttömyyseläkeläisenä, kun selkävaivoista myös kärsin. Ymmärtääkseni se vaihtelee paljon yksilökohtaisesti, miten ihmiset pärjäävät töissä. Jotkut saavat suht helposti selkänsä kohtuulliseen kondikseen ja pärjäävät töissä, toisilta se ei onnistu lainkaan. Vaikea sanoa, miten sulle sitten käy, mutta ilmeisesti ongelmasi on aika hankala.

Joka tapauksessa sun olisi olennaista saada oikeat diagnoosit ja osaavaa kuntoutusta, eikä niitä riittävän hyviä osaajia ihan helposti löydy. Fedja osaisi varmaan sanoa, löytyykö Oulusta sellaista osaamista, mutta Fedja taitaa vielä ainakin viikon olla kuntoutuksessa...

Sulla nyt ilmeisesti kuitenkin on jo datanomin paperit, joten maailma ei täysin kaadu, vaikka nykyisen koulutuksen joutuisitkin keskeyttämään?

Ooh, unohdinkin sanoa, että en tosiaan enää asu Oulun seutuvilla vaan tällä hetkellä Jyväskylässä opiskelemassa :) Eihän se tietenkään kaadu, mutta joudun kuitenkin miettimään kaiken uusiks. Kotiin kun en kuitenkaan haluaisi vielä tämän ikäisenä jäädä makaamaan.
Akiras
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Touko 2011, 21:18

Ok. Kuopiosta osaan nimetä hyvän neurokirurgi-fysiatrin ja Tampereelta hyvän fysiatrin, jotka molemmat on osaavia. Sen lähempää en mä ainakaan osaa sulle nimetä osaajia. Kuulostaako mahdolliselta?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Akiras » 05 Touko 2011, 21:22

DirtyDeeds kirjoitti:Ok. Kuopiosta osaan nimetä hyvän neurokirurgi-fysiatrin ja Tampereelta hyvän fysiatrin, jotka molemmat on osaavia. Sen lähempää en mä ainakaan osaa sulle nimetä osaajia. Kuulostaako mahdolliselta?

Tampere saattais olla mahdollinen, sillä siellä olisi vielä tuttujakin, jotta ei tarvisi ajaa samana päivänä vielä kotiinkin.
Akiras
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Touko 2011, 21:32

Tästä on immeisillä hyviä kokemuksia, mutta nimenomaan tuosta Eerosta. Fysiatri Järvinen ei välttämättä ole samaa luokkaa...

http://www.tampereenfysiatripalvelu.fi/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Akiras » 05 Touko 2011, 21:33

kiitos kovasti, pitää tutustua tuohon sivustoon ja katsella vähän rahapolitiikkaa
Akiras
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Touko 2011, 23:15

Ollos hyvä. Niskan ja selän kuntoutuksen suhteen kannattaa tsekata tämän osion alussa ( http://niskavamma.munfoorumi.com/viewforum.php?f=19 ) mainittuja fysioterapialopputöitä, jos haluat tietää lisää kuntoutuksesta ja oppia tunnistamaan asian hallitsevan fyssarin.
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Re: Vaikeat vaivat

ViestiKirjoittaja CH » 05 Touko 2011, 23:45

Moi!

Sinuna en vielä vaipuisi epätoivoon urasuunnitelmien suhteen. Sinulle on vasta selviämässä, mikä on ongelmasi ja mitä sille voi tehdä. Tuki- ja liikuntaelimistöä jumpataan pienin täsmäliikkein, ei punteilla sun muulla rasittavalla, joten kykenet varmasti vahvistamaan kroppaasi oikealla tavalla, kunhan saat hyvät ohjeet. Myöskin työasennon voit muuttaa sellaiseksi, mikä kropallesi parhaiten sopii. Varsinkin etätöitä tehdessä mahdollisuudet ovat rajoittamattomat - ja miksei muutenkin. Tärkeintä on, että saat alusta alkaen asiantuntevaa apua. Jos hyvän hoidon hinta kirpaisee, muista, että tämä on ehkä suurin sijoitus tulevaisuuteen, jonka tulet koskaan tekemään - jatkoit sitten nykyisellä alalla tai jollain muulla :) Toivotan sinulle kovasti tsemppiä!!
CH
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja mariela » 06 Touko 2011, 07:39

Moi Akiras!

Ei kannata tosiaan heittää vielä kirvestä kaivoon. Tietokoneella työnteko on myrkkyä kenelle tahansa, saati sitten ihmisille joilla on niska- ja selkäongelmia. Kuitenkin on paljon merkitystä, miten siinä koneen edessä istuu, miten työnsä tauottaa jne. Hyvän työasennon oppiminen on aluksi haastava homma, mutta loppujen lopuksi sen pitäisi tulla itsestään. Jos tilanne on nyt paha, ehkä sitä pitäisi kuitenkin rauhoittaa toistaiseksi tietokonehommia karsimalla, kunnes tilanne on taas parempi?

Kun pyysit kokemuksia, niin itse olen pärjännyt näyttöpäätetyössä kohtuullisen hyvin, lähes 1,5 vuotta sitten saadusta retkahdusvammasta ja siitä lähtien olleista ongelmista huolimatta. Työnantaja on onneksi panostanut mun työpisteeseen niin, että pystyn muokkaamaan sitä tarpeen mukaan. Mulla on sähköinen pöytä, jonka saa ylös tai alas, eli seistenkin voi tehdä välillä töitä. Lisäksi löytyy satulatuolia ja niskanojallista toimistotuolia ym. Apuvälineitä löytyy kyllä ergonomiaparannuksiin. Tauotus on tosi tärkeää, että muistaa kerran-pari tunnissa nousta kävelemään. Yksi iso juttu on että kotona en enää iltaisin juuri istu koneella työpäivän jälkeen. Mäkään en voi juuri harrastaa liikuntaa niskavammasta johtuen. Kävelyillä pyrin pitämään itseni kunnossa, niskaa ja selkää kuntoutan fysioterapeutin jumppaohjeilla. Näillä mä olen pärjännyt, vaikka terveys ei olekaan (vielä) paras mahdollinen. Mutta yksilöllistähän tämä on.
mariela
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Akiras » 06 Touko 2011, 07:44

Ehkä se on hieman sitä kärsimättömyyttä, kaikki pitää saada nyt ja heti :D Kaikkein eniten ehkä pelkään sitä, että jämähdän kotiin ja tulen äitini kaltaiseksi. Äitini sairastaa reumaa, psoriasista, kaksijakoista mielialahäiriötä sekä muita ns. pienempiä vaivoja, joita kaikkia en edes tiedä. Tavallaan pelkään sitä, että huomaan jonain päivänä makaavani sängyssä hänen tavoin, siksi ehkä kiirehdin päätöksiä.

Olen pienestä lähtien rampannut lääkärissä, siksi nämä tutkimukset rasittavat ja stressaavat ja joskus tulee sellainen olo, että jättäisi vaan valittamisen, purisi hampaat yhteen ja kestäisi kivut, välillä ne vaan ovat niin pahoja, että ei pysty edes makaamaan paikoillaan saatikka liikkumaan. Joskus jopa toivoisin, että joku lääkäri löytäisi jotain vakavaa, että se voisi selittää nämä kivut ja pääsisin tästä epävarmuudesta.
Akiras
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Touko 2011, 17:11

Täälläpä myös yksi nörttityttö, joka on käytännössä asunut koneen ääressä edelliset liki parikymmentä vuotta. Ja lopputulema oli jatkuvasti tulehtuneet niska/hartialihakset, jännituppitulehdukset ja migreeniherkkyys. Sitten myöhemmin tuli vielä rasitteeksi fibromyalgia ja kolarin tuoma niskavamma päälle.

Uskoisin, että pystyt tekemään jatkossakin tietotekniikkapuolen hommia, mutta kuten marielakin sitä jo sanoi, ergonomian on oltava kunnossa. Ei enää kiinteitä pöytäratkaisuja ja halpoja kahden säädön työtuoleja, vaan sähkösäätöinen pöytä, kunnollinen työtuoli (mielellään jopa kaksi esim. satulatuoli lisäksi), käsivarsituet, rannetuet pöytään jne. Nämä on tietty asioita, jotka maksavat työnantajalle rahaa, mutta mikäli homma ei ala onnistua, löytyy apu työterveyshuollosta. Työergonomiasta huolehtiminen on yksi työterveyshuollon työnkuvasta.

Lisäksi huolehdi hyvin niska-selkäalueen lihaskunnosta, käy salilla mikäli voit tai harrasta edes jotain pilatestyyppistä lihaskuntojumppaa. Pidä taukoja pitkin päivää, nouse ylös ja tee rintarankaa avaavia venytyksiä. Nörteillä kun tuppaa olkapäät painumaan ajanmittaa eteen, jolloin rintarangan toiminta häiriintyy. Samalla myös niskaranka suoristuu ja kaula/rintarangan yhdyskohta alkaa helposti kerätä ylimääräistä sidekudosta, ns. kirjanpitäjän kyhmy.

On sinulla vielä toivoa, tsemppiä eteenpäin!
anzqu

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)