Fibromyalgia retkahdusvammapotilaalle

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

Fibromyalgia retkahdusvammapotilaalle

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Helmi 2009, 23:07

Olen lukenut huhua, että retkahdusvamma voisi aktivoida fibromyalgian. Mitäs olette mieltä? Oma uskomukseni (vain uskomus, ja vain minun;)) on, että niskasta koko vartaloon johtuvat kivut ovat kyllä hermoperäisiä ja aiheutuvat siitä, että koko sukka venyy mutta suoraan en usko, että fibro aktivoituisi retkahdusvamman takia.
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 25 Helmi 2009, 00:01

Mä olen tätä mieltä asiasta artikkeli- ja linkkikirjastomme perusteella:

Whiplash and Post-Traumatic Fibromyalgia

The authors conclude,

"In this study, we found that 21% of patients with neck injury developed FMS (Fibromyalgia Syndrome) shortly after a work accident (3.2 months, on average). This is dramatically higher than the rate of FMS in patients with leg fractures (1.7%...). In fact, this low FMS rate among patients with leg fractures is not significantly different from that reported in the general population."

Buskila D, Neumann L, Vaisberg G, Alkalay D, Wolfe F. Increased rates of fibromyalgia following cervical spine injury: a controlled study of 161 cases of traumatic injury. Arthritis & Rheumatism 1997;40(3):446-452.

Eli toisin sanoen, niskavamman onnettomuudessa saaneelle kehittyy 13 kertaa todennäköisemmin jatkossa fibromyalgia kuin normaalille verrokkipotilaalle. Tämä tuskin on sattumaa. Syytä tälle ei ilmeisesti vielä tiedetä.

Tämäkin tutkimus aika lailla sivuaa aihetta, varsinkin just keskushermoston osalta:

Fibromyalgia and CNS Dysfunction

...
A current study examined 168 fibromyalgia patients to determine if there indeed was evidence of CNS (Central Nervous System) dysfunction. All patients underwent an auditory brainstem response test (ABR), used to test the function of the cochlear nerve and auditory pathway in the brainstem; an oculomotor test, which monitors the neurological systems responsible for eye motor function; and a electronystagmography test (ENG), which measures vestibular function.

Researchers found:

* 78% of the FM patients complained of dizziness or vertigo. Most of these cases were mild, but 4% complained of constant, severe dizziness.
* Sensorineural hearing loss was found in 15% of the FM patients.
* 51 of the subjects (30%) had abnormal ABR test findings.
* 58% of the FM subjects had abnormal eye movement tests, and 45% had abnormal findings on the ENG test.

Similar findings have been found in whiplash injuries
(see Soft-Tissue Review, Volume 1, Nos. 4,9,10.) What has not been determined is the root cause of this disturbance. Some speculate that the vestibular dysfunction arises from injury to the brainstem; others believe that proprioceptive disturbance in the cervical spine is responsible.
....

Eli jotain yhteyksiä noilla keskushermoston toiminnan häiriytymiselläkin voi olla, niinkuin jossain pohdit. Noi otsikot on muuten samalla linkkejä, mistä pääsee suoraan kyseiseen artikkeliin.
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mutta

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Helmi 2009, 20:52

Onko se sitten fibromyaligiaa vai ihan keskushermostoperäistä kroonistunutta kipua, joka juontaa selkäydinvauriosta? Mikä tekee siitä nimenomaan fibromyalgian? Miksei se ole vain esim whiplash-syndrooma? Eikös fm ole muutenkin sairaus, joka menee EOSTS eli ei-osaa-sanoa-syitä-tai-selityksiä -kategoriaan? Hmm... No, oli mikä oli, niin muutokset tapahtuu kuitenkin keskushermostotasolla oli sitten WAD -oireisto tai fm.
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja elmotin » 08 Maalis 2009, 18:51

Fibromyalgiahan on siinä mielessä epämääräinen juttu, että diagnoosin saa, jos tietyistä pisteista vähintään 11 on kipeitä. Pisteet ovat sellaisissa kohdissa, jotka ovat usein ihmisillä kipeitä: esim. alaselässä on kaksi ja niskassa ainakin yksi piste. Minulla on yli 11 pistettä fibropisteistä, muttei kuitenkaan fibromyalgiaa. Minulla vain sattuu olemaan juuri ne alueet kipeinä, joissa fibropisteitä on. Suhtaudun siis kyseiseen sairauteen varauksella.

Ja fibromyalgiahan on sairaus, jossa on selittämättömiä kroonisia kipuja tietyillä alueilla. Siitä ei tiedetä paljoa, ja usein se heitetään potilaalle diagnoosiksi, jos ei mitään selitystä kroonistuneille kivuille löydy. Potilaalle diagnoosin saaminen voi olla helpotus, mutta toisaalta fibromyalgiastahan sanotaan, ettei siitä voi parantua, joten se myös "tuomitsee" potilaan loppuelämäkseen kipeäksi, mistä voi aiheutua inaktiivisuutta, depressiota ja vaikka mitä muuta.
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti
Palstan virallinen fysioterapeutti

ViestiKirjoittaja tomssu1 » 13 Huhti 2009, 20:29

Minulta etsi ystävällinen psykiatri juuri niitä fibro pisteitä. Ei löytynyt yhden ainutta. Sain häneltä fibromonisteen mukaani.

Kaikki "vähäiset" kivut mitä on niin on aika selkeästi milloin selästä, milloin niskasta ja milloin käden hermovammasta johtuvia. Pystyn aika hyvin analysoimaan, että minkä virheliikkeen olen taas tehnyt.

Laitoin vähäiset kivut siitä syystä, että aina kun vaan pääsen liikkumaan selkä suht suorana niin koen olevani aika hyvässä kunnossa. Tästä syystä on ollut vaikea lääkärissäkään aina kertoa, että mikä nyt on milloinkin vaivannut. Unohtuu ne kivutkin minulta, onneksi. Toisekseen naksutan sekä niskaa että selkää useita kertoja päivässä. Kun tulee se kunnon naksahdus niin taas mennään selkä suorana.

Enemmän minulla on erilaista tunnottomuutta kuin kipuilua. Käytän läppäriä sängyssä ja jos pidän polvia koukussa niin ainakin kantapäät puutuu? Se on nykyään ihan jokapäiväistä.
Yksi vaihtoehto on, että tietynlaiseen mietoon peruskipuun tottuukin. Kova hermokipu ei toki anna rauhaa.

Kun minulta kysytään, "miten voit"? Vastaan lähes aina, "ihan hyvin". Mies taas vastaa puolestani, "selkä ja niska ihan paskana". Niin kai se sit on jos oikein miettii.

Ortonissa oli pari fibromyalgiaa potevaa henkilöä. Heillä on myös sellainen ongelma, että kun kerran on saanut fibro diagnoosin niin sen jälkeen kaikki mahdolliset kivut laitetaan sen piikkiin, eikä lisätutkimuksia saa oikein millään.
Muita oireita heillä (en oikein muista) hidas herääminen ja sit oli runsas väsymys, kuten on niskaretkussakin aika monilla. Aina ei tosin tiedä, että mikä johtuu ehkä lääkkeistä ja mikä itse sairaudesta (tokkuraisuus). Heillä oli jonkin verran vahvoja kipulääkkeitä.
tomssu1
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja jumppaaja » 01 Touko 2009, 06:12

läheiselläni vanha olkapäävamma lapsuudesta asti, leikattu, niskat kuluneet, yli 60v., tapaus meni ylimmälle portaalle asti, asiantuntijafysiatrit pysyivät loppuun asti mukana puolustamassa, lantion magneettikuvat hyvät, vaik olka- ja niska ihan peenä. Fibromyalgia-diagnoosi.

Ite alle 40v, reisiluu muljahtelee jo seisoessakin, eikä vain vähän, pakko kirkua, vaikka mikä olisi, selittää, että kyllä se kipu siitä parin tunnin kuluttua helpottaa.

T. Jumppaaja
jumppaaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja jumppaaja » 01 Touko 2009, 07:05

Eikös fibromyalgia ole nykyään aivosairaus, kovia kipuja kokeneiden aivosairaus, selkäydinnesteessä niillä arvot moninkertaiset kivuttomiin verrattuna. Sanoi joku asiantuntija telkkarissa. T. Jumppaaja
jumppaaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 01 Touko 2009, 14:24

Oho! Ai fibromyalgiassa on tollasiakin oireita? :shock:

Mä luulin, että kun se on kai lähinnä pehmytkudossairaus, että siinä vaan pehmytkudokset särkis jatkuvasti? Täytyy varmaan jossain välissä vähän lukea jostain paremmin fibrosta, että saa paremman käsityksen siitä... :idea:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Virukset, bakteerit, fibro?, MS?

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Touko 2009, 18:32

jumppaaja kirjoitti:Eikös fibromyalgia ole nykyään aivosairaus, kovia kipuja kokeneiden aivosairaus, selkäydinnesteessä niillä arvot moninkertaiset kivuttomiin verrattuna.

Muistatko Jumppaaja mistä arvoista puhuttiin?

Miksikä ei voiskin olla aivosairaus. Ja toisaalta vois olla myös viruksen tai bakteerin aiheuttama. Virukset ja bakteerit kulkevat kehityksessä ihmisen edellä siten, että keksivät mitä parempia ja parempia keinoja käyttää ihmistä isäntänään. Piiloutuvat elämään esim. solun tumaan, niin, ettei mitkään testit näytä mitään. Ja sieltä muuttavat solujen, solun elinten toimintaa, geenien toimintaa. Ja kappas, on sitten läjä sairauksia, joiden syytä ja aiheuttajaa ei löydetä. Joku virus/bakteeri sekoittaa esim. hermoston tasapainon, muuttaa mitokondrion toimintaa ja ihminen on aivan pihalla, että mikä maksaa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja jumppaaja » 03 Touko 2009, 00:25

Kyllä se on eräänlainen aivosairaus, fibromyalgia, se todetaan vain selkäydinnesteestä, joku tv-tohtori kertoi. Mutta se koe liian kallis, ei tehdä potilaille. En kai mä nyt tämmösiä päästäni keksisi, ja vielä täälä kertoilisi, itelläni ei sitä. T. Jumppaaja
jumppaaja
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja SannaS » 08 Tammi 2011, 21:55

Onkos jollain tuoretta tietoa asiasta? Mä myös luin että fibroa sairastavien selkäytimestä löytyy jotain (en muista mitä), mutta lähde on taas tosiaan "luin jostain" :roll:
SannaS
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Touko 2011, 13:06

Kappas, mitä löytyi kun vanhempia viestejä selaili.

Elikkäs, minulla on todettu fibromyalgia 06/10 ja niskavamman sain vasta 02/11.

Fibromyalgia on "korvien välissä" eli oireyhtymä, joka aiheuttaa pysyviä muutoksia unen rakenteessa, aivoverenkierrossa, lihasten rakenteessa ja aivojen välittäjäaineissa. 20% sairastuneista fibron puhkeamisen taustalla on tapaturma, nivelrikko tai infektio. Usein taustalle tarvitaan jokin tekijä, joka on järkyttänyt elämää todella pahasti, eikä perintötekijöitäkään voi sulkea pois.

Itse olen oireillut fibroa jo teini-iästä, mutta sain diagnoosin vasta liki 20v myöhemmin. Minulla on taustalla useampi aivotärähdys lapsena + läheisen ihmisen menetys ja lopullinen niitti sairastumiselle oli äärimmäisen tiukka elämäntahti pari vuotta sitten, joka johti lopulta myös työuupumukseen.

Fibroa potevilla kipukeskus on pysyvästi häiriintynyt, joten erilaiset tunteet tulevat hyvin voimakkaana. Esim. kylmä tuntuu tosi kylmälle ja kuuma kiehuvalle. Toisaalta kipuun turtuu ja sen pystyy sulkemaan taustalle, koska kivun kanssa elää päivittäin ja fibrokivulle on tyypillistä, että kipu vaihtaa paikkaansa. Tietysti jokin paikka voi olla kipeä helposti pari viikkoa putkeen, mutta sitten oire saattaa poistua yhtä nopeasti kuin oli tullutkin.

Anyway, en osaa oikein lyhyesti selittää tätä oireyhtymäsuota, mutta jos jollakulla on kysyttävää niin kysykää vaan, vastaan minkä osaan. Kuitenkin olen fibroon perehtynyt tässä kuluneen vuoden aikana ja fibrolaisilla on myös tosi aktiivinen keskusteluryhmä mistä löytyy jo vuosikymmeniä sairauden kanssa painineita. Ikävä fakta vaan tuntuu olevan, että ennemmin tai myöhemmin sairaus vie työkyvyn :(

Juuri fibron sairastaminen tekee minun kohdallani niskavammasta erikoisemman, koska joudun itse luokittelemaan kiputiloja mikä kuuluu fibroon ja mikä niskavammaan. Fibrokivut ovat minulla pehmytkudoksissa ja kalvoissa, mutta kipu on laadultaan niin erilaista kuin mitä niskavamma tällä hetkellä antaa. Asia erikseen sitten jonkin ajan päästä... Kauhulla odotan kroonistuuko niska minulla myös fibrokipukohdaksi :?
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Touko 2011, 13:23

Joo ja minulla siis kipu on vain yksi osa-alue fibrossa. Muita ovat mm. totaalinen uupuneisuus, aamujäykkyys, saunakrapula, ilmapuntarioireilu, lihasten hapetusstressi, suolistovaivat, naistenvaivat, unihäiriöt, muistihäiriöt, nivelten liikaliikkuvuus (myös fibrolle altistava tekijä) jne.

Häiritsevimpiä tekijöitä ovat juuri tuo aamujäykkyys (= ei pääse sängystä ylös kun kroppa ei yksinkertaisesti toimi), totaalinen uupumus (= lamaava väsymys joka iskee välillä kuin salama kirkkaalta taivaalta, ei pidä sotkea uniapneaan jota minulle ei ole), lihasten hapetusstressi (= kroppa väsyy todella helpolla, ei pysty siihen mihin ennen ilman lepoa), unihäiriöt (= unen laatu huono, uni ei tuo lepäämisen tunnetta) ja muistivaivat (= tältäkö tuntuu olla dementikko?!). Kipu on vain yksi osa-alue, mutta yleensä juuri se minkä vuoksi syytä lähdetään etsimään. Kipu on reumaattista, muttei tee niveliin muutoksia vaikka tunne on kuin nivel tai sen lähiseutu olisi tulessa. Myös penikkatautituntemukset kuuluvat asiaan pitkien luiden kalvoissa.

Omalla kohdalla stressi on myrkkyä joka pahentaa oireita sietämättömiksi, yritettiinhän minulle tarjota työterveyshuollosta masennusdiagnoosiakin kun välitin sietämätöntä työtaakkaa terveydentilaani nähden (avot, psykologin mukaan masennuksesta ei ollut mitään merkkejä vaan olin burnoutin partaalla, ylitunnollinen työntekijä kun olin). Lopulta jäin töistä sairaslomalle ja sittenpä loppui työtkin. Ja juuri kun sain fibrotilanteen tasattua siedettäväksi normaalielämässä, niin paukahti kolari. Voin muuten sanoa, että niskan myötä hävisi fibrokivut kolmeksi kuukautta :D
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Touko 2011, 13:30

Ja vielä painotan, että jokainen fibro oireilee yksilöllisesti. Minun oirekirjoni ei päde toiseen fibrolaiseen vaan hänellä vaivat saattavat olla aivan muuta. Yleensä vain kipu ja uupumus ovat yhdistäviä tekijöitä.

Jos joku kertoo, että on parantunut fibrosta, niin hänellä on ollut virheellinen diagnoosi. Sairaus on todellinen, elimistön muutokset on pystytty tieteellisesti osoittamaan, mutta silti sairaus kulkee edelleen romukoppadiagnoosin maineella. Jotain kehitystä on sentään tapahtunut ja fibro sai oman tautiluokituksen (M79.7) reilu vuosi sitten.

Fibro ei reagoi särkylääkkeisiin, vaikka niitä tuputetaankin. Usein fibroon määrätään myös epilepsia/mielialalääkitystä, jotta kiputuntemuksia saataisiin kuriin serotoniinipitoisuuteen vaikuttamalla, mutta lopputulema tahtoo olla, että kivut säilyvät :(

Menee jo saarnaksi, nyt loppuu paasaus ellei joku kaipaa lisätietoa :D
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 23 Tammi 2012, 23:20

Pakko ottaa tämä asia esille, nyt kun olen elänyt kohta vuoden fibroa sairastavana retkahdusvammaisen elämää.

Kipu... Ei näitä voi kyllä edes verrata toisiinsa! Fibro on kolotusta ja pakotusta luiden vieressä (rustoissa/kalvoissa), kuuman neulan pistoksia nivelissä. Retkahdusvammakivut ovat enemmän lihas- ja hermokipuja. Joko hyvin pinnallisia tai sitten syvällä lihaksissa. Kipu on rajumpaa, lamaannuttavampaa. Ja etenkin rankaperäinen kipu eroaa huomattavasti fibrokivusta juuri kivun rajuudella. Fibrossa voi sanoa että niveleen koskee, retkahdusvammassa sama sanotaan huutamalla tehostettuna valitulla litanialla kirosanoja.

Väsymys... Fibrossa podin kokonaisvaltaista väsymystä, nyt niskavamman jälkeen "aivoväsymystä". Täysin erilainen väsymystila, pää vain lakkaa toimimasta ja pakottaa lepoon. Fibron kanssa olotilaa vallitsi "fibrosumu" joka teki maailmasta utuisen. Nyt tämä sumu on syvällä pään sisällä tehden koko olemisesta utuista ja lisänä kaiken maailman vapinat ja nykinät päälle.

Lääkitys... Retkuvamman hermokipuja sai jonkin verran hallintaan lääkkeillä, fibropistokset tulivat tästä huolimatta läpi. Lääkityksen alaisena fibrokipu on edelleen pistosmaista ja syttyy ja sammuu nopeassa tahdissa paikasta toiseen. Retkukipu keskittyy kuin leikattuna puolesta selästä päälakeen, kipu tuntuu kokoajan vaikka lääkitys turruttaa siitä kärjen. Kipu on puristusmaista, samaan aikaan koskee ja ei koske.

Summa summarum, fibrossa kolotukseen tottui ja osasi työntää kivun taka-alalle. Jäykkyys ja väsymys olivat ehkä ne enemmän haittaavat tekijät. Retkahdusvammassa kipu on ollut hyvin kohtauksen omaista, eikä koskaan voi tietää mikä liike milloinkin on elimistölle liikaa ja katkaisee kamelinselän. Fibrossa ei tahtonut aamulla päästä ylös sängystä, niskavamma kaataa sängynpohjalle ihan milloin tahansa. Ja neurologisia oireita ei fibroon kuulunut minulla millään lailla.

Täällä on paljon puhuttu niskavammasta ja kalvoteoriasta. Erikoista sinäänsä, että fibrossa kyllä tunnistin kalvokivun, se oli lähinnä penikkataudiksikin kutsuttua kipua esim. sääriluiden vieressä, mutta nyt niskavamman kanssa en osaa erotella niskan kiputiloja, mistä kipu on lähtöihin. Koko niska on yhtä isoa kipumöykkyä, jossa on kokoajan tiedostettu tunne ettei siellä ole kaikki kunnossa. Niskavamman kipu on monitahoisempaa, kiputuntemuksia tulee kauttaaltaa niskan alueelta. Fibrossa kipu on aina jossain tietyssä paikassa, melkein voi kynällä piirtää että tuossa ja sitten se on poissa tai siirtyy aivan muualle.
anzqu

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)