Nivusvaivat

Muut vammat/sairaudet kuin niskaongelmat (Selkäsairaudet, fibromyalgia, reuma, jne.)

Nivusvaivat

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 18 Heinä 2013, 19:22

Olen ymmärtänyt, että SI-nivelen toimintahäiriö voi jumahduttaa liki pitäen koko alaselän. Ilmeisesti ongelmat sillä seudulla vaikuttavat myös nivuseen, onko näin? Olisiko kellään neuvoa täsmäliikkeitä, millä kävely helpottuisi? Mulla siis vasen nivus oireilee niin, että kävellessä kun vasen jalka ojentuu taakse (ja oikea siis astuu eteenpäin), nivusessa tuntuu omituinen liikerajoite. Vasen nivus ei ikään kuin "taivu" niin taakse kuin oikea puoli. Ihan kuin siellä olis joku pois paikaltaan ja kun sais sen "naksahtamaan", vaiva poistuisi. OMT-fyssarilla kävin tänään, mutta tuo nivusvaiva jatkuu, vaikka alaselkää hoidettiinkin ja oireilu muilta osin helpotti jonkin verran.
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 19 Heinä 2013, 19:59

Ootko huomannut, et sen puolen nivunen olis kireämmän tuntuinen kuin toinen venyttäessä? Aloin itekin miettiä, et mahtoiskohan munkin si-nivelessä olla kuitenkin jotakin vikaa... Ortonissa todettiin, että vasen pakaralihas ei toimi ja nivunen jumissa, vasen muutenki jäykempi toimimaan. Nyt oon saanut liikkuvuutta lisättyä siihen, mutta jumittaa esim. pidempää istuessa. Alaselkä nyt onkin ollut kipeänä tuon muutoksen aloituksesta asti. :shock:

Tällaisella venytystuokiolla oon saanut nivusta venytettyä: Selällään makoillen jalka reiden puolivälistä ulos sängyn/sohvan reunalta, jalkapohja lattiaan pitkälle (tulee vähemmän painoa jalanpohjaan), toinen jalka koukussa sängyllä/sohvalla, jännitetään vatsalihakset kevyesti, jännitetään "roikkuvan" jalan puoleinen pakara, jolloin ihan kevyt venytys nivusessa. Toistoja pitäis tehdä reilusti ja mahdollisimman usein. Tämä tepsii itsellä paremmin kuin normi polvi maassa venytys.

Ja juu, kaikki vaikuttaa kaikkeen. 8)
lentis

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 19 Heinä 2013, 21:01

Kiitti lentis, pitää kokeilla :) Kireydeksikin sitä tunnetta nivusessa voi tosiaan sanoa.

OMT-fyssari neuvoi mulle seuraavan liikkeen, jonka pitäisi stabiloida SI-niveltä: mennään selälleen maahan. Jalkapohjat lattiaan ja jalat polvista koukkuun niin, että molempien jalkojen polvet ja nilkat pysyvät kiinni toisissaan. Sitten nostetaan lantiota ylöspäin, ei kuitenkaan ihan suoraksi "lankuksi" vaan peppu saa jäädä hiukan notkolle. Sitten nostetaan hitaasti toista jalkaa polvesta suoraksi eteenpäin. Tärkeää on että polvet pysyvät koko ajan yhdessä ja keskikropan pitäisi pysyä paikoillaan eli se ei saa notkahtaa alkuasennosta liikkeen aikana. Hallittuja nostoja 5 krt molemmilla jaloilla.

Tämä liike on myös hyvä testi, jolla voi mitata SI-nivelten toimintaa. Mulla puoliero on valtava: oikeaan jalkaan tukeutuessa ja vasenta siis nostaessa liike on suorastaan naurettavan helppo, mutta kun vasemman puolen pitäisi kannatella koko kroppaa, meinaan romahtaa koko ajan pyrstölleni maahan. Mun OMT-fyssarin mukaan kehitys tuota liikettä tehtäessä on nopeaa ja nyt kun oon kaksi päivää liikettä tehnyt, tuntuu kuin vasenkin puoli olisi jo hiukan parempi.

Onpas muuten hankalaa selittää näitä harjoitteita ilman kuvaa. Toivottavasti ymmärsit :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 20 Heinä 2013, 14:08

Enköhän ymmärtäny, kiitos. ;) Ei taida olla kummempaa vikaa olla si ainakaan tuon mukaan, tai sitten molemmat on yhtä huonot. 8) Pakara se vaan on nivusen kanssa molemmat toimettomina. :D No, tänään kävin pidemmällä kävelyllä ja koko ajan vasen nivunen ja pakara muistutti olemassaolollaan. Enpä tiedä, mahtavatko tulla ollenkaan kuntoon, jos tuo tulee niskasta... :/
lentis

Paluu Yleinen keskustelu - (Selkävammat ja selkävaivat + Muut sairaudet)