Ostoskärry

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 27 Kesä 2011, 22:38

Hyvä kuosi, tyylikäs! :) Munkin on pitänyt hankkia mutta juurikin tylsien mallien takia en ole viitsinyt edetä toteutukseen.

Kun loppusyksystä lähdetään Britteihin, täytyykin ostaa sieltä kaksosille pikkuiset vetolaukut, mammalle ISO vaatekassi, ja isi saa kiskoa lätkäkassiaan, jossa on pyörät alla. Tuota tavaraa on yllättävän paljon muutaman muksun kanssa.

Kuka ihme sanelee, että kaikki pitäis kantaa, kun pyörätkin on keksitty?

Iloista juhannuksen jälkeistä aikaa itse kullekin! Täällä kuumeisesti odotellaan, käynnistääkö huominen CST synnytyksen luomuna, niinkuin lukuisilla muilla on tapahtunut tietoisesti. Nyt on kuitenkin 36+3, joten aika on varsin suotuisa. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 28 Kesä 2011, 00:40

Sen takia toivon itsekin, että pääsisin jo synnyttämään, ettei niska mene kohtuuttomaan huonoon kuntoon juuri silloin, kun sitä eniten tarvitaan. Okei ekat kuukaudet menee imettäessä ja kantaessa mut kun pitäisi jaksaa olla aktiivinen ja leikkisä päiväkausia, voisi tulla haasteita. Ja kun ei ole kyse pelkästään lapsista, vaan on myös puoliso, muut rakkaat ja työ/firma, joista haluaa pitää hyvää huolta, niin ei ole mahdollisuutta rampautua uudelleen. Ja omasta jaksamisesta täytyy tietenkin huolehtia, kun periksiantamattomaksi ylisuorittajaksi itseni luokittelen. Nyt mennään siinä rajoilla, onko kroppa väsähtänyt vai totaalisen väsähtänyt. No, ehkäpä huominen saa aikaan jotain jännää!

Mutta kunnosta toki kertoo se, että olen ylipäänsä selvinnyt 9 kk:tta ilman fyssaria, joskin neuraalikudosharjoituksia ja itse keksimiäni muita raskaana olevalle sopivia treenejä olen tehnyt uskollisesti.

Uuden elämänvaiheen myötä sitä huomaa jatkuvasti haasteita, jotka on huomioitava tällä kropalla. Pinnasängyn korkeus, käytetyimpien vaatteiden sijoittelu fiksulle korkeudelle, oikeat kanto-otteet, kevyet mutta turvalliset turvakaukalot, vaunuvalinnat, ja jopa takalaudallisen farmarin hankinta ovat kaikki niskan sanelemia ehtoja. Välillä tulee mietittyä, miten "helppoa" elämä oiskaan, kun asiat ois niinkuin ennen onnettomuutta. Mutta tasan ei käy onnen lahjat (tai säkä). Jokaisella on omat huolensa ja murheensa, ja se on nyt vaan elettävä tän kanssa, vaikka välillä raivostuttaakin oikein huolella.

Onneks on noita apuvälineitä, eikä hävetä käyttää niitä. Toinen mummoni (miehen puolelta) on puolirampa mutta piirun vertaa ei ylpeys anna periksi, jotta elämä helpottuisi apuvälineitä hyödyntämällä. Ja mä taas otan ilomielin kaiken vastaan, mikä arkea vähänkin helpottaa... Ja ikäeroa on 50 vuotta...

Koitin palauttaa mieleeni fyssarin kertomaa kivusta. Muistaakseni hermokipu on perinteisesti:
- paineen- tai painontuntua
- pistelyä, "muurahaisia" juoksemassa iholla
- puudutusta tai tunnottomuuden tunnetta
- viiltelyä, repivää tunnetta
- polttelua
- kohtuutonta (lihaksen) väsymistä, tärinää, nykimistä (koska hermo on se perusyksikkö, joka vastaa myös lihaksen toiminnasta)
- aistiyliherkkyyttä
- huonoa rasituksesta palautumista yms.

Myös vilunväreet, kohtuuton hikoilu tai ylipäänsä epämääräinen ahdistava olo voi olla hermo-oireilua. Ja jos kipu tulee tietystä hermojuuresta, siinä on usein havaittavissa yksi kipeämpi kohta ja sitten säteilykipua sitä ärsyttäessä muualle. Hermokipuun ei myöskään perinteisesti auta käsikauppalääkkeet tai tujummatkaan tulehduskipulääkkeet.

Lihaskipu on mun mielestä:
- jomottavaa
- laaja-alaista särkyä
- lihaksen turvotuksen tunnetta

Ja laukeaa esim. kuuma-kylmällä, hieronnalla/sivelyllä ja perus lihaskipulääkkeillä.

Saattoi mennä aivan metsään... :D
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia