Mikä sänky?

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Mikä sänky?

ViestiKirjoittaja mv79 » 09 Joulu 2010, 00:10

mulla on rintarangassa vamma joka ärsyttää aut.hermostoa nukkuessa jos on huono asento ja olis pakko saada ergonomisesti sopiva sänky mutta räätälöityyn ei ole varaa . olisko se joku memory vaahto patja vai mikä.
laittaakaa linkkejä jos tiedätte vaikka hyvän myymälän jossa autetaan patjan ostossa
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 09 Joulu 2010, 02:34

En nyt osaa linkkejä laittaa ihan äkkiseltään, mutta itsekin tässä hiljattain metsästin uutta sänkyä ja totesin, että lopulta myyjien puheilla ei ollut juurikaan merkitystä, ainoa minulla toimiva tapa oli käydä mahdollisimman monissa liikeissä ja koemaata mahdollisimman monta patjaa :wink:

Olin etukäteen ajatellut, että haluan varmaan Tempurin patjan, mutta käytyäni kokeilemassa sitä totesin, että se ei tuntunutkaan minulle hyvältä. Kokeilin tosiaan todella monia patjoja, edullisista kalliisiin Hästenseihin jne. ja päädyin lopulta suht. edulliseen "moottorisänkyyn", jolla säätelenkin usein nukkuma-asentoani. Olen aina ollut kylkinukkuja, mutta nyt olen yrittänyt opetella nukkumaan selälläni molempien käsien TOSin vuoksi ja siinä on auttanut huomattavasti, kun on voinut kohottaa hieman jalkoja ja joskus vähän päätäkin, koska en pysty rentoutumaan suorana selälläni. Minä olen ollut omaani tosi tyytyväinen ja mielestäni tuossa sängyssä oli hinta-laatusuhde erinomaisesti kohdallaan :P

Pointtini kuitenkin on, että hyviä sänkyjä taitaa olla lähes yhtä monta kuin nukkujiakin, joten neuvoja olisi ehkä helpompi antaa, jos kertoisit missä asennossa tykkäät nukkua, pidätkö kovasta vai pehmeästä patjasta, oletko hakemassa patjaa vai koko sänkyä (jolloin runkopatjakin käy...) ja karkea arvio hintaluokasta auttaisi myös :) Tsemppiä etsintään joka tapauksessa! :D
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

Patja sänky duqem

ViestiKirjoittaja fedja » 11 Joulu 2010, 22:46

Minulla myös on sänky- tai sänky+patja -hankinta edessä. Olen miettinyt motorisoidun sängyn hankkimista pitkään ja hartaasti (useamman vuoden). En ole vielä raskinut. Tällä hetkellä on mekaaninen sängyn pään kohottaja, jota välillä käytän. Ei ole oikein hyvä.

Itsellä sängyssä on tärkeä, että jalkaosaa voi säädellä erikseen. Jalkaosa ei myöskään saa nousta yhtenäisenä tasona (neuraalikudos ei tykkää), vaan kiilamaisena (polvien kohdalta kohoaa eniten). Motorisoitu sänky kannattaa kyllä käydä kokeilemassa, että toimiiko itselle. Tuliko Orkidea tehtyä hinta-laatu tsekkausta motorisoitujen sänkyjen suhteen? Ei jaksais hintaa pelkästä merkistä maksaa. Unikulmassa kävin testaamassa ja siellä sängyssä jalkaosa nousi "pöytänä".

Patjoista. Tempur on liian kova. Duqem -patjaa olen kokeillut pariin otteeseen. Duqem on saman tyylistä materiaalia kuin Tempur, mutta pehmeämpi. Tuntuu silti olevan neuraalikudosärsytykselle liikaa. Parhaalta tuntuu pehmeä joustinpatja. Unikulmassa joustinpatja pehmeillä jousilla on n. 1000e. Väittivät, että muilla ei ole samanlaista jousirakennetta kuin heillä, mutta huomasin jostakin mainoksesta, että muiltakin löytyy samanlaista itsenäistä jousta joustinpatjoissa. Kokemusta?

Duqem löytyy terveysmaailmasta. Kannattaa kysyä saako kokeiltavaksi. Itse sain noin viikon kokeilla.

Duqem:lta löytyy nykyään myös motorisoitu Hyvän Olon sänky.
http://www.terveysmaailma.fi/index.php?article_id=4089
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Orkidea » 12 Joulu 2010, 00:21

Ihan ensiksi täytyy sanoa, että sänkyä ostaessani minulla ei ollut mitään isompia ongelmia niskan/selän kanssa, joten hain yksinkertaisesti hyvän tuntuista sänkyä ja valitsin moottorisängyn lähinnä siksi, että siinä saa mukavasti säädettyä hyvän lukuasennon :wink: Toki selän ja niskan lihakset olivat jo silloin jumissa, mutta mitään massiivisia ongelmia ei ollut. Toisaalta täytyy mainita, että ehdin nukkua tuolla sängyllä jo melko kauan ennen TOS-oireiden ilmestymistä, joten en millään usko, että sängyllä on mitään tekemistä asian kanssa.

Kokeilin kyllä aika montaa moottorisänkyä ja ihastuin täysin yhteen Hästensin malliin, mutta totesin viimein, että se on liian kallis, varsinkin kun minun piti ostaa samaan aikaan monia muitakin huonekaluja :roll: Kokeilin sitten erilaisia halvempia malleja ja tämä tuntui hyvältä ja hinta oli kohdallaan :)

Ostin parisängyn (2x yhden hengen sänky) ja toisessa on kova patja ja toisessa medium. Piti oikein käydä tarkastamassa ja viime aikoina olen näköjään nukkunut sillä kovalla puolella (joka ei siis ole oikeasti kova...), joka on tuntunut hyvältä lähinnä selällään nukkuessa. Aiemmin nukuin paljon kyljelläni, jolloin medium tuntui paremmalta, mutta nyt olen yrittänyt opetella selällään nukkujaksi, kun kädet puutuilevat niin pahasti. Kävin muuten katsomassa ja tuossakin näyttää jalkaosa nousevan "pöytänä" (mutta ei ole ärsyttänyt minulla autonomista hermostoa vaikka nyt viime aikoina on muuten ollut aika paljonkin ongelmia jaloissakin), mutta jalkoja ja päätä voi kohottaa erikseen. Malli on näköjään vähän muuttunut, mutta uskoisin, että itse patja on jokseenkin sama.

Minullakin Tempur ja vastaavat tuntuivat liian kovilta, mutta toisaalta patjani ei saa olla liian pehmeäkään, tai selkä menee ihan juntturaan yön aikana... pakko muuten mainita, että minulla on vierassänkynä yksi Ikean halvimmista runkopatjoista ja muuton yhteydessä tuli nukuttua siinä itsekin parin viikon ajan ja täytyy sanoa, että yllättävän hyvän tuntuinen! :shock: :D Eihän se mikään ergonominen patja ole, mutta hyvin nukuin eikä tullut selkä/niska yhtään kipeäksi :P
Orkidea

unikulma

ViestiKirjoittaja mv79 » 30 Joulu 2010, 16:15

kylellään nukun ja pehmeämmästä tykkään,tempur tuntuu liian kovalta.
moottorodulla sängyllä en tee mitään kun nukun kylellään.
tempur ei tuntunut hyvältä oiskohan se kun on leveät hartiat?

tuntuu olevan tosi pienestä kiinni tuo hermoston ärtyminen että sen sängyn pitäs olla täydellisesti mun selälle sopiva.
varasin ajan unikulmaan unilab mittaukseen kun ei uskalla ostaa tavallista sänkyä kun niitä ei saa kokeilla kotona, mikä olisi minun tapauksessa ERITTÄIN tärkeä.jos joku tietää liikkeitä mistä saa kotiin kokeiltavaksi kertokaa!!!!!
oon niin köyhä että pitää myydä kaikki omaisuus että rahat riittää unikulman sänkyyn ja sitäkään ei visiin saa palauttaa mutta ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun aut.hermosto ärtyy älyttömän helposti eikä patjoja saa kokeilla kotona.
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Karhuemo66 » 30 Joulu 2010, 20:01

Heips.

Oletko tutustunut Jyskin tuotteisiin? Jossain vaiheessa mainostivat kokeilua kotona. Minulle on tuolta ostettu runkopatja ja kunnollinen sijauspatja olleet niskan ja selkäni pelastus :lol: . Sairaalassa oli viimeksi Tempurin patja ja se ei ollut minulle hyvä, 10vrk sillä oli ihan liikaa :evil: :evil:.
Karhuemo66
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 31 Joulu 2010, 12:03

Moi!

Muistelen Ortonissa mainitun, että Ikean (!) patjoista olisi saatu potilaiden kanssa hyviä tuloksia. En kyllä tiedä, mikä patja oli kyseessä, mutta huokeahko se varmaan on :)
CH

qugem

ViestiKirjoittaja mv79 » 13 Tammi 2011, 03:37

Karhuemo66 kirjoitti:Heips.

Oletko tutustunut Jyskin tuotteisiin? Jossain vaiheessa mainostivat kokeilua kotona. Minulle on tuolta ostettu runkopatja ja kunnollinen sijauspatja olleet niskan ja selkäni pelastus :lol: . Sairaalassa oli viimeksi Tempurin patja ja se ei ollut minulle hyvä, 10vrk sillä oli ihan liikaa :evil: :evil:.

mulla on nyt dugem sijauspatja kokeiltavana ja ehkä liian leveistä hartioista johtuen ei tuntunut sopivalta kovasti oli varma että varmasti on hyvä piti jo varmana että ostan.myyjien koulutuksessa tietysti opetetaan "aivopesemään" asiakas ostaan "##%tuttaa tommonen rahan ahneus pitää yrittää myydä keinolla millä hyvällä se anto kolmeosaisen täytettävän tyynyt joka kyllä tunut hyvältä mutta hinta 78 tuntuu ylihintaselta en ole ottanu selvää mutta luultavasta saaa paljo halvemmalla
mv79
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Re: qugem

ViestiKirjoittaja Orkidea » 13 Tammi 2011, 22:50

mv79 kirjoitti:se anto kolmeosaisen täytettävän tyynyt joka kyllä tunut hyvältä mutta hinta 78 tuntuu ylihintaselta en ole ottanu selvää mutta luultavasta saaa paljo halvemmalla
Kyseessä on ilmeisesti Duqemin tyyny? Minä hommasin sellaisen vähän aikaa sitten ja olen ollut tosi tyytyväinen. Saman verran maksoin minäkin ja käsittääkseni se maksaa saman verran joka paikassa, eli minä en ainakaan löytänyt halvemmalla...
Orkidea

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia