Ryn ja MBT jalkineet!

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Ryn ja MBT jalkineet!

ViestiKirjoittaja Velluha » 02 Huhti 2010, 10:12

Itse olen tehnyt yli 15 vuotta töitä kuntoutuksen parissa jossa erityisjalkineet ovat olleet vahvasti mukana.

"masaijalkineitakin" voitanee pitää erityisjalkineina vaikka jo iät ja ajat tätä keinupohjaa on käytetty esim. diabetes kengässä apuna askeleen rullaamiseen, joten kyseessä ei ole 1996 keksitty idea.

Markkinoilla on kaksi merkkiä joissa kaareva keinupohja Ryn ja Masai, kengät eivät ole toistensa kopioita vaan tarkoilla patenteilla suojattuja merkkejä. Molempia jalkineita olemme välittäneet ja voin sanoa että kyseessä eri tuotteet joiden vaikutus keinupohjan kautta fysiologisesti kutakuinkin sama. Rynin pohjan kaarevuus suurempi ( parempi aktivointi), edullisempi hinta ja eteenpäin rullaus ( ei sivusuuntaista epävakautta) on vaikuttanut omiin päätöksiimme kun suosittelemme tälläisiä jalkineita. MBT ollut markkinoilla kauemmin ja tällä hetkellä heillä etenkin Suomessa on laajempi valikoima tosin huomattavasti kalliimmat hinnat.
Yleisesti ottaen Masaijalkineet ovat loistava tuote kun halutaan pitää hyvää huolta ryhdistä ja kuormittaa samalla vaivalla tehokkaammin kehoa ja varsinkin ( pohkeita, takareisiä, pakaroita, alaselkää, aktivoida syviä lihaksia.)
Ei ole olemassa sääntöä kuinka paljon jalkineita voi ja kannattaa alussa käyttää, se on täysin yksilöllistä, 15 min kerrallaan on liioteltua varovaisuutta. Pitää kuunnella omaa kehoa ja usein jalkineita voi alkaa käyttää heti normaalisti.
Sitten vain valitsemaan maksaako Ryn Incanista 149 euroa (kuva) vai MBT sandaalista 229 ja laittaa itsensä parempaan kuntoon.
Nivelsairaudet etenkin jalkaterässä voivat olla este "masaijalkineiden käytölle"
Fyssäri
Kuva
Velluha
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 02 Huhti 2010, 11:03

Moi, Vellu!

Mielenkiintoista! Mäkin olen noita harkinnut, mutta pitänyt näin häiriöselkäiselle ehkä vielä turhan rajuna juttuna.

Onko sulla kokemuksia niska- tai selkävaivaisista kuntoutettavista, joilla noita kenkiä on käytetty muun kuntoutuksen tukena? Jos on, niin minkälainen merkitys noilla kengillä on mielestäsi ollut kuntoutukseen?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 02 Huhti 2010, 21:11

Velluha,
minulla on ollut yli vuoden MBT-kengät ja todella loistava ostos olikin. Kävelin niillä lähes päivittäin 3-6km:n lenkkejä. (Nyt talvella olen pitänyt taukoa kelien vuoksi).
Minulla on luudutettu/jäykistetty L2-L4 ja kysyin maahantuojalta ennen ostoa, voiko luudutetulla selällä käyttää noita keinupohjakenkiä. Eivät osanneet sanoa, mutta ostin kuitenkin alesta 150.

Aloitin kävelylenkit ja jo parissa viikossa huomasin, kuinka nimenomaan pohkeiden ja nilkkojen figuuri parani, lihakset vahvistuivat ja nilkkojen turvotukset hävisivät. Myös seisominen esim. shoppaillessa noilla kengillä oli huomattavasti helpompaa kuin tavallisilla kengillä. Seisoessa mulla selkä alkaa väsymään ja kivut lisääntyvät.
MBT-kengät ovat normikenkiä painavammat, joten tehoja tulee sitäkin kautta. Onko Ryn-kengissä tämä ominaisuus?

Se minun kyllä naisihmisenä täytyy sanoa, että MBT-kengissä on nimenomaan naisille kivoja malleja, Ryn-kengissä oli ainakin netissä olleitten kuvien perusteella todella tylsät mallit valikoimissa... Hintaero on kuitenkin vain n. 50-70 ja jos sillä hintaerolla saa silmää miellyttävän mallin, niin mielelläni sen maksan. MBT-kengissä on myös kaksi erilaista lestiä, joka myös on tärkeä asia.

Noita sandaalimalleja en suosittele hankkimaan, ellei ole töissä ja voi käyttää niitä työkenkinä. Käyttöaika Suomessa sandaaleilla on lyhyt, mutta kävelykenkä- tai lenkkarimalleja voi käyttää lähes ympäri vuoden. Useat näillä palstoilla kirjoittavat ovat pois työelämästä ja siten kengät tulevat ulkoilukäyttöön.

Kaiken kaikkiaan olen Masai-kenkien fanittaja ehdottomasti, mutta Ryn´nin täytyy alkaa kilpailemaan myös mallien suhteen---nimenomaan naisten mallien.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

Keinupohjaiset jalkineet

ViestiKirjoittaja Velluha » 28 Heinä 2010, 18:31

Toimitaan itse maahantuonnissa fysioterapian ohella, ja täytyy sanoa että tällä keinupohjaisten jalkineiden saralla otettu aivan uusi kehityssuunta.

Jalkineet rupeavat oikeasti olemaan fysiologisia jalkineita jos ajatellaan kehon sekä jalkineen toimintaa yhteistyössä.

Markkinoille saapui toukokuussa uudet Avi-Motionin Toning jalkineet jotka hintansa, laatunsa, toimivuuden sekä brändinsä puolesta ylivertaisia. Avi-Motionilta tosiaan tällä hetkellä löytyy huippujalkineet kävelyyn jopa kevyeen juoksuun (Palauttava)

Työjalkineena mielestäni "vanha" jäykkäpohjainen keinukenkä edelleen hyvä ennenkuin 2011 keväällä haastajat saapuvat Suomeen.

Jäykkäpohjaisessa jalkineessa toki hyviäkin puolia:
Seisoessa parempi tasapainon ja kehonhallinnan aktivointi, normaali kävelyssä hieman voimakkaampi takaosien lihasten aktivointi.

Avi-Motion plussat
- Loistava istuvuus
- sopii lähes kaikille
- luonollinen käyttää
- huippukevyt
- trendikkäät
- teho paranee vauhdin mukaan
Malleista iTONE suosituin

MBT.llä on todellakin paljon malleja, Rynillä myös mutta ei tuoda Suomeen.
Rynillä myös ensimmäinen Sport malli jossa myös keinupohja toimii myös varvastyöönnön osalta.
Mutta mielestäni tällä hetkellä Avit muiden edellä ( hinnat 125-149)
Voi tsekata www.terveysjalkineet.fi
Velluha
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia