Masai-kengät

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Masai-kengät

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 23 Syys 2009, 17:32

Fyssarin innoittamana kävin tänään kokeilemassa Masai-kenkiä.
Ne ovat lähinnä tarkoitettu jalkalihasten ja tasapainon parantamiseen.
Muutaman minuutin kaupassa tepastelun aikana säärilihakset tulivat kipeiksi, joten kaipa niissä tehoa on??

Idea on siinä, että pohja on kuin keinu.. oppaassa kerrotaan, että askellus on kuin hiekalla kävely, siis epätasainen alusta jalan alla. Mulle tuli mieleen lähes hyppykeppi.

Masai tulee afrikkalaisesta heimosta, joilla hyvä ryhti ja joilla ei ole lähes lainkaan selkä-tai niskaongelmia. (olikohan se niin..)

Hinta on kyllä mahdoton, 220 e on lähes lähtöhinta popolle kuin popolle.
Mutta jos vaikka ulkomaille joskus pääsisi, niitä voisi sieltä katsastaa, millä ne muualla maksaisivat.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 23 Syys 2009, 19:25

Hei Kirsikka,
minä ole Masai-kenkien (virallisesti MBT-kengät) onnellinen omistaja ollut jo vuoden.
Keksintö on todella nerokas ja kutsuisinkin niitä ennemmin fysioterapeuttisiksi kengiksi, koska ne vaikuttavat niin laaja-alaisesti. Kengät ovat painavammat, kuin normikengät, joten jo siitä tulee lisää tehoja.

MBT-kenkien kaarevan pohjan muoto vaikuttaa juuri siihen, että lihakset nilkoissa, pohkeissa, säärissä, pakara- ja lantiolihaksissa ovat jatkuvasti käytössä, koska keho etsii kaarevuuden vuoksi tasapainoa kaiken aikaa. Vrt. esimerkiksi tasapainolauta.
Kenkien lesti myös ikäänkuin "pakottaa" jalan asennon oikeaksi ja sitä myöten myös ylläpitää oikeanlaista ryhtiä ja lantion asentoa.

Kun itse hankin kengät ja aloin tehdä niillä kävelylenkkejä, niin huomasin jo parissa viikossa selkeän eron: nilkkojen lihakset olivat vahvistuneet ja turvotus hävinnyt, pohjelihakset selvästi kehittyneet ja minulle selkävaivaisena myös hyvän ryhdin kehittyminen vähensi selkäkipuja.

Olen Selkäliiton palstalla mainostanut ja kehoittanut ihmisiä kokeilemaan/hankkimaan MBT-kengät, koska ne oikeasti toimivat niin hyvin ja varmasti maksavat takaisin monta fysioterapiakäyntiä hyödyllisten vaikutusten vuoksi.
Hintaa ihmetellään ja useimmilla se ostaminen tyssää siihen, mutta itseäni oikeasti harmittaa, koska n.200 on pieni summa hyötyyn nähden ja treenaaminen tulee vielä kaiken lisäksi ilmaiseksi, eli kävelemällä.

Niin, käveleminenkin on helppoa, koska askel "rullaa" eteenpäin ihan huomaamatta, eikä se tunnu kävelemiseltä, vaan ennemminkin eteenpäin menolta.

Kirsikka, suosittelen lämpimästi näitä kenkiä, jos fyssarisikin on niitä sinulle suositellut.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 19:50

Äitee on kenkämyyjä ja kaveri jalkafyssari, ja molemmat vannovat noiden nimeen. Ü Tietty jos on tosi paha asentovirhe jalkaholvissa, monet hankkii vielä noihinki erikoispohjalliset. Tampereen seudulla (Kangasalla) on kehuttu jalkojen erikoisfysioterapeutti Seija Varkilaa. Ja jos jakaa kenkäkustannuksen 4 vuodelle, niin ei 50 e ole paha. Yks fyssarikerta... Ü Kiitos Temssi valotuksesta. Vois ehkä itsekin harkita...
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 23 Syys 2009, 20:19

Soppiikohan noi henkilölle, jolla on yläniskan instabiliteetti? Itselle tasapainolauta aiheutti niin pahan jumituslisäyksen niskaan, että noita kenkiä en sitten ole edes ajatellut. Kokeilla varmasti kannattaa muutaman kerran retkahdusvammaisen ennen kuin hankkii.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 21:55

En usko, et sopii, jos on instabiili niska. Kun sellaisillehan, kun meikä, suositellaan mahd. tukevaa kenkää, joka ei ole edes takaa auki. Eikä löysä tai lonksuva. Ja pohjassa ja lestissäkin on omat haasteensa. Tasapaino on päin peetä muutenkin, ni ei sitä kantsi enempää vaikeuttaa. Itsekin aattelin terveenä hankkivani, mut en TOD. nyt. Kun noihan haastaa tasapainoa ja tekee huojavan olon vaan huojuvammaks... Yöks.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 23 Syys 2009, 23:19

Toiset puhuu masai-kengistä ja toiset MBT-kengistä... Mutta ne ovat siis yksi ja sama asia?

Munkin fyssari suositteli ko. popoja lämpimästi vuosi sitten. Hänellä itsellään oli polvessa nivelrikko, jonka vuoksi hän ei voinut kävellä kivuitta kuin hetken, mutta MBT-kengät jalassa polvet kuulemma kestivät huomattavasti kauemman. Minäkin ostin kengät siltä istumalta ja aloitin innokkaan käytön.

Kengät tosiaan keinuttavat, ja tuntuu, kuin kroppa tekisi kävellessä enemmän töitä. Kaverini naureskelikin, että mitä sä noin reippaasti kävelet :D

Pari varoituksen sanaa kuitenkin:
Kengät saattavat tehdä joillekin hallaa. Erään jalkaklinikan omistaja kirosi MBT-kengät, koska niiden tulon jälkeen on kuulemma akillesjännevaivaisten asiakkaiden määrä moninkertaistunut (ja monella vaivat ovat kuulemma alkaneet MBT:stä). Voisin kuvitella, että näillä ihmisillä on alun perin ollut jokin hieman voimakkaampi ryhti-/astumisvirhe jaloissa. Esim. äitini sai aika inhottavat (ja pitkäaikaiset) akillesjännevaivat kenkiä käytettyään, ja hänen jaloissaan on voimakas pronaatio ja virheasento. Itsekään en ole vaivoitta selvinnyt, mutta minun tapauksessani kyseessä taisi olla MBT-yliannostus: käytin kenkiä viikon putkeen töissä ja myös iltaisin kävelylenkeillä. Loppuviikosta jalkapohjani vetivät päälle sellaisen krampin, että käveleminen oli hyvin kivuliasta. Vaiva kyllä onneksi parani, kun pidin taukoa kenkien käytössä. Eli kannattaa käyttää varsinkin aluksi vain lyhyitä pätkiä!
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 23 Syys 2009, 23:37

MBT taitaa olla virallinen termi. Uskon, että kengät on kuin mikä tahansa lihaskuntoharjoituslaite: aloittaa täytyy kevyesti ja fiksusti ja muistaa levon merkitys, kuten missä tahansa harjoittelussa. Jos hinkkaa viikon putkeen aina pystyssä ollessaan reiden lähentäjiä, tulee nivusen jänteet pirun kipeiksi.

Maalaisjärjellä uskon, että sama pätee kenkiin. Käyttö aloitettava rauhallisesti, eikä niitä varmaan kannata 12/7 pitää. Mun mielestä noi on enemmänkin tehokas harjoitteluväline kuin "kengät". Mut tää ny vaan on mun näkemykseni.

Kysymys kuuluukin, onkohan firma pitänyt huolen siitä, että noita myyvät tahot myös osaa ohjeistaa ihmiset käyttämään kenkiä? Epäilen. Harva erityiskenkämyyjäkään osaisi kertoa, miten erilaisten ja eri vaivoista kärsivien pitäisi käyttää popoja. Mitä veikkaat CH, kiroileekohan fyssarit muutaman vuoden päästä entistä enemmän... ;)

Jaahas, sit unitutimaan!
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 24 Syys 2009, 07:27

Huomenia!

Jep, kenkiä ainakin kahden valmistajan tekemää:
http://fi.swissmasai.fi/

-- näitä kävin eilen katsomassa. Ja tämä on ne järkyn kalliit sveitsiläiset

Ja toinen valmistaja:
http://www.fysiomyynti.fi/tuotteet.html?id=4/
joka käyttää nimeä Ryn Masai
-- nähtävästi 50 euroa halvemmat lähtöhinnaltaan.
Aattelin käydä näitä kokeilemassa huvikseen.

Olipas hyvä, että tästä juteltiin vähän enemmän, sillä ei olisi tullut mieleen että kengästä voisi tulla myös haittaa?? Ainahan sitä mainoksiin ja suitsutuksiin uskoo :) Se kaupan myyjä on aloittanut MBT-masai kenkien käytön tammikuussa ja pitää kenkiä myös työssä, lenkkeilee (=sauvakävelee) asfaltilla. Kenkäpareja on kolme, joiden nimeen hän vannoo.

Olisko tietoa, mistä saisi apua ainakin sen selvittämiseen, onko kengät sopivat? Oletteko käyneet jossain erityiskaupoissa?
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja CH » 24 Syys 2009, 10:14

Kysymys kuuluukin, onkohan firma pitänyt huolen siitä, että noita myyvät tahot myös osaa ohjeistaa ihmiset käyttämään kenkiä? Epäilen. Harva erityiskenkämyyjäkään osaisi kertoa, miten erilaisten ja eri vaivoista kärsivien pitäisi käyttää popoja. Mitä veikkaat CH, kiroileekohan fyssarit muutaman vuoden päästä entistä enemmän... Wink

On tainneet ohjeistukset jäädä vähemmälle... Ehkä kengät on niin uusi juttu, että vaivaisraporteista ei monessakaan paikkaa tiedetä? Mua varoitti Stockan kenkämyyjä lähinnä siitä, että ei kannata heti käyttää koko päivää, kun pohkeet tulee niiiin kipeeks. Fyssari taas ei sanonut mitään.

Se kaupan myyjä on aloittanut MBT-masai kenkien käytön tammikuussa ja pitää kenkiä myös työssä, lenkkeilee (=sauvakävelee) asfaltilla. Kenkäpareja on kolme, joiden nimeen hän vannoo.

Siinä on varmaan sitten astuminen priimakunnossa :) Kestävyyttä voi ehkä myös lisätä se, että vaihtelee kenkiä...

Olisko tietoa, mistä saisi apua ainakin sen selvittämiseen, onko kengät sopivat? Oletteko käyneet jossain erityiskaupoissa?

Mä olin tosiaan siellä Stockalla. Ei siinä muuta mittailtu kuin kokoa. Muistaakseni siinä oli joku juttu, että kannattaa ostaa vähän isommat kuin tavallisia kenkiä ostaessa... Myös jotkut Respecta-liikkeet myy niitä kenkiä - ehkä siellä osattaisiin infota vähän enemmän kuin tavallisissa kaupoissa?
CH

ViestiKirjoittaja fedja » 24 Syys 2009, 11:55

Minä törmäsin näihin Masai-kenkin Saariselällä toissa kesänä. Siellä yksi lahjatavarakaupan myyjä oli kengät ostanut. Hänellä oli ollut todella paljon selkävaivoja. Sai niihin avun kengistä ja hierontatuolista, jossa minäkin sitten istuskelin. Pystyi kuulemma nykyään käymään kenkien ansiosta pitkillä kävelylenkeillä.

Hän sanoi minulle, että kengät kannattaa ottaa käyttöön vähitellen. Hiljokselleen lisätä käyttöaikaa.

Tuolloin meinasin itse innostua, mutta en sitten, kun muistin tasapainolautajutut. Ja onhan se niin, että joku sopii jollekin hyvin ja jollekin ei.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 01 Loka 2009, 01:18

Olen ollut vähän aikaa poissa, mutta keskustelu on näköjään jatkunut.
Kirsikka liitti suoran linkin siihen sveitsiläisen valmistajan sivuihin ja niihin kannattaa tutustua huolella. Nämä MBT-kengät ovat ne alkuperäiset (ja hieman kalliimmat) ja Masai-RYN (alempi linkki) on sen jälkeen tullut kopio, eli eivät ole heidän ainutlaatuista "uusinta innovaatiota" niinkuin mainostavat, vaan MBT:t on lanseerattu jo 1996. Niiden syntyhistoria on kerrottu Kirsikan laittamassa linkissä.

Kun vertailin noita, niin huomasin, että vaikka laadussa ei olisikaan juuri paljon eroa, mutta malleja MBT:llä on paljon enemmän, samoin erilaisia lestejä, joten turvallisemin saat itsellesi juuri sopivat. Kyllä näitä kenkiä on alennuksessakin, omistani maksoin 150, vaikka normihinta oli tuolloin 220.
Stockmannilla myyjä oli kyllä asiantunteva ja selitti kaikki alkuvaiheen niksit, kävelyajat ja oikean askelluksen. Mukana tuli myös esite, jossa nämä kaikki kerrottiin tarkkaan.

Joku kysyi, saako ostaessa tarpeeksi tietoa. Minulla on luudutettu ja jäykistetty selkä kahden nikamavälin yli, enkä oikein tiennyt, sopivatko ne minulle, joten laitoin kysymyksen juuri tuon puhutun sivuston välityksellä ja sain vastauksen, en juuri omaan tilanteeseeni, mutta melko vastaavaan ja siitä päättelin, ettei haittaakaan ole---eikä ole ollut.

Onhan se selvää, jos on näkyviä virheasentoja jalkaterissä (esim. jalkaterän sisäänpäin kääntyminen), niin kenkä taas pyrkii pitämään jalan asennon normaalina ja tottakai tällainen kierto aiheuttaa akillesvaivoja. Kannattaa kysyä omalta fysioterapeutilta, jos hän niistä tietää tai on jopa suositellut. Maahantuoja taas vastaa kysymyksiin, mutta eiväthän hekään voi luvata mitään varmaa, mutta kyllä heillä on tietoa enemmän, kuin kenkämyyjällä (tai jopa fyssarilla).

MBT-kengät eivät myöskään saa olla ainoat käyttökengät, koska silloin normaali jalan kosketustunto saattaa häiriintyä, joten tuo esimerkkifyssari kyllä käyttää niitä liikaa...
Aloitusaika kenkien käytöllä on max 15min/pv ja siitä voi sitten nostaa omien tuntemusten pidemmiksi. Kannattaa harjoitella kotona, koska niihin tottuminen voi viedä jonkin aikaa. Mutta tosiaankin oikea askellus on tärkeintä. Jos niillä kävelee varmistellen tai muuten ylivarovaisesti, niin ei hyötyäkään tule, ja hyötyähän voi saada kunnolla vain ne, jotka kykenevät kävelemään ilman, että itse kävelemisestä tulee ongelmia (kuten monille selkäpotilaille tulee, whiplashistä en tiedä).

Jos joku oikeasti innostuu kengistä, niin kannattaa huolellisesti lukea tuo Kirsikan laittama ylempi linkki.

Ps. Pitäisiköhän minun alkaa konsulentiksi, kun tämä on aihe, jota jaksan jatkuvasti hehkuttaa...., tosin valitettavasti harvat innostuvat, vaikka hyöty on niin suuri... :(
Tosin eihän se enää sitten minun päänsärkyni ole, harmittaa vain, että ihmiset eivät käytä tätäkin mahdollisuutta hyväksi, kun todistetusti niin moni hyötyy niistä kengistä ja vaivat vähenevät.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 01 Loka 2009, 17:16

Temssi kirjoitti:Ps. Pitäisiköhän minun alkaa konsulentiksi, kun tämä on aihe, jota jaksan jatkuvasti hehkuttaa...., tosin valitettavasti harvat innostuvat, vaikka hyöty on niin suuri... :( Tosin eihän se enää sitten minun päänsärkyni ole, harmittaa vain, että ihmiset eivät käytä tätäkin mahdollisuutta hyväksi, kun todistetusti niin moni hyötyy niistä kengistä ja vaivat vähenevät.

Jos/kun mun firma saa Rynnin tai alkuperäisen MTB-valmistajan asiakkaaksi myynninedistämispuolelle, lupaan rekrytä sut meille hommiin! Oot vakuuttava. :D :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Temssi » 02 Loka 2009, 13:53

Ok, mutta lupaudun vain alkuperäisten MBT-kenkien hehkuttamiseen... :)
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 02 Loka 2009, 13:58

Juu, aina parempi promota alkuperäistä tuotetta. Ü Vaikka usein kopiot on ihan ok, ni joku niistä tekee sen kopion kuitenkin...
tahdonvoimaa

Keinupohjaiset jalkineet, Masaijalkineet, Toningjalkineet...

ViestiKirjoittaja Velluha » 19 Maalis 2011, 15:23

Tervehdys

Itse olen työskennellyt fysioterapian ja erityisjalkineiden parissa 1995 lähtien.
Keinupohjaiset jalkineet eivät ole MBT keksintö 1996 vaan niitä on käytetty jo 80-luvun alussa proteesipajojen tekeminä edistämään askeleen rullausta, esim: diabetes jalkineissa. Joten se siiitö alkuperäisestä ja kopioista.

Ei tarvitse olla ihmiskehon asiantuntija erottaakseen mikä on keholle hyväksi ja mikä ei:

ns. ensimmäisissä keinupohjaisissa jalkineissa oli ( ei myydä enää paljon) ongelmana jäykkä keinupohja:
- keinauttaa askeleen pohjan kaarevuuden avulla eteenpäin???
- Passivoi säären etuosan lihasten työn, koska jäykkä pohja estää/ minimoi kävelyn tärkeän vaiheen, varvastyönnön.
- Jalkineet painavia ja kömpelöitä
- Nimeä paljon ja ihmeparantumisia
- Painopiste seisoessa kapea ( alusssa usein ottaa kipeää)
- Ei voida asentaa yksilöllisiä tukipohjallisia

HYVÄÄ
esim varpaiden nivelrikko tapauksissa estävät / vähentävät liikettä varpaiden tyviniveliin, joilla kuuluisi varvastyöntö tehdä.
Aktivoi voimakkaasti pysty-asentoa

Kyllä maailma menee eteenpäin ja tällä hetkellä parhaimmat kehon ryhdikästä asentoa ja takaosan lihaksistoa aktivoivat/ treenaavat jalkineet löytyvät ns. toiminnallisista keinupohjista.

Joista tällä hetkellä mielestäni ylivoimaisia ovat: Jenkkiläiset AVIAN, Avi-Motion mallit sekä Sveitsiläinen Karl Mullerin JOYA ( MBT luojan pojan, yhteistyössä isänsä kanssa tekemä mallisto)

eivät passivoi mitään lihaksia, ovat mukavia ja luonnollisia käyttää, hinnaltaan edullisia. alkaen 125 huippulaadukkaita.

Esim. AVIA on valmistanut yli 30 vuotta huippu-jalkineita triathlonisteille.

Keinupohjista löydät lisää tietoa esim. terveusjakineet.fi sivustolta

Hauska katsoa ruvetaanko MBT ja RYN jalkineita nimittämään kopioiksi kun siirtyvät valmistamaan toiminnallisia keinupohjia. Silloin voisivat ainakin oikeasti puhua Fysiologisista jalkineista.

ps. ostin virosta edulliset kesärenkaat.. outo merkki.. edullisempi ja malliltaan pyöreä... varmaan joku Gislavedin kopio
Kuva

Kuva
Velluha
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia