Apuvälineitä

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Apuvälineitä

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 03 Syys 2009, 06:38

Hei,
olen menossa kuntoutukseen ja yritän miettiä, olisiko jotain apuvälinettä, jolla tulisin paremmin toimeen... Kun ei tiedä, ei osaa tarvita :)

Itselläni on Tempur-tyyny itse ostettu ja liesivahti, kunnan hommaama.

Olen kuullut, että on myös aikakatkaiseva silitysrauta ja kahvinkeitin on hommattu "jotain" kautta. Sekä yksi tuttu sai uuden liesi/uunisysteemin, kun lähti sieneen ja unohti kaiken tykkänään.. onneksi tulipaloa ei saanut syttymään.

Tässä muuten yksi mallikelpoinen sivu apuvälineistä:
http://www.pohjois-karjala.fi/Resource. ... lineet.htx
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 03 Syys 2009, 11:23

Tarttumapihdit.

Jos on hankaluuksia lukea ja pitäisi saada syntetisaattori tietokoneeseen, jolla voi luettaa pitkät tekstit, niin sitä voi kysellä.

Jos on ongelmia käsien kannattelun, kumartamisen ja kurkottelun kanssa:
Minulle tehtiin keittiöön muutostyöt. Pieni astianpesukone pöytätasolla. Toinen allas lähti pois ja toista siirrettiin. Kaapistot ovat nyt vetokaapistoja. Keittiössä rullaavia hyllytasoja sivusuojilla. Vaatekaapistot koreja. Silityslauta on asetettu seinään, ettei sitä tarvi nostella, vaan voi vain kääntää.

Tässä muutama joka tulee mieleen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Gigantista/Omia vinkkejä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 03 Syys 2009, 12:51

Itse olen saanut Gigantista Philipsiltä tommoiset aikakatkaisevat kaffinkeittimet ja raudat lahjaksi. Oikke kätevät. Samoin kaikki mikä vähentää turhaa nostelua ja kurkottelua/kumartelua on ollut ennen vammaakin ihanne. Eli hyllyjen, laatikkojen ja tavaroiden sijoittelulla saa ihmeitä aikaan.

Samoin kannattaa sijoittaa toisiinsa kuuluvat tehtävät/toiminnot lähekkäin esim. vessassa pistää pesukone ja kuivausrumbu, ettei tartte kannella pyykkejä huoneen poikki.

Tai vaikkapa hommata keittiöön tasot, joissa on esim. levypinnassa valmiina roskisluukut, josta esim. leikkuulaudalta on helppo vain siilata stuffi roskiin ilma turhia oven availuja, kumarteluita, laudan kopisteluita jne.

Samoin kaikki päivittäiset pikkutavarat on omissa koukuissaan kuten esim. teipit, sakset, narut, kuminauhalenksut jne. kaikki samassa avainnauhassa roikkumassa.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia