Näkövammaisten kirjasto lukemisesteisille

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Näkövammaisten kirjasto lukemisesteisille

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Touko 2009, 14:27

Hei, jos niskakivut/niskavamma on niin paha, että ei pysty lukemaan kirjoja, niin on olemassa näkövammaisten kirjasto, jonka kautta voi lainata äänikirjoja.

(Esim. mullla niska ei kestä staattista asentoa ja kirjan kannattelua käsin.)

Näkövammaisten kirjasto on tarkoitettu lukemisesteisille. Lainaus kirjaston sivuilta http://www.celialib.fi/lainaus/asiakkaaksi.html
Celian aineistoja voivat lainata henkilöt, jotka vamman tai sairauden vuoksi eivät voi lukea painettua tekstiä.

Asiakkaaksi ilmoittaudutaan täyttämällä ilmoittautumislomake, johon liitetään terveydenhuollon ammattilaisen, esimerkiksi lääkärin kirjoittama lausunto lukemisesteestä. Ilmoittautumislomake on tulostettavissa tämän sivun alalaidasta. Ilmoittautua voi myös soittamalla Celian asiakaspalvelupuhelimeen (09) 2295 2200 kirjaston palveluaikoina.

Minä olen ollut näkövammaisten kirjastossa jo usean vuoden. Jos kirjastoon liittyy, kannattaa kysyä, että mitä kautta saa itselleen Daisy-äänikirjan lukulaitteen ja/tai äänikirjan lukuohjelman tietokoneeseen. Tätä voi kysyä esim. sairaalan kuntoutusohjaajalta tai vammaispalvelusta.

Kirjastossa alkoi juuri uusi palvelu. Kirjastosta voi lainata kirjan kuunneltavaksi verkossa ja kuuntelun voi alkaa melkein saman tien siihen tarkoitetulla ohjelmalla.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mikä on Daisy-äänikirja?

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Touko 2009, 14:33

Mikä on Daisy-äänikirja?
DAISY on erityisesti lukemisesteisille kehitetty digitaalinen julkaisumuoto. DAISY-äänikirjat ovat ääneen luettuja kirjoja, jotka on tallennettu DAISY-muotoon cd-rom-levylle. DAISY-rakenteen johdosta kirjoissa on helppo siirtyä sivulta ja luvusta toiseen. Kirjoihin voi myös jättää kirjanmerkkejä.

DAISY-äänikirjaa luetaan soittimella tai tietokoneella
DAISY-äänikirjat on tallennettu cd-rom-levyille. Kirjoja voi lukea tietokoneella tai DAISY-soittimella.

DAISY-äänikirjoja voi kuunnella myös joillakin mp3-tiedostoja toistavilla cd-soittimilla, mutta niissä kaikki DAISYn selausominaisuudet eivät toimi. DAISY-kirjoja ei voi kuunnella kaikilla tavallisilla cd-soittimilla, koska DAISY-cd-rom-levyjen tallennustapa on erilainen kuin musiikkia sisältävien audio-cd-levyjen.

Jälkimmäisestä linkistä löytyy kuva Daisy-soittimesta, jolla äänikirjoja voi kuunnella. Minulla on kuvassa oleva musta versio.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 22 Touko 2009, 18:55

Fedja,
eikö tavallisesta kirjastostakin saa lainata äänikirjoja CD-muodossa?
Minulla on ystävä, joka kuuntelee näitä kirjoja automatkoilla..., en tosin ole kysynyt, mistä on niitä lainannut, mutta itse heti ajattelin kirjastoa... :?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Touko 2009, 20:37

Temssi kirjoitti:Fedja,
eikö tavallisesta kirjastostakin saa lainata äänikirjoja CD-muodossa?

Kyllä saa. Mutta jos on kova lukija, niin normaalin kirjaston äänikirjavalikoima on aika pieni ja valikoima loppuu aika äkkiä.

Normaalin kirjaston äänikirjat on normaalissa CD-äänimuodossa. Yhdellä CD:llä on n. 30-45min puhetta. DAISY-äänikirja on yhdellä cd-rom levyllä. Esim 24h pituinen kirja on yhdellä cd-rom -levyllä. Normaalikirjastossa tämä olisi esim. 24 levyä.

Näkövammaisten kirjastossa valikoima on siis huomattavasti laajempi ja siellä on uudempia kirjoja luettuina kuin normikirjastossa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Temssi » 22 Touko 2009, 21:38

Selvä.
Pääsisiköhän sitä lukemaan niitä kirjoja? :? Sain kerran palautetta, että mulla on sensuelli ääni....?
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 22 Touko 2009, 22:26

Temssi kirjoitti:Selvä.
Pääsisiköhän sitä lukemaan niitä kirjoja? :? Sain kerran palautetta, että mulla on sensuelli ääni....?

Just go ahead ! :roll: :roll: :roll:

Siellä on radiosta tuttuja ääniä ja sitten ihan outojakin immeisiä lukemassa niitä.

Odottelen täällä, että milloinkahan tipsahtaa lainaksi Temssin lukema kirja.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Pandora » 29 Elo 2009, 18:23

Muuten hyvä idea, mutta mikä ihme tuo on, että sinne tarvitsee lausunnon terveydenhuollon ammattilaiselta. Mistä ihmeestä senkin saa, kun eihän mulla mitään hoitotahoja ole enkä tuollaisen takia ala mitään aikaa varailemaan.

Laitoitko Fedja sinne jonkinlaisen lausunnon aikoinaan?
Pandora
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Elo 2009, 19:39

Pandora. Ei sinne tarvi olla kummempaa lausuntoa kuin sellainen, jossa kuvataan mikä vamma ja miksi on vaikeuksia lukea. Sitähän voi vaikka soittaa hoitavalle lääkärille tai terkkaan, jossa sinun vaiva tiedetään (sairaanhoitajalle käy ehkä kanssa) ja kysyä voisko kirjoittaa sulle sellaisen lappusen/lausunnon ja lähettää sen postitse.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Mieluummin lääkäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 29 Elo 2009, 20:11

Mä kerran kysyin kans tota ja sanoivat, että mieluummin lekuri kuin sairaanhoitaja. Mut eipä tuntunut tietävän itsekään ... ;) Mut joku vapaamuotoinen selvitys lienee sopiva.
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 05 Kesä 2013, 07:01

Nostanpa täältä tällaisen aiheen ylös.

Nykyään Celialla on myös Vera-kirjasto, jonka lukuohjelman saa ladattua koneella eikä tarvi puljata muiden laitteiden kanssa. Ensin tietysti nuo viralliset hyväksymiset ja sisäänkirjautumiset. Sitten käy vaan lainaamassa celiasta Pratsam Readeriin kirjan ja luetuttaa sen omalta koneeltaan.

Tosi kätevä järjestelmä. Ei ehkä kaunis, mutta toimiva. :)
lentis

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia