Pehmeä kaulatuki/kauluri

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Pehmeä kaulatuki/kauluri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 24 Helmi 2009, 23:14

Tämän käytöstä kiistellään. Joidenkin mukaan hidastaa paranemista ja joidenkin mukaa pelastaa elämän. Itse pidin tukea aluksi sen verran, että niska sai kunnon lepoa (2 vkoa). Tarkoituksena oli nostaa pää paino pois heikiolta niskalta ja taata niskan nopea paraneminen.

Heti kun pysyin, eli joten kuten jaksoin kantaa päätäni, jätin tuen pois. Mutta koska minulla oli niin paskat syvät lihakset, jouduin pitämään tukea pakolla, jos halusin olla pystyssä. Ja pystyssä on aina hyvä olla, että lihakset saa työtä ja tottuu keho pystyasentoon.

Nyt pidän tukea toisinaan. Kun olen koneella tai kävelen pidempiä matkoja. Oikein hyvä apua, kunnes muu kudos jaksaa kantaa niskaa. Mutta heti onnettomuuden jlk oikein hyvä ja sitten hiljalleen eroon

Antakaa fyssarin valita oikea korkeus. Liian korkea ajaa kaulalihakset tilttiin ja pään väärään asentoon, matala taas on turha.

PS. Tukea voi hyöstää tyylikkääksi esim. Marimekon huiveilla. Tuki suoraksi pöydälle, rullaat huivin siihen päälle, hakaneuloilla kiinni ja avot! Ohessa tyylinäyt kesältä.;)

http://taistelijat.blogspot.com/2009/02/tuunattu-tuki-tahdonvoimaa.html
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Kauluri, valmis versio vai teetetty?

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Helmi 2009, 23:14

Ajatuksenlukija.

Tätä sulta piti kysymän. Nyt olis tarvetta kaulurille tai ei ihan nyt justiinsa, kun on niin töksässä tuo niska ja pää, mutta olis ollut tuossa aikaisemmin. Ja toivottavasti jatkossa.

Täällä Oulussa esim. apuvälinelainaamossa voidaan maksusitoumuksella tehdä kullekin sopiva kauluri.

Itsellä on yksi ryyniversio, joka ei ole kovin hyvä.

Ongelmana on nyt sitten se, että kova vai pehmeä.

Ja se, että onko joku valmisversio tarpeeksi hyvä, johon vaan mitata korkeus vai tarviiko ihan yksilöllisen version?
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Tuista

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 04 Maalis 2009, 02:46

Itse ottaisin pehmeän,jollei niskaa ole pakko todella tukea liikkumattomaksi! Pahoissa ligamenttirepeämissä niin tehdään/pitäisi tehdä. Annetaan ligamentille totaalinen rauha parantua.

Mutta... Pehmeästä suosittelen Rehbandia. Laadukas ja kestävä. Kyllä niissä taitaa löytyä korkeuksia 2 cm:n välein, eli varmaan ei tartte teettää?

Korkeus on hyvä, kun pään asento tuen kanssa on normaali, eli nenä ei osoita yläviistoon. Liian matalan tuntee siitä, ettei se "auta" pään kannattelussa.

Niille, jotka itse tuen ostaa, on tyypillistä hankkia liian korkea. Just in case ...Tuen tarkoitus ei ole "nostaa" päätä, vaan ohjata niska/pää oikeaan asentoon ja hieman korkeintaan "avittaa" pollan painoa pois. Näin mulle on kerrottu.
tahdonvoimaa

Autoilusta kaulurin kanssa

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 10 Huhti 2009, 01:40

Autoilusta kaulurin kanssa lisää tässä ketjussa:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=189&start=15
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja Miracle » 27 Tammi 2012, 13:08

Sain pehmeän kaulurin fysioterapiasta lainaan, ja käski laittaa siihen jonkun liinan päälle tms. Itse ajattelin putkisukkaa et olis kätevä. Eihän kaupassa sitten ollut sellaisia. Sitten keksi sukkahousut. Ostin ihanat vaaleanpunaiset tyttöjen sukkikset ja leikkasin jalkaterän ja haarukset pois. Ei tarvii edes ommella kun ei se pahemmin purkaannu. Pujotin tuubin kauluriin ja kun kiinnitän kaulurin, rullaan tarrojen päälle ensin toisen tuubin pään ja sitten toinen pää tämän edellisen päälle. Ja avot, ihanainen vaaleanpunainen kauluri piristää päivää ja mieltä! 8)
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 27 Tammi 2012, 16:24

luovuus kunniaan!! Loistavaa!!
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja japexs » 14 Helmi 2012, 10:14

kerrompa tässä, miten itse hoitana niskaa kuntoon, viime syksynä lensin rajusti nurin kyleleen ja vasemalla kädellä otin vastaan ja siinä murtu kädestä ranne ja sain vasemalle puolen kallon pohjaan repeytymän. Tiesin heti mitä sattu, koska jo ennestään on kallonpaohjassa, oiealla puolen vastaavan lainen repeytymä. Mulla oli heti panna pehmyt kaulus, jossa kylläkin on 2mm kova muovi pitämässä kauluksen ryhdin. Paikallisen keskussairaalan lääkärit ei haluneet nähdä CT- kuvissa mitään, mut paska siitä, iham omin silmin näky kuvissa uusi ja entinen repeytymä. Kun sain ranteen kipsiin, kotona oli eukon santsi-panta ( sellanen pehmyt muovi muotoiltu niskan mukaan ja muotoa tukemassa tukikehykset) Sitä pidin yöt ja päivät yli kolmekuukautta ja syönä tehostettuu vitamiini kuuria, nyt repeytymät on arpeutuneet, muitten nikamien yliliikkuvuus hävinä. Aineen vaihdunta pelaa kohtuhyvin, se on hyvä merkki, ei ole suuremin kipuja, ym..Pannan tarkotus on vain pitää pää yhdessä asennossa, ei saa puristaa niskan pinta kudoksia, oltava vähän löysä, mut sopivan tukeva, yllättävän mukava pidettävä, eikä haitanna nukkumista. Itse asijassa vieläkin käytän nukkuissaan, koska nukkuissaan saattaa unissaa vääntää niskoja, jota ei itse huomaa.
Tämä kallonpohjassa oleva kudosrepeytymä on aikamoinen riesa, se pistää ihmisen elämän sekasin, sotkee kaikea atonomista hermostoo ja verenkiertoa, sehän on just selkäytimen loppupäässä ja antaa väärää singaalia koko elimistölle.
Sitähän voi verrataesim: jos revit hesarin taitetultakohdin poikki, alkuun tarviit paljon voimaa, mut sit alun saa se repiää herkästi lisää, sama juttu niskassa, repeytymä repiää tosi herkästi lisää. Sit kun siinä sanomalehdesi on puoliksi revitty, se on aika remppa, kun taivuttelet sitä , sama niskassa, entistä helpommin hermokudokset joutuvat puristuksiin, kun ei tukikudokset suojaa niitä.

Näille repeytymille ei ole valkotakeilla mitään hoitokonstia, mielellään ne antasivat myrkkyjä keskushermoston lamanutukseen, jotta jonkunlaista rauhaa ihminen saisi, mut se on sitä saattoo hoitoa hautaan :roll:

Santsipannan tarkotus on rauhottaa niskan lihakset, kun lihakset huomaa että tarte suojella kaularankaa, ne rentoutuvat pikkuhiljalleenja alkaa aineenvaihdunta pelamaan ja sitä myöten kudokset rupeeaa korjaamaan vikoja niskassa. Sama idea ,kun ranne murtuu ja se kipsataa jotta ei rannetta voida liikutella ja aineenvaihdinta pelaisi ja rikkoutuneet luut luutus ja kudokset korjaantuisivat.
Tälläsessä repeytymän hoidossa siihen muodostuu arpikudosta ja pikkuhiljaleen häviää yliliikkuvuus ja paikat tukevoituvat. Esim siihen hesarin revittyyn kohti liimattaisiin maalarinteippiä ja lehti tulisi siltäkohdin pikkuhiljaleen entiselleen. Mut koskaan ei saada entiselleen, mut nyt pystytään elämään normaalisesti, eikä sata yksi vaivaa paina päälle.
Samoin hyvä santsipanta hoitaa muistakin niskannikamien väleistä ongelmia, koska itellä koko kaularanka ihan tuusana, mut nyt aika mukavalta tuntuu. Ei ole suurempia tulehduksia, elämän asennetta se vaatii. Ei näitä ongelmia voida korjata sormia napsauttamalla, eikä ne ole tullut hetkessä, kun puretaan ongelmia, sama aika siihen menee, ennen kuin voitolla.
Ihmisessä on eläin kunnan fiksuin rakenne, mut silti herkästi haavottuu kaularangasta.

Auton hylkäsin seisomaan , vältin tietokoneita, ym sähkövempeleitä, koska silloin ihmisen omasähkökenttä jaksa suojata ulkopuoliseltä sähköärsykkeiltä. Santsipannan kanssa olen vain kävelyt ja syksyllä kevelin metsäautoteitä ja katselin maisemia, pannankanssa pysty hyvin syömään, pesuilla käydessä otin pois, mut pidin niskan asennon samana, en taivutellut. Pannan kanssa ei saa tehdä mitään töitä, hyvä olla kotona muu joka tekee ruuvan ja muut työt, siinä keskitytään vain itsensä hoitamiseen. Joku kolme tai neljä kuukautta ihmisen elämästä on lyhyt aika ja mitä nuorempi sen lyhyemmässä ajassa tapahtuu muutokset. Esim 10vuotialla, joku repeytymä korjaantuu santsipannalla parissa viikossa..mut näin neljääkymppiä riepovalla on vie aikaa, mut sitä minulla on hautaan asti...jos vain voin kävellä omin jaloin ja omin käsin syödä :!:

Tämä hoito muoto on parhaasta päästä, mut pitää ottaa homma vakavasti, eikä ruveta sit kun tulee hyvä olo ja viilis heti riehumaan, pantahoidon jälkeekin oman ajan ottaa, että kaikki paikat kaularankalla kestää elämisen retuutusta. Joskus on vain luovuttava harrastuksista, jotka ei sovi kaularankavammaiselle ja työasentoja on mietittävä ja turhia pään vatkauksia vältettävä. Silti voi elää melko kivutonta elämää, kun jaksaa panostaa kaularankan hoitamiseen. itse huomana että kaikki ihmisen sairaudet , ongelmat, johtuu kaularangalta, selkäydimen ympärillä oleva vaalea alue on meidän hermojen valokuituverkko, jos siihen joku välilevy tai muu painaa, niin elimistössä on tieto katko.Se tuo ihmisen aivot hallitsee kaiken ihmisessä ja kaikki viestintä ja verenkierto menee niskan kautta.
Kun niska on siinä jamassa, on osattava taistella omien etujen puolesta, jos se on tullut liikennekolarissa, eikun aisalle oikeutta saatava ja korvaukset. Eikä ole mitään järkee rapio kunnossa käydä töissä ja vaarantaa muitten terveys, voi tulla työmatkalla tajuttomuus tai pimmee hetki ja ajat jonkun päälle, sit oot syylinen kaikkeen ja eikä välttämä liikennevakuutus korvaa :shock:

Omalla kohdalla pitää miettiä, million on turvallista liikkua ja millä :!:

Toinen mikä ihmisillä on vikana, kun ne syövät p**kaa ruokaa...kyllä se kivikautinen ruoka olis terveelisempää, kuin teollinen einesruoka.
Itse esim ostan pakaste naudanverta ja teen verilettuja, sillä saan hemolobinin nousemaan ja tärkeitä B-vitamiinejä aivoille ja nostettua hapetettunveren määrää. Samoin se kirottu SUOLA (jodipitonensuola),sitä pitäs käyttää, ei siihen ihminen kuole, se on ihmiselle ja eläimille tärkeä hivenaine. Suola tuo janon tunnetta ja juot vettä enemän ja sitä pitäen aineen vaihduntapelaa ja lihasrampit ym häviää.( ihminen ei pelaa ilman suolaa)
Sit pitäs osat purkaa lihasjännitystä pois, eikä kävelä, kuin tikku-ukko, antaa käden heilua ja hartijoiden liikkua, että selkärankalle tulee kiertoliikettä, niska pitää kuitekin jäykkänä, antaa katseen kääntyä sivusuunassa laidasta laitaan. Jossain vaiheessa huomaa, ei oo totta, mie nautin elämästä ihan erilailla :lol:
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia