Mistä hyvä tyyny?

Vammaisen/Työkyvyttömän etuudet, Vammaispalvelu, Apuvälineet, Koti- ja Työergonomia, Muut elämistä helpottavat kikat ja ratkaisut

Mistä hyvä tyyny?

ViestiKirjoittaja Karpalo » 24 Helmi 2009, 16:59

Kyselisin kokemuksia hyvistä tyynyistä. Itselläni ollut n. 10 vuotta joltain fyssarilta ostettu kaksiosainen täytettävä niskatyynyt, mutta se on nyt tiensä päässä. Ostin viikko sitten Tempur-tyynyn (Original, M-koko), joka jo ekan yön jälkeen laukaisi kamalan päänsäryn. Tokan yön jälkeen olin täysin invalidi (järjetön hedari eikä mikään pysynyt sisällä), joten siihen loppui mun Tempur-tyynyn käyttö... Ihan kiva, maksoi kumminkin 105 ! :x

Nyt olisi taas tyynyn hankinta edessä. Mitäs suosittelisitte? Entä onko muilla vastaavia kokemuksia Tempurista?
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Temssi » 25 Helmi 2009, 00:47

Moi Karpalo!

Minulla on kokemusta Tempur-tyynystä, enkä kyllä suosittele kenellekään. Se on aivan liian kova, vaikka kuulemma kehon lämmöstä painuu muotoonsa, mutta eihän pää paina niin paljon, että Tempurin materiaali reagoi juuri ollenkaan siihen.

Minulla alunperin on selkävamma ja hankin Tempurin sen anatomisen muotoilunsa takia, niin että koko selkärankani olisi suorassa linjassa kyljellään ollessa.
Kaksi yötä kokeilin ja siihen loppui sen käyttö.

Missä päin asustelet?
Nimittäin ainakin Helsingissä on Hemtex-nimisiä liikkeitä, joissa myydään juuri kaikkia nukkumiseen liittyviä tekstiilejä, tyynyjä, peittoja jne.
Sieltä hankin itselleni anatomisen tyynyn, joka on pehmeämpi, kuin Tempur, mutta ei sitä tavallisen tyynyn pehmoisuuteen voi verrata. Siinä on kuitenkin erittäin hyvä muotoilu, joka minulla toimii mainiosti.
Nykyään jopa käännyn unissani heräämättä, mikä oli vielä jokin aika sitten mahdotonta.
Se on myös halpa, maksoin siitä n.20-30.

Samaisessa liikkeessä on myynnissä myös tavallisia tyynyjä, jotka ovat kaksiosaisia: täytettä voi lisätä tai poistaa tarpeiden mukaan niskan alle jäävälle alueelle ja taas pään alle.

Eli: Liikkeen nimi on Hemtex, ei tyynyn...., tyyny taisi olla nimeltään pelkästään Anatomic-tyyny. Firma on ruotsalainen.
Temssi
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Usi » 25 Helmi 2009, 15:05

Hei. Minulla on taas hyvä kokemus Tempur tyynystä. Kun olin Ortonissa kokeilin monta eri tyynyä . Tempur tyynyjä on eri kokosia ja kovuuksia . kannattaa kokeilla eri tyynyjä ennenkuin ostaa. Tietääkseni niitä pitäisi saada koekäyttää , mut en oo varam. Niissäkin on eri sisuksia eri tyynyillä ja niitä voi myös vaihtaa.
Elä päivä kerallaan joskus minuutti, pidä huolta lakimiehestä ja puolusta oikeuksiasi"
Mulla on oikeus elää hyvää elämää
Usi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Mansku » 26 Helmi 2009, 12:11

Mulla ollut Tempurin Millennium s-koko parisen vuotta käytössä. Periaatteessa oli tosi hyvä tyyny ja roudasin sitä aina mukanani minne meninkin (kävi jopa Jenkeissä asti), mutta sitten totesin että tyynystä on luovuttava, koska pari ylimmäistä niskanikamaani eivät pysy paikoillaan. Monesti aamuisin kova päänsärky kun nikamat nuljahdettuaan jäi nukkuessa samaan asentoon tempurin tukiessa niin jämäkästi. Erittäin hyvä tyyny varmasti ei-niskavikaiselle. Avopuolisoni on ollut omaansa erittäin tyytyväinen ja hänellä loppui päänsäryt tyynyn käytön myötä.

Ostin n. kuukausi sitten Suomen Terveysmaailma Oy:n Dugem-merkkisen tyynyn, jossa menee neljä "kanavaa" ja täytteen määrää voi jokaisesta erikseen säädellä. Tähän mennessä tuntunut ihan hyvältä nukkua. :) Käytän Tempurin sijauspatjaa, joka antaa myöden muulle kropalle ja ehkäisee käsien puutumista jonkin verran. Tällä hetkellä tosin niska / selkä taitaa olla muutenkin keturallaan ja puutumista esiintyy enemmän.
"Menneelle et voi enää mitään, keskity siis tähän päivään ja tulevaan, niihin voit vaikuttaa ja tehdä jokaisesta päivästä paremman."
Mansku
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

mistä hyvä tyyny

ViestiKirjoittaja markeh » 26 Helmi 2009, 12:18

Moi minulla oli tempur aluksi vaihdoin Spina Balans säätötyyny medi (soft/supersoft kuntoutus Ortonista suositeltiin,olen ollut erittäin tyytyväinen.olen ollut whiplash potilas 16 vuotta ja paha sellainen.

tyynyjä saa 03-6480110 hinta oli 109 +postikulu 8 euroa

terveisin Marke
markeh
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Tyynyistä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 26 Helmi 2009, 21:20

Moikka!

Minullakim oli aluksi Fysiolinen tyyny, jossa oli muotoiltu hieman nouseva yläreuna. Tyyny oli kuitenkin liian korkea, joten ranka meni vain enemmän keturalleen. No, nyt katsottiin fyssarin kanssa oikea tyyny, ja pyydyttiin Joutsenen matalaan, pehmeään untuvatyynyyn. Hinta oli 99 Stockmannilta.

Mutta kantsii kokeilla ennen kuin ostaa, koska eihän niistä tiedä muuten.

Olennaista on myös muistaa liukkaat tyynyliinat ja lakana ja yöpukineet, niin tulee vähemmän kitkaa yläniskaan. :)
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

Tyynyistä

ViestiKirjoittaja Nani » 05 Maalis 2009, 21:37

Hei,

minulla on kokemuksia monesta eri hintaisesta 'niskatyynystä'. Tempurin, Fysiolinen, Hemtexin ja Ikean muotoilut tyynyt (toinen puoli 'korkeampi' kuin toinen) olivat kaikki joko liian kovia tai korkeita ja sain päänsäryt niistä jokaisesta ja niska oli jo kesken yötä kipeä ja jäykkä. Ikean versio oli näistä pehmein ja matalin, mutta sekään ei ollut siis hyvä minulle. Mut ns. nimettömät sieltä ja täältä ostetut 10-30 euroa maksaneet ergonomiset tyynytkään eivät ole minulle sopineet (liian matalia/korkeita/eivät tue tms).

Nyt olen vuorotellut Duqem -tyynyn ja Ruskovillan hirssiakanatyynyn kanssa:

Duqemin ehdoton etu on se, etä siinä on niitä lokeroita, joita jokaista voi täyttää erikseen oman makunsa mukaan. Se on myös allergiaystävällinen. Hinta oli 72 euroa.

Hirssiakanatyynyä suositteli fysiatri M. Turunen ja se olikin pitkään 'taivaallinen'. Kun sitten se jostain syystä ei enää tuntunut niin taivaalliselta ja satuin törmäämään tuohon Duqemiin, niin ovaihdoin siihen. Nyt taas viime viikolla otin hirssiakanatyynyn käyttöön ja se tuntuu taas taivaalliselta :-)

Ilmeisesti ainakin minun kohdallani 'tilani' vaihtelu vaatii myös tyynyn vaihtamista sen mukaan :-)

Terveisin
Nani
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja Karpalo » 06 Maalis 2009, 10:47

Etsintä jatkuu... Ostin toissapäivänä Hemtexin anatomisen niskatyynyn, eikä sekään ollut hyvä. Puolikkaan yön sillä nukuin ja heitin sitten tyynyn nurkkaan. Taas alkoi päänsärky, tosin onneksi huomattavasti lievempänä kuin Tempurin jälkeen. Pitää vaan uskoa etteivät nuo anatomiset "älytäytetyynyt" ole mun juttu. Seuraavaksi voisin kokeilla tuota Duqem-tyynyä, se kuulostaa hyvältä! Alkaa vaan talo täyttyä tyynyistä... :roll: Kiitos kuitenkin kovasti vinkeistä!
Karpalo
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Kyssäri

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 02:51

Oletko kokeillut ihan perus supermatalaa ja superpehmeetä untuvatyynyä? Itse kans totesin, että turhaan on ostettu kaiken maaailman robottityynyä, kun moinen olikin paras... ;) Mutta eihän sitä tiedä, toimiiko tulevaisuudessa tuokaan. Kokeillaan...
tahdonvoimaa

Ps.

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 07 Maalis 2009, 02:53

Siinähän on oivat joululahjat, tyynyt, kukaan ei tiedä että kerran on nukuttu niillä... ;) Tai sit tehdään pr-tempaus ja lahjoitetaan nurkissa olevat tyynyt vaikka Venäjän syrjäseudun vanhustenkotiin, joissa nukutaan oljet pään alla...
tahdonvoimaa

Tule tule hyvä tyyny, älä tule paha tyyny

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Maalis 2009, 23:01

Mulla on Millenium M Tempur. Liian kova. Käytän ihan satunnaisesti. Sitten on Anttilasta ostettu kaksiosainen perustäytteellä. Välillä se oli paras, ei kylläkään hyvä. Sitten on kaksi muotoutuvaa, joiden nimeä en tarkalleen muista. Toinen on muotoutuva, jossa molemmissa reunoissa on mäki (toinen isompi toinen pienempi) ja keskellä sitten sola, johon se pää menee. Tää on paras tällä hetkellä. Toinen niistä taitaa olla Astro. En oikein tiedä miten päin sitä pitää käyttää. Toinen puoli liian matala ja toinen liian korkea.

Iloinen tyynykasa siis :>.

Hyvää en ole löytänyt vielä. Seuraavaksi aion testata untuvatyynyä. Haluan hyvin pehmeän tyynyn. Joskus harkitsin osittain vedellä täytettyä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Ortinin esittelemiä tyynyjä ja patjoa

ViestiKirjoittaja Nani » 10 Maalis 2009, 21:50

Heips,

tässä lista tyynyistä ja patjoista, joita Ortonissa saa kokeilla eli ilmeisesti suosittelevat niitä. Kukin tietysti löytää omansa ja kaikki ei käy kaikille.

Sit lisänä V-tyynyn ompeluohje sekä asento-ohjeita. Mä nukun aina Ortonissa ton V-tyynyn kanssa, saa niiiiiiin hyvän asennon sekä rintarangalle että lantiolle. Vanua parempi täyte on 'säkkituolintäyte' (se rouhe) ja sitä saa kuulemma Etolasta.

Nani

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Nani
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja elmotin » 10 Maalis 2009, 23:47

Tuosta Hemtexin anatomisesta tyynystä vielä.

Ostin sellaisen viime kesänä ja sisäänajo kesti muutaman yön, joiden jälkeen tyyny on tuntunut loistavalta. Sain vanhempanikin sellaiset ostamaan joulun aikoihin, mutta heidän tyynynsä ovat hieman kovemmat kuin omani. Heilläkin kesti muutama yö, ennen kuin tyynyyn tottui. Eli kannattaa kokeilla muutama yö!

Itse teen myös niin, että käytän välillä ns. tavallistakin tyynyä, jotta tulee vaihtelua. Ennen kuin ostin tuon anatomisesti muotoillun tyynyn nukuin parhaimmillaan kolmella tavallisella tyynyllä eikä mikään tuntunut hyvältä. Nykyään nukun joko pelkällä anatomisella tyynyllä tai laitan sen alle ohuen tyynyn..
elmotin
Palstan virallinen fysioterapeutti
Palstan virallinen fysioterapeutti

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 05 Huhti 2009, 14:00

Tsauppa!

Ostin pari viikkoa sitten Royal Rest -tyynyn, joten pistän lusikkani tähänkin soppaan. En saanut niskaa kipeäksi edes ekoina öinä, mutta mulla tosin niska ei niin herkkä olekaan, että tuskin mistään muustakaan tyynystä sitä olisin kipeäksi saanut.

Näitä Royal Restejä on kahta kovuutta ja mä otin sen pehmeämmän. Tämäkin tuntuu ihan riittävän jämäkältä ja tässäkin on jo kaksi eri korkeutta niskatuelle. Mielenkiintoista on se, että tämä on Ruotsissa tehty ja Ruotsin whippareiden suosittelema. Skannasin tähän pari sivua esitteestä, siitä käy ilmi esim. edustaja Suomessa puhelinnumeroineen. Pehmeämmän hinta on luokkaa 80 egee ja tukevampi luokkaa 100 egee.

Kuva

Kuva
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

UNIA viskoelatinen kotimainen tyyny

ViestiKirjoittaja Velluha » 02 Huhti 2010, 10:17

Huomattavasti pehmeämpi kuin Tempur, kolme Ergo (muotoiltu) kokoa S/M/L sekä normaalimalli Luxus
Velluha
Yritys tai mainostaja
Yritys tai mainostaja

Seuraava

Paluu Vammaisetuudet, apuvälineet, ergonomia