neuvoja vailla

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

neuvoja vailla

ViestiKirjoittaja lasse » 23 Marras 2012, 11:12

Olen uusi käyttäjä ja kaipaisin neuvoja. Löysin nämä sivut vahingossa, kun hain tietoja whiplash vammasta.

2v 2kk sitten ajoin moottoripyöräkolarin. Sain iskun päähän ja nikamassani todettiin pehmytkudos turvotusta. Muutaman leikkauksen jouduin käymään läpi. Siitä saakka elämäni on ollut melko raskasta johtuen monenlaisesta vaivasta. Kukaan lääkäri ei kuitenkaan reagoi juurikaan kun kerron vaivoistani.

Ilmalento päälleen asfalttiin aiheutti seuraavia juttuja. Sain sormiini malletfingerit ja ne olivat todella turvoksissa ja kipeät. Vieläkin kipu sormissa tuntuu nyrkkiin puristettaessa. Puristus-, nosto- ja vääntövoimat katosivat käsistä melko täysin. Olen saanut kuntoutettua niitä itsekseni melko hyvin, mutta silti ne ovat vieläkin heikot. Alussa oli suurta kömpelyyttä käsissä, esim. kirjoittaminen kynällä ja näppiksellä oli kömpelöä.

Niskan vasemmalle kääntäminen on jäykkää edelleen. Niska väsyy helposti ja joudun lepuuttamaan ja venyttelemään sitä usen. Istumatyössa ja autolla ajaessa väsymisen huomaa liiankin hyvin. Pää on kipeä usein ja vasen silmä on hetkittäin melko "suttuinen" ja huimaista on usein, etenkin kävellessä. Uuvun suht nopeasti ja nukun paljon, viimeksi eilen jouduin ajamaan auton sivuun ja ottamaan pikku torkut:) En jaksa kunnolla olla töissä ja olenkin joutunut räätälöidä työaikojani minulle sopivaksi.

Seisomatyössä jota joskus joudun tekemään, rasitun todella pahasti. Jalat ja alaselkä, sekä oikea polvitaive rasittuvat tosi kipeiksi. Joudun istua ja levähtää usein, vaikka muut painavat hommia. Se nolottaa. Olen vasta 40v. ja olin ennen kolaria fyysisesti erittäin kovassa kunnossa. Yleensä olen painanut hommia lähes eniten, nykyisin vähiten?!

Elämän muutos on ollut melko nopeaa sen jälkeen. Olen laittanut sen työuupumisen piikkiin, mutta fyysiset oireet kertovat ennemmin tästä retkahdusvammasta. Olin jopa 6kk poissa töistä burn outin vuoksi? Itseasiassa vasta n. kk sitten löysin tämän retkahdusvamma vaihtoehdon. Vakuutusyhtiön kanssa juttu on edelleen kesken. Olen hetkittäin jopa epätoivoinen ja masentunut näiden ongelmieni kanssa. Kukaan ei tunnu ottavan vakavasti koska mitään vikaa ei ole varsinaisesti löytynyt. Esim. kilpirauhaset ja verenkuva yms. on katsottu.

Voiko joku neuvoa kuinka edetä vakuutusyhtiön ja lääkäreiden kanssa, kun tuntuu ettei ketään kiinnosta. Selvitin lakimiesvaihtoehtoa, mutta lompakko ei kestä. Saako tähän jotain kuntoustusta vai paraneeko tämä koskaan?
lasse
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 23 Marras 2012, 13:19

Moi lasse ja tervetuloa palstalle :) Kyllähän tuollaisen vamman jälkeen niskavamma kuullostaa hyvinkin todennäköiseltä vaihtoehdolta, mutta oireitasi lukiessa tuli heti mieleen myös, että onko sinua tutkittu aivovamman osalta? Oireesi ja vammamekanismi viittaavat vahvasti myös siihen suuntaan. Sinun pitäisi päästä hyvän fysiatrin ja neurologin tutkittavaksi, niin saisit asiaan selvyyttä. Haluatko kertoa mistäpäin Suomea olet, pystyisimme ehkä antamaan vinkkiä hyvistä lääkäreistä? :)
Orkidea
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 23 Marras 2012, 16:01

moi lasse,

osaltaan samanlaisia oireita itselläni. orkidean kanssa samaa mieltä että tuo selvitys av:ta kannatttaa hankkia. niskassa voi myös olla sidekudosvammoja. oliko leikkaus minkä takia? ja oliko silloin mainintaa esim. alarie-ligamenteista? yritän kirjoitella toiste lisää. jumppa päivä ja virta vähissä.
tsemejä

-torvelo-
ps. myös ennen tapaturmia fyysisesti pirun kovassa kunnossa, nyt päiviä jolloin 100 metrin kävely on saavutus
torvelo

ViestiKirjoittaja lasse » 23 Marras 2012, 16:45

Kokkolasta olen. Vammat olivat avomurtumia käsivarressa ja olkapäässa, päävaurioita ei pintapuolisesti havaittu, eikä siis hoidettu. En edes osannut kuvitella, että jotain olisi tullut. Kaularangan kuvassa näkyi pehmytkudosten turvotusta ja niskatukea käytin jonkin päivän. Muita vammoja edes katsottu kuin pintapuolisesti. Kypärästä kuitenkin kyllä näkee, että päähän on osunut kovaa. Otsalla ja takaraivolla on syvät kolhut. Erään lääkärin kommentti oli, että millien päässä oli neliraajahalvaus?

Hoito oli ihan hyvää, mutta keskittyi täysin avomurtumaan ja olkapäähän. Retkahdusvammaa ei edes mainittu, joten en ole osannut sellaista liittää oireisiin. Aivot on kuvattu, eikä vauriota näkynyt, sitäkään en sen vuoksi ole osannut ajatella. Vasta kuukausien kuluttua onnettomuudesta kysessäni lääkäriltä miksi käsiini ei ole voimat palautuneet, havahtui lääkäri tähän ongelmaan. Tosin hyvin vähätellen mielestäni.

Ainoa toive on, että joku voisi käsittää, että minulla on todellisia kiputiloja ja voimattumuutta. Ne haittaavat elämääni varsinkin fyysisissä suorituksissa. Nopea uupuminen harmittaa myös. Vaikea uskoa, että nämä liittyisivät ikääntymiseen, kuten jotkut minulle toteavat, koska nämä vaivat ovat tulleet onnettomuden jälkeen? Enimmäkseen minua onkin alkanut tympimaan oireitteni vähättely ja pelottamaan kuinka jaksan kun ikää tulee?
lasse
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 24 Marras 2012, 18:16

Minä myös Kokkolasta. Kukahan mahtaa olla sun työterveyslääkäri?? Sinuna pyytäisin kiireellisenä lähetteen kuntoutus- ja fysiatran polille kuntoutusylilääkäri Katja Tuliniemelle. On todella pätevä lääkäri mutta haittana on pitkät jonot koska on ainoa lääkäri siellä. Hänen kauttaan lähti mulla kaikki rullaamaan. Osaa ohjata oikeisiin paikkoihin jos ei itse pysty sua auttamaan. hän ei enää nykyään ota yksityisesti vastaan, harmi kyllä. Siitä lähtisin sinuna alkuun TAI sitten neurologi Helena Huhmarille Hesaan jos haluat nopeammin hommat käyntiin.

Ja ihan neuvona: ÄLÄ mene neuronpolille näiden vaivojen takia vaikka pääsisit sinne huomenna, eivät tajunneet mitään.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Orkidea » 25 Marras 2012, 00:45

Hyvä, kojootti onkin jo ehtinyt vastata tässä välissä ja hänen neuvoillaan pääset varmasti eteenpäin :) Minäkin suosittelen neurologi Helena Huhmarta tässä kohtaa, hän ymmärtää aivan varmasti oireistoasi :)
Orkidea

Re: neuvoja vailla

ViestiKirjoittaja lasse » 07 Marras 2013, 14:13

Jatkan vähä turinointia mun kolarikokemuksesta. Asiat on menny nyt vähä eteenpän. Ko. lääkäri joka tässä ketjussa on mainittukkin, epäili ja tiesi mistä on kysymys, ja passitti ouluun jatkotutkimuksiin. Oli mulle kyllä taivaan lahja tuo lekuri!! Muut lekurit vaan kuunteli keuhkoja ja koputteli refleksejä polvista ku kävin kertoon mun ongelmista? En saanu ees E-lausuntoa keltään?? Lopulta ajauduin psykpolille asiakkaaksi.

Ite oon ollu ihan pihalla, koska en vaan yksinkertaisesti oo tienny mitä tehä ja mistä on kyse. Kaikenlaista pikku vaivaa on jota ei kukaan voi ees ymmärtää kun selitän. Puutumista käsissä, kipuja isoissa varpaissa, sormet jäykät, niska jumittaa, ei jaksa seista kauaa, yleistä väsymistä, voimat kateissa, pääkoppa ei oo kondiksessa jne...

Sain n. 6kk sitte psykpolilta diagnoosin pibolaarihäiriöstä ku mun käytös on muuttunu monin osin ihan erilaiseksi? Viimeinkin asiantunteva ko. lääkäri laitto mut magneettiin ja siellä multa löytyki n. kuukausi sitte aivovaurio joka on tullut kolarissa iskusta päähän. Kypärässä oli just samalla kohalla lommo ku mun aivoista löytynyt vauriokohta, eli tuo pibodiagnoosi saattaa olla väärä? Olipahan pikku shokki. Elämä onki menny ihan kummalliseksi? Ajattelen ja toimin niin toisin ku ennen? Insinöörityössä se ei ole todellakaan hyväksi. :D Duunissa en jaksanu, saikkua otin paljon ja viimein tuli fudut, ku en vaan pystyny enää. Aivot oli ku tulessa. Nyt kotosalla huilin. Toisaalta oon levollinen, enkä jaksa välittää enää miten mulle käy. Mulla ei oo enää itsesuojeluvaistoa, enkä enää jaksa piitata mitä toiset musta ajattelee. Teen aika hulluja juttuja nykysten :D Eli tavallaan oon ku bipo?

Niskasta sen verran, että olin tosi epätoivoinen vuosi sitten, koska en vaan jaksanut kannatella päätäni. Eräs kaverini on akupunktiospesialisti, ja viimein erittäin skeptisenä ja totaalisen väsyneenä kysyin, joskohan tuosta akupuntiosta vois olla apua? No kaveri sanoi, että on, ja kaivoi neulat laukusta, tumppas sitte oikeaan jalkaan ja korvan taa neuloja. Sen koommin ei oo ollu väsymistä niskoissa? Pikku kipuja vaan joskus. En tiä onko vaan plaseboa, mutta ainaki autto mulle? Vuosi mennyt sitä ihmetellessä?

Eli oon vaan ja kattelen mitä tästä eteenpäin. Mun elämä muuttu täysin, enkä piittaa enää. Rajakokemus jonka koin, muutti mut ja näin kolarissa ihan oikeasti valon? Tosi juttu! :D Koin maailmankaikkeuden äärettömyyden ja kelluin siinä tovin?? Tavallaan oon nykysten hullu? :D En tiä... Tämmöstä mulle on sattunu. Oon kelannu, että jos oikeen menee elämä hankalaksi ja tuun liian kipeäksi, niin lähen sitte sveitsiin tekeen eutanasian. :D
lasse
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 09 Marras 2013, 15:59

No enpä tiedä onko sulla bipo mutta sen tiedän, että aivovamma voi muuttaa persoonaa aika radikaalistikin. Missä sun jatkohoidot tapahtuu?? Kannatan eutnasiaa mutta ei se sun kohdalla ole vielä ajankohtaista, usko pois!!!!
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja lasse » 09 Marras 2013, 21:21

Oyksissa jatkotutkimukset. Siellä vaikuttaa olevan todella hyvä asiantuntemus. En tiedä vielä miten vakuutusyhtiön kanssa menee tämä juttu, koska olen ollut aika pihalla ja en ole osannut tehdä mitään asian hyväksi. Toivon parasta, että saan sieltä apua.

Kakkostyypin bipodiagnoosi tuli, koska käytökseni on todellakin ollut jotenki impulsiivista kolarin jälkeen, vaikka toisaalta en ole koskaan pitänyt itseäni bipona, enkä edes edelleenkään? Suhteelisen normaali ainakin olen mielestäni ollut aiemmin jos vertaa pariin tuntemaani bipohäiriödiagnoosin omaavan kaveriin. Kontrolli on suhtkoht pitänyt ja lapasesta ei ole lähtenyt kuten heillä.

Tavallaan tuo eutanasiajuttuhan oli pieni heitto, mutta totta leikin toinen puoli. Välillä kun tuntuu ettei tästä mun touhusta mitään enää tule! Olo vaan on jotenki niin hauras ja monia särkyjä on ympäri kroppaa. Jonkinverran olen vaipunut "koomaan", eli omiin oloihin vetäytynyt.

Hankalinta on ollut kun en itse ole tajunnut koko tilannetta. Asiat on vaan ajautunut tähän pisteesen. Täytyy nyt toivoa, että joku ulospääsy löytyy.
lasse
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 09 Marras 2013, 23:04

Moi, Lasse!

Kyllä minäkin epäilen, että nuo bipo-"oireet" johtuvat lähinnä aivovammasta. Aivovamma voi muuttaa persoonallisuuttakin...
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja lasse » 15 Tammi 2014, 14:43

Olin jälleen kerran uudessa auto onnettomuudessa?!?! 100 km/h tieuraan, ja siitä lento useilla volteilla ojaan! Ja nyt niskat taas tukossa. En meinaa jaksaa enää uusiksi samaa niskarulijanssia... Aikaisempaan kolariin kokeilemani akupunktiohoito yllätti minut tehokkuudellaan, taikka oliko plaseboa, en osaa sanoa?! Liekö tähän uuteen tehoa enää mikään? Alkaa niska oleen enimmäkseen jo velttoa nahkaa, huoh... Onneksi sentään en kolauttanut päätäni enempää.

Saa näkyä miten tästä eteenpäin, koska edellinenkin retkahdus/aivovamma on yhä vakuutusyhtiön käsittelyssä. Tosin olen 3 vuotta myöhässä fysioterapioiden, neuropsykologien ym. suhteen, koska vamma todettiin vasta näin myöhään. Elämä on jo kerinnyt mennä omia latujaan ja vahinkoja on kerinny jo tapahtua... Työpaikka meni, ihmissuhteet on poikki, rahatilanne tiukka, avioliitto katkolla, väsymys ja masennus puskee läpi ja muutenki olen ihan jäässä.

Saa näkyä miten vakuutusyhtiö nyt suhtautuu tähän uuteen retkahukseen? Diagnoosina oli olkapää sijoiltaan kun turvavyö kiskaisi ja niskan retkahdus... Vetoaakohan vakuutusyhtiö vanhaan vammaan jota ei ole edes todettu?? :D Ei juma!!! Tää oli jo toinen... Kolmas kerta toden sanoo, sais noutaja jo tulla! No eläkkeellä ku olen, niin saa huilia ainaki. Ei tarvi ku tällasen pätkän kirjottaa läppärille, niin pitää ottaa torkut!!
lasse
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Tammi 2014, 13:18

Laitoin sulle, Lasse, yv:tä! Huomasitko?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Särö » 03 Helmi 2015, 12:43

Tuntuu jotenkin niin pahalta lukea näitä vastoinkäymisiä. Mitä sinulle kuuluu nykyään? Onko asiat paremmin?
Särö
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 03 Helmi 2015, 14:31

susosittelen myös Helena Huhmaria ja myös Olli Tenovuota. mun mielestä maan parhaat. ÄSV-blogista löytyy paljon lisätietoa. jos blogi ei vielä tuttu ohessa linkki oman caseni kauta. tsemppiä ja voimia. http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot. ... osa-3.html
torvelo

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)