Nukkuminen

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja kojootti » 14 Maalis 2013, 12:30

Muistan nähneeni pikkupiruista unta silloin kun lääkitys aloitettiin, oli tosi pelottavaa :shock: . onneksi se oli lyhytaikaista, unia kyllä nään paljon. Minä kuorsaan kuulemma ku kivimylly :roll:
kojootti
kojootti
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Maalis 2013, 22:28

Vamman jälkeen oli paljon nukahtamisvaikeuksia. Ja autonomisen hermoston flasareitä n.10min makuuasentoon menemisen jälkeen. Öisin heräsi kovaan paineeseen päässä, oksettavaan ja täysin sekavaan oloon. Ei hahmottanut, missä nukkuu, missä vessa ja muuta vastaavaa. Tosi paljon näin painajaisia alkuun. Meni monta vuotta ennen kuin tajusin, että fyysinen olotila saa aikaan erilaisia unia. Kun autonominen hermosto on ikävän asennon tai muun asian johdosta ärtynyt, niin sitä herää syke korkealla ja pelokkaana hiestä märkänä. Jalat ja kädet ovat yleensä tässä vaiheessa oudon tuntoiset, osittain turrat ja pitää nousta jaloittelemaan. Mukava väsymisen tunne iltaisin ja aamuinen auvoinen olo jäivät kyllä tapaturman tuolle puolelle. Tällä hetkellä teen vakiona illalla rentoutumisharjoituksia. Jos en keskity rentoutumaan, niin en nukahda, vaan vireystila pysyy ylhäällä. Aamulla samoin keskityn rentouttamaan kropan yleensä ensimmäiseksi, tai toiseksi pasianssipelien jälkeen ü.

Yleensä hikoilut olivat kovia ja sitä hikoili esim. käsi ja jalkataipeista, vatstasta tai selästä + kaulasta/päästä. Minulla myös tuli kuset vammautumisen jälkeen parit kerrat sänkyyn ja meinasi tulla pari kertaa lisää. Nämä Huhmar meinasi vamman oireistoksi. Kuolaa on myös alkanut valumaan vammautumisen jälkeen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nasu » 22 Maalis 2013, 13:15

Minä olin huono nukkuja ennen niskavammaa, ja niin taidan olla nytkin. Suurin haaste taitaa olla sopivan asennon löytäminen iltaisin. Välillä saattaa mennä parikin tuntia siihen asennonhakuun, kun pitäisi löytää asento, jossa sattuu ja huimaa vähiten. Myös minulla on ajoittain tilan ja paikan hahmotusvaikeuksia, jos yöllä pitää käydä esim. vessassa tai keittiössä. Riippumatta siitä, miten nukun, olen aamuisin aika jumissa. Välillä yöt taas ovat helpompia. En kuitenkaan ole unettomuudesta kärsivänä henkilönä huomannut niskavamman huonontavan unia kovin dramaattisesti - ainoastaan tuo nukkuma-asennon löytäminen iltaisin on välillä todella rasittavaa - niin ja se jumitus aamuisin. Kipulääkityksiä yötä varten minulla ei tällä hetkellä ole, mutta tulevaisuudessa saatan tarvita jotakin :)
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 22 Maalis 2013, 14:04

Nasu, oletko kokeillut Ortonissa käydessäsi Uniluxin Form -tyynyä?

Tyyny on normaali pallokuitutyyny, jonka alaosassa on tasku, jossa on erillinen tattariakanapussukka, jolla niskan ja pään saa tuettua tyynyssä ikään pesään. Tyynyä kehuivat kovasti Ortonissa ja itsekin olen sillä parit kuntoutusjaksot nukkunut. Tyyny on alunperin erään niskavammakuntoutujan kehittämä.

Kuva

Lisäksi erilaiset tukityynyt auttavat paljon. Kokeilin itse myös V-tyynyä ja sillä sai tuettua itseänsä todella hyvin. Olisipa ollut tuollainen jo odotus/imetysaikoina, Ortonissa istuin illat telkkaria katsomassa tuon V-tyynyn tukemana.

Kuva

Kuva
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Maalis 2013, 20:40

Heräättekö te koskaan kipuun keskellä yötä? Mä heräsin tänä aamuna klo 6 järkyttäviin vihlontoihin. Kesti pari tuntia ennen kuin alkoi helpottaa. Päivän mittaan on vihloskellut edelleen, mutta vähän vaimeammin. Parasetamolia oon ottanut ja Dolania. Nyt iltapäivästä on ollut ihan krapulainen olo, vaikka en oo juonut mitään. Paikat tärisee, huimaa, sydän hakkaa ja hikoiluttaa. Tuntuu vähän niinku paniikkikohtaukselta. Paitsi että tää on jatkunut jo kolme tuntia :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 23 Maalis 2013, 20:44

Mikään ei ole niin veemäistä kun herätä siihen, että joku työntää sirkkelinterää takaraivosta sisään :evil: Ei voi hievahtaakaan, ettei kipu pahane. Usein jos nukahtaa uudestaan, niin kipu saattaa olla seuraavalla heräämisellä miedompi, toisinaan sitä kestääkin sitten muutaman päivän aaltoilevana...
anzqu

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 23 Maalis 2013, 21:37

anzqu, kuulostaa tosi tutulta :roll: Pelottaa melkein mennä nukkumaan, kun yöllä se kipuun herääminen on tosi pelottavaa. Ja sitten jos vihlonta jatkuu, niin ei enää saa unenpäästä kiinni ja siinähän sit valvoskellaan pohtien kuolemaa. Vaikka pää on tutkittu, niin silti kipujaksojen aikana pelkään et nyt siellä on kuitenki joku pullistuma tai verenkiertohäiriö. Pelko on mulla tosi isossa roolissa, ja sekös sit helpottaa sitä kipua juu... :roll:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Nasu » 24 Maalis 2013, 12:44

Anzqu, en kokeillut, kiitos vinkistä :) Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen Tempur Ombraciooni, mutta nyt se on jostakin syystä alkanut tuntua liian kovalta niskaa vasten - tai siis sitä puolta vasten, jolla vamma sijaitsee. Tuollaisenkin voisi kokeilla ja hankkiakin, tyynyjen vaihtelu tilanteesta riippuen on ihan hyvä vaihtoehto. Tosin meillä alkaa olla sängyssä triplasti enemmän tyynyjä kuin nukkujia, mutta mitäs siitä :D

Rautanaula kysyi tuosta kipuun heräämisestä. Mulla sitä on välillä, siihen huimaukseen yhdistettynä tietysti. On se kyllä pelottavaa, kun on vielä osaksi hieman unitilassakin. Se ei ole ollenkaan kiva tapa herätä, ja sitten pitää vielä keksiä, millä se kipu lievenisi/poistuisi, kun ei siihen oikein voi nukahtaakaan.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 24 Maalis 2013, 12:44

Anzqu, en kokeillut, kiitos vinkistä :) Olen tähän asti ollut varsin tyytyväinen Tempur Ombraciooni, mutta nyt se on jostakin syystä alkanut tuntua liian kovalta niskaa vasten - tai siis sitä puolta vasten, jolla vamma sijaitsee. Tuollaisenkin voisi kokeilla ja hankkiakin, tyynyjen vaihtelu tilanteesta riippuen on ihan hyvä vaihtoehto. Tosin meillä alkaa olla sängyssä triplasti enemmän tyynyjä kuin nukkujia, mutta mitäs siitä :D

Rautanaula kysyi tuosta kipuun heräämisestä. Mulla sitä on välillä, siihen huimaukseen yhdistettynä tietysti. On se kyllä pelottavaa, kun on vielä osaksi hieman unitilassakin. Se ei ole ollenkaan kiva tapa herätä, ja sitten pitää vielä keksiä, millä se kipu lievenisi/poistuisi, kun ei siihen oikein voi nukahtaakaan.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 24 Maalis 2013, 13:59

Minä kävin kaikki Tempurit läpi, mutta mikään ei sopinut niskalleni. Materiaali oli yksinkertaisesti liian kova vammaa vasten. Tällä hetkellä oma tyynyni on ikivanha Ikean tempur-kopio ja tuo Uniluxin Form-tyyny on seuraava hankinta. Toimintaterapeutti Ortonissa neuvoi vielä tuon Form-tyynyn kanssa, että sen akanapussin voi tarvittaessa joko pakastaa tai lämmittää ja antaa nukkumaanmennessä niskalle lämpö/kylmähoitoja. Kätevää!

Eilen katselin vanhoja lakanoita ja verhoja sillä silmällä, että minkähän noista teurastaisin V-tyynymateriaaliksi :lol: Vahvemmasta verhokankaasta voisi tehdä itse tyynyn ja tyynyliinan vanhasta lakanasta. Sitten ei puutukaan kuin täytestyroksit ;)
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 25 Maalis 2013, 18:21

Kevätaurinko on alkanut paistaa ja unet ovat alkaneet parantua. Nyt olen viikon verran nukahtanut illalla puolen tunnin sisään nukkumaan menosta. Sitä ennen oli ongelmia. Ei vaan nukahtanut, valvoi 2-3, joskus aamuyöhön.

Aurinkolomalla unet parani melkein heti tai ts nukahtaminen ja tuli kunnon päivärytmi. Vastaavasti unirytmi meni sekaisin parin päivän jälkeen, kun tuli takaisin.

Olen tyytyväinen keväästä, valosta ja niiden tuomasta helpotuksesta elämään :D
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Heipä hei uusi niskavammainen ilmoittautuu joukkoon

ViestiKirjoittaja -Jo- » 31 Touko 2013, 14:36

Minulle tuottaa hankaluuksia kirjoittaa mutta yritetään..

Minäkin olen kärsinyt vähäisestä unesta onnettomuuden jälkee nyt on joitakin viikkoja ollut käytössä triptyl-lääke ja uni on hieman parantunut.
Painajaiset ovat kiiusanneet alusta asti välillä pahentuen mm. vakuutusyhtiön "olet työkykyinen" päätösten jälkeen ja nyt taas uudelleen kun myös
kuntoutustuki hakemus hylättiin perustuen siihen että olisin työkykyinen.
Nukkuminen onnistuu vain kyljellään joten "hyvän" asennon hakemiseen ei ole montaa vaihtoehtoa. Yöllä heräilen kipuihin, puutuneisuuteen tai painajaisiin,
nyt triptylin jälkeen en välttämättä ole herännyt kipuihin vaan ne siirtyvät uneeni esim. käteni on tulessa.
Aamulla on kaikkea muuta kuin levännyt, päivä menee yrittäessä suoriutua päivästä ja illalla taas hartaasti toivoo josko tänä yönä pystyisi nukkumaan rauhassa eikä näkisi painajaisia.
2012 alussa peräänajokolari, josta whiplash vamma.
kuvauksissa ei havaittu muuta, kuin turvotusta ja nestettä niskassa,
oireet kuitenkin jatkuvat edelleen joskin pientä lieventymistä on havaittavissa.
Viimeisimmän lääkärikäynnillä puhetta kapselivaurion yläniskassa aiheuttaneen nesteen.
Fysiatrian erikoislääkärin lausunnon mukaan 100% työkyvytön, VY ja KELA sanovat työkykyinen
-Jo-
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Touko 2013, 20:21

moi -jo-

työtapaturmassa vammautunut, lääkärien mielestä työkyvytön, mutta alusta lähtien kela ja kaverit olleet sitä mieltä että työkykyinen. nyt keväällä kelan puolelta eläkkeellä, vakuutusyhtiö vielä erimieltä.

tervetuloa tänne

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Eippi » 17 Loka 2013, 09:10

Viime viikonlopusta lähtien ollut huomattavasti parempi olo. Mutta jostain syystä on alkanut tulemaan taas uniongelmia eli tällä viikolla on jokainen yö menny katkonaisesti. Uni tulee helposti, mutta heräilen jatkuvasti. Mitään lääkitystä en haluaisi enää unettomuuteen aloittaa. Iltaisin menee triptyl 12,5mg, mutta ei se näytä unta antavan. Ei ole nyt mitään stressiäkään. Mieli on ollut tosi hyvä kun oireilu vähentynyt.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Loka 2013, 10:41

Huomenna on täysikuu. Ainakin minulla kuutamo pistää unet sekaisin :roll:
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)