Nukkuminen

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Nukkuminen

ViestiKirjoittaja lentis » 21 Marras 2012, 20:23

Ajattelin aloittaa uuden aiheen, kun nukkumiskeskustelua tuntuu olevan hieman siellä täällä. Kertokaa toki, jos olen väärässä. Haluaisin kuulla, millaisia nukkujia olette tai onko niskavamma muuttanut nukkumistanne, oletteko löytäneet toimivia parantamiskeinoja?

Yksi asia, joka nukkumiseeni liittyy on selkeästi hermostosta johtuvat ongelmat, joiksi luen nukahtamisongelmat, heräämisen keskellä yötä läpimärkänä hiestä ja sekalaisen unien näkemisen. Näihin auttaa parhaillaan selkeä rauhoittumisjakso ennen nukkumaan menemistä, Lymfan rauhoittava vaikutus, Triptylin vaikutuksena tuleva syvempi uni.

Toinen seikka on unen muu laatu, jota en osaa yhdistää niinkään hermostoon vaan yleisesti vamman mukana tulleeksi. Tuntuu, että uni ei virkistä, unen määrä ei koskaan ole riittävä, nukkumisesta ei saa hyvänolon tunnetta. Muistan kuinka joskus nukkumaan mennessä ja heräämisen jälkeen on ollut auvoinen ihanuuden tuntu, kun on nukkunut hyvin. Enpä muista, koska niin on viimeksi käynyt. :?: Näihin mahdollisesti vaikuttaa se, että aina herätessä miettii kipua, kuinka paljon tänä aamuna särkee tai millainen olo muuten on.

Kuinka te muut koette teidän nukkumisen? Kuinka pitkiä unia nukutte ja löydättekö sellaisen mukavuuden tunteen nukkumisesta?
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ruska83 » 21 Marras 2012, 20:39

Pätkittäiset unet ovat täälläkin jatkuvasti. Usein kestää kauan nukahtaa ja heräilen pitkin yötä. Näen myös jatkuvasti unia ja vaikka kuinka paljon nukkuu niin silti on uupunut. Eli huomattavasti huonommin nukun niskailun alettua kuin aiemmin, vaikken koskaan todella sikeä nukkuja olekaan ollut. Olen kateellinen niille, jotka nukkuvat missä ja milloin vaan:P Pahempina vaiheina otan nukahtamislääkettä mutta nihkeästi sitäkään halutaan määrätä koukuttumisen takia.
Ruska83
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 22 Marras 2012, 14:48

Yöunet ei riitä enää mihinkään, nukkui miten paljon tahansa. Lisäksi unesta on tullut hyvin levotonta, pyörin ja hyörin, kuorsaan, läimäyttelen miestä käsillä päin näköä pyöriessäni jne. Ihan sama nukkuuko 4h vain 12h - lopputulos sama.

@lentis: Triptylistä sen verran, että sehän vaikuttaa 12h eteenpäin, eli ota lääke illalla n. klo 19 maissa, niin aamut kevenevät hieman. Minä otan lääkkeet illalla jo klo 18, niin alkaa nukuttaa viimeistään kympiltä ja pääsen aamulla n. 15-45min heräilyllä ylös ennen kasia...
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 22 Marras 2012, 20:42

anzqu kirjoitti:@lentis: Triptylistä sen verran, että sehän vaikuttaa 12h eteenpäin, eli ota lääke illalla n. klo 19 maissa, niin aamut kevenevät hieman. Minä otan lääkkeet illalla jo klo 18, niin alkaa nukuttaa viimeistään kympiltä ja pääsen aamulla n. 15-45min heräilyllä ylös ennen kasia...

Hyvä vinkkaus! Ite oon ottanu myös joskus 18 aikaan lääkkeen, mut herään jo ennen 6 aamulla. Pitääkin kokeille ottaa Triptyl jo heti, kun tulee töistä. Mahtaakohan siitä mennä sitte koko ilta torkkumiseks...

Ja nukun siis 8-10h per yö aikamoisen vakituisesti eikä tuokaan määrä riitä. Siitä olen päätellyt myös sitä, että ehkei kuntoni kestä tuota työntekoakaan kunnolla. Ajattelin ottaa joulun/uuden vuoden tienoille palkatonta vapaa, jotta saan rauhoituttua kunnolla ja katsoa, josko siitä olisi apua. En siis ole varma, onko vain nukkumiseni jotenkin huonoa, vai muuten kuormitusta vaan liikaa. Helposti sen ajatuksen kääntää kuitenkin näin, että uni ei riitä.

Kaipaan kyllä kovasti sitä virkeyden ja makeaa hyvänolon tunnetta, jonka nukkumisesta olen joskus saanut. Löytäisinpä sen jostakin...
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 22 Marras 2012, 21:20

Ei ole virkeä olo , ei juuri milloinkaan :shock: Aina väsyttää vaikka nukun 10-12 tuntia yössä +päikkärit. Ja iltaisin vain odotan, että pääsis taas nukkumaan. Kipu tai huimaus valvottaa , niin ja jos on huolia. sitten on päivisin ihan tööt.
kojootti
kojootti

Huonosti nukun.

ViestiKirjoittaja Zafi » 25 Marras 2012, 18:21

Ja tosiaan, sitä ihanaa tunnetta, että on virkeä nukuttuaan vaikka 10h ei todellakaan tule. Ihan sama nukunko 5 vai 15 tuntia vuorokaudessa, väsyttää silti. Hurmaavan mustat pussit sielmien alla kyllä aina :cry:

Niin, ja herään joka aamu samaan niskasärkyyn, menee n. 20-30min, että alkaa edes vähän vetreytyä.
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 11 Maalis 2013, 11:23

Minulla on ollut nyt vaihteeksi aika pitkään uniongelmia eli saatan nukahtaa helposti, mutta heräilen jatkuvasti enkä saa helposti unen päästä kiinni. Iltalääkityksenä triptyl 50mg. En herää kipuun, joten en tiedä mistä tämä johtuu. Voiko olla sitä, että olen kuitenkin niin ahdistunut tästä tilanteesta, että heräilen siksi öisin. Vaikka uneni on katkonaista en kuitenkaan ole päivisin väsynyt.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 11 Maalis 2013, 13:36

Ihan varmasti ahdistus vaikuttaa uneen. Minä myös heräilen yleensä monta kertaa yössä. Olen kyllä ollut aina huono nukkuja, joten en tiedä mistä heräily johtuu. En minäkään ole silti väsynyt päivisin. Viime yönä nukuin kuusi tuntia, mutta olo on melkein normaali. Yleensä nukun 8-10 tuntia. Tiesitkö Eippi, että Triptyl parantaa unenlaatua? Parempi unenlaatu voi olla syynä siihen, ettet ole väsynyt päivällä. Näin uskon ainakin omalla kohdalla.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja anzqu » 12 Maalis 2013, 17:24

Olettekos Triptylin käyttäjät saaneet huomautuksia siitä, että kuorsaatte? Minulla nimittäin kuorsaus on lisääntynyt lääkkeiden noston myötä ja sekin riittää katkomaan unta.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 12 Maalis 2013, 18:23

Kerran on mies huomauttanut kuorsauksestani mutta, en muista oliko käytössä silloin triptyl, joku lääkitys kuitenkii ja normaalisti en kuorsaa.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 12 Maalis 2013, 23:05

En kuulemma kuorsaa. Tai ainaki mies kuorsaa ilmeisesti kovempaa, koska ei ole ikinä ainakaan kuullut mun kuorsaavan :D Mies pitää välillä niin hurjaa ääntä, että mun on vaikea nukahtaa. Yöllä en kyllä siihen herää, kai, nukun tulpat korvissa.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Maalis 2013, 09:05

Tänä aamuna tuli palautetta, että olin kuorsannut viime yönä eli varmaan on triptylin aikaansaannosta, koska uni on sillä syvempää, näen todella paljon unia. Meillä minä yleensä muksin miestä yöllä hänen kuorsaamisensa takia.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Maalis 2013, 16:32

Unista puheen ollen, mun painajaiset on nykyään aivan hirveitä :evil: Siis erittäin todentuntuisia sotafilmejä tai kerrostalon romahtamisia, joissa oon tietty itse pommituksen kohteena tai jään sortuvan talon alle. Kauheimpia ja ahdistavimpia on kuitenkin yliluonnollisen tuntuiset unet, niihin kun herää yöllä ja mies ei ole kotona, niin kyllä on verenpaineet tapissa ja sydän hakkaa korvissa saakka, joskus oon herännyt ihan päänsärkyynkin mikä sit varmaan tulee siitä unen aiheuttamasta paniikista. Onko muilla unien sisältö muuttunut Triptylin myötä?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Maalis 2013, 17:06

En normaalisti edes näe paljon unia, mut just näiden lääkitysten aikana ne on lisääntyny ja on todella omituisia ja yleensä näkee useamman unen yön aikana. Viime yönä vahasin autoa, muita viime yön seikkauluista en enää muista. Mut tosi paljon oon nähny myös painajaisia.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 13 Maalis 2013, 22:32

Mä olen myös alkanut Triptylin käytön aloittamisen jälkeen muistamaan uniani ja heräilemään niihin aika ajoin. Kuorsausta en ole harrastanut. Mun unet on yleensä jotakin hyvin todenmukaisia ja monet kerrat olen luullut asian olevan elävästä elämästä. Olen alkanut selittää jotakin asiaa toiselle ja todennut sitten jossakin kohtaa, että olen nähnytkin sen unessa. Ne on ihan hulluja tilanteita...
lentis

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)