Vertaistukea vailla..uusi tulokas!

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Kiitos JT

ViestiKirjoittaja Zafi » 28 Syys 2012, 19:00

Sitä toivoisi, että menisi vaan väsymyksen piikkiin nämä oireet, mutta toisaalta, onhan sitä tullut nukuttua huonosti vuosien saatossa ennenkin, ja varsinkin kolarin jälkeiset kuukaudet oli tosi huonoa unta, silti näitä oireita ei silloin ollut, joten kaippa se on sitten uskottava, että nämäkin voi johtua tärskystä. Jalkojen ja käsien puutumisoireet on myös tosiaan pahentuneet ihan vähälle aikaa :( Pitänee ensi viikolla fysiossa jutella taas, ja yrittää päästä fysiatrin puheille uudestaan.
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 28 Syys 2012, 19:48

Zafi kirjoitti:Kerran olen tosiaan käynyt Kajaanin keskussairaalan Fysiatrian polilla, siellä fysiatrian ylilääkärin pakeilla. Osasi kyllä kertoa paremmin kuin kukaan muu siihen mennessä, mikä ongelmana voisi olla, mutta sekään käynti ei mitään kummempia tutkimuksia poikinut, vaan lähetettiin fysioon. Niin, ja siis Oulu on lähin isompi kaupunki.

Nyt tosin olen alkanut huomaamaan, että muistini pätkii oikeasti ihan liikaa ollakseen normaalia, ja joudun hakemaan tuttuja sanoja joskus hyvinkin kauan. Lapsille lukeminen on muuttunut takeltelevaksi, kun luen jatkuvasti väärin. Voiko tällaisia oireita ilmaantua yli puolentoista vuoden jälkeen kolarista, tai ylipäätään tuollaisesta iskusta?

Muisti voi alkaa pätkimään jo sen takia, että on pitkä ja jatkuva kiputila. Ja jos paikat ja niska on ollut vuosikausia ollut jumissa, niin eihän se pääkään enää toimi.

Olen Oulusta ja täällä ei ole ketään, ketä suositella. Kuntoutus Orton pitäisi olla tuttu Kajaanin keskussairaalalle. Sieltä yksi rouva kulki kuntoutuksessa Helsingissä Ortonissa.

Suosittelen, että lähdet käymään yksityisvastaanotolla fysiatrilla KuntoutusOrtonissa. Tampereellakin on hyvä fysiatri, mutta sinun tapauksessa suosittelisin Ortonia. Niin voisit päästä eteenpäin. Melkein kaikki retkahdusvammaisset täällä palstalla joutuvat käymään etelän keikan, että saavat vaivoilleen nimittäjän ja kuntoutus saa oikeanlaisen suunnan.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Zafi » 28 Syys 2012, 21:55

Varmasti totta sekin, että pitkään jatkuva kipu, ja huonosti nukutut yöt aiheuttavat muistamattomuutta jne, toivon kovasti, että kyse on vain siitä, eikä mitään sen isompaa ole "päässä vialla" kolarin(kolareiden) takia, olisihan sitä jo siinäkin riittämiin, kun käytännössä koko kroppa on sekaisin muutenkin..Mutta täytynee tosiaan alkaa miettiä sitä, että josko nyt panostaisi itseensä sen verran, että hommaisi itsensä asiantuntevaan hoitoon ennenkuin ollaan liian syvällä suossa.

Ja otan mielelläni vastaan suosituksia, kenelle kannattaisi aikaa alkaa varailemaan, jos tästä nyt johonkin kauemmas lähden. Ja jos asiantuntijan on kaikki eteläisimmässä suomessa, niin silloin ei enää ole väliä paikalla, täältä on pitkä matka jonnekkin joka tapauksessa..
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 29 Syys 2012, 23:27

KuntoutusOrtonissa on ainakin Karl-August Lindgren ja Janne Soininen, joille voisi varata yksityisaikaa. KuntoutusOrton Helsingissä voisi olla sen takia hyvä suunta, että he voivat pyytää yliopistosairaalasta maksusitoumusta, jos katsovat, että tarvitset kuntoutusta heillä.

Tampereelle, jos menet, saat kyllä erittäin asiantuntevaa kohtelua, mutta silloin kuntoutus on kokonaan omilla harteilla. Tietenkin saat ohjauksen siihen. Itse kävin siellä lekurilla ja kahteen otteeseen useampaan kertaan fysiatrilla saamassa ohjausta itsekuntoutukseen.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kuntoutuksesta puheenollen..

ViestiKirjoittaja Zafi » 08 Loka 2012, 13:04

Olen tosiaan nyt käynyt kunnallisessa fysiossa, ja viime kerran jälkeen (torstain) ensin oireet tuntui aavistuksen helpottavan, käsitteli varoen niskoja ja selkää, sekä testailtiin eri lihaksia. Minullahan on selässä tietty kohta, joka on ollut kipeä kolarista asti jatkuvasti, siitä kipu säteilee myös kylkeen. Se kohta oli aavistuksen parempana perjantain, mutta niska ei tykännyt yhtään hyvää. Lauantaina varsinkin oli aivan järkyttävä olo, koko takaraivo oli tulessa, ja oli pakko makoilla pariin otteeseen isot tyynyt mahan ja rinnan alla, ja roikottaa päätä, se jollain tapaa helpottaa tuskaa niskassa.
Selkä ja niska ei siis ole mennyt yhtään parempaan suuntaa vaikka olen ravannut fysiossa viikkoja. Ennemminkin tuntuu, ettei kestä yhtään mitään, yksi pieni kävelylenkki, niin oireet vain pahenee. Pitäisikö taas mennä lääkäriin ja yrittää päästä fysiatrille, vai vieläkö tässä toivoisi, että tuosta fysiosta olisi jotain hyötyä?

Alkaa kyllä tosiaan jo väsyttää, kun niskat ei kestä yhtään mitään, pää ei ole kääntynyt ilman tuskaa sivuille enää kuukausiin, jossainhan on oltava vika?
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Loka 2012, 13:27

Minä en anna tavallisen fysioterapeutin enää edes koskea niskaani, vaan fysioterapeutilla pitää olla tietoutta aikuisneurologisista potilaista. Niskan seutu on äärimmäisen herkkää aluetta, runsaasti hermokeskuksia ja osaamaon fyssari voi laukaista järkyttävät oiretilat. Tästä syystä en suostunut edes menemään kunnalliseen fysioterapiaan, vaan fysiatrin kautta hankin lähetteen yksityiselle fysioterapiakeskukselle ja terveyskeskukselta maksusitoumuksen perustellen yksityisen käytön juuri fyssarin erikoisammattitaidolla.

Ja minulla on tämän hetkistä lähetettä lukuunottamatta JOKA kerta fysioterapian alettua tullut voimakas vastareaktio elimistöltä, eli flunssa ja kuume. Tällä kertaa siihen osattiin varautua ja hoito aloitettiin todella varovasti ja silti pelkkä sormien laitto tiettyyn kohtaan niskassa aktivoi sympaattisen hermoston ja selkä ja rintakehä lainehtii hiestä.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Zafi » 08 Loka 2012, 16:37

Minä kävin kolarin jälkeen OMT:lläkin, piti olla tosi asiantunteva ja hyvä fysioterapeutti, mutta ei kyllä vakuuttanut minua alkuunkaan. En tiedä mihin tässä pitäisi mennä..Saunan taakse? :evil: Sori, huono päivä. :oops:
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Loka 2012, 16:46

Ei passaa sinne saunan taakse yrittää, siellä voi olla ruuhkaa :roll: (ei sen parempi päivä täälläkään, ylikuormitusta ilmassa)
anzqu

ViestiKirjoittaja Zafi » 08 Loka 2012, 17:09

Erehdyin tässä vielä suutuspäissäni hiukan purkamaan v***sta haravan kanssa, ja siivoamaan rajummalla kädellä saman veetutuksen voimalla, voihan se olla, ettei tässä kohta pääse liikkumaan edes sinne saunan taakse, vaikka haluaisikin. Sitä saa mitä tilaa.. :cry:

On tämä oikeasti niin syvältä. Ennen teki mitä lystäsi, nyt ei voi tehdä mitään perus juttujakaan, ilman että se kostautuu pahemman kerran.
ARGH.

Anteeksi tosiaan, mutta jotensakin koen, että tänne voi näitä huonoja päiviä ehkä parhaiten purkaa, ei huvittaisi kiukutella perheelle :(
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)