Vertaistukea vailla..uusi tulokas!

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Vertaistukea vailla..uusi tulokas!

ViestiKirjoittaja Zafi » 25 Syys 2012, 22:02

Heippa kaikille kohtalotovereille, esittäydyn nyt, kun eräitäkin hetkiä olen täällä viettänyt, lukenut teidän juttuja, ja sain lopulta otettua itseäni niskasta kiinni (hahhah!) ja päätin vängätä porukkaan mukaan!

Älkää välittäkö mahdollisista kirjoitusvirheistä ja epämääräisistä ajatuskatkoista, pikku relaksanttipöhnässä tässä, kun tuli hieman lenkkeiltyä :oops:

Eli täällä pikkaisen päälle kolmekymppinen äiti ihminen, jonka auton kylkeen päätti mieshenkilö törmätä, välittämättä siitä, että olisi ollut syytä väistää minua. Eli tasa-arvoisessa risteyksessä, kaupunki (yli)nopeudella tila-auto rysähti minun, kuskin, oveen pistäen auton lähestulkoon lunastuskuntoon. Itsehän toki koitin kovasti törmäystä viime tingassa välttää, ja siitä syystä olikin mielenkiintoisesti mutkalla. Voitte sitten varmasti arvata lopputuloksen, kun ranka on mutkalla yhteen suuntaan, pää toiseen ja kädet kääntää rattia vielä johonkin muualle. Mutkalla siis ollaan edelleen, ja whiplash vamman lisäksi selässä on jotain pahasti pielessä :cry:

Vakuutusyhtiö on pessyt kätensä jutusta jo aikaa sitten, ja eteepäin yritetään sitkutella jollain tapaa. Tällä hetkellä ollaan taas menossa vaan huonompaan suuntaan, ja kaikki liikunta, jota muuten rakastan, on yhtä tuskaa, pahentaa oireita, ja siitä syystä hyvinkin kiellettyä. Itsehän toisinaan rääkkään itseäni kielloista huolimatta, sillä juurikin urheilu ja liikunta on aina ollut keinoni purkaa turhautumista ja raivoa, ja mikäpä sitä enempää aiheuttaisi, kuin jatkuva kipu ja kropan ongelmat, siinäpä vasta mukava pikku kierre.

Oireita siis piisaa, kaikki varmasti teille tuttuja. Näin alkuun nyt mitä tulee ensimmäisenä mieleen. Niska ei kestä rasitusta, pään kääntäminen sivuille sattuu, kädet puutuu, niitä tikuttelee, ja ovat jatkuvasti kylmät. Viime aikoina olen huomannut myös, että muisti pätkii, en pysty lukemaan ääneen takeltelematta, tavarat ei pysy käsissä..
Selkä oireilee jatkuvasti, ei ole ollut päivää kolarin jälkeen, ettei olisi ollut kipeä. Istuminen on yhtä helvettiä, en pysty olemaan aloillani, kun selkää alkaa polttelemaan, pakko vääntelehtiä, venytellä ja kääntyillä. Selkä naksuu ja paukkuu jatkuvasti, ja kiertoliikkeet tekee kipeää. Kipu ja puutuneisuus säteilee alaselkään ja jalkoihin.

Kivun kanssa siis eletään päivästä toiseen, ja hammasta purren (niin, ihan sanan varsinaisessa merkityksessä, koska leukaniveletkään ei ole kunnossa), hoidan työni ja koitan jaksaa päivästä toiseen, ilman armottomia kilahteluja, voin myöntää, että hermoon ottaa tämä jatkuva kivun kanssa eläminen, mutta eihän se auta muu kuin sietää päivästä toiseen.

Jokseenkin valituspitoinen esittely taisi tulla, mutta ajattelin, että josko sitä täällä uskaltaisi valittaakin, samassa veneessä kun taidetaan kellua. Ja sekava varmasti tuli ensi esittäytymisestäni, suokaa anteeksi, puolentoistavuoden huonosti nukutut yöt saa ajatukset ehkä aavisuksen takeltelemaan :lol:

Vertaistukea siis kipeästi vailla..anteeksi huono huumori :wink:
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 26 Syys 2012, 07:02

moi,

tervetuloa. tukea ja neuvoja, joskus hyvää toisinaan huonoa.:))
oireet tuttuja, mulla ligamentiivamma, nikamasiirtymä ja muuta pientä niskassa ja av.
saatko hoitoa, onko tutkittu ja mitä löydetty.

-torvelo-
torvelo
Erittäin kiivas niskoittelija

Kiitos Torvelo!

ViestiKirjoittaja Zafi » 26 Syys 2012, 08:22

Kolarin jälkeisenä päivänä menin lääkäriin, kun selkä ja niskat, enemmän selkä kipuili tosi kovasti. Yleislääkäri ei edes katsonut, sanoi vain, että syö buranaa, kyllä se voi pari päivää olla kipeä.

No, sen jälkeen olen käynyt yksityisellä, ja julkisella puolella. Silloin alussa kun vakuttusyhtiö vielä korvasi, kävin yksityisellä, jossa otettiin magneettikuvat rekassa rintarangasta. Niissä ei näkynyt muuta kuin pieni, kuulemma synnynnäinen, muutos yhdessä nikamavälissä, ja se ei kahden erikoislääkärin mukaan liity mihinkään vaivoihin, vaan kaikki johtuu selvästi kolarista. No, vakuttusyhtiön mukaan tietysti kaikki johtuu siitä, ja siihen loppui korvaaminen.

Sen jälkeen olen käynyt kerran Fysiatrilla, mutta ei siitä juuri sen enempää kostunut. Nyt käyn fysiossa, johon yleislääkäri laittoi lähetteen. Aiemmin kävin OMT fysiossa, siis silloin pian kolarin jälkeen. Toistaiseksi fysiosta ei ole ollut oireiden helpottumisen kannalta apua, mutta fysio on kyllä löytänyt paljon ongelmakohtia selästä/niskoista ja hartioista. Whiplashista lääkäri alusta pitäen on vain puhunut. Muuten mitään lisäkuvia/tarkempia tutkimuksia ei ole tehty, lääkkeitä vaan annettu, ja käsketty liikkumaan!!?? Nyt vasta alettu ottaa enemmän tosissaan, kun en yksinkertaisesti pysty.
Tutkimiset on siis jäänyt vähiin, enempi ensimmäinen vuosi meni siihen, että jokainen vuorollaan hoki "kyllä se voi muutaman viikon kestää, että paranee..seuraava arveli, että muutaman kuukauden, jne."

Nyt on onneksi ihan ok fysioterapeutti, mutta tuntuu, että oireet menee vain pahempaan kokoajan, enkä pysty tekemään kohta enää mitään. Kaikki liikkuminen, liikkeet jne ovat hankaloituneet. Liikkunnalliselle ihmiselle tämä on ihan yhtä tuskaa :( Uutena oireena tosiaan tullut tässä viime aikoina tuo muistin heikentyminen, ja tuttuja sanoja saa hakea tosi kauan..
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 26 Syys 2012, 12:34

Tervetuloa, Zafi!

Täällä yksi selkäkremppainen, vaikka niskavammasta tämäkin lähti. Teet tietysti toimistotöitä?
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Kiitos DirtyDeeds.

ViestiKirjoittaja Zafi » 26 Syys 2012, 12:46

En tee, taivaan kiitos, toimistotyötä, siitä ei tulisi yhtään mitään, kun ottaa huomioon, etten voi istua kymmentä minuuttia ilman, että niskaa ja selkää alkaa poltella, ja pakko alkaa vääntelehtiä ja ojennella jäseniä. Toisaalta, ei tämä minun työ pienten lasten parissakaan mitään helppoa ole, kyykistelyjä, nostelua ja kantelua. Mutta jos jotain hyvää etsitään, niin eipähän joudu istumaan :wink:
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 26 Syys 2012, 15:18

Tervetuloa minunkin puolesta :D

Sun pitäisi mennä hyvälle fysiatrille ( tai järkevälle yleis-/työterveyslääkärille) ja sanoa, että nyt ei tule mitään kun harjoitteista ja hoidoista huolimatta menet vain huonompaan suuntaan. Siitä se lähtee prosessi kohti oikeaa diagnoosia ym käyntiin.

Ja sairaslomalle hyvissä ajoin, ettei sekin pahenna tilannetta :shock:
kojootti
kojootti

Kiitosta Kojootillekin!

ViestiKirjoittaja Zafi » 26 Syys 2012, 22:11

Niin, kyllä alkaa olla sellainen olo, että pakkohan tälle on joku selvyys saada, aikaa on mennyt jo niin kauan, että ei tämä ihan pikku niska-hartia jumpalla ohi mene. Edellinen yleislääkäri jolla kävin, oli sillä linjalla, että sinun pitää vaan alkaa liikkua ja kuntouttaa sitä niskaa kuntosalilla. Niin, juuh. Ihankuin tässä ei liikuntaa haluaisi harrastaa, mutta kun tekee mitä tahansa, tilanne vaan pahenee :( Tosiaan, tämän hetkinen fysioterapeutti, jossa olen muutaman kerran vasta ehtinyt käymään, on kyllä onneksi asioista perillä. Mutta, tosiaan, itsekin ajattelin, että pitäisi päästä uudestaan fysiatrille, kävin kerran, mutta siitä on jo kuukausia. Tilanne oli välillä vähän parempi, mutta sen jälkeen on alettu mennä huonompaan ja hurinalla, pitänee vain vaatia lisätutkimuksia, eihän tämä nyt oikeasti enää vetele :?

Sairasloman pitäminen on kokoajan ollut iso ongelma, työt on hoidettava vaikka väkisin, yrittäjänä kun kaikki sairaspäivät on palkattomia, ja vakuutus ei ole korvannut mitään kuluja enää aikoihin..
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 26 Syys 2012, 22:22

Sinun kannattaa seuraavaksi mennä fysiatrille, joka on perehtynyt niskan retkahdusvammoihin, että saat kunnon tutkimukset ja arviot niskan kunnosta. Kenelle tahansa fysiatrille ei kannata mennä. Ja niitä hyviä fysiatreja ei ole kovin monta täällä Suomessa. Helsinkiin tai Tampereelle pitää mennä löytääkseen kunnon asiantuntemusta. Toivottavasti olet sieltä päin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Niin, Fedja..

ViestiKirjoittaja Zafi » 27 Syys 2012, 08:01

Toiveissa tosiaan olis, että joskus vielä pääsisi sellaisen ihmisen puheille, joka ottaa tosissaa, ja ymmärtää ongelman! Vaikea tässä on ollut kuntouttaakaan itseään omatoimisesti, kun joka toinen kerta eri ihminen sanoo erilaisia ohjeita, ja suurin osa vaikuttaa tietävän vähemmän kuin minä. Nyt tosiaan vihdoin pääsin edes fysioterapeutille, joka tuntuu jostain jotain tietävän.

Ja, ikävä kyllä olen n.600 kilometriä eri suuntaan Hki-Tre suunnalta :(
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Syys 2012, 11:58

Tervetuloa joukkoon Zafi, vai pitäisikö ennemmin pahoitella.

Luin tuota tarinaansi ja parahtelin ääneen, niin tuttua tekstiä tuli että oksat pois :( Minulla on taustalla hidasvauhtinen risteyskolari ja maantievauhtinen peräänajokolari ja niska on nätisti sanottuna p*skana, vaikkei kuvauksissa sen kummempia vauriota ole näkynytkään kuin pari pientä välilevynpullistumaa (vakuutusyhtiön mukaan rappeumaa = ei korvata) ja viimeisin löydös alarialigamentin vaurio vasemmalla puolella yläniskaa, joka käytännössä estää pään kääntymisen oikealle. Sitten lisänä on oirekuvan perusteella diagnosoitu aivorunko- ja aivovamma. MRI-kuvat puhtaat, mutta oireita on niin paljon, ettei tämä mamma enää autolla ajele saati käy kaupassa ilman kaveria.

Olet ilmeisesti yksityinen perhepäivähoitaja. Eli neuvoni on, jos et kykene hoitamaan lapsia, hae sairaslomaa ja tämän jälkeen ilmottaudu työvoimatoimistoon työkyvyttömäksi työnhakijaksi. Voi olla että joudut toistaiseksi lopettamaan yritystoiminnan. Jansku osaa kertoa paremmin miten yrittäjä saa toimeentulonsa työkyvyttömänä. Periaatteessa pitäisi edes työttömyyspäivärahojen rullata.

Työttömyyspäivärahoilla minäkin tässä olen, kun vakuutusyhtiön mukaan olen terve ja työkykyinen (oikaisupyyntö on jätetty) ja työeläkevakuutusyhtiön mukaan toimintakykyni on alentunut, mutta työkykyä on jäljellä ja Kela sanoo sitten suunnilleen samaa. Yhtämittaisesti olen ollut sairaslomalla helmikuun alusta 2011, jolloin ensimmäinen kolari oli. Ja tämän vuoden olen siis nostanut työttömyyskorvauksia tulonlähteenäni ja sairaslomaa on tällä hetkellä vuoden 2013 loppuun saakka.
anzqu

Kiitosta Anzqu.

ViestiKirjoittaja Zafi » 27 Syys 2012, 13:16

Minulla tosiaan niinsanotusti kaupunkivauhdilla tuli iso auto kylkeen, (ylinpeutta kyllä ajoi, veikkaisin lähemmäs 60 vauhtia, koska omakin tila-auto meni himppua vaille lunastukseen).

Minulla tosiaan pienehkönä ongelmana noidenkin sairaslomien/kuntoutuksen hitauden suhteen on sekin, että mitään tutkimuksia ei ole alun yhden pieneltä alalta otetun magneettikuvan jälkeen tehty. Eli käytännössä diagnosina on "vain" yleisesti ottaen whiplash.

Ammatin arvasit oikein, ja tosiaan, pienyrittäjänä tämä elämä ei ole muutenkaan kovin tuottoisaa, joten töitä olen yrittänyt epätoivoisesti pystyä tekemään. Onnekseni lapset on olleet nyt isompia, ei ihan vauvoja. Joskin niitäkin olisi taas tulossa, kauhulla odotan montako päivää selkä ja niskat kantelua kestää..Ehkä sitä sitten pääsee hoitoon, kun ei pääse enää oikeasti sängystä ylös :?: :!:
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Syys 2012, 13:42

Pelkkää whiplash-diagnoosia kannoin minäkin vuoden toisen (ja rajumman) kolarin jälkeen ja vasta tänä kesänä tuli aivorunko-/aivovammadiagnoosit + alarligamenttivamma selittämään oireiston pidentymistä ja vaikeutumista.

Sinulla tuo kolari on tullut sivuttaissuunnasta ja niska kestää sivuttaisia retkahduksia huonommin, niin pitäisihän sinun päästä erikoislääkärille. Voit kokeilla hakea omalääkäriltä maksusitoumusta Kuntoutus Ortoniin fysiatrille, tuota kautta minä sinne pääsin. Oikeasti sitä lähetettä pitää itkeä ja vaatia ja vaatia ja itkeä, eivät muuten ota tosissaan. Vaikka liioittelet kipujasi, jos ei muu auta, vähättelemään älä missään nimessä ala. Ortonista saat taksilipunkin käynnille, jos pystyt perustelemaan ettei niskasi kestä pitkiä automatkoja tai et kykene itse ajamaan. Joka tapauksessa matkat ovat Kela-korvattavia, jos lääkärin lähetteellä menet. Älä siis mieti sitä välimatkaa, yhtälailla olen itsekin ajanut Helsinkiin ja Turkuun lääkäriin/kuvantamistutkimuksiin täältä Itä-Suomesta, kun ei lähempää osaamista löydy.

Sitten tietenkin on työkkäri, joka voi ajaa työ- ja toimintakykytutkimuksina läpi erikoislääkärikäyntejä. Tätäkin väylää olen käyttänyt tämän vuoden ajan ja nyt on niska tutkittu läpikotaisin ja vauriot selvillä. Työkkärillä on velvollisuus selvittää työnhakija työkyky, mikäli se on selvästi alentunut ja aiheuttaa uhkaa työttömyydestä.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 27 Syys 2012, 15:25

Zafi. Ei kannata odottaa sinne asti, ettet enää pääse sängystä ylös. Kuntoutuminen on sitä vaikeampa, mitä huonommasta kunnosta pääsee lähtemään liikenteeseen. Vammaan on löydettävissä apua, jos vaan löydät oikean asiantuntijalääkärin ja hänen ohjaamansa oikeat kuntoutusmenetelmät.

Mikä kaupunki on lähimpänä sinua, niin voidaan miettiä, onko siellä ketään lekuria, jonka kanssa pääsisit askeleen eteenpäin? Kokkolassa on keskussairaalassa yksi hyvä fysiatri Kojootin kertoman perusteella.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Zafi » 27 Syys 2012, 20:51

Niin, siis todellisuushan on, että olen yrittänyt saada lääkärit ymmärtämään, kuinka hankalaa tämä elämä on, että kuinka kipeä olen. Viimeksi lääkäri vain tuumasi, että ei niitä lääkkeitä voi aina syödä, ja sun pitää vaan alkaa liikkumaan. Niin. Tosiaan, noin asiantuntevassa hoidossa on alkanut hiljalleen menettää uskonsa itsekin. Olen oikeasti syönyt lääkkeitä vain silloin kun on pakko, kipukynnykseni on varmasti keskimääräistä korkeampi. Mutta siinä vaiheessa, kun meinaa pää räjähtää, ja hermo on kivun kanssa niin tiukilla, että räjähtelen ihan tyhjästä, on niitä lääkkeitäkin syötävä, ja kun liikunta aiheuttaa kipuja heti, niin miten siinä liikut.

Kerran olen tosiaan käynyt Kajaanin keskussairaalan Fysiatrian polilla, siellä fysiatrian ylilääkärin pakeilla. Osasi kyllä kertoa paremmin kuin kukaan muu siihen mennessä, mikä ongelmana voisi olla, mutta sekään käynti ei mitään kummempia tutkimuksia poikinut, vaan lähetettiin fysioon. Niin, ja siis Oulu on lähin isompi kaupunki.

Ja tosiaan, hoitoon pääsyä on varmasti hidastanut sekin, että viime keväänä tilanne vaikutti olevan vähän parempi, ja ehdin jo toivoa, että alkaisi hiljalleen parantumaan. Mutta ei..Kesän tullen oireet alkoi vain paheta, en tiedä johtuiko se siitä, että aloin liikkumaan enemmän, ja rankemmin (liikunnalliselle ihmiselle, on ollut äärettömän vaikea hyväksyä "hitaampi" elämä). Ajattelin, että kesällä kun saan olla lomalla, niin tilanne ehkä vielä helpottaisi, mutta toisin kävi. Pahempaan vaan mennään, ja selkä/niskat huutaa apua, kun istun vaikkapa autossa pienen hetken. Näin pitkän tekstin kirjoitus istuallaan on jo hankalaa, koska vaikka kuinka keskityn hyvään asentoon, selkää alkaa poltella, niska väsyy, jalkoja turruttaa, sormet on jäässä ja tikustelee..Kaikki nämä on siis kesän ja syksyn aikana pahentuneet suunnilleen samalle tasolle kuin heti kolarin jälkeen.
Nyt tosin olen alkanut huomaamaan, että muistini pätkii oikeasti ihan liikaa ollakseen normaalia, ja joudun hakemaan tuttuja sanoja joskus hyvinkin kauan. Lapsille lukeminen on muuttunut takeltelevaksi, kun luen jatkuvasti väärin. Voiko tällaisia oireita ilmaantua yli puolentoista vuoden jälkeen kolarista, tai ylipäätään tuollaisesta iskusta?

Asentoni oli kyllä iskun tullessa mahdollisimman huono, fysiterapeuttikin on sen moneen kertaan todennut, ehdin siis kääntyä katsomaan vasemmalle, että nyt osuu, ja samaan aikaan väänsin rattia kaksin käsin oikealle, jonne yritin väistää, eli ranka ja niska oli vielä käytännössä vastakkaisiin suuntiin mutkalla.
Ja nyt kun fysioterapeutti on kysellyt, olenko aiemmin ollut kolarissa, tai onko muita tapaturmia taustalla, olen vasta saanut mieleeni, että olin n. 15 vuotta sitten toisessa autokolarissa, sekin kaupunkinopeuksilla, mutta reiluilla sellaisilla. Törmäys tuli silloinkin sivu suunnasta, mutta eri kylkeen. Litistyin silloin kahden toisen henkilön väliin takapenkillä. Muistan kolarin jälkeisestä hetkestä sen, että meni täysin "ilmat pihalle", ja tärisin varmasti varttitunnin ihan holtittomasti. Muistan poliisien naureskelleen (!!), että voi kun tyttö nyt säikähti kovasti tämmöistä pikku tälliä, säikähdyksestä ei kyllä ollut kiinni, muistan elävästi kuinka hirveälle tuntui, kun kehkot tyhjeni niin totaalisesti.

Minullahan on ollut leukanivel vaivoja j vuosia, enkä ole osannut edes ajatella, että voisi johtua siitä kolarista, niska/hartia seutu on ollut herkästi jumittuvaa jo aiemmin, mutta se nyt on mennyt raskaus- ja imetysaikojen, ja pikkulasten kanssa puuhasteluiden piikkiin viimeiset 10 vuotta. Nyt vasta olen alkanut ajatella, että ehkä jo siinä kolarissa sain jotain vammoja niskaani, ja nyt vielä tämä uusi isompi isku.

Kiitos kaikille teille vielä viesteistänne ja tsempeistä, välillä olen itse niin väsynyt tähän arjesta selviämiseen, että hiljaa hyväksyn tämän kaiken, ja raivon pääni sisällä omaa oloani :(
Zafi
Zafi
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja JT » 27 Syys 2012, 23:31

Kovin on tämäkin tutunoloista tarinaa, monilta osin.
Zafi kirjoitti:Nyt tosin olen alkanut huomaamaan, että muistini pätkii oikeasti ihan liikaa ollakseen normaalia, ja joudun hakemaan tuttuja sanoja joskus hyvinkin kauan. Lapsille lukeminen on muuttunut takeltelevaksi, kun luen jatkuvasti väärin. Voiko tällaisia oireita ilmaantua yli puolentoista vuoden jälkeen kolarista, tai ylipäätään tuollaisesta iskusta?

Voi. Nuo oireet, siis muistiongelmat, tarkkaavuuden ongelmat, tulee monesti reilun vuoden päästä (jos muistan Käpylän luennolta oikein).

Minulla oli (ilmeisesti) jossain määrin pienempi tälli, ja lähes suoraan edestä eli siinä mielessä helpompi, mutta ensimmäisen kerran kiinnitin huomiota kuvailemiisi asioihin vasta reilun vuoden päästä! Useampi kuukausi meni suht rankoissa töissäkin ihan hyvin, kunnes alkoi jaksaminen loppua ja oireet pahentua.

Yleensä nuo oireet, ikävä kyllä, tuleekin tosi reilulla viiveellä, joka sitten hankaloittaa diagnosointia ja varsinkin vakuutusten (ja kelan) kanssa taistelua.
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)