Ajan hahmottaminen

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Ajan hahmottaminen

ViestiKirjoittaja fedja » 15 Syys 2012, 17:32

Näköjään on tällä hetkellä aika isoja vaikeuksia hahmottaa kuukautta ja vuodenaikaa ja viikonpäivääkin. Alkuvuoden ja kolme kesäkuukautta hahmotan paremmin kuvamuistin kautta (paitsi en oo varma). Kun miettiiä mikä kuukausi, niin joutuu kelaamaan, että onko kevät vai syksy. Sitten laskeskeleen eri tapahtumista mikä kuukausi. Tuntuu, että yhtäkkiä hävinnyt kosketus siihen, mitä tapahtu viime syksynä, keväällä ja kesällä. Kesältä muistaa vielä isoimmat jutut, paikkakunnan vaihdot yms, mutta ei tavallaan ole enää tunnekosketusta niihin. Välillä tuntuu, että jotkut pitempikestoiset tapahtumat ovat unta, eikä ole varma, onko esim. tosielämässä seurustellu kyseisen henkilön kanssa. Toisinaan taas tietää asian olevan totta. Vastaavaa teillä?

Neuropsyka on ehdottanut valokuvatyöskentelyä. Siinä valokuvia toistuvasti katsomalla yritetään auttaa painamaan mieleen eri tapahtumia. Luulenpa, että tuo olisi tosi hyvä ajan ja tapahtumien hahmottamiseksi, varsinkin, kun hahmotan monet asiat näkömuistin kautta. En vaan vielä ole keksinyt, että mikä on kätevin tapa minulle tehdä se niin, että tulee kerrattua kuvia.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Syys 2012, 16:21

Olen havainnut samantyyppistä, sillä minä muistan tapahtumia vain ja ainoastaan kalenteripäiväysten kautta. En siis mitä on tullut tehtyä, vaan mitä tiedän että on tehty. Ellei minulla olisi tätä palstaa ja blogia, en todellakaan muistaisi oikein mitään mitä on tapahtunut sitten viime kesän. Jälkimmäinen tälli pisti muistikeskuksesta palikat sekaisin :shock:

Huhmareen vastaanotolla tultiinkin tulokseen, että minulla on aika iso muistiaukko kolarin jäljiltä, sillä vasta viime aikoina olen alkanut muistaa lähiaikoina tapahtuneita asioita ja silti en välttämättä osaa edelleenkään sanoa mitä tein viime viikonloppuna tai mitä söimme esim. perjantaina. Haku muistista ei toimi.

Eilen elin kevättä, viikonpäivät menee jatkuvasti sekaisin ja ei tuo vuorokauden aikakaan aina niin varmaa ole. Ja lisäksi ajantaju on myös siten sekaisin, että tuleviin tapahtumiinkin tuntuu olevan paaaaljon aikaa ja sitten tajuaa, että herranjestas tuohan on jo kohta.

Kesältä sain hyvän valokuvamuistin itselleni, kun austraalianvieraamme kuvasi koko muutamapäiväisen lomansa päiväkirjakerrontana. Mutta koska minä väsyin siitä käynnistä niin paljon, pelkkä kuvien näkeminen aiheuttaa suunnatonta ärtymystä tällä hetkellä. Erikoinen reaktio.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Syys 2012, 19:27

Osaatko kertoa, miten hän sai kuvat päiväkirjamuotoon, vai käyttikö blogia. Yritän itse löytää tapaa, jossa kuvat toimisivat päiväkirjamekintöinä ja välillä ääniraidat, mutta tämän tekeminen pitäisi olla niin vähän kuormittava, että sitä tulisi tehtyä.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Syys 2012, 19:40

Kulkemalla kamera kädessä 24/7 :lol: Ei riittäisi minulla mielenkiinto, mutta kyseessä oli siis ammattikuvaaja.

Minä bloggaan, mutta omia kuvia en lisäile, lähinnä vaan aiheeseen muuten sopivia. Ei bloggaamistakaan jaksa tehdä joka päivä, joten paljon jää asioita ilman muistijälkiä...
anzqu

ViestiKirjoittaja Kirsikka » 18 Syys 2012, 17:09

Mullakin kamera käsilaukussa. Nappailen kuvia ja kun muistan, laitan niitä tietsikalle. Ja kun en muista, otan kuvia kännykällä.

Kamerassa ja kännykässä nuo päivämäärät näyvät kätevästi.
Otan myös valokuvan lääkäripaikasta jotta käyntikin jotenkin muistuisi mieleen.

Kännykän kalenteria käytän tiiviisti, joten asiat tallentuvat siihen.
Esim. muistettavat asiat ja yleensä jopa kuittaan ne, kun olen suorittanut OK: eteen merkinnällä.

Videoista en tiedä.. aikoinaan otin onneksi lapsista videoita, ne perinteiset synttärit, mutta olen nähtävästi myös muutakin videoinut.

Dokumentointi on tärkeää, että pysyy jotain tärkeää muistissa.
Laskukansiot on tietysti : )

Ja.. mulla on iloiset Marimerkko-kansiot sellaisille asioille, joita haluaisin muistaa. Punainen iloisille asioille, sininen vähän ikäville ja hailakan ruskea lasten asioille. Sieltä löytyy mm.. pojan eka rikesakko :D

Aikoinaan mulle suositeltiin blogia, vaikka yksityistäkin. En jaksanut.
Kalenterimerkinää.. noh sitä toteutan, kun kännykkään laittelen.
Ajan hahmottamiseen taas olisi kätevä vaikka perinteinen almanakka, niitä kirjakokoja, tai pitkä lätyskä, jossa enemmän tilaa kirjoitella tärkeitä asioita muistiin.

Kiva kun otit asian esille. Varmasti aika moni miettii näitä asioita, kun taas vuodenaika vaihtuu kesästä syksyksi.

Käpylässä muuten tehtiin vuodenaika-taulu, jossa oli jotain muistettavia juttuja. Esim. kampaamolla käynti, kevät-siivouksen virittäminen jne,
syksyllä talvikamppeiden etsintä etukäteen.. Toisaalta kun seuraa Pirkkaa tai Yhteishyvää, nämäkin asiat tulevat sitä myöten mieleen.
Kirsikka
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)