Alaria ligamentin vaurio

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja lentis » 14 Maalis 2013, 13:35

Ei ihan niin tarkkaan olla oire oireelta käyty läpi, mutta ilmeisen hilkulla kuitenkin, etteikö koko av-diagnoosia voisi poistaa. Totuutta en tiedä, mutta pitää selvitellä nepsyn kanssa asiaa hieman lisää.
lentis
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Maalis 2013, 17:43

Tässä pelataan taas tällä harmaalla vyöhykkeellä, eli aivorunkotasolla jota pompotellaan neurologian ja fysiatrian välillä. Vain muutama neurologi on erikoistunut aivorunkotason vammoihin, jotka ovat niskan retkahdusvammassa se pääasiallisin oireiden syypää. Yleisesti neurologit tuijottavat vain isoja aivoja ja pitävät näiden vaurioita aivovammoina, kun taas mm. Turkka ja Huhmar lukevat myös aivorungon ja muiden ylempien aivotoimintojen vammat aivovammojen piiriin.

Rajan veto siinä, kumpi aiheuttaa aivorunko-oireiston, aivovamma vai niskavamma on äärimmäisen vaikeaa, sillä oireisto kuuluu molempiin. Mutta jos isoista aivoistakin löytyy toimintahäiriöitä tai vaurioita, niin tällöin aivovammadiagnoosi on ainakin satavarma.

Ongelman tuo vain se, ettei neuropsykologille, pääse ilman neurologia ja siinä mielessä aivorunkovammaoireistokin kuuluu neurologian alle vaikka se useimmiten johtuukin niskavammasta.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 18 Maalis 2013, 18:48

Olis kiva tietää onko täällä ketään alaria ligamentin vaurion omaavaa, jolla ei olisi joko aivovammaa tai neuropsykologisia oireita? Koska minulla ei tosiaankaan ole kuin tämä kipu suurin ongelma ja kuitenkin alaria ligamentin vauriota väläytelty vaihtoehtona ja tällä viikolla olis se fmri vihdoin edessä.

Päänsäryt on edelleen se haittaavin oire. Niska jumittaa välillä, mutta niskakipuja ei koko tänä aikana kuitenkaan ole niin kauheasti ollut. Ei ainakaan mitään sellaisia kipuja mitä muilla täällä on ollut. Minulla oireisto on sitäpaitsi täysin symmetrinen.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 22 Maalis 2013, 15:56

Sain fmrin tulokset parissa päivässä, mutta en ole vielä tavoittanut fysiatria. Ei ole siis ligamenttivauriota onneksi. Laitoin tuonne yksityiselle puolelle lausunnon jos joku viisaampi osais kommentoida. Yläniskassa kuitenkin häikkä näyttää olevan, mutta selittääkö se näin pahat oireet ja mistä niska nyt yhtäkkiä voi mennä tälläiseen kuntoon.
Eippi

Re: Alaria ligamentin vaurio

ViestiKirjoittaja kärsimystentie » 25 Helmi 2015, 19:57

Kuinka moni on käynyt fmri:ssä? mulla epäilys ligamenttivauriosta. onko tutkimus turvallinen ja näkyykö siinä oikeesti ligamenttivauriot? asiasta on nimittäin hieman kahta eri mielipidettä... olen uusi täällä foorumissa, kiitos että pääsin tänne. voiko täällä lähettää yksityisviestejäkin jos haluaa joltain tietyltä käyttäjältä kysyä jotain?
kärsimystentie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Helmi 2015, 20:36

fMRI on kaksipäiväinen mri-kuvaus, jossa ensimmäisenä päivänä kuvataan normaali niskan mri ja varmistetaan, että toisen osion voi etupäässään tehdä. Toinen osio tehdään miedon rauhoittavan lääkkeen kanssa, jolloin niska on rentoutuneempi ja ennen kuvausta omt-fysioterapeutti haastattelee ja tutkii niskan liikkuvuuden ja mahdolliset asentorajoitteet. Mikäli esteitä funktoinaaliselle osuudelle ei ole, pistetään kuvattava putkeen ja omt-terapeutti tulee tekemään pään/niskan käännökset ja pitää asennon paikoillaan käsillään kuvauksen ajan. Niska kuvataan useassa erilaisessa ääriasennossa, jossa tulee näkyviin ligamenttivauriot, jotka eivät muuten näkyisi. Ligamenttivaurioksi luetaan repeämät, katkeamiset sekä ligamentin toimimattomuus, joka aiheuttaa mm. nikamien virheasentoja ja liikerajoitteita.
anzqu

ViestiKirjoittaja kärsimystentie » 25 Helmi 2015, 22:22

Kiitos vastauksesta. oliko porukka kuin kipeenä kuvauksen jälkeen? voiko tohon päästä että sairaanhoitopiiri maksaisi? mitäs itsekukin on siitä hyötynyt? hoidot ei varmaan muutu? entä haittaste/luokka? onhan se tietty vahvistus sille kun normikuvissa näkyy epäilys ligamenttivauriosta, ei tarttis arpoa enää onko siellä se vai ei... kuin moni täältä muuten on työelämässä vaikka on ligamenttivaurio niskassa?
kärsimystentie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Helmi 2015, 22:33

Omalla kohdalla tärkein muutos oli fysikaalinen kuntoutus, hoito muuttui välittömästi niskan mobilisoinnista stabilointiin. Mikään muu taho kuntoutukseeni osallistuvien lisäksi ei ole ligamenttivammalöydöstä noteerannut, päinvastoin löydös kiistetään byrokratiapuolella käypä hoito -suositukseen kuulumattoman ja tämän vuoksi kyseenalaisen ja ei luotettavan tutkimuksen löydöksenä. Mutta itselleni oli tärkeää tieto, mikä niskan ongelmat aiheuttaa ja miten sitä voidaan hoitaa tai edes kiputiloja lievittää.

Työkykyasioihin en voi ottaa kantaa, itse olen työkyvytön pitkälti muiden vammojen johdosta.
anzqu

ViestiKirjoittaja kärsimystentie » 25 Helmi 2015, 22:49

moi anzqu.
kiitos vinkeistä. mitä tarkoitat stabiloinnilla? miksi se on niin kiistanalainen tutkimus? voiko siinä olla sitten se, että se kiistetään siksi että ihminen jolla on ligamenttivaurio niin ei oikeesti olis työkykyinen? en minä saa niskanlihaksia vahvistettua vaikka kuinka treenaisin, käsittääkseni nää ligamenttivauriot estää niskaa tietyiltä osin vahvistumasta vaikka kuinka treenais. niin, ja sitten tulee kipu ja lihasnykimiset, huimaus ja muut oireet voimakkaammin..
kärsimystentie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Helmi 2015, 23:06

Mobilisointi on liikkuvuuden lisäämistä ja stabilointi taas vakauttamista. Kaiken maailman venytykset ja nikamienkäsittelyt sai unohtaa välittömästi, kun ligamenttivammatieto tuli, niillä kun saa pahimmassa tapauksessa vain enemmän haittaa aikaiseksi. Minulla stabilointi käsittää lähinnä niska-hartiaseudun lihashuoltoa, jolla pyritään pitämään niskan suojajännitys ja sitä kautta tulevat ongelmat kurissa.

fMRI-osaaminen ja etenkin kuvantamistulosten lukeminen on ollut vain muutaman ihmisen erikoisala Suomessa ja koska suomalainen terveydenhuolto menee Käypä hoito -suositusten mukaan, ei tämän linjauksen ulkopuolisia tutkimustuloksia hyväksytä viranomaistahoilla esim. Kelassa ja vakuutusyhtiöissä. Käypä hoito -suositus tunnetusti laahaa reippaasti terveydenhuollon tutkimustyötä perässä eikä sitä päivitetä kovin helpolla. Varmaan yksi syy niskan fMRI-kuvantamistulosten kiistämisessä on se, että mikäli näin korkealla yläniskan rakenteissa havaitaan todella vahvojen ligamenttien vaurioita, on usein myös aiheellista epäillä että ligamenttivamman aiheuttamien voimien vauriot ulottuvat vieläkin ylemmäs...
anzqu

ViestiKirjoittaja kärsimystentie » 25 Helmi 2015, 23:12

kuinka anzqu sinulla, näkyikö viittaus ligamenttivaurioon jo normimagneetissa tai teillä muilla ryhmäläisillä?
kärsimystentie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 25 Helmi 2015, 23:21

Ei näkynyt normaali mri-kuvassa mitään, mutta niinhän se monesti onkin että ligamenttivauriot jäävät muiden rakenteiden alle piiloon normaalissa mri-kuvassa. Minulla oli vain jatkuvat kovat kivut, joille ei löytynyt selittävää tekijää ja tosiaan tuo fysikaalinen hoito oli myös mysteeri, koska reagoin normaaliin whiplash-potilaan hoitoon päinvastaisesti ja tilanteeni vain paheni. Ligamenttivamma toi selityksen yläniskan toimintahäiriöille.
anzqu

ViestiKirjoittaja kärsimystentie » 25 Helmi 2015, 23:25

niin, minulla näkyy normimagneetissa.
kärsimystentie
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Tepsu » 27 Helmi 2015, 16:25

anzqu kirjoitti:Ei näkynyt normaali mri-kuvassa mitään, mutta niinhän se monesti onkin että ligamenttivauriot jäävät muiden rakenteiden alle piiloon normaalissa mri-kuvassa. Minulla oli vain jatkuvat kovat kivut, joille ei löytynyt selittävää tekijää ja tosiaan tuo fysikaalinen hoito oli myös mysteeri, koska reagoin normaaliin whiplash-potilaan hoitoon päinvastaisesti ja tilanteeni vain paheni. Ligamenttivamma toi selityksen yläniskan toimintahäiriöille.

Hei anzqu, kertoisitko millaista hoitoa sinulle tehtiin ja miten tarkkaan ottaen siihen reagoit? Mietin siksi, että itse reagoin fysioterapeuttini käsittelyyn sellaisella tavalla, että hän sanoi ettei ole aiemmin tullut vastaan kenenkään muun whiplash-potilaansa kohdalla. Minulle on tehty kaularangan MRI jossa ei näkynyt ligamenttivaurioita, ja myös fysiatrien ja fyssarien testeissä ne on todettu napakoiksi. Kipuja minulla ei juurikaan ole. Sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio sen sijaan oireista päätellen on, eli aivorunko ja selkäydin ovat kaikesta päätellen venähtäneet.
Niskan retkahdusvamma + aivojen alaosan ja selkäytimen yläosan venähdysvamma
Tepsu
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 27 Helmi 2015, 16:30

Yksinkertaisesti vointi meni valtavasti alaspäin niskan mobilisoinnista ja reagoin pahimmillaan jopa kuumeella. Kuume tosin tuli sentraalisen vestibulaarijärjestelmän ja seonneen autonomisen hermoston kautta.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)