Alaria ligamentin vaurio

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 14 Helmi 2013, 14:13

Eippi, mullakin oli hormonihoito päällä viime keväänä kun korva alkoi lukkoilla. Hiljalleen oireet pahenivat sitten niskahelvetiksi, vaikka hormonihoito kesti vain pari kuukautta. Siis käytin vaihdevuosiin tarkoitettua Estrogeliä, koska mun oma hormonitoiminta ei meinannut millään käynnistyä imetyksen jälkeen. Kuka tietää, jos hormonit olisikin kaiken takana :shock: Moni lääkäri on sanonut mulle, että hormonien heittely voi jatkua jopa 1,5 v. imetyksen lopettamisen jälkeen. Miksei se pätisi muihinkin hormonitasapainon heilahteluihin?
Rautanaula
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 15 Helmi 2013, 12:35

Rautanaula, meillä sen kun yhtäläisyydet lisääntyy. Työfyssari on ainut, joka on sanonut, että hormooneilla on varmasti ollut vaikutusta. On tavannut kerran aikasemminkin naisen, joka oli mennyt todella huonoon kuntoon hormoonihoitojen aikana.
Eippi

ViestiKirjoittaja Eippi » 21 Helmi 2013, 13:30

Mites teillä, joilla alaria ligamentin vaurio on todettu niin onko teillä kaikilla jonkun sortin aivovamma myös? Jotenkin olen tullut siihen käsitykseen. Ja ilmeisesti teillä kaikilla on myös ollut aika hurja onnettomuus taustalla. Tuleeko huimaus ja pahoinvointi niska- vai aivovammasta vai voiko ne tulla molemmista? Olen siitä erikoinen niskavaivoineni, että minulla ei ole siis tuota huimausta ollut missään vaiheessa. Olen myös huomannut, että minulle rivakat kävelylenkit on tehnyt hyvää. Jotenkin en ole niin jumissa niiden jälkeen.
Eippi

ViestiKirjoittaja lentis » 24 Helmi 2013, 15:54

Millaisia oireita alarialigamentin vauriosta on tullut teille fMRI:n jälkeen? Mietin tässä ennen kuin tuloksetkaan ovat tuleet, että joko mun niskasta on hajonnut jotakin lisää tai sitten jokin on ollut hyvin suojassa ennen noita taivutuksia. Nyt on nimittäin niin kipeänä niska ja olo muutenkin kurja, ettei paljon makoilua kummempaa voi tehdä. :( Toi ligamenttivaurio on kuitenki ollu monen lääkärin keskusteluissa mukana ja se tuntuu todennäköisimmältä löydökseltä.

Eilen kävin kävelemässä ja luulin, että jään sille tielle. En nähnyt enää eteeni ja laahustin kengänmitan kerrallaan... Hirveätä! Huolestuttaa sekin, etten ole huomennakaan vielä työkykyinen tällä niskalla ja näillä oloilla. :(

Niin siis on niska tuolta vasemmalta puolelta kallonpohjasta puoleen niskaan tulessa, kipeä, tykyttävä (ylettyy myös korvan etupuolelle tuo kipu) ja lisäksi kasvoilla tuntuu kuin joku koskettaisi niitä koko ajan hiusrajalta jollakin liinalla. Omituisia ja osittain uudenlaisia tuntemuksia.
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 24 Helmi 2013, 16:28

Voi Lentis, kuinka paljon ne siellä kuvauksessa oikein kääntelee? Minulla ei ole tehnyt tähän mennessä kipeää edes lääkärien tai fyssarien tutkiminen ovat sitten käännelleet päätäni ja niskaani kuinka paljon vaan. Jännä, et on tuollaista tykyttävää kipua, onko sitä muilla? Minulla kiputuntemukset on aina tasaisia. Nytkin sellanen tunne, että päässä olisi joku tulehdus, siis ihan koko päässä. Toivottavasti tuo helpottaa pian.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 24 Helmi 2013, 16:37

Eippi, mulla on tullut usein niksautuksen jälkeen päänahka kipeäksi, tulehtuneen tuntuiseksi. Ihan kuin olis kolauttanut päänsä johonkin. Buranalla oon sitä "hoitanut". On kestänyt aina muutaman päivän ja sitten hellittänyt. Oon jotenkin ajatellut, että verenkierron parantuminen päänahassa aiheuttaisi tuon oireen... Mene ja tiedä.

lentis, nuo kallonpohja-niskakivut on tuttuja, samoin kasvojen oudot tuntemukset. Mulla on jatkuvasti tosi kipeä trigger-piste kallonpohjan ja yläniskan välisessä kuopassa vasemmalla puolella. Välillä siellä on tosi kovia, tuikkivia kipuja, jotka säteilee korvan seutuun. Olisko sulla paikat sit vaan ärtyneet taivuttelusta? Niin pienet jutut voi pahentaa oireita. En usko, että kuitenkaan mitään lisävaurioita olisi tullut - kai ne siellä fMRI:ssä tietävät, miten herkkä niskavamma voi olla. Luulis, että olisivat erityisen hellävaraisia.

Miten muuten alarialigamentin vauriota kuntoutetaan?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 24 Helmi 2013, 16:42

@Eippi: No nehän kääntelee niin paljon kuin niskasta lähtee ja vähän yli. :( Tai ainakin mulle tehtiin niin. Tosin aiemmin ei mullekaa hieman normaalia voimakkaampaa kipuilua tullut lääkäreiden kääntelyistä. Toi menee kyllä ihan omaan kastiinsa siinä. Kun löydetään se hyvä kuvausasento (joka on tuskaa) niin siinä pysytään, että kuva on valmis eli maksimissaan vissiin se 6min. Ne S-taivutukset olivat mulle kaikkein tuskaisimpia sen taaksetaivutuksen lisäksi.

@Rautanaula: Taivuttelustahan se on tullut, mutta kiinnostaisi siis tietää mahtaisko nämä vallattomat pahat kivut olla ligamenttiperäisiä vai mitähän sieltä kuvista mahtaa paljastua. Ihan itkukurkussa näiden kipujen kanssa. :(
Ja ligamenttivauriotahan ei oikein voi kuntouttaa muutakuin vahvoilla tukilihaksilla.
lentis

ViestiKirjoittaja kojootti » 24 Helmi 2013, 18:19

Muistan vieläkin kuin eilisen päivän sen kivun mikä tuosta fMRI:stä seurasi. Ja se tapahtui keväällä 2007. Ei mikään maailman mukavin tutkimus niskavammaselle. Siinähän on OMT-terapeutti joka asettaa niskan aina tiettyyn asentoon ja jopa pitää sitä siinä asennossa kuvauksen ajan. Kipu joka tuli sen illan aikana ja yön aikana jäi kyllä mieleen. Olin Ortonissa silloin ja onneksi kämppäkaverit kävi hakemassa mulle jääpusseja useaan kertaan. Itkin varmaan koko yön. Mutta ajan kanssa se meni ohi.

Nämä kuulostaa kauhutarinoilta ja kun lisäksi on ahtaanpaikankammoinen kuten mminä , niin voi tsiisus mikä keikka. Luin itselleni mantraa koko tutkimuksen ajan ( tuntuu, ettei 10 mg Diapamistakaan ollut apua, en tiiä): " mun on pakko kestää tämä tutkimus, muuten ei diagnoosi selviä ja Lindgerin Kalle on muhun pettynyt". Lisäksi laskin sekunteja aina kuvaussarjan keston mukaan. Musiikista ei ollut mitään apua :evil: En usko kuitenkaan, että siinä mitään vahinkoa saadaan aikaan vaan siellä nimenomaan paljastuu jo olemassa olevat viat.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja kojootti » 24 Helmi 2013, 18:22

Niin ja tuo Rautanaulan kuvaus kivusta ja olosta päässä on hyvin kuvaava, ihan kuin jokin olisi lyönyt päähän. Itse sanoin aina tunnetta sellaiseksi kuin olisi joku lyönyt kumivasaralla päähän.

Lentis: Hae ihmeessä lisää sairaslomaa, et kuulosta työkykyiseltä.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja lentis » 24 Helmi 2013, 18:41

@kojootti: Sulle tuli siis pahimmat oireet ekana yönä? Musta tuntuu, että olin aivan turta aluksi (en edes tuntenut mun niskaa kunnolla) ja vaan pahentuneet kivut viikon loppua kohti. Pitääpä vielä kokeilla tuota kylmää, kun tuo lämmin on vaan lämmintä...

Samallalailla manasin itteni kestämään sen kuvauksen aikasen kivun. Laskin sekunteja, kelailin oloja, lääkäreitten sanoja jne. Jälkeenpäin mietin, että olisin voinu myös yrittää pois siitä, mutta eipä siitä olis pois oikein päässyt.
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 03 Maalis 2013, 20:39

Te, joilla on alarialiagamentin vaurio niin osaatteko sanoa mitkä oireistanne johtuvat nimenomaan siitä? Millaisia rajoitteita se aiheuttaa?Minulla on 3D tt-kuvassa todettu minimaalinen siirtymä (rotaatio) C1-C2 välillä siis tänä vuonna, mutta se kuulemma voi löytyä keneltä vaan eikä se minunkaan oireita selitä ja vuoden takaisissa mri kuvissa se näytti isommalta mitä onkaan ja silloin minulla ei ollut vielä näin pahoja oireita. Ilmeisesti myös sillä on aika paljon vaikutusta oireisiin onko ligamentti poikki vai vaurioitunut muuten esim. löystynyt/venähtänyt?
Eippi

ViestiKirjoittaja torvelo » 04 Maalis 2013, 09:46

vaikea ruveta erittelemään mistä mikin johtuu. toiset oireilee/kipuilee enemän kuin toiset. lääkäri suomensi juuri uudelleen fmri lausunnon, ja kuulemma kun on molemmin puolin ruptuura se tarkoittaa että ligamentit ovat poikki. voi hyvinkin olla että erill. vauriot vaikutavat oireita lisäävästi. mulla oirehdintaa sotkee lisäksi av.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 06 Maalis 2013, 23:18

Loogisesti ajatellen sitä pahemmat oireet, mitä pahempi vamma. Toisaalta taas näitä ligamenttivaurioita löytyy oireettomiltakin, joten hankala sitä kai sitten on oireiden perusteella määritellä. Mutta en oikein usko, että kukaan olisi oireeton jos olisi paha repeämä tai kokonaan poikki.

Minulla OMT-fyssari tosiaan on epäillyt alarialigamentin löysyyttä, johon oon itsekin taipuvainen uskomaan. Suurimmalta osin siksi, että kliinisissä testeissä ei ole löytynyt mitään pahempaan vaurioon viittaavaa - samoin MRI oli oikoryhtiä lukuun ottamatta ok. Toki fMRI olisi se viimeinen keino varmistaa asia, mutta siihen mulla ei toistaiseksi ole varaa.

Toisaalta myös haluan uskoa näin, kun hoidoista on kuitenkin ollut hiukan apua. Kovin hitaasti vaan tuntuu tämä homma etenevän, kun vasta viime viikkoina on alkanut tulla selvää helpotusta. Hoidoissa oon kuitenkin juossut viime kesästä saakka.

Tällä hetkellä ainoat oireet ovat kiristyksen tunne pienellä alueella päänahassa (alussa koko vasen puoli oli outo) ja tuikkivat kivut vasemmalla niskassa/kallonpohjassa + korvan takana.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja lentis » 13 Maalis 2013, 22:27

Pohdituttaa. Kuulin, että ligamenttivauriosta voi johtua laaja-alainen neuropsykologinen oireisto. Eli suurin osa kokemistani muutoksista olisivat täysin niskavamman aiheuttamaa. Aivan koko oireistoa ei kuitenkaan voida laittaa ligamentin repeämän piikkiin ja siksi mukana kannetaan lievän aivovamman diagnoosia. Olisinki innoissani, jos jollakin olisi enemmän tietoa asiasta...
lentis

ViestiKirjoittaja Eippi » 14 Maalis 2013, 13:28

Aika hurjaa kun tuntuu, että suurimmalla osalla tälläkin foorumilla, joilla on rajuja oireita on todettu aivovamma ja sen piikkiin on kai laitettu pahimmat oireet. Mitä oireistasi selitetään niskavammalla? Kovasti olen odottanut tässä, että asiat etenevät, mutta nyt kun fmri lähestyy niin alkaa pelottamaan, että sieltä löytyy jotakin kamalaa, vaikka fysiatri on siinä uskossa, että kuntoutuksella voitais minun kohdalla saada paljon aikaan.
Eippi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)