Alaria ligamentin vaurio

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 10:37

Millaisia kipuja sinulla Ippe on? Onko päänsärkyä? Minulla se on pahinta tässä kaikessa. Minulla niskan kiertoliike on oikealla rajoittunutta ja pään nyökytys jäykkää. Itse en niin noita rajoitteita huomaa. Kivut ja jumit kylläkin. Te, joilla tuo ligamentti vaurio on todennettu niin tehtiinkö teille ennen kuvauksia ligamentti testejä? Minun OMT-fyssari ei huomannut niissä mitään poikkeavaa.
Eippi
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Ippe » 02 Helmi 2013, 11:34

Eippi, kivut tulevat minulle pahemmiksi tehdessäni jotain sellaista mikä aiheuttaa kalvoärsytystä. Ensin tulee puutumispistely ja heti perään sähköiskumaista kovaa kipua. Välillä tuntuu kuin raajaa revittäisiin irti.
Varsinaista päänsärkyä ei oikein ole, vaan se on kiristystä lähinnä takaraivolla ja pistelyä kaularangassa. Esim. automatkalla kipuja tulee päästä varpaisiin ja jos ärsytys jatkuu pitkään, niin pistelyä tuntuu kehossa kaikkialla, ei yksistään raajoissa.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 02 Helmi 2013, 11:47

Onpas ikäviä oireita sinulla Ippe. Oon jotenkin erikoinen tapaus vissii ja oli fysiatrinkin vaikeaa ymmärtää, että pahimmat päänsäryt on tuolla pään päällä eikä takaraivolla niin kuin niskavaivaisilla yleensä. Minulla ei myöskään ole raajoissa mitään oireita juurikaan. Jalkateriä kihelmöi kyllä usein, mutta kipuja ei ole hartialinjan alapuolella.
Eippi

ViestiKirjoittaja Nasu » 06 Helmi 2013, 18:19

Minulla pahimmat päänsäryt olivat alkuun nimenomaan pään päällä. Takaraivolla tuntui usein kihelmöintiä ja pistelyä, mikä oli myös aika inhaa. Nämä vaivat helpottuivat suurimmaksi osaksi n. kahdessa vuodessa (mikä muuten kuulostaa jälkeenpäin ajateltuna kauhean pitkältä ajalta). Nykyisin pahimmat säryt ovat kallonpohjassa ja kaulajänteiden yläosien seutuvilla. Myös rintarangan alueen ylimmät osat ovat edelleen tosi kipeät. Kipujen paikka on siis hieman muuttunut vuosien varrella - nyt vammautumisestani on aikaa nelisen vuotta.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 06 Helmi 2013, 19:39

Oliko Nasu päänsärkysi minkälaista luonteeltaan, entä oliko se jatkuvaa/päivittäistä vai kohtauksen omaista? Itse en voi luovuttaa tutkimusten suhteen ennen kuin syy selviää, koska minulla ei ole mitään onettomuutta taustalla. Ja omituista on se, että minulla alkoi oireet helpottamaan pikkuhiljaa keväällä ja kesällä alkoi olla jo huomattava parannus oireiden suhteen kunnes sitten syksyllä paheni. Minulla kihelmöintejä ja lihasten nykinää on ympäri kehoa. Tiedän, että monet oireeni sopivat jännitysniskaan, mutta kuinka kovaa kipua siinäkin voi olla ja kuinka kauan se voi vaan jatkua...
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 06 Helmi 2013, 22:29

Minäkin olen miettinyt tuota, että kuinka kauan jännitysniska voi "jatkua" hoidoista huolimatta. Sen tiedän, että jännitysniskan oireisto uusii herkästi, mutta entäs kun se ei missään välissä katoa :? Itsellä on välillä parempia päiviä, hiljattain jopa melkein viikko ilman oireita. Mutta sitten taas voi olla monta päivää aivan tuskaisia. Ei paljon tekis mieli kuin maata sängyssä.

Osui muuten surffatessa silmiin sellainen sairaus kuin syringomyelia. Sen joissakin muodoissa taustalla on tapaturma ja oireet voivat alkaa vasta yli 20 vuoden jälkeen onnettomuudesta/tapaturmasta. Olisko tällä yhteyttä siihen, että niskavammat alkavat usein oireilla vasta reilusti jälkikäteen? Tai ylipäänsä niskavaivoihin, joihin ei tunnu löytyvän syytä (ja syynä olisi vaikka putoaminen äidin sylistä/sohvalta tms. jo vauvaiässä) ?

http://www.ms-liitto.fi/syringomyelia

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32 ... 18884,5953
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 10 Helmi 2013, 19:52

Kävin kuluneella viikolla toisella (lääkärin suosittelemalla) OMT fyssarilla ja jälleen sanottiin, että ligamentit tuntuvat kyllä napakoille ja kun ei ole onnettomuutta taustalla eikä MRI:ssä ole näkynyt mitään niin ei hänkään usko, että niskassa mitään pahemmin voisi vialla olla. Minullahan on ranka kuvattu tämän vuoden alussa uudelleen todella tarkoilla 3D-kuvilla, joten vika ei ole ainakaan rangassa. Tai onhan siellä se pienen pieni siirtymä C1-C2 välillä, mutta kaikki sanovat, että se voi olla jopa seuraus tästä pitkään kestäneestä jumista. Joten koska oloni on vaan jatkuvasti aivan kamala niin annoin sitten ekaa kertaa niksauttaa niskaani. Yllätyin kun se ei ollutkaan mitään runnomista vaan tuskin huomasin edes mitään tapahtuneen. En kokenut siitä ainakaan haittaa olleen. Ehkäpä päänsäryt eivät ole sen jälkeen olleet aivan yhtä kamalia. Leuka vaan on edelleen todella kipeä ja fyssarikin sanoi puremalihasteni olevan täysin jumissa. Jos niihin sitten perehdyttäisiin ensi viikolla...
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 10 Helmi 2013, 21:31

Eippi, huomasitko puutumisoireissa muutoksia? Itsellä aina helpottaa vähäksi aikaa niksautuksen jälkeen, mutta ilo on aika lyhytaikainen.

En olekaan hoksannut kysyä OMT-fyssarilta noista ligamenteista. Täytyypä kysyä seuraavaksi. Viimeksi otin puheeksi triggerit ja fyssari tokaisi, että "sulla alkaa tuo fysioterapeutin koulutus olla jo aika pitkällä" :lol:
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 11 Helmi 2013, 10:43

Minulla ei ole ollut vähään aikaan pään puutuiluja, joten siihen en osaa sanoa. Nyt on aamusta alkaen ollut kamala paineen tunne päässä ja leuka on vaan päivä päivältä kipeämpi
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Helmi 2013, 16:27

Mä sain tänään oikein kunnon info-paketin fyssarilta alarialigamentteihin liittyen. Hänen kokemuksensa mukaan ligamenttivamma näkyy olemuksessa jo ulospäin. Hänen ligamenttivaurioiset asiakkaansa esim. kävelevät kepin avulla ja kärsivät kovista kivuista sekä yleisoireista, kuten jatkuvasta huimauksesta ja pahoinvoinnista.

Fyssari teki mulle testin, jossa pään liikeradan pitäisi muuttua jos ligamenteissa on jotain häikkää. Mulla liikeradat oli normaalit. Tuo testi kuulemma tehdään fMRI:ssäkin samalla kun kuvataan. Kuvauksessa käyneillä on varmaan tästä käytännön tietoa.

Hän myös epäili, että mulla se C1-C2-väli vaan on löystynyt mahdollisesti muutaman vuoden takaisen takaraivoiskun + reilun vuoden takaisen kolarin yhteisvaikutuksesta. Kolarissa siis mun pää heilahti hiukan sivusuunnassa (tuo sivuttaisliike kuulemma on yleinen ligamenttivamman aiheuttaja) mutta vauhti oli todella hiljainen, en kolauttanut päätä mihinkään eikä mitään kipua silloin tullut.

Mun kohdalla tuskin tarvitsee tehdä fMRI:tä, mutta heidänkin asiakkaitaan on kuvauksiin joskus laitettu. Niskan taivutusröntgen kuulemma saattaa antaa jotain tietoa, mutta siitä normaalista löydöksestä ei voi tehdä varmoja johtopäätöksiä (minkä jo toki tiesinkin).

Se mikä mua jäi mietityttämään, oli että ligamentti voidaan pahassa tapauksessa leikata. Fyssari kyllä sanoi, että se on iso leikkaus ja ilmeisen riskaabeli. Onko teille, joilla vaurio on todettu, puhuttu leikkausvaihtoehdosta?
Rautanaula

ViestiKirjoittaja Eippi » 13 Helmi 2013, 16:55

Minulla OMT:t ei usko, että alaria ligamentissa olisi vikaa (löysyys/vaurio), mut fysiatri epäili sitä kun ilmeisesti selitys pitäis näille oireille löytyä. Minullakin pää niissä testeissä toimii ihan normisti. Ja mitäs sille sitten on tehtävissä jos on löystynyt? Voiko kuntouttaa? Suomessa ei kai mitään leikkauksia harrasteta. Minulla päänkierto on kyllä hieman rajoittunutta, mutta minullahan sitä selittää myös se atlantoaksiaalinen subluksaatio, mutta se ei selitä näin pahoja kipuja. Ja jumissahan minä olen edelleen myös fysioterapeutin mielestä. Minulla ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin mennä siihen fMRI:n jos ei ala olo helpottua.
Eippi

ViestiKirjoittaja Rautanaula » 13 Helmi 2013, 17:51

Jansku, en kysynyt kepeistä tarkemmin mutta ymmärsin, että sille kaverille oli muutenkin käynyt tosi pahasti ja alarialigamentin vaurioon tarvisi ylipäätään tosi pahan iskun. En tiedä, viittasiko kepit just siihen alarialigamentin vaurioon vai johonkin muuhun vammaan.

Eippi, löysyyttä ei ilmeisesti saa pois (mullakin fyssari epäilee sitä, vaikka testi oli ok), mutta kun saa ryhdin hyväksi ja treenaa niitä syviä lihaksia, niin hyväkuntoiset lihakset pystyvät kompensoimaan löysää kohtaa. Fyssari myös sanoi, että voi antaa mulle jotain "nikamakohtaisia" harjoitteita, jos tutkimuksissa tulee jotain uutta ilmi.
Rautanaula

ViestiKirjoittaja torvelo » 13 Helmi 2013, 19:37

poikkeuksia(kin) on. molemmin puolin alarieligamentit revenneet, mutta en käytä keppejä ja kaiken muun kyllä allekirjoitan.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja kojootti » 14 Helmi 2013, 11:52

Sama täällä :shock:
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja Eippi » 14 Helmi 2013, 13:52

Ilmeisestit teillä kaikilla joilla alaria ligamentti on vaurioitunut on yksi oireista huimaus? Vai tuleeko se huimaus jostain muusta vammasta? Minä täällä edelleen jatkan ihmettelyä ja surkuttelua, että mikä hitto minua vaivaa kun ei ole sitä onnettomuustaustaa ja oireet alkoivat ihan yhtäkkiä. Ainoa poikkeus normaaliin oli todella rankat hormoonihoidot viime talvena.
Eippi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)