Alaria ligamentin vaurio

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Alaria ligamentin vaurio

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Heinä 2012, 16:34

Kenelläs kaikilla tällainen vaurio oli todettu? Mikä on toipumisennuste, paraneeko vamma vai saako tästä lopun ikäänsä kestävän riesan?

Minulla todettiin fMRI:ssa alaria ligamentin vaurioituminen vasemmalla puolella ja se aiheuttaa sivutaivutuksissa yläniskan toimintahäiriöitä. Dens on virheasennossa vasemmalle keskiviivasta ja sivutaivutuksessa virheasento pysyy C1 nikamaan nähden.

Sitä en tiedä, onko tuo ligamentti katkipoikki vai millä tavalla rikki, lausunnossa lukee vain että vaurioitunut.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja torvelo » 31 Heinä 2012, 19:55

mulla on molemmoin puolin revennyt. mulla lisäksi c1-c2-c3 väleissä nestetä(kusta?), ja c1 virheasennossa c2:teen.mun vikaa ei korjata, neurologi kirjoitti että sairauslomaa toistaiseksi(maailmanloppuun asti), ja hoito siirretään tk;hon jossa kipulääkkeen justeeraus (lyrica 300-375, triptyl 200 ja muut päälle), luultavimmin siirryn kipupolin asiakkaaksi. toipumis ennuste mulla huono, vaivat vain pahenevat ja kuntoutus liian rankkaa, vaikka mitään ei juuri tehdä.
muttta onneksemme on kuvissa nyt näkynyt kuvannettava objektiivinen näyttö jota kela yms. haluavat. pahaksi onneksi siitä ei mulla ollut mitään hyötyä. työkuntoinen, työkyky ei ole alentunut 2/5, joka on vaatimuksena eläkkeelle pääsyyn.
voimia

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja Ippe » 01 Elo 2012, 11:01

Alarialigamentin vaurio todettu fMRI:ssä, joka otettiin Vantaan Magneetissa. Tästä ja nikamasiirtymästä johtuen diagnoosina on funktionaalinen myelopatia, eli toiminnallinen selkäydinvamma. Nikama ja transversum-ligamentti tulevat kontaktiin selkäytimen kanssa.

Suomessa ei ilmeisesti tehdä operatiivisia hoitoja. Saksassa tehty aiemmin, mutta huonolla menestyksellä ja ilmeisesti Dubaissa yritetään nykyisin.

Hoitona kipulääkitys, kaulan syvien lihasten aktivointi ja vahvistaminen.
Kiputilanne vähitellen vaikeutunut. Ortonin kolmen vuoden kuntoutusseuranta päättymässä, jatkosta ei tietoa.
Vakosta myönteinen ratkaisu työkyvyttömyyseläkeasiassa.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 01 Elo 2012, 11:09

Minulla ei vielä tässä aiheessa onneksi mikään pääse painamaan selkäytimeen, mutta onko tässä nyt olemassa vaara, että vaurioituneen ligamentin vuoksi ongelma saattaa pahentua?
anzqu

ViestiKirjoittaja Ippe » 01 Elo 2012, 12:26

Röntgenlääkärit ovat sanoneet, että alarialigamenttivaurioita tulee kuvauksissa näkyviin täysin oireettomillekin. Itsellänikin vaurio oli näkyvissä jo keskussairaalassa otetuissa kuvissa, mutta siihen ei reagoitu.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 01 Elo 2012, 12:49

Minua kieltämättä ihmetyttää, sillä jo pari viikkoa ensimmäisen kolarin jälkeen fysiatri epäili C2-nikaman siirtymää, mutta röntgenit eivät tukeneet epäilyä. Ja kuukausi ennen toista kolaria, toinen fysiatri epäili ligamenttivammaa, mutta MRI ei näyttänyt mitään.

Nyt sitten löytyi molemmat, sekä C2 virheasento, että ligamenttivamma. Eli selittääpä sen, miksi vasemmalle puolelle kallonpohjaan koskee 24/7. Mutta jännä homma on se, että jos kerraan vaurio on vasemmalla puolella, niin miksi minulla oikean puolen trapetzius menee kokoajan jumiin lihaksen alaosasta? Korjaako oikean puolen lihaksisto vasemman puolen heikkoutta?
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 06 Elo 2012, 13:10

Riippuu varmaan keltä kysyy, että onko vauriolle mitään tehtävissä. Ja myös vamman laadusta, että voiko vauriolle tehdä mitään. Tai luultavsti vauriolle ei voi juurikaan tehdä mitään, mutta pystyykö kompensoimaan kuntouttamalla niskan syviä lihaksia. Tampereen kuntoutusohjeistuksella on kuntoutettu ligamenttivammaisia aika hyväänkin kuntoon. En tiedä miten asiassa on onnistuttu Ortonissa. Joidenkin tilaa kuntoutus vain pahentaa, kuten Torvelo sanoi. Huhmar taitaa olla sitä mieltä, että tuollaista vammaa ei voi kuntoutttaa.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja alaria » 09 Elo 2012, 10:17

Ippe kirjoitti:Alarialigamentin vaurio todettu fMRI:ssä, joka otettiin Vantaan Magneetissa. Tästä ja nikamasiirtymästä johtuen diagnoosina on funktionaalinen myelopatia, eli toiminnallinen selkäydinvamma. Nikama ja transversum-ligamentti tulevat kontaktiin selkäytimen kanssa.

Minulla täsmälleen tuo sama kuin Ipellä. Ligamenttini on revennyt. Itse repeämä ei parane valitettavasti.

4-vuotta tappelin työkyvyttömyyseläkkeestä vaikka tämä ei ole minun ainoa vamma vaan listalla on todella ikäviä juttuja.
alaria
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja kojootti » 09 Elo 2012, 11:38

Mulla myös alarialigamentti repeymät molemmin puolin CO-CI-CII välissä ja vasemman fasettinivelen kalvo repeymä. minä olin kuusi vuotta kuntoutustuella ennenkuin työkyvyttömyyseläke myönnettiin. Eipä ainakaan minun käsityksen mukaan nuo vammat parane. Kuntoutusyritykset vain aina pahentaneet oloa ja oireita.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 09 Elo 2012, 11:46

Huh :shock: Teillä onkin todella pahoja nuo vammat!

Ainakin sellainen kesto-oire tästä vammasta on jäänyt päälle, ettei voi esim. sohvalla enää maata puoli-istuvassa asennossa pää sivulle nojaten, sillä voi hyvä tavaton mikä vihlonta ja polttelu alkaa. Tosi hyvin pitää olla niska tuettuna, oli tilanne mikä tahansa. Onneksi saan kohta sen paremman mittojen mukaan tehdyn niskatuen!
anzqu

ViestiKirjoittaja Ippe » 09 Elo 2012, 18:11

Mulla on Ortonissa mittojen mukaan tehty sellainen kova niskatuki, vaan eipä siitäkään ole apua esim. automatkoilla. Autossa tuleva heiluriliike, varsinkin mutkaisilla teillä, ja tärinä provosoivat kovat kivut. Olen vähentänyt kaiken autoilun todella minimiin.
Jos jonnekin on omalla autolla "pakko" matkustaa, niin välillä joutuu pysähtymään esim. bussipysäkille ja vetämään rankansa suoraksi siihen vaan asfaltille.
Samaa joutuu välillä tekemään kotona kesken ruuan laiton, jos joutuu vähänkään olemaan etukumarassa asennossa.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Eippi » 31 Tammi 2013, 19:19

Teillä joilla todettu fMRI:ssa tuo alaria ligamentin vaurio niin osaatteko sanoa, että mitkä oireistanne johtuvat siitä ja miten itse huomaatte sen tuomat rajoitteet? Minulla siis epäily, että siinä olisi jotain häikkää, mutta ihmetyttää mistä sen olisin saanut kun ei ole onnettomuustaustaa. Tuskin sitä liialla niskan hoitamisella tai jumppaamisella aikaan saan kun tarvitsee kuitenkin aikamoista voimaa. OMT sanoi, että jos se on alunperin jotenkin poikkeava niin voi ilmeisesti vaurioitua herkemmin, mutta hän ei sitä minun kohdalla silti epäile.
Eippi

ViestiKirjoittaja anzqu » 31 Tammi 2013, 20:05

Pääasiallinen oire on jatkuva kalvava kipu, johon ei särkylääkitys tehoa. Sitten tietysti ligamentin vauriosta johtuen yläniskassa on toimintahäiriö (nikaman virheasento), joka esiintyy mm. pään kääntymisen rajoitteina.
anzqu

ViestiKirjoittaja Eippi » 01 Helmi 2013, 09:13

Itselläni kipu ei ole jatkuvaa eikä tietyssä kohdassa. Niska kipua saa lääkkeillä kuriin, mutta se päänsärky onkin vaikeempi juttu. Yöllä heräsin taas päänsärkyyn vaikka niskassa ei tuntunut minkäänlaista kipua. Itse huomaan liikerajoituksia ainoastaan siten, että kireät lihakset ottaa vastaan. Ja minä siis voin tehdä lumitöitä ja kantaa esim. huonekaluja ilman, että huomaisin niskani siitä ärtyvän. Toimistotyössäkin olen. Tuntuu, että ligamenttivaurioisella tuollaiset olisivat mahdottomia? Kai sitä niin kovasti toivoo, että tämä olisi jotain muuta...
Eippi

ViestiKirjoittaja Ippe » 01 Helmi 2013, 13:27

Alarialigamenttivamma voi olla myös täysin oireeton. Itselleni neuroradiologi sanoi, että niitä aina silloin tällöin löytyy kuvauksissa ja täysin oireettominakin.
Ehkäpä osittain tästä syystä johtuu joidenkin lääkäreiden vähättelevä suhtautuminen näihin löydöksiin.

Minulla alarialigamenttivaurio aiheuttaa 1-2 nikamien siirtymän ja transversumligamentin ja myös nikamien selkäydinkontaktin. Nämä taas aiheuttavat dura-kalvon ärsytyksen ja kiristyksen. Tästä johtuvat neliraaja-, kasvo- ja pään puutumiset ja kovat kivut.

Alarialigamenttivaurio näkyi itselläni jo tavallisessa MRI-kuvauksessa, se vaan jätettiin silloin tulkitsematta. Vasta fMRI:n löydösten jälkeen myönnettiin sen näkyvän, mutta kuten sanoin, vähätellen.
Ippe
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)