Epätodellisuuskohtaukset

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Epätodellisuuskohtaukset

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Huhti 2012, 14:00

Pistä tästä ihan uuden topicin.

Elikkäs minulla on tullut niskavamman jälkeen seuraavanlaista oireilua. Kaupassa on pariin kertaan ylittynyt sietokyky ja äänet alkavat äkkinäisesti kaikua päässä, itse tuntuu olevan kuin kuplan sisällä ja ikäänkuin katselevan tilannetta ulkopuolisena, tuttu ympäristökin muuttuu vieraaksi. Myös huimausta ilmenee ja hetkellisesti tuntuu että lähtee taju. Ikäänkuin paniikkikohtaus ilman minkäänlaista paniikintunnetta. Tällaisen tilanteen jälkeen olen yleensä koko loppupäivän aivan puhki.

Kerran on myös kotona ollut samantyyppinen tilanne. Tuntui että istun kuplan sisällä ja kun katselin ympärilleni kaikki tuntui vieraalle ja epätodelliselle, ikäänkuin olisin itse hidastettu. Tajunta pysyi kyllä, pystyin kirjottamaan tunteesta messengerin kautta ystävälleni. Pääasiallinen tunne oli, että minä en ole nyt tässä ja tämä ei ole todellista. Ja väsymys oli valtava.

Fyssarille tästä tänään kerroin ja hän heitti ilmoille lievän epileptisen poissaolokohtauksen. Eli nyt pyydän muilta kokemuksia! Mitä tämä oikein on?
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Miracle » 05 Huhti 2012, 14:10

Hui! Ei ole epilepsia tullut mieleenkään, mulla on välillä tuollaisia kohtauksia ja ne todellakin uuvuttavat, sen jälkeen on ihan veto pois ja valmis nukkumaan.
Miracle
Vakkariniskoittelija
Vakkariniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2012, 16:31

Mulla on ollut tuon tapaisia ja ne ovat yleensä liittyneet siihen, että olen rasittanut itseäni liikaa. Liikarasitus mulla on toisinaan vaikka liian pitkään seisominen. Jotenkin tuo kuulostaa aivojen tilttaamiselta liiallisten hermoärsykkeiden kuormituksessa...????
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 05 Huhti 2012, 17:24

Liikarasitukseen minäkin ne olen liittänyt tähän mennessä. Ei tuo minusta epilepsialle kuulosta, koska muistan tilanteet. Mutta aivoperäiselle kuitenkin.

Menin vaan aivan sanattomaksi, kun tuollainen mahdollisuus heitettiin ilmoille. Fyssari tosin sanoi, että minulla tuntuu olevan niin herkkä "järjestelmä", että se ylireagoi helposti.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 05 Huhti 2012, 17:51

Osa retkahdusvammaisistahan saa aika rajuja epileptisiä kohtauksia muistuttavia kohtauksia, jotka eivät kuitenkaan ole epilepsiaa. Johtuu jotenkin katkenneista ligamenteista ja selkäydinkosketuksesta? Jos alkaa tulla kohtauksia, jossa ei pysty itse kommunikoimaan tai liikkumaan, vaikka kuulee mitä ympärillä, niin kannattaa rasitusta vähentää kyllä tosi voimakkaasti. Noihin liittyy kouristuksia yms. Varmaan joku kokenut ossaa paremmin kertoa.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Huhti 2012, 10:13

Minultahan menee puhekyky pelkästään lasten hyökätessä yhtäaikaa selittämään jotain. Haukon vaan henkeäni ja huidon käsillä ilmaa, enkä saa sanaakaan suustani :D

Ja muutenkin kun yritän sanoa jotain ja jos joku keskeyttää, niin häkellyn täysin. En osaa jatkaa asiaani ja yleensä ärsyynnyn.

Mutta nuo kuplassa leijumiskohtaukset on kyllä aika hurjan tuntuisia. Etenkin kun tilanteeseen liittyy voimakas tunne, että kohta lähtee taju. :shock:
anzqu

ViestiKirjoittaja kojootti » 06 Huhti 2012, 17:37

Erittäin tuttu tunne!!!!

Mulla oli noita alkuun tosi usein, täsmälleen samanlaiset oireet . Tuntui, että taju lähtee just ja kaikki äänet kaikui (ei välttämättä samaan aikaan). erittäin pelottavia olivat, mies istui öisinkin vieressäni ja piti kädestä kiinni kun minä hengitin pussiin ja napsei diapameja kunnes kohtaus meni ohi. Neurologi Huhmar sanoi niitten liittyvän aivovamman jälkitilaan.

Viime vuosina pahimmat kohtaukset ovat jääneet luojan kiitos pois mutta äänet saattavat vieläkin kaikua päässä. Lepo ja rauhoittavat olivat ainoat mitkä auttoivat, niin ja pussiin hengittely.

epilepsiaa se ei melko varmasti ole.
kojootti
kojootti

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Huhti 2012, 17:48

Jaa, kumpikohan se parempi uutinen on; ei melko varmasti epilepsiaa vai liittyy aivovamman jälkitilaan :lol:

Väsyneenä jaksaa tämäkin naurattaa. Ajoin tuossa pari tuntia sitten itseni piippuun imurin varressa ja oikea käsikin meni joksikin aikaa täysin toimintakyvyttömäksi. Roikkui vaan raatona olkapäästä alaspäin. Hyvä minä! :x
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 06 Huhti 2012, 22:35

en tiedä mistä itselläni johtuu, mutta äänet (ei edes kovat) voivat yhtäkkiä säikäyttää, tai saan sellaisia "säväreitä" :D joskus jonkun kaupan kirkkaat valot saavat minut hämilleen, poissaoleva olo, huimaa ja kaikki näyttää vähän kummalta. Epätodellisia oloja minulla on paljonkin, mutta osaan niistä on ihan oikea diagnoosikin. Kaksi lääkäriä on kolarin jälkeen sanoneet, että tuo autonominen hermosto on täysin sekaisin ja pari päivää on mennyt kuin unessa. Ympäristö näyttää jotenkin oudolta ja vaikka on ollut tekemistä ja ehkä rasittanut itseä liikaa, niin loppuillasta sen taas tietää. Pesin kaksi koiraa ulkoilujen päätteeksi ja tulin itku kurkussa miehen luokse, ei kyennyt olemaan pienessä kumara-asennossa tai polvillaan. Ensimmäinen koira meni suht hyvin, mutta toista piti ukon tulla loppu jatkamaan. Tässä sitten kun suunnilleen makasin kylpyhuoneessa ja yritin kuivata koiraa, niin tuntu etten ole todellakaan tässä maailmassa :shock: en sitten tiedä mistä nuo on! mutta pääpointti, et ole yksin :)
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Huhti 2012, 10:57

Tuota säikkymistä oli minulla ja on vieläkin toisinaan aika paha. Säikyn esim. autossa ja tietynlaiset äänet saavat säikkymistä. Stokkalla on monesti sellainen outo olo. Siellä lattia tärisee hiukan ja on hajuja + valoja. Ja reaktio ei ole pieni, vaan koko systeemi menee tappiin, ja sitä sitten odotellaan 5-10 minuuttia, että tilanne rauhoittuu. Johtunee vestibulaarijärjestelmän vauriosta, joka sijaitsee aivojen ja niskan taitekohdassa. Siihen liittyy myös se, että ympäristön mittasuhteet voivat muuttua, jolloin ympäristö näyttää oudolta. Kuulostaa myös, että sinulla voi olla neuraalikudosongelmaa. Hermokudos ärtynyt. Silloin tuollaiset kumartelut ja staattiset asennot ovat myrkkyä. Siihen olisi hyvä saada hoitoa myös, ja välttää niitä asioita, jotka provosoivat oireita, tai tehdä niitä pienemmissä erissä.

Oletko maria päässyt lääkärille, joka osaisi selittää oireitasi? Ja saatko kunnon hoitoa vammaan? Saatko lääkitystä autonomisen hermoston oireisiin? Propral-lääke voi siihen auttaa tai triptyl pieninä annoksina. Minulle rentoutumiset ovat jokapäiväisiä omahoitojuttuja. Pitää tehdä 1-3h rentoutuksia päivittäin 1-2krt. Hiljentää ympäristö ja aktiivisesti rentouttaa itseään tai kuunnella rentoutus-cd:tä.

Sorry, jos sää olit jo tuolla toisessa ketjussa, jossa kerroit käyneesi lääkärissä. En vaan muista.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Huhti 2012, 13:56

Ai hittolainen, verenpaineet! Niitä en ole muistanutkaan seurailla pitkiin aikoihin, kolareiden jälkeenhän sekä ylä- että alapaine nousi 20mmHg ylöspäin.

Säikkymistä on minullakin ja siihen ei tarvita kuin vähän korkeampi ääni. Tai joku lähestyy takaa, sillä taaksepäin minulla on nyt "anturit" rikki enkä havaitse mitään mitä selän takana tapahtuu. Mukelotkin joudun hätistelemään pois tuolin selkänojan takaa, kun tuntuu että ne tulee päälle. Liikenteessä (siis apukuskin paikalla, minähän en aja) kaikki vastaantulijat tuntuvat vievän auton keulan menessään ja jos tulee pienikin läheltä piti tilanne, niin minähän kiljun. Jotenkin tämä keskittyminen on sellaista, että jokaiseen asiaan joutuu niin paljon käyttämään energiaa, että pysyy keskittyminen kasassa, että sitten KAIKKI pääsee yllättämään.

Ja useinhan minä säikähtelen ihan omiani, näen mukamas jonkun liikahtavan näkökentän sivulle, vaikkei siellä todellisuudessa ole mitään. Ja parasta on se, että nykyään onnistun kutittamaan itseäni :lol: Tämänhän EI pitäisi olla mahdollista, sillä aivojen pitäisi erottaa omasta kehosta tuleva kosketus ja ulkopuolelta tuleva kosketus, mutta näemmä retkahdusvammaisella tämäkin on mahdollista.

Muuten, kiinnitin tuossa huomiota, etten tahdo millään saada mieheni puheesta selvää tai sitten ukko puhuu huutamalla. Koskaan ei ole hyvä. Miehen äänenpaino ja korkeus vaihtelee tosi paljon puhuessa ja tietty äänenkorkeus ei rekisteröidy minulla ja näin ollen kuultuun puheeseen tulee tuossa vaiheessa katko. Puhelimessa oire voimistuu todella paljon ja miehen puhe on täyttä pätkimistä. Miksiköhän suosin nykyään tekstiviestejä?

Ja fedja kuvasi hyvin tuota ympäristön mittasuhteiden muuttumista. Juuri sellaista se kohtaus oli, tuntui että kassojen jälkeinen aula laajeni huomattavasti ja itse tila muuttui korkeammaksi. Sitten oli sitä kaikua ja huminaa ja jossain syvällä pään sisällä alkoi tuntua, että kohta kuuluu "naps" ja taju lähtee.
anzqu

ViestiKirjoittaja maria86 » 07 Huhti 2012, 15:00

fedja kirjoitti:Oletko maria päässyt lääkärille, joka osaisi selittää oireitasi? Ja saatko kunnon hoitoa vammaan? Saatko lääkitystä autonomisen hermoston oireisiin? Propral-lääke voi siihen auttaa tai triptyl pieninä annoksina. Minulle rentoutumiset ovat jokapäiväisiä omahoitojuttuja. Pitää tehdä 1-3h rentoutuksia päivittäin 1-2krt. Hiljentää ympäristö ja aktiivisesti rentouttaa itseään tai kuunnella rentoutus-cd:tä.

Rahkon Tapani sanoi että nuo säikähtelyt kuuluu as.huimaukseen. Mitään lääkettä tai selitystä en ole saanut tähän autonomiseen hermostoon. Enkä ole kyllä edes tiennyt että siihen on lääkkeitä :shock: Yksi lääkäri sanoi, että koittaa ottaa jokin rentoutumishomma jokapäivä, kuunnella lempimusiikkia tai urheilla. No, juuri tulin koirien kanssa ulkoa, auringonpaiste ja aloin treenamaan hoitokoiria (eli pelkkä pieni kyyristys eteenpäin) niin huimaus ja takasi jolokuttelemaan kotiappäin. En odota ollenkaan kesää, lääkäri varmaan piti minua hulluna, mutta en kestä kuumuutta, en ollenkaan. Tuskan hiki valuu ja oksettaa. Tuntuu että pienestäkin tekemisestä voimat katoaa, huimaa, epämääräinen olo, keskittymisvaikeuksia ym.. Lapsena näitä ei ollut ja vielä 7-vuotta sitten kun oli kesähevonen niin muistan kuinka nautin siitä kesästä. Nyt siis muutaman vuoden sissään nämäkin alkaneet.

Eli siis hoitoahan minulla ei ole ollut kuin yksi magneettikuva alaselkään (puhuttiin tuolla eri keskustelussa) ja normaali fysikaalinen, sekä muutamat naprapaatti ja 3osteopaatti kertaa. Nyt siis odotan pääsenkö oysiin jonkinlaiseen huimauskuntoutukseen ja jossa pääsisi takaisin omaan kroppaan. Voisin varmaan siellä sanoa kaikki nämä kummallisuudet jos uskallan. Lähettävät varmaan suoraan eri osastolle :D

*nuo kaupassa tapahtuvat vääristymät tuttuja myös! :/
maria86
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Huhti 2012, 17:06

Kuulostaa maria siltä, ettei sinun oireita kunnolla taidettu tunnistaa siellä fysiatrilla, jos et muuta hoitoa saanut kuin tuon OYS:n huimaushoidon. Ilman muuta autonomista hermostoa olisi pitänyt alkaa hoitaa. OYS:ssä en tiedä yhtään fysiatria tai neurologia, joka voisi tunnistaa ja diagnosoida sen tyyppisen retkahdusvamman kuin sinulla on. Itse olen pyörinyt tuossa puljussa ainakin kymmenen vuotta ja ei ole tullut vastaan yhtään lekuria, joka olisi tunnistanut ja osannut diagnosoida tän vamman. Etelässä olen käynyt hakemassa tietoa ja diagnoosit. Ihan selkeästi sinulla on retkahdusvamman jälkeinen tila ja ei vielä lievin vamma. Tuntuis, että kaularangan magneetti olis kyllä aika tärkeä. Kumma kun ei fysiatri sitä määrännyt. Muistitkohan sää kertoa kaiken mahdollisen oireilun mitä täällä palstallakin olet kertonut.

Koska sulla kuulostaa olevan tuota neuraalikudoksen ongelmaakin, niin kannattaa kokeilla cst-hoitoa. Cst-hoito rauhoittaa myös hermostoa. Täällä ei parhaita mahdollisia cst-hoitajia ole, mutta kohtuullisen hyvää hoitoa saa seuraavilta
Annamari Lindholm-Heikkinen, Tutoris - Teknologiakylä (fysioterapeutti)
Kaija-Liisa Leipälä - Neo Eheä Olo (kraniosakraalihoitaja)
Miikka Ilkka (Osteopaatti)
Jo yhden tai kahden hoidon aikana tiedät onko hoito sinulle hyväksi vai huonoksi.

Suosittelen kyllä, että hakeudut vielä fysiatrille, joka diagnosoi vammasi paremmin ja osaa ohjata sellaiseen fysioterapeuttiseen kuntoutukseen, josta apua saat. Mutta, täältä saa lähteä Tampereelle tai Helsinkiin, että hyvän fysiatrin löydät. Mutta jos rahaa on hiukkaakaan, niin kannattaa sijoittaa.

Näistä blogeista voi myös löytyä jotain tietoa:
http://niskavamma.munfoorumi.com/viewtopic.php?t=455
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Huhti 2012, 17:13

@fedja. Minunkin blogin voi liittää tuonne listalle :)

http://parastaennen.vuodatus.net/
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 07 Huhti 2012, 20:11

Lisätty. Hyvä esittelyteksti sinulla.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)