Aistiyliherkkyys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Elo 2012, 14:00

Kun minulle kehittyi nuorempana laktoosi-intoleranssi, ensimmäinen oire oli maidon maun muuttuminen epämiellyttäväksi. Sitten vasta tuli muut oireet. Nyt tätä samaa on ties minkä ruoka-aineen kohdalla :roll:
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja lentis » 07 Marras 2012, 20:07

Olettekos yhdistäneet jollakin tavalla ylikuormitukseen ihon tuntoherkkyyttä? Itteäni ihmetyttää parhaillaan tälläinen vaiva, joka oikeastaan sattuu iholla. Iho on aivan kosketusarkaa jaloissa ja keskivartalossa. Olen joutunut suoriutumaan tällä viikolla hieman liian vaativista tilanteista ja osittain myöskin koemielessä työpaikan puolesta. Pitkäkestoisia keskusteluja, hälinää, pitkiä päiviä, seisomista normaalin istumatyön tilalla ym. "Normaalien" päänsärky, huimaus, kurkun puristus oireosaston lisäksi on nyt tullut tuommoinen ihon omituinen herkyysoire ja pohdinkin mahtaisiko sekin olla vain tästä ylikuormituksesta? Vastaavaa kokemusta?
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 07 Marras 2012, 21:30

Kun minä olen kierroksilla, niin minuun ei saa hipaistakaan tai meinaan tarjota nyrkkiä. Kosketusten on tultava minun ehdoillani.
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Marras 2012, 07:30

anzqu kirjoitti:Kun minä olen kierroksilla, niin minuun ei saa hipaistakaan tai meinaan tarjota nyrkkiä. Kosketusten on tultava minun ehdoillani.

Anzqu, onko tuo nimenomaan ihon kipua, joka estää koskettamisen vai normaalimpaa säpsymistä, kun joku koskettaa yllättäen? Iho tuntuu ikäänkuin olevan täynnä mustelmia tmv. ja ihon koskeminen tuntuu ikävältä, hieman sattuukin. Yritän vain pohtia. :)
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Marras 2012, 09:45

Tuollaista on esim. fibromyalgiassa ja siinä kyseessä on kipuaineiden liiallisesta aktivoitumisesta. Joillain ihmisillä fibro diagnosoidaan vamman jäljiltä. En nyt tässä fibrodiagnoosia ole antamassa, mutta yritin vain fibroesimerkillä kertoa, että jos tuollaista on pelkässä kipuoireyhtymässä, niin vamman seurauksena ihon herkkyysilmiö on aivan mahdollinen, koska sinunkin tapauksessa vamma on kohdistunut vähintään aivorunkoon saakka ja kipuaineet ovat myös aivojen viestinviejiä.

Minulla on meidän perheessä kylmin suihkuvesi, normaali 38 astetta polttaa iholla. Että näitä iho-oireitakin on, mutta lääkitys pitää niitäkin kurissa.

Niin ja sitten tietty pitää ottaa huomioon lääkitykset. Onko sinulla joku kipulääke nyt käytössä, joka voisi aiheuttaa nuo tuntemukset sivuoireena?
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Marras 2012, 17:34

Koetin katsella noita lääkkeitten ohjeita, mutta missään ei ainakaan suorana kerrottu haittavaiktuksena tuollaista. Lähimmäksi pääsi normi burana, jossa tuntopuutoksia, pistelyä iholla ainakin mainittiin. Mutta tuota koittanut kovin vältellä. Muutoin käytössä 50mg Triptyl ja Dolan peruslääkkeinä.

Pitänee tarkkailla vielä, kun samanmoiseen ylisuoritukseen olen menossa, millaisia lääkkeitä tulee silloin käytettyä ym. Aika hyvin kuitenki palautunut tuo iho. Kuitenkin vielä selkeän väsymyksen ja ajatuksen hitauden lisäksi jalkojen iho herkkää. Keskivartalosta tuo tuntoherkkyys paremmin palautunut jo. Pohdin kylläkin tuohon keskivartolon herkkyyteen ruokavalion osuuttakin, mutta tiedä häntä... ?

Huomasin kanssa, kun kuormituksessa olin, ettei näkökään oikeen tykännyt hyvää, kun alkoi loppupäivästä aina sumenemaan aika ajoin ja tarkennus reistaamaan. Olihan se ihan virkistävääkin, kun ei kaikkien ilmeitä nähnyt, kun jotakin kompuroiden selitin heille, jos tuosta nyt jotakin hyvääkin sanoisi.. ;) Toasiasiassa itseä vaan kammottaa tuommoinen, mutta siihen jollakin tasolla jo niin tottunut, ettei hetkauta. Ilmeitä, kun ei osaa oikein lukea kuitenkaan, niin onko niitä edes pakko nähdä...
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Marras 2012, 17:42

Juurikin fibropalstoilta tuo jalkapohjien kipu on todella tuttu vaiva. Monet valittavat, etteivät kärsi kävellä ollenkaan ja yleensä kun jalkapohjat on kipeinä, niin väsymyskin on normaalia hankalampaa. Pakosti joku kipureseptoriperäinen juttu.

Sinulla on kyllä hankala tuo oireisto ja vielä töissä sinnittelet! Hurja!
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Marras 2012, 17:53

anzqu kirjoitti:Juurikin fibropalstoilta tuo jalkapohjien kipu on todella tuttu vaiva. Monet valittavat, etteivät kärsi kävellä ollenkaan ja yleensä kun jalkapohjat on kipeinä, niin väsymyskin on normaalia hankalampaa. Pakosti joku kipureseptoriperäinen juttu.
Niin siis ei niinkään jalkopohjissa tuo kipukynnys ylity vaan ihan reisien/pohkeiden iholla, siis ihan normi-iholla, ei jalanpohjissa, jois ilmeisen paljon nuita hermopäätteitä.

Nyt, kun tätä aloin uudelleen selittämään ni huomioin myös sellaisen asian, et meil oli päällä uusi, pesemätön haalariasu, tosin omien vaatteiden päällä, et vois mahtollisesti olla myös jotakin allergian poikastakin? Paljon kysymysmerkkejä, omituisen oireen yllä. Pitää tutkailla lisää.

Ja olen itsekin miettinyt jo niin monta kertaa, että kehtaisko sitä vaan ilmottaa, että jäis hetkeks saikulle keräämään voimia, mut sit aina jostakin tulee joku kimmoke, joka jyrää sen. Sitä vaan melko turhauttavasti sopeutuu täyteen kurjuuteen. :(
lentis

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Marras 2012, 18:14

Äh, lukihärä iski :P

Onko sinulla vaihtunut kengät mitä käytät? Minä huomasin nimittäin kun oltiin tässä pari viikkoa sitten reissunpäällä, että en pysty enää käyttämään aiemmin työkengiksi ostamiani kenkiä, joska niissä ei ollut niskavammaiselle tarpeeksi joustoa pohjissa ja minulla kipeytyi selkä ja jalat. Ja jalat juuri nilkoista polviin väliltä ja niin pahasti ennen voinut kävellä lainkaan. Pintaihokin oli kipuarka. Selkä taasen koski vyötärön sivuille asti, ei ollut hyvä olla edes sängyssä, kipua oli kaikkialla.

Ranka on jatkumo ja alkaa helposti reistata niskan myötä aina jalkoihin saakka.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 08 Marras 2012, 18:50

Juu. Lenkkurit on käytössä niin hameen kuin suorien housujen kanssa ü. Ja pururata tuntuu huomattavasti miellyttävämmälle kuin kova asfaltti. Nyt pitäisi saada hommata talveksikin vielä jotkin pehmustetut ja vaimennetut kengät. Ja nastat vielä pohjaan. Onko vinkkejä`?

Yksi mihin kannattaa kiinnittää huomiota on pehmustettu tuoli ja selkänoja. Huomattavasti miellyttävämpää.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 08 Marras 2012, 18:57

Talvikengät on hakusessa minullakin, ei ole vielä tullut vastaan sellaista mallia missä yhdistyisi käyttömukavuus ja riittävä iskunvaimennus. Siispä linttasen edelleenkin Kuoman lenkkareilla, joissa on ylimääräinen vaimennuskerros omasta takaa. Viime talvena otin noista Kuomista pohjalliset talvikenkiin lisävaimennusta antamaan, mutta kun noista talvikengistä meni romahtamaan pohjat :?
anzqu

ViestiKirjoittaja lentis » 08 Marras 2012, 20:30

Kengät eivät kyllä ole vaihtuneet, tennareita käytän kanssa lähes koko ajan. Talvisin nyt kuitenkin pyrin mahdollisimman tukeviin ja lämminpohjaisiin kenkiin.

Ite oon tykänny omista eccon tennareistani. Ne kylläkin ostettu jo ennen törmäystä, mutta sisältää iskunvaimennuspohjat ja ovat nahkaa ni eivät mene heti huonoiksi. Tuosta tuli mieleen, että huomannu sitovani nykyään kengännauhat aina kiinni. Ennen kun tuli vedeltyä valmiiksi solmituilla kengillä pitkin maita ja mantuja ilman tukea nilkoille. Vanhuuden oireitako...
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 16 Marras 2012, 17:54

http://www.intersport.fi/fi/tuotteet/kampanja/icebug/
Mahtaiskohan tuollasista olla kenkäosastolle apua?
lentis

ViestiKirjoittaja lentis » 25 Marras 2012, 11:57

lentis kirjoitti:Olettekos yhdistäneet jollakin tavalla ylikuormitukseen ihon tuntoherkkyyttä? Itteäni ihmetyttää parhaillaan tälläinen vaiva, joka oikeastaan sattuu iholla. Iho on aivan kosketusarkaa jaloissa ja keskivartalossa. Olen joutunut suoriutumaan tällä viikolla hieman liian vaativista tilanteista ja osittain myöskin koemielessä työpaikan puolesta. Pitkäkestoisia keskusteluja, hälinää, pitkiä päiviä, seisomista normaalin istumatyön tilalla ym. "Normaalien" päänsärky, huimaus, kurkun puristus oireosaston lisäksi on nyt tullut tuommoinen ihon omituinen herkyysoire ja pohdinkin mahtaisiko sekin olla vain tästä ylikuormituksesta? Vastaavaa kokemusta?

Koin toisen samanmoisen "ihon arkuuskohtauksen" tällä kertaa hieman paremmin "tutkimustuloksin". Olin normielämää viettämässä firman pikkujouluissa ja selvin päin tietenkin. Seuraavan päivänä oli jälleen reisien, pohkeiden ja keskivartalon iho todella arkana. Vatsa muutenkin sanonut irti työsopimuksensa mun kanssa. :( Pidättelee ilmeisesti "viimeisistäkin" energian rippeistä kiinni ennen kuin ne lopulta vapauttaa. :/

Mutta siis ihmetyttää tuo ihon arkuus ja kipu. Yhdistän sen nyt suoraan tuohon kuormitukseen ja niskan/hermoston vammaan, mutten ymmärrä mistä oikeastaan johtuu. Iho on niin arka, että pehmein vaatekin sattuu iholla (olen kuljeskellut ympäri kämppää alusvaatteisillani) ja iho tuntuu kipeän mustelmaiselta. Viimeksi tämä meni ohi parissa päivässä vähitellen väheten, nyt sama päällä toista päivää. Onkos jollakin arvailuja, mistä iho lopulta ärtyy tällaiseksi?

*** Lisäys. Lueskelin sellaisesta, että ihon arkuus voi olla liitännäinen päänsärkyyn ja erityisesti migreeniin. Tuota pitääkin tutkia, kun migreeninomaisia päänsärkyjä ollut liikenteessä...
lentis

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)