Aistiyliherkkyys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

ViestiKirjoittaja Nasu » 19 Helmi 2012, 20:07

Joo, lapsena leikittelin usein ajatuksella, että olisi hauskaa olla lainsuojaton, kuten Robin Hood joukkoineen. En osannut aavistaa, että järjestelmien ulkopuolelle pääsee ihan "vain" hankkimalla itselleen tarpeeksi erikoisen sairauden ;)
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Helmi 2012, 20:13

Niinpä! Kummasti sitä tippuu kelkasta, kun joutuu pidemmälle saikulle, eikä kukaan tiedä mistään mitään... :P
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 21 Helmi 2012, 10:52

Jansku, minäkin olen vasta tämän palstan viestejä lukiessani ymmärtänyt "tukehtumisongelmani" niskaviaksi. Minulla oli sitä paljon ensimmäisen sairausvuoden aikana. Toisena vuotena ongelma helpotti, mutta nyt se on valitettavasti palannut takaisin. Ei se jokaöistä ole, mutta aina välillä näin tapahtuu. Sitten se palantunne tuntuu, kun painaa vähän leukaa alaspäin.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Kesä 2012, 15:16

Jatketaanpa tähän alle, sillä minusta tämä uusin "häiriö" on selvästi aisteihin liittyvä...

... eli syömisen hankaluus. Ongelma vaan pahenee ja pahenee koko ajan. Viime kesänä valitin, kun kaikki kalaruuat maistuivat aina mudalle ja kala jäi hiljalleen pois ruokavaliostani. Sittemmin alkoi kana maistua suussa limaiselle, mutta grillattuna pystyin sitä syömään hyvin, kunhan kana oli käytännössä aivan kuivaa. Vapunaattona sairastamani ykätaudin jälkeen jäi pois turkkilaisen jugurtin, josta pidän todella paljon, koska en voi enää edes kuvitella laittavani kyseistä jugurttia suuhuni, kun sen taudinkourissa oksensin pihalle. Toisaalta käytä jugurttia ruuanlaitossa kanakastikkeeseen, jota en muutenkaan oikein saa enää alas, koska kana tuntuu suussa pahalle.

Ja eilen ja tänään olen kamppaillut possun ulkofilepihvien kanssa. Liha oli kosteaa ja oikeasti suussa oli niin paha tunne ruokailun ajan, että väkisin jouduin ruokani syömään. Olisi voinut luulla että syö jotain äyriäisiä tai muuta vastaavaa hyvin kosteaa ja limaista. :shock: Ja edelleen on paha olo ja oikeasti tuntuu, että possu tulee kohta pihalle.

Siis oikeasti! Mitä ihmettä minä enää kohta voin syödä, kun joko ruuan maku tai koostumus yököttää. Jopa karkeissa on tullut vastaan uusien hedelmäkarkkien kanssa tilanne, etten voi karkkeja syödä koska maku on jotain aivan järkyttävää. Nuudeleita syön mielellään, kukkakaalia tekee mieli, riisi on vähän niin ja näin, peruna on kiitos ei, makaroonit ja spagetti menee pieninä määrinä, jauheliha taasen ei maista ja lihoista ei muutenkaan oikeastaan tee mieli kuin poroa, nautaa tai jotain grillikylkeä. Pääasia että liha on kuivaa. Kahvia kyllä menee ja paljon, ruuissakin yleensä se mitä tekee mieli, mutta muu ei mene kuin pakolla.

Alan hyvin ymmärtää ystäväni lasta jolla on pahoja aistiyliherkkyyksiä ja hän aina sanoo, että "tämä ruoka ei sovi minun suulleni". Ei tunnu kohta olevan minun suullenikaan sopivia ruokia kuin muutama :?
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Kesä 2012, 16:30

Niinhän tässä on tehtävä. Kivalle vaan näyttää noiden lasten silmissä, kun äiti nirsoilee ja sanoo "yäk" ruualle :lol:

Toisaalta olihan se tämä odotettavissa, kun kerran näkö-, haju- ja kuuloaistissa oli jo herkistymistä. Ja niskastahan tämän on pakko johtua!
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Kesä 2012, 16:52

Ei välttämättä johdu niskoista, vaan voi johtua aivovammasta. Makuhan koostuu hajuaistin toiminnasta. Huhmar testaa hajuaistin toiminnan vastaanotollaan, koska hajuaistipoikkeamat voivat olla yksi lisäindikaatio otsalohkovammasta.

"Kallon rakenteesta johtuen aivoruhjeet syntyvät
tavallisimmin juuri otsalohkojen kärkeen, otsalohkojen alapinnalle tai ohimolohkojen kärkeen ja alapinnalle. Näillä kohdin aivot iskun seurauksena helpoimmin
ruhjoutuvat kallon luuta vasten."
http://aivovammaliitto-fi-bin.directo.f ... 89F7CC.pdf

"Hajuhermo kulkee otsalohkon pohjalla kallonpohjan luita vasten, ja vaurioituu varsin usein aivojen tehdessä iskun seurauksena heilahdusliikkeen.
...
Makuaisti itsessään vaurioituu harvoin, mutta hajuaistin vaurioituminen vaikuttaa myös maun aistimiseen. Niinpä hajuaistin vauriot usein aiheuttavat myös sen, että ruoka ei maistu enää samalta tai pahimmillaan myös kaikki ruoka saattaa maistua samalta epämiellyttävältä maulta."
http://ohjepankki.vsshp.fi/fi/tulosta/5286/25373/

Kyllä sun hyvälle neurologille pitäisi päästä Anzqu. Tuntuu, että sulla oireisto etenee. Ja yrittä vähentää rasitusta edelleen. Jos on jatkuvasti ylikierroksilla ja liiallisessa kuormituksessa, niin tälläinen retkuaivovammavaurio voi pahentua. Aistien toimiminen minulla yhdistyy myös rasitus-lepo suhteeseen. Maku- hajuaistit ja nälkä "vaimenee", jos on ylirasitustila. Aivot ei luultavasti silloin jaksa käsitelly muun tiedänkäsittelyn lisäksi aivoinformaatiota (?).
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Kesä 2012, 17:00

Löysinkin netistä pari selittävää kuvaa maku- ja hajuaistien hermotuksesta:

Kuva

Kuva

Aivorunkovamma selittäisi ainakin makuaistin häiriöt :?
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 02 Kesä 2012, 17:03

Joo, lapset ymmärtävät paljon paremmin kuin aikuinen mies ;)
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Kesä 2012, 11:05

Minulla on taas selvästi ongelmaa kasvohermossa ja sen alapuolella olevassa hermossa, sillä nielurisa on edelleen kuin pallo ja korvaan sattuu. Lisäksi leukapieli ja huuli sirisee.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 03 Kesä 2012, 11:26

LymphaTouch sai kerran tuon risan turpoamaan oikein kunnolla. Kovasti sitä fyssarikin ihmetteli, kun ikäänkuin lymfakierto olisi mennyt väärään suuntaan. Nythän minulla ei ole ollut fysioterapiaa enää kuukauteen...

Mutta nimenomaan risalla puolella minullakin tämä nielurisa oireilee ja yleensä mukana tulee myös kova sisäkorvasärky.
anzqu

ViestiKirjoittaja torvelo » 05 Kesä 2012, 15:43

olen siirtynyt itse pitkästi kasvisruokavalioon, no kalaa ja lammasta menee jonkun verran. ei tärkkelystä (pasta, peruna riisi) kaalia ja tomaattia menee tosi paljon, samoin munakoisoa ja kesäkurpitsaa. meillä ovat kaikki nyt tottuneet ruokavalion vaihdokseen, ja korvanneet tärkkelyksen juurikin kasviksilla. mukulat syövät sitten muuta lisäksi jukurtit yms. murot ja muut.
mutta oma ruokavalio on aika yksinkertaista, jonkin sorttinen keliakin on vaivana, ja jotkut ruokalajit on kausittain sopivia. pääraaka-aineet, juusto, tomaatti, kesäkurpitsa, kaali, oliiviöljy, luomuruisleipä, voi. joskus lihaa (omaa lammasta) ja kalaa. mielusti pakasteseitä.
näistäkin saa hyvin erilaisia tarjoiltavia. nyt sitten kesä aikaan syödään luonnon yrttejä maitohorsman versot, nokkonen, ketunleipä.

-torvelo-
torvelo

ViestiKirjoittaja anzqu » 06 Elo 2012, 12:38

Ohhoh! Luin Maikkarin sivuilta lentämiseen kohdistuvia myyttejä ja törmäsin tällaiseen:

4. Miksi lentokoneen ruoka maistuu pahalta?

Myytti: Lentokoneen ruoka on pahaa, koska se on halpaa ja esikäsiteltyä.

Fakta: Lentokoneen ruoka maistuu ihan hyvältä, mutta moottorin melu häiritsee makua.

Manchesterin yliopiston tutkijat ovat todenneet, että taustaäänet vaikuttavat ruoan makuun. Jos taustamelu on liian kova, se voi viedä huomiotasi ruoasta itse meluun ja koet ruoan epämiellyttävämpänä kuin mitä se on.

Elikkäs... Näin aistivammaisena ja häiriöherkkänä ihmisenä jäin miettimään, että voisikohan tuo samainen päteä ihan niskavammaisen elämäänkin. Kun sitä on nykyään jo muutenkin niin hälinäherkkä, niin voisiko normaalista ruokailusta syntyvä hälinä vaikuttaa myös makuaistimuksiin kuten lentokoneen moottorin melu? Siis mitä hälisevämpi ruokailutilanne, sitä pahemman makuinen ruoka?

Siis hajuaistivammahan minulla on jo Huhmarin toimesta todettu ja sekin tietty tuo omat osatekijänsä makuaistimuksiin.
anzqu

ViestiKirjoittaja JT » 20 Elo 2012, 10:45

Varmasti vaikuttaa jos hajuaisti on "rikki", tuo melun yhteys toisaalta yllätti, toisaalta taas ei.

Hieman on tullut palautetta vaimolta, ja toisinaan lapset ei vaan suostu syömään, kun on tullut laitettua mausteita ruokaan siten että oman suuhun maistuis hyvältä. Tähän sitten tulikin saatua tässä kesällä vahvistus, että makuaistissa on vikaa, jäi tunnistamatta suolainen ja makea (eivät maistuneet mitenkään) ja karvas taas makealta tuntui.

Hajuaistin testaamista jännityksellä odotan, kuukauden päästä Käpylässä tätäkin on tarkoitus vielä kartoittaa.

Muuten tuosta aistiyliherkkyydestä, on siitä omat etunsakin. Kotona kun lasten kanssa on, niin hyvin pysyy selvillä mitä tekevät vaikka yrittäisi miten uppoutua omiin asioihinsa. Keskittymistä tuo vaan häiritsee, eli eipä mitään vaikeaa mietittävää tarvitse yrittääkään.

Tästäkin tuli ajoittain melkein riitaa, kun itse kuulee kaiken mitä ympärillä tapahtuu ja vaimolla taas saa vaikka maailma räjähtää ympäriltä hänen keskittyessä vaikka lukemaan. Kadehdittavan "muissa maailmoissa" hän osaa olla, itselle täysin käsittämätön olotila nykyään. Vaan eipä tuotakaan olisi osannut vammaan yhdistää ilman Käpylän aivovammaluennolla kerrottua juttua!
JT
Kiivas niskoittelija
Kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Elo 2012, 13:14

Minua häiritsee suunnattomasti se, että kun puhun miehelle jotain niin mies saattaa samalla räplätä kännykkää tai läppäriä ja minulla hajoaa keskittyminen tuohon miehen tekemiseen. Itse en tosiaan enää kykene "moniajoon", vaan asiat tehdään yksi kerrallaan ja tekeminen on keskeytettävä puhumisen ajaksi tai mikä pahinta silmät on laitettava kiinni puhelimessa puhumisen ajaksi ja silti menee osa puheesta ohi korvien.

Toisaalta koneen ääressä pystyn sulkemaan itseni välillä niin tiiviiseen "kuplaan" etten kuule mitään, mutta silti mm. lasten hääriminen ympärillä sekoittaa pakan. Ostoslistalla on edelleen ne Peltorit, ykköstason Peltoreita sovittelin jo kaupassa, mutta niistä tuli liikaa hälyä läpi ;)

Minulla on edelleen tosi selvä makuhäiriö olemassa. Kanaa en saa syötyä sellaisenaan, koska se ei maistu millekään. Yleensä pistän grillatun kanan päälle siivun halloumijuustoa ja korvaan makupuutoksen suolalla. Huhmarin kanssa käytiin näitä makuasioita läpi ja hän selitti, että minulla näyttäisi toimivan vielä kielen makureseptorit, mutta maut joihin tarvitaan hajuaistia muuntuvat. Ja minullahan haisee nenässä 24/7 home, viemäri, p*ska tai joku muu tunkkainen ja tottakai tällaiset hajuaistimukset tahtovat "vähän" muuttaa ruuankin makua :lol:

Minä muuten lopetin ruuanlaiton jossain vaiheessa, kun maustin ruuat piloille. Ei kelvannut muksuille äitin sapuskat ja nykyäänhän jos mies on illan töissä, kaappiin ilmestyy valmisruokia kun ruuanlaitto on minun vastuullani. Lasagnea ja uunimunakasta en ole vielä osannut piloille maustaa, makaroonilaatikon kylläkin... Onneksi mies otti kokkauksen harteilleen ja minulle kuuluu lähinnä lisukkeiden teko, eli salaatit, riisit, nuudelit jne. Makaronia en tykkää enää syödä, saati perunaa, maistuvat pahalle.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 20 Elo 2012, 13:44

Tässä ketjussa on jo aiemmin laittamani kuva makuhermoista. Kielen makukeskus on aivorungossa ja hajuaistin kautta syntyvät maut muodostuvat syvemmällä aivoissa. Aivorunkovamma riittää sotkemaan kieliperäiset makuaistimukset ja otsalohkovamma hajuaistiperäiset. Ja kun pää väsyy, niin aistimukset vaikeutuvat. Järkeen käypää ainakin minusta.

Minulla selkeimmät maut mitä maistan ovat suolainen, hapan ja imelä. Muut on jotain ihmemassaa, joten selkeitä perusmakuja yritän ruokiini saada. Esimerkiksi nykyiset hedelmäkarkit ovat sellaisia esanssimömmöjä, etten tunnista niistä makuja lainkaan ja monesti jopa koostumus tuntuu pahalle suussa. Kävin perjantaina irtokarkkiostoksilla ja kotona alkoi naurattaa, kun pussista löytyi vain suklaata ja salmiakkia eri muodoissaan.

Sen olen huomannut, että kiinalainen ruoka sopii hyvin nykymakuuni. Yritinkin jo kaupasta metsästää jotain hapanimeläsoossia, mitä voisin tästä eteenpäin kanan päälle kaataa, tai miksei possunkin koska sekin maistuu välillä pelkälle vedelle. Naudassa on niin voimakas maku, että sen maistan edelleen ja hyvä ettei itku päässyt, kun mies paistoi muutama viikko sitten kunnon naudanpihvit.
anzqu

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)