Aistiyliherkkyys

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Aistiyliherkkyys

ViestiKirjoittaja Nasu » 17 Helmi 2012, 12:40

Onkos teillä kokemusta aistiyliherkkyydestä? Maailma minun näkövinkkelistäni on näyttänyt retkahduksen jälkeen ihan toisenlaiselta kuin aiemmin.

Tätä on vähän vaikea selittää, kun näen kyllä ihan hyvin (lukuunottamatta oikean silmän ajoittaista "sumenemista"). Silti värit, äänet ja objektit tuntuvat "hyökkäävän" eteeni liian voimakkaasti.Tämä aiheuttaa vaikeuksia liikkua tai olla paikallaan vieraammissa tiloissa. Kotona tai muissa tutuissa paikoissa ongelma on lievempi, kun tiedän valmiiksi, missä tavarat ym. ovat ja mitä ne ovat.

Samalla tavalla, jos joku ympäristössä äkkiä muuttuu (ihan vain, jos ravintolassa tuodaan ruoka pöytään), niin se on jo aisteilleni pienimuotoinen shokki, ja tarvitsen sen viisiminuuttisen totutellakseni muuttuneeseen tilanteesen.

Tuntuu, että tarvitsisin lukemattomia toistoja uusissa tiloissa, jotta oppisin jotenkin paikan "pohjapiirustuksen" ja osaisin siellä liikkua siten, ettei kamalasti tarvitsisi tarkentaa katsetta.

Ja mielenkiintoisinta on, kun yritän selittää tätä juttua ihmisille, joille oireisto on täysin vieras. Kuulostaa nimittäin suorastaan runolliselta, että "maailma hyökkää silmieni eteen liian voimakkaana :D "

Ärsyttävää tämäkin oire on siksi, että se rajoittaa elämää niin paljon. Olen kertakaikkisen väsynyt jo pientenkin poikkeavien tilanteiden jälkeen ja tekee vain mieli mennä makuulle ja laittaa silmät kiinni.

Sitten olen alkanut pohtia sitäkin, että huomioidaankohan tällaista ollenkaan, kun minusta toivon mukaan aletaan kohta niitä virallisia dokumentteja kirjoittaa. Nämä oireet kun ovat huimauksen ohella se syy, minkä takia jaksamiseni rajoittuu nykyään näihin arkielämän peruselementteihin työntekoa lukuunottamatta, mutta ei juuri muuhun.

Jos tästä aiheesta on jo valmis ketju, niin siirtäkää ihmeessä viestini sinne. En sellaista ketjua sattunut löytämään. -Nasu-
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Helmi 2012, 12:48

Minä täällä kiljahtelin "aivan" ja "just, just JUST!" kun tekstiäsi luin.

Kaikki vyöryy päälle. Tuo on se tunne. Jopa takana tai vieressä seisova ihminen tuntuu tulevan nahkalle tai jopa ihon läpi. Sensorit aivan sökönä. Hälinä aiheuttaa hirveän kaaoksen päässä, ei pysty edes puhumaan. Valot ja kirkkaus sokeisee tai sotkee näkökyvyn. Kaupassa on mahdotonta asioida ellei ole joku rauhallinen henkilö tukena ja saa mennä ihan hissukseen hyllyt läpi. Ja auta armias, kun sotkivat vakikaupan hyllyjärjestyksen, nyt olen ihan eksyksissä! Vieraassa kaupassa asiointi vastaan pitkäkestoista urheilusuoritusta, reissun jäljiltä on puhki niin fyysisesti kuin henkisesti. Ja entäpä sitten jos sattuu tulemaan joku tuttu vastaan ja alkaa jututtaa, sitten leviää pakka lopullisesti ja ostokset jäävät hyllyyn.

Pää ei ehdi mukaan muuttavassa ympäristössä, liikenteessäkin kaikki suorastaan hyökkäävät yhtäkkiä näkökenttään ja menee itse ihan lukkoon. Että miksiköhän en aja autoa? Kauheasti pitäisi pystyä ennakoimaan asioita ja silti tuntuu että on koko ajan varpaillaan, kun jokainen äkkinäinen asia oikein säpsähdyttää.

Nämä kuuluvat kuulema sentraalisen vestibulaarijärjestälmän vaurioon :(
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 17 Helmi 2012, 13:07

Mulla on noita vastaavia, mutta pienemmässä mittakaavassa.

Jos sinua hoitavat lääkärit eivät tiedä vestibulaarijärjestelmästä, niin eivät osaa varmaankaan oireitasi kuvata epikriisiin. Vai olitko Ortonissa? Siellä asia pitäisi olla ainakin osittain hanskassa. Vaikka eivät tunnistaisi oireitasi ja kirjaisi niitä, voit vaatia, ja kannattaa vaatia kirjauttamaan kaikki oireet epikriiseihin. Vaikka korjauksina jälkeen päin.

Luitko Nasu tän. Kohdasta aistimuutokset ja vestibulaarijärjestelmän vauriot.
http://vsavy.fi/Tapahtunutta/images/Aiv ... Ketola.pdf
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nasu » 17 Helmi 2012, 15:51

Kiitos Anzqu ja Fedja! Hienoa, että tunnistatte ongelman, vaikka se ongelma ei hieno olekaan. Vai sentraalisen vestibulaarijärjestelmän vaurio? Sellaista minulle ei olekaan vilauteltu, mutta kun siihen (ja Anzqu sinun aiempiin viesteihisi), niin kyllä nuo oireet näyttäisivät aika hyvin sopivan. Sinänsä en diagnooseja pelkää - on ihan hyvä, että saa asioille nimet.

Joo, minä olen nykyään sellainen, että en pysty esim. autossa puhumaan puolisolleni, mikäli radiosta tulee samaan aikaan puheohjelma tai suomenkielistä musiikkia. En, vaikka se radio olisi kuinka pienellä. Ajatus vaan katoaa, ja sitten alkaa ärsyttää.

Kaupassa on hankalaa, ja sellaiset kaupasta paita, housut ja sukat - rupeamat ovat liian raskaita minulle. Menen sitten jokaisen takia erikseen. Toisaalta myös sellainen on vaikeaa, että pitäisi mennä lenkille ja sitten jonkun kaverin luokse juttelemaan. Pahinta on, jos sen jälkeen pitäisi vielä lähteä jonnekin yksille :D

Minä olen menossa Ortoniin parin viikon päästä, ja otan asian siellä esille. Koko retkuaikanani olen tavannut vain yhden neurologin, joka pelästytti minut sanomalla, ettei minua mikään vaivaa ja minun on parasta vain palata normaaliin opiskeluarkeen, niin kylläs se siitä :shock: Neurologipelosta pitäisi varmaankin päästä eteenpäin. -Nasu-
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 17 Helmi 2012, 16:07

Kovinpa tuli taas tuttua tekstiä. Kahteen asiaan keskittyminen yhtäaikaa on minulla se pahin koetinkivi edelleen, vaikka muuten oireilu on onneksi hieman lieventynyt siitä mitä se oli ennen vuodenvaihdetta. Kai sitä pää hissukseen alkaa uudestaan tottua ja opetella käsittelemään aistivyöryjä. Ja kun itse nyt tiedostaa mistä on kyse, niin osaa vähän vältellä tilanteita. Ja tietysti on päiväkohtaisia vaihteluita, eilen pystyin jopa kuuntelemaan musiikkia samalla kun paistoin lapsille lettuja :D Tuo on oikeasti iso asia.

Jotkut tietyt äänenkorkeudet tai voimakkuudet laukaisevat oireilua, samoin lumen häikäisy on minulle nyt tosi paha asia. En kykene kävelemään kuin muutaman sataa metriä, sitten menen jo kuin humalainen ja näkökenttään tulee mielettömät häiriöt. Kaupoissa edelleen isommat hyllyväliköt ovat sellaisia, että niiden kohdalla tuntuu kuin joku heittäisi sivullepäin. Samoin kotona tulee usein tunne portaikon yläpäässä aukon kohdalla, että kaadun rappusiin. Muutoin sellainen päämäärätön kaupassa haahuilu kyllä onnistuu, esim. äitini matkassa kauppaseurana ilman että olen itse ostamassa mitään. Tilanne muuttuu heti, jos itselläni on se ostoslista matkassa...
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 17 Helmi 2012, 23:26

Fedja, kiitos, luin koko jutun läpi, ja tunnistan kyllä nuo mainitsemasi kohdat. On jotenkin helpottavaa, että näistä on kirjoitettu. Ettei se kokemus välttämättä olekaan ihan minun kuvitelmaani. Ilman dokumentteja ja vertaistukea sitä on oireidensa kanssa aika yksin. On jotenkin absurdia, että luottaa kyllä arviointikykyynsä ja siihen, ettei se maailma näytä samanlaiselta kuin ennen, mutta ei kykene kuitenkaan todistamaan sitä mitenkään.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Nasu » 17 Helmi 2012, 23:30

anzqu, shoppailemassa ja muualla asia on juuri niin. Jos saa kulkea jonkun toisen kanssa ikäänkuin "maskottina", niin homma toimii :D Mutta annas olla, jos täytyy oikein itse suunnistaa eteenpäin ja hoitaa asioita. Se onkin sitten varsinainen esterata, jonka jälkeen täytyy voida palautua ikäänkuin suuremmankin urheilusuorituksen jälkeen!
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 18 Helmi 2012, 13:21

Eilen piti sitten ylittää sietokyky. Makasin neljän maissa raatona sohvalla ja äitini soitti, että lähde kaveriksi kauppaan. No minähän lähdin vaikka olo oli aika hutera. Käytiin sitten ostamassa petari ja etsittin vaatteita veljelleni, hyperajolla meni sellainen tunti. Siihen päälle matkat autossa, jonka takarenkaissa oli jäätynyttä lunta ja tärinä valtavaa...

Ja tämä aamu alkoi julmetunmoisella niska/päänsäryllä. Heti vaan niskatuki käyttöön ja lääkkeet naamariin ja nyt kolmisen tuntia heräämisen jälkeen alkaa olo vähän helpottaa. Niskatukea pidän silti iltaan saakka, sillä kipu on niin rangassa kuin olla ja voi.

Se tässä tilassa on muuten ärsyttävää, että ei riitä että pelkät aistit pistävät pään sekaisin, samaan pystyvät myös ääritunteet eli itku tai hysteerinen nauru. Kummankin jäljiltä päässä purisataa ja tykyttää ja olo on muutenkin karsea.
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 18 Helmi 2012, 13:42

Mulla vammautumisen jälkeen alkoi itkeminen. Ja luulin silloin, että tuli masennus, itkin monta tuntia päivässä. Ihmettelin vaan, kun itkemisen jälkeen helpotuksen sijaan alkoi oksettamaan ja pään puristusoire paheni, ja itkettämään kohta taas. Naurun jälkeen myös tuo pahoinvointi, samoin kasvolihasten jäätyminen. Naurattaa, on hauskaa, ja sitten yhtäkkiä kasvot jäätyy ja tuntuu, että naama menee irveeseen.

Oletko Nasu ollut vielä Ortonissa, vai vasta menossa? Tuo vestibulaarijärjestelmän häiriö ei ole virallisesti hyväksytty diagnoosi neurologien keskuudessa, eikä nykyinen terveydenhuoltojärjestelmä sitä tunnista. Jotkut harvat lekurit siellä täällä. Esim. Anzqun neuropsyka. Neuropsykologit ovat asiasta paremmin perillä kuin neurologit. Heidän ei tarvitse diagnosoida, niin voivat uutta tietoa ottaa vähemmän skeptisemmin ja torjuvammin vastaan kuin neurologit.

Mutta vestibulaarijärjestelmän häiriö on kyllä niin keskeinen retkahdusvammassa, ja oireiltaan erikoinen, että siitä kyllä kannattaa ottaa selvää.

Nuo keskittymisvaikeudet kaupassa tai taustamusan kanssa liittyvät mielestäni aivovammaan.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja anzqu » 18 Helmi 2012, 14:00

fedja kirjoitti:Nuo keskittymisvaikeudet kaupassa tai taustamusan kanssa liittyvät mielestäni aivovammaan.

Tästäkin oli neuropsykan kanssa puhetta, että minullakin täyttyy aivovamman jälkitilan kriteerit täysin. Neurologi ei vaan tätäkään suostunut diagnosoimaan, kun ei löytänyt kuvannasta mitään poikkeavaa (muuta kuin sen kystan käpyrauhasesta).

Ja neuropsykkahan ei tosiaan tee diagnooseja, vaan pelkkiä arvioita ja neurologin pitää sitten kirjoittaa ne arviot diagnoosiksi, joka minun kohdallani ei sitten toteutunut... Nyt mennään hakemaan ne diagnoosit Ortonista, toivottavasti!

Itkuherkkyys on muuten lisääntynyt todella paljon. Sellaisia käsittämättämiä pahanmielenaaltoja tulee usein ja tosiaan ensimmäisenä alkaa epäillä masennusta. Sitten on tullut kaikenmaailman pelkotiloja, erityisesti läheisiä kohtaan. Miestäkin odottaa harva se päivä sydän syrjällään töistä kotiin. Käsittämätöntä!
anzqu

ViestiKirjoittaja fedja » 19 Helmi 2012, 17:55

anzqu kirjoitti:Itkuherkkyys on muuten lisääntynyt todella paljon. Sellaisia käsittämättämiä pahanmielenaaltoja tulee usein ja tosiaan ensimmäisenä alkaa epäillä masennusta. Sitten on tullut kaikenmaailman pelkotiloja, erityisesti läheisiä kohtaan. Miestäkin odottaa harva se päivä sydän syrjällään töistä kotiin. Käsittämätöntä!

Minulla oli silloista poikakaveria kohtaan yhtäkkisiä pelkotiloja. Samoin yölliseen aikaan, kun heräsin kauheaan olotilaan: pahoinvointiin, paineeseen ja hukassa olon tunteeseen, enkä hahmottanut missä olen. Niitä tuli pitkän aikaa myös silloin, kun olin jossakin muualla yötä kuin kotona. Nyt olen tajunnut, että kylään mennessä rasituskynnys ylittyi reilusti. Sen takia yöllä ei saanut unta, hermosto ylikierroksilla, syke korkealla ja pelot voimistui. Nyt kun lepo ja rasitus paremmin tasapainossa, noita pelkotiloja tulee harvoin, jos ollenkaan.

Minulle tärkeintä on ollut se, että saa rasituksen ja levon mahdollisimman hyvään tasapainoon. Jos on jatkuvasti kierroksilla, niin sitähän on sellaisessa tilassa kuin vauhkoontunut eläin.
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Nasu » 19 Helmi 2012, 19:42

Minä en tunnista tuota itkuherkkyyttä itsessäni (olen tosin aika kova tirauttelija), mutta nauraminen pahentaa tuota ahtaudentunnetta kurkussa. Samoin olen onnettomuudesta asti herännyt ajoittain yöllä kamalaan yskäkohtaukseen, kun ilmeisesti sylkeä valuu kurkussa siihen kohtaan, missä se palantunne on. Sitten pitää nousta istumaan ja kakomaan, ja siinä saattaa mennä pitkän aikaa.

Tuota aivovamma-asiaa pitää selvitellä, mutta ainakaan mitään sellaista, minkä magneettikuva näyttäisi, ei minulla ole. Luulen, että kohdallani tuo vaikeus keskittyä moneen asiaan kerralla liittyy suureksi osaksi siihen, että kun on jo valmiiksi niskajumi ja huippaava olo, niin se keskittymiskyky menee suurimmaksi osaksi siihen selviytymiseen niiden kanssa, ja sitten huomiokykyä ei meinaa riittää muualle.

Sen sijaan tuo vestibulaarijärjestelmä-ongelma (mikä kai sekin on aivovamma, jos ymmärsin oikein) täytyy kyllä selvittää, vaikka se ei virallinen diagnoosi olekaan. Olisi kiva saada edes jonkinlaista selitystä ja ajatus siitä, että edes joku minua hoitava tuntee jollakin tavalla kyseisen oireiston.
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Helmi 2012, 19:49

Vestibulaarijärjestelmän vaurio on aivorungon hermokeskusvaurio. Mutta vaikkei se virallinen diagnoosi olekaan, niin aivovamman jälkitiladiagnoosi pitäisi siitäkin antaa kuntoutusnäkökulman vuoksi.
anzqu

ViestiKirjoittaja Nasu » 19 Helmi 2012, 19:54

Totta! Minulla taitavat vielä olla nämä termit sekaisin, mutta oppia ikä kaikki :)
Nasu
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 19 Helmi 2012, 19:58

Ajatella... Minullekin tuon termin avasi kuntoutusohjaaja ja neuropsykologi väänsi sitten rautalangasta mistä tarkalleen on kyse. Ja neurologi ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta vauriosta :roll:
anzqu

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)