Vanhat onnettomuudet oireiden taustalla?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Vanhat onnettomuudet oireiden taustalla?

ViestiKirjoittaja Hortoilija » 21 Kesä 2011, 18:32

Hei kaikille!

Löysin nämä sivut sattumalta kun googletin epämääräisiä oireitani, joiden syyksi epäiltiin pitkään myasthenia gravis -sairautta. Tutkimukset eivät pystyneet varmistamaan sitä, vaikka oireiden perusteella sitä pidettiin ns. varmana diagnoosina. Nyt koinkin varsinaisen ahaa-elämyksen, sillä oireet tuntuvat sopivan hyvin niskaperäisiin vaivoihin, mitä ei kukaan neurologi ole osannut ottaa huomioon. Samalla selittyisi nippu muitakin vaivoja ;-)

Varmasti muiden viestejä enemmän lukemalla tämäkin selviäisi, mutta jos sallitte niin kysyn löytyisikö tällaisesta muilta kokemusta, ts. olisiko mahdollista, että kyse on niskasta:

Silmäoireet - vaikeus pitää silmiä auki, mutta kyseessä ei ole ptoosi, silmät räpsyvät helposti ja ovat erittäin valonarat. vaikeus kohdistaa katsetta, varsinkin päätä liikutettaessa.

Muut kasvon alueen oireet - pureskelu ja nieleminen ajoittain vaikeaa, pahenee iltaa kohden, ruoka valuu omia aikojaan kurkkuun. ääni menee herkästi käheäksi ja "ohueksi". puutumisoireita huulessa sekä kielessä. tuulella + kylmällä ilmalla koko kasvot ikään kuin halvaantuvat.

Niskaoireet - puristava tunne kallonpohjassa ja takaraivolla, mutta ei suurempaa kipua. Pahin on pään/niskan kannattelun vaikeus, eli esim. autolla ajaessa pitää niskaa tukea kädellä, samoin televisiota katsoessa tai toisen henkilön kanssa keskustellessa.

Päänsärky - diagnosoitu migreeni ja horton neuralgia, eli epämääräisiä kipuja, ajoittain erittäin kovia hermokipuja toispuoleisesti. "migreeni"kipuun liittyy pahoinvointia ja silmäoireita, mutta itse kipu ei ole mitenkään invalidisoiva. pikemminkin on sellainen krapulainen olo, hutera ja heikko. Tätä migreenikipua + lievää huimausta/huteraa oloa on useina päivinä viikossa.

Istuessa lapaluiden välinen alue kipuilee herkästi, samoin pitkään seisoessa. kävellessä väsyvät lonkat, myös polvet alkaneet kipuilla. Mitähän muuta... keskittymiskyky on minusta huonontunut huomattavasti viime aikoina, mutta en tiedä johtuuko tästä vai esim. väsymyksestä.

Taustaa sen verran, että olen ollut aikaa sitten autokolarissa (varmaan 15 vuotta sitten), jossa automme törmäsi puuhun ja minulla todettiin päänkääntäjälihaksen revähtymä. Silloin niska oli tosi kipeä, mutta kipu väheni ajan kanssa. 10 vuotta sitten kaaduin pyörällä taaksepäin ylämäessä ja löin pääni ja häntäluuni pahasti. En muista mitä oireita tästä tuli muita kuin murtunut häntäluu ja siitä aiheutunut kipu + parikymmentä tikkiä takaraivolla. Vähän sen jälkeen aloin saada pahoja paniikkikohtauksia, jolloin en tiennyt hetkeen missä olin ja olo oli muutenkin tosi epätodellinen. Silmä- ja niskaoireet alkoivat myös joitain viikkoja kaatumisen jälkeen. Samoin aloin saada hengenahdistuskohtauksia ja minulle tuli krooninen poskiontelotulehdus ilman limaneritystä (eli limakalvot ovat turvoksissa ja ontelot lähes tukossa).

Voisivatko oireet jatkua vielä näin pitkään jos johtuvat noista onnettomuuksista? Nuo nielemisjutut ovat tulleet vasta parin vuoden aikana, niitä ei ollut aiemmin. Samoin pää on alkanut nykimään ja lääkärin mukaan pää on kääntynyt toispuoleisesti.

Ihmetyttää kyllä, ettei minulla ole mitään kovaa kipua niskassa, ei varsinkaan käteen tai muuallekaan säteilevää. Tai kipua on toki joskus, mutta harvemmin. Tuo lapaluiden välinen kipukin on lähinnä sellaista epämiellyttävää tunnetta, kipuasteikolla nelosen luokkaa. Migreenikipu on samoin nelosen luokkaa, vain horton-kipu yltää sinne kymppiin ja sitäkin on viime aikoina ollut tosi harvoin...

Herättääkö kenessäkään ajatuksia? Uskallanko tällaisten oireiden ja historian kanssa hakeutua kiropraktikolle? Tai miten tätä muuten voidaan hoitaa ja kuka diagnosoi? Pää minulla on kuvattu kun oli yksi TIA-epäily, samoin alaselkä, jossa on pari välilevypullistumaa. Niistä kuvista ei ainakaan kukaan ole sanonut että olisi mitään vammoja niskassa. En sitten tiedä olisiko näkynytkään.

Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia. Jospa tästä vielä uusi, ehompi elämä koittaisi :-)

Ps. Olen 38-vuotias nainen, teen töitä tietokoneella...
Hortoilija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 21 Kesä 2011, 18:58

Moikka ja tervetuloa palstalle!

Aivan kuten sanoitkin, muiden kokemuksia lukemalla huomaisit helposti yhtäläisyyden eli merkittävä osa tämän foorumin kirjoittajista voi samaistua oireisiisi - itseni mukaan lukien.

Tuo kuvailemasi oirenippu kattaa mielestäni laveasti koko niskassa kulkevien hermojen venytysvamman kirjon, enkä yhtään ihmettelisi, vaikka saisit avun/helpotusta oireisiin jollain aikavälillä niskan kuntoutuksesta. Pään kannattelun hankaluus ja vinoutunut asento kertonee niskan syvien lihasten heikkoudesta/epätasapainosta, mikä on hyvin tyypillistä niskavammapotilaille. Muut oireet voisi ajatella johtuvan niskassa kulkevien hermojen tai selkäydinkalvojen ärsytyksestä. Nuo "paniikki"kohtaukset taas voivat olla tyypillisiä autonomisen hermoston oireita ja sekin voi vioittua niskavamman yhteydessä. Ja kun mitään muuta ei ole löytynyt, se on tietenkin hyvä merkki ja puoltaa niskaperäisyyttä!

En tietenkään päätäni laita pantiksi mutta mielestäni oireet täsmäävät erittäin suurelta osin niskavaivoihin. Myöskään vanhojen vammojen merkitystä ei kannata vähätellä. kroppahan kompensoi todella pitkään mutta lopulta se ei enää jaksa ja vanhatkin onnettomuuden voivat laukaista kehon ikääntyessä täysin uusia oireita. Tai kenties oireita on ollut koko ajan enemmän ja vähemmän, muttei niitä ole huomannut arkisen kiireen keskellä.

Periaatteessa vaivoja voi selvitellä kahdellakin tavalla: hakeutua osaavalle niskafysioterapeutille tai ensin piipahtaa fysiatrilla, joka ohjaa diagnoosin kanssa fysioterapeutille. Itse olen kulkenut jälkimmäistä polkua, koska kuntoutus on tehokkaampaa, kun diagnoosi on selkeä ja mahdolliset rakenteelliset vammat pois suljettu, ja kuntoutus alkaa riskittömästi. Eli suomeksi: tarkistettu esim. röntgenillä tai mri:llä, ettei niskassa ole esim. välilevyongelmia eikä ligamentti- eli nivelsidevammoja, jotka estäisivät hoitamisen.

Se on melko selkeä homma, että yleislääkärit saatika neurologitkaan eivät usko teoriaan vanhoista vammoista, ja jostain kumman syystä neurojen tyyliin kuuluu hakea syitä muualta kuin niskavaivoista - tai sitten leimata hermoärsytyksestä kärsivät potilaat tension neck -potilaiksi. Anteeksi karrigointi, tältä se vain tuntuu lähes poikkeuksetta. ;)

Ymmärtääkseni kiropraktikon hoito on huomattavasti rankempaa kuin esimerkiksi OMT-fysioterapeutin, ja niskaa ei tarvitse yleensä voimalla hoitaa, joten ehkä OMT tai hellävaraista mobilisointia harjoittava osteopaatti voisi olla sopivampi vaihtoehto? monesti "koteloitunut" vamma antaa kovia oireita, kun sitä aletaan hoitaa vuosien kuluttua, ja siksi olisi hyvä, että hoito on kevyttä, eikä provosoi kehoa liikaa. Itselleni sopiik ainoastaan kevyt craniosacraaliterapia, akupunktio yms. hellät hoitomuodot.

Toivottavasti näistä näkemyksistä oli apua. Joku viisaampi neuvokoon enemmän. Ja korostettakoon vielä, että en ole siis lääkäri enkä fysioterapeutti mutta joutunut perehtymään omakohtaisen kokemuksen kautta aihepiiriin melko laajasti vuosina 04-11.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan ainakin tätä niskakuntoutuspolkua! Muutahan siinä ei häviä kuin yleensä rahaa mutta jos apua saa edes vähän, on jo voittanut paljon. :) Tsemppiä!

Kysele toki lisää, mitä mieleen tulee ja tutustu ihmeessä esim. Fedjan, CH:n, Jaanan, Anzqun, Orkidean, SannaS:n ja minun tarinoihin, niin löydät varmasti yhtäläisyyksiä. :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Hortoilija » 21 Kesä 2011, 23:05

Kiitos Jaana ja tahdonvoimaa viesteistänne! Sen mitä ehdin Jaanan viestejä lukea, ei minulla kyllä lähellekään noin pahoja oireita onneksi ole ollut! Hurjan kuuloinen tilanne, kovasti jaksamista. Muiden viestejä en vielä ehtinyt käydä läpi, mutta rankkaa varmasti on kaikilla, jotka näistä jutuista kärsivät.

Ajattelin nyt varata ajan osteopaatille, jota on kehuttu hyväksi. En pääse tähän hätään fysiatrille, mutta sitäkin voisi yrittää. Muistin muuten, että minulle määrättiin fysioterapeuttikäyntejä joskus vuosia sitten, olisiko ollut juuri tuon pyöräonnettomuuden jälkeen. Fysioterapeutti antoi jotain tosi helliä voimisteluliikkeitä, muistaakseni kuminauhalla ja määräyksen olla liikaa venyttämästä niskaa itsekseen ennen kuin on kunnossa. Ilmeisen huonossa kunnossa niska oli silloin, mutta en minä sitä silloin ottanut ollenkaan vakavasti. Muisti palailee pätkittäin :shock:

Nyt, kun tuota myastheniaa on tutkittu ja epäilty, en ole edes maininnut näistä muista oireista kun olen ajatellut, etteivät kuulu ollenkaan asiaan. Niska esimerkiksi rutisee (tai ehkä oikeammin natisee..) päätä liikutettaessa, samoin joogassa sellainen liike, jossa selkäranka suoristetaan tukemalla käsiä reisiin polvet koukussa, aiheuttaa tolkutonta rahinaa rintakehässä. Näitä on tottunut pitämään erillisinä pikkuvaivoina, jotka eivät ole liiemmin elämää häirinneet. Sitten taas huimauskohtaukset ja näön tarkentamisen vaikeus voisivat liittyä migreeniin jne. Migreenidiagnoosia olen kyllä epäillyt jo pitkään, koska tosiaan kivut eivät ole mitään dramaattisia, kuten joillain ystävilläni joilla migreeniä on. Päätä vain särkee tosi usein, joskus tuntuu että jatkuvasti.

Ja näköjään myös nämä rytmihäiriöt voivat johtua tästä :o Entä liittyisikö sekin niskaan, että joogassa, jota olen ajoittain yrittänyt harrastaa, meinaan pyörtyä aina kun käsiä nostetaan ylös? Olen lopettanut harrastuksen ihan häpeästä, kun olen ajatellut että olen niin huonossa kunnossa, etten jaksa edes käsiä pitää ylhäällä :oops: Muutoin kyllä liikun mielestäni ihan normaalisti, pystyn kiipeämään portaita hengästymättä jne.

Nytkin tässä koneella maailma heittää aina välillä kummasti oikealle. En osaa selittää, mutta varmasti tuttu oire monelle? Autolla ajaessa tulee välillä vaarallisia tilanteita kun tulee näitä kohtauksia. Olisiko sitä kiertohuimausta, vai mikä se termi onkaan.

Huhhuh, kylläpä olisi helpotus, jos tästä löytyisi selitys oireilleni. Tietysti sitä on pelännyt kaikenlaista vakavaa, mutta ei sekään oloa helpottanut kun neurologi tokaisi että neurologista selitystä ei nyt löydy kiitos hei. Mieluummin joku syy ja mieluusti hoidettavissa oleva, että saisi olotilan normaaliksi!
Hortoilija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja Orkidea » 21 Kesä 2011, 23:22

Kyllä noi sinun oireesi kuullostavat minustakin niskaperäisiltä. Minulla on on samantyyppinen tilanne, eli kauan sitten sattuneet auto-onnettomuus ja hevosen potku päähän ja vasta nyt on tullut pahoja oireita. Kukaan ei ole vahvistanut, että oireeni johtuisivat noista vanhoista onnettomuuksista, mutta kyllähän se pistää miettimään... Minulla on tosin myös TOS-diagnoosi, mutta se ei kyllä selitä kaikkia ongelmia.

Tuo käsien ylösnoston ongelma on mulle tosi tuttu. Olen ohjannut Body Balancea, jossa on paljon joogaa, ja monesti hävetti, kun hikoilin itseni läpimäräksi jo ensimmäisten minuuttien aikana, vaikka olin todella hyväkuntoinen. Vasta nyt olen yhdistänyt sen tuohon käsien kohoasentoon, joka on minulle todella hankala jo tuon TOSinkin vuoksi. Olen joutunut luopumaan ohjaamisesta, mutta toivottavasti voin vielä jossakin vaiheessa joogata omaksi iloksi :)

Minulla tulee myös noita yht'äkkisiä huimauskohtauksia ja olenkin vähentänyt autolla ajoa noiden vuoksi (asun Euroopan ruuhkaisimmassa kaupungissa ja täällä liikenne on välillä melkoista villin lännen meininkiä... :roll: ) myös silmien ärsytys on tosi tuttua, esim. nyt on vaikea kohdistaa katsetta näytölle, kun niska on pahasti jumissa.
Orkidea

ViestiKirjoittaja fedja » 21 Kesä 2011, 23:29

Jos oireet ovat selkeästi vähitellen alkaneet ja pahentuneet kolarien jälkeen, niin vois olla hyvinkin todennäköistä, että oireesi selittyvät niskavammalla.

Jos olet menossa osteopaatille, niin mene sellaiselle, joka osaa pehmeätä kraniosakraalitekniikkaa. Kova niskan käsittely voi pahentaa asiaa ja osteopaateissa on erilaisia koulukunteja. Jos tarvitset osteopaattihoitajista vinkkejä, niin yhden hyvän tiedän hesasta, yhden hyvinkäältä, yhden oulusta ja yhden kuusamosta. Osteopatian lisäksi niska ilman muuta tarvitsee kuntoutusta vielä päällä, joten sen takia kannattaa hakeutua retkahdusvamman päälle ymmärtävän fysiatrin/fysioterapeutin vastaanotolle.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Kesä 2011, 09:38

Ja Tampereelta voin suositella myös paria hellää koulukuntaa edustavaa neuraalikudosärsytykseen erikoistunutta OMT:tä sekä CST-fyssaria samoin kuin Lahdesta fyssaria, joka hallitsee erittäin laajasti vaihtoehtohoidot akupunktiosta kuppaamiseen. Pistä vaikka yv:tä, jos osuus paikkakunnat kohdilleen.

Ja kuten kirjoitit edellisessä viestissäsi, se on niin totta, että monet yksittäiset oireet selittyvät niskan alueen tuki- ja liikuntaelinongelmilla tai suoranaisilla vammoilla. Valitettavasti vain nämä huomaa jälkikäteen. Itsellänikin vasta nämä vuoden -08 onnettomuuden herätti aavistuksen siitä, että koko yo-aikana kärsimäni ihmeelliset oireet päässä, niskassa ja hartioissa voisivat johtua moottoripyörällä kaatumisesta v. 03. Uudet oireet vain provosoivat vanhoja! Ja kun löysin vielä fysiatrin ja fyssarit, jotka uskoivat ihminen on kokonaisuus -ajatteluun, oma tulkintani on kirkastunut entisestään.

Mitä enemmän olen anatomiaa ja fysiologiaa (sekä psykologiaa ja sosiaalitieteitä) opiskellut, sitä varmempi olen, että kaikki vaikuttaa kaikkeen. Tätä ei vain tyypillisesti huomaa, sillä meille opetetaan lapsuudesta asti, että elämän eri osa-alueet voi/pitää irrottaa toisistaan. Ja tämä koskee sekä fysiikkaa että fysiikan ja psyyken välistä yhteyttä. Unohdetaan, että ihminen kuitenkin kehittyy kohdussa sen yhden ainoan kalvopussin sisään, joten periaatteessa kaikki elimet ovat samassa "paketissa". Tämä on hirvittävän lohdullista, sillä yhden ongelman kuntoon hoitaminen saattaa samalla poistaa kymmeniä muita.

Sen jälkeen, kun pääsin CST:aan ja aloitin omatoimisen treenaamisen olen päässyt kahdessa vuodessa eroon paitsi korva-, silmä-, nenä- ja kasvo-oireista myös kivuista, autonomisen hermoston sekoilusta ja keskittymishaasteita. Rasituksessa ja omaa tyhmyyttäni saan provosoitua oireiston esiin mutta silloin onkin kyse mielenhallinnan ongelmasta eli lähinnä puutteellisesta itsekurista tai jopa tietoisesti valitusta "hölmöilystä".

Välillä on kiva tehdä ns. nykyään kiellettyjä asioita, jotka ennen olivat koko maailmani. eilen oli pakko lähteä kaverin kyytiin motskarilla (jep, raskaana vielä) mutta tuo 2 kilsaa riittää jännitykseksi seuraavaksi 5 vuodeksi. Tänään chippailin miehen mailoilla tuossa takapihalla, vaikken todellakaan saisi tehdä riuhtaisuja/kiertoja yläniskalla. Pakko oli testata sen yhden kerran, osuuko siihen pikkuiseen palloon mailalla. Osui. Ja pää tuli kipeäksi heti. Sama koskee tikanheittoa, mölkkyä yms., joissa hermokudos äkillisesti venyttyy. ;) Mutta mitä paremmin keho on voinut, sitä paremmin mielikin voi - ja sama toisinpäin. Paremman kehontuntemuksen siivittämänä olen lisäksi löytänyt täysin uusia mahdollisuuksia toteuttaa itseäni ammatillisesti. Oman yritykseni/vakkarityöni ohella valmennan sivutyönäni kriisitilanteessa olevia, olipa kyse yrityssektorista tai yksityispuolen haasteista. Vielä kaksi vuotta sitten olin varma, ettei minusta ole enää edes työelämään.

Juurikin omien kokemusteni myötä uskon siihen, mitä fyssarinikin on monesti todennut: mieli ja keho on kuin suljettu ilmapallo, puristus yhdessä paikassa lisää puristusta kaikkialla muualla. Kaiken täytyy vaikuttaa kaikkeen. Niin, miksipä ei! :D

Voimia taistoon terveyden puolesta. mun mielestä elämän tärkein mittelö!
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 22 Kesä 2011, 11:10

Kaikilla täällä foorumilla on oma, uniikki tarinansa, mutta yksi piirre niitä tuntuu yhdistävän: on kärsitty jo pidempään kummallisista ja (lääkäreidenkin mielestä) selittämättömistä oireista, ja niihin alkaa saada kunnon vastauksia vasta täältä. Olen iloinen, että löysit tämän foorumin, tervetuloa! :)
CH

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 22 Kesä 2011, 13:37

CH, sä sen sanoit! Mietin aivan samaa, että mehän ollaan kohta oma koulukuntamme! :D Mut jotenkin hirveen surullista huomata, kuinka paljon niska- ja hermostovaivaisille myydään "en tiedä", "kuvittelet" ja "ei ole selitystä/hoitoa/apua" -tarjolla ajatuksia. Ihmiset opetetaan kärsimään turhaan ja heille uskotellaan (tietoisesti tai tiedostamatta), ettei kukaan voi ymmärtää eikä auttaa. Tässä näkee kuinka paljon lääkäreillekin opetetussa maailmankuvassa ois kehittämisen varaa. Mutta toisaalta, eikös moderni kliininen lääketiede olekin juuri rationalisuuden, syy-seuraus -suhteiden ja todistettavuuden ääri-ilmiö? Ainoa mukamas oikea ajattelutapa, jota pyritään uusintamaan niin yliopistojen tiedeyhteisöissä kuin tutkimusyhteisöissä, sairaaloissa ja etenkin lääkeyhtiöissä...

Onnekski on tää foorumi. Varsinaista joukkovoimaa! Ja kuinka pienestä kaikki lähti, muistatkos CH? Oisko meitä ollut neljä täällä viel joskus vuosi tai puolitoista sitten? Ja muutama hassu kymmenen viestiä... :D
tahdonvoimaa

ViestiKirjoittaja CH » 22 Kesä 2011, 14:05

Jestas, mäkin oon hillunut täällä jo 2,5 vuotta! :o Silloin taisi olla tosiaan aika pieni mutta sitäkin aktiivisempi joukko toivottelemassa tervetulleeksi :) Yhä kasvavan jäsenistön juttuja lukiessani olen vasta kunnolla ymmärtänyt, miten kipeä ja toimintakyvytön ihminen voikaan niskan takia olla - siitäkin huolimatta, että röntgenkuvien ja lääkärien mukaan kaiken pitäisi olla hyvin. Olen saanut myös tervettä perspektiiviä omille ongelmilleni ja oppinut arvostamaan sitä, että inhottavista olotiloista huolimatta pystyn sentään kävelemään ja toimimaan ja viettämään ns. normaalielämää. Tuo on aivan totta, mitä mainitsit lääketieteen tilasta, ja se on mun mielestä tosi huolestuttavaa. Tällainen asiallinen foorumi on varmasti henkireikä monelle! Täällä on aivan liian monta kirjoittajaa, jotka eivät ole saaneet tarvitsemaansa apua terveydenhuoltosektorilta ja jotka joutuvat vielä sen päälle tappelemaan vakuutusyhtiöiden kanssa...
CH

ViestiKirjoittaja Hortoilija » 01 Maalis 2013, 11:43

Hei pitkästä aikaa!

Unohdin foorumin tunnukseni pitkäksi aikaa, mutta nyt otin asiakseni etsiä tieni takaisin. Oli hyvä lukea vastauksianne uudestaan, asiat selkytyvät pikku hiljaa.

Olen tässä välissä lähinnä kärsinyt oireistani ilman jatkotutkimuksia. Syksyllä sain lähetteen fysioterapiaan ja sieltä minut lähetettiin parin kerran jälkeen OMT-fysioterapeutille, jossa kävin eilen. Hänen mielestään selitys on C1/C2 kapselivaurio kardinaalioireineen. Pyysi käymään fysiatrin vastaanotolla, jotta saataisiin kuvat ja diagnoosin varmennus.

OMT:n tutkimuksissa tuli mm. silmävärettä ja huimausta tietyissä liikkeissä, lisäksi pää "reilusti luotilinjan oikealla. kun korjataan keskiasentoon, potilaalle tulee huono olo ja näkee kaksoiskuvia". Liikkuvuus oli huonompi toisella puolen ja "flexio devioi vasemmalle", hengitys pinnallista jne. Lisäksi purentalihakset olivat erittäin tiukat ja poskissa vahvat merkit hampaiden narskuttelusta. Leuan liikkeet epäsymmetriset ja jäykät.

Terapeutti vaikutti aika huolestuneelta, meinasi että vamma on vakava ja oireita tulee varmasti olemaan koko elämän. Tietysti hoitoa on, niitä katsotaan fysiatrin käynnin jälkeen tarkemmin. Olen juuri aloittanut aikidon ja se pitäisi nyt kuulemma ehdottomasti jättää. Tuntuu kurjalta, koska vihdoinkin löysin urheiluharrastuksen, josta oikeasti tykkäsin. Ajattelin että jos jatkaisin tekniikkaharjoittelua, mutta vältän kuperkeikkoja ja olan yli pyörähtämistä, mikä kuuluu aikidon liikkeisiin. Onkohan ihan tuhoon tuomittu ajatus?

Mitä urheilua niskavamman kanssa voi harrastaa?

Mikä "ennuste" tällaisella diagnoosilla olisi? Paheneeko tämä iän mukana (nyt 40v)? Isälläni on ollut paha niskavamma nuoruudessa ja kärsii siitä vieläkin. Nyt on selkäkin sökönä ja polvi leikattiin juuri. En tiedä, eikö ole kunnolla hoidettu, vai sama kohtaloko odottaa myös itseä :-(

Aurinkoista kevättä kuitenkin kaikille. Ei tässä sentään pyyhettä olla heittämässä kehään!
Hortoilija
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja fedja » 02 Maalis 2013, 20:42

Riippuu niskavamman laadusta, mutta niskavamman kanssa voi mahdollisesti harrastaa kävelyä. Vesikävely tai veden polkeminen paikallaan voi sopia tosi hyvin, jos ei ole pahaa vestibulaarijärjestelmävaurion häiriötä. Mitäkähän muuta. Luistelu? Kevyt punttijumppa, erilaiset jumpat/joogat/taichi, jossa pää ei heilu sinne tänne tai joudu ääriasentoihin.

Niskavamman voi suurimmassa osassa tapauksia saada tosi hyvään kuntoon, jos vaan on asiantunteva kuntoutus. Eli lähetään pienestä, syvien niskalihasten treenaamisesta pienillä liikkeillä + lantion hallinta ja siitä sitten vähitellen eteenpäin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)