aivoverenkiertohäiriö

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

aivoverenkiertohäiriö

ViestiKirjoittaja jossu » 16 Kesä 2011, 13:49

Olen saanut reilu vuosi sitten kolarissa niskan retkahdusvamman. Vamma on kuntoutunut pikkuhiljaa, kunnes nyt iski takapakki.

Sain viime viikolla tajuttomuuskohtauksen, jonka yhteydessä puhekin puuroutui ja tuli sydämen rytmihäiröitä. Neurologi totesi lopulta, että todennäköisesti nikamavaltimot tai kaulan valtimot ovat menneet puristuksiin huonon niska-asennon takia. Ja sen seurauksena aivoihin tuli verenkiertohäiriö.

Kokemus oli karsea. Onko teillä muilla esiintynyt vastaavaa ja miten ongelmaa on hoidettu?
jossu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja gindan » 16 Kesä 2011, 17:30

En osaa sanoa, olenko kokenut samaa, mutta karseita olotiloja kylläkin. Taustalla minulla ei ole mitään traumaa. On vain erinäisiä oireita, jotka on tällä haavaa tutkittu joko niskaperäiseksi, autonomisen hermoston häiriöksi tai paniikkireaktioiksi.

Pahin oireistani on ehdottomasti pyörryttävä tunne, joka on mukana enemmän tai vähemmän koko ajan. Ajoittain se pahenee humauksen omaisesti alkaen niskasta. Tuo tunne on todella kamala ja tuntuu siltä että yläkerta pimenee hetkenä minä hyvänsä. Varsinaisesti selkeitä muita aivoverenkiertohäiriön oireita ei ole. Vaikka tietysti tuossa olotilassa esim. sanat saattavat olla hukassa ja kädet vapista ja pudotella esineitä.

Viimeisimpänä lääkärini ehdotti vaihtoehtoa että voisivatko kaulan verisuoneni olla jotenkin puristuksissa ja oireeni johtua verenkieroon häiriintymisestä. Kävin aiheesta kardiologin juttusilla, joka oli sitä mieltä että ei missään tapauksessa.

Tutkittiinko sinua mitenkään? Ymmärtääkseni aivoverenkiertopotilaista pitäisi ottaa ainakin CT-kuva ja jollain tapaa tutkia kaulan versisuonten kunto.

Kirjoitan tämän lähinnä kysyäkseni että kuulostaako yhtään tutulta? Voin kuvitella että sinun kohtauksesi on ollut todella pelottava, jos kerran tajukin on lähtenyt.

Jotenkin olen tätä asiaa ymmärtänyt niin että jos on aivoverenkiertohäiriö, sen todella huomaa eikä se jää epäilykseksi. Nyt kuitenkin olen tuon lääkärini huomatuksenkin pohjalta alkanut miettimään että voiko verenkierron häiriintyminen aiheuttaa lievempiä oireita ja pidemmän aikaa, jos ei nyt aivan aivoinfarktia tule. En ole oikein päässyt tästä selvyyteen.
gindan
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja japexs » 16 Kesä 2011, 18:36

Kyllä se niska osaa puristaa verisuonia ja siten aivot ei saa tarpeeksi hapetettuuverta. Nämä perus MRI-kuva niskasta ei vältämätä tuo niin selvästi julki valtimoittten ja ym verisuonien kohtaloa julki. Koska nämä kuvantulkihtijat eivät osaa tulkita niitä ja eikä osata opettaa totuutta mitä kuvat kertovat. Niska on aina ratkaseva paikka kaikille ongelmille, olipa rytmihäirijöitä, puutumisia, vapinaa......Parhaiten saa verenkierron ja hermojen, rankan likmenttien kunnosta taivutuskuvissa, joka otetaan pulssi-MRI:iissä ja samalla ruiskutetaan varjoaine. Se kertoo totuuden ja monesti pienikin taivutus niskassa puristaa verenkiertoo päähän.
Siksi monesti nukkuissa tulee ongelmia, kun ei pää saa tarpeeksi hapetettuu verta. Sen takia on uniongelmia, pumppu hakkaa reilusti, kädet puutuu, kun ei verikierrä päänkautta käsivarsiin. Aamulla huimaa kun nousee sänkystä ja joka paikka ihan jumissa, olo oksettava...nää on just niskastajohtuvia verenkierron heikkouksia.

Kun olet jalkeilla, siinä pikkasen koko ajan liikuttaa päätä, siten pikkasen paremin kiertää veri päässä, mut nukkuissa on vaikea löytää oikeaa asentoa, jossa verenkierto toimisi kohtuudella.

Mut selitäppä näi tollo lääkäreille, ei ne siitä johdu....kun ei ole enää vuosikymmeniin opetetu lääkäreille kaularanka ja aivojen yhteyttä miten ne reakoivat keskenään, jos rankalla on joku ongelma :!: :!:
Näin on muutama osaava vanhakolleeka kertona, jotka on oppinsa hakena ulkomailta.

Kolkytvuotta sitten lääkärien kuulu tutkia, patologianosastolla ihmisten rakennetta luonossa, kun etsittiin kuolinsyitä, nyt ei enää kuulu lääkärien koulutukseen. Siellä tulisi paljon tärkeää nähtävää, rankasta ja aivojen tilasta. Koska olipa mikä sairaus yleensäkin, jos lähdetään tutkimaan, mikä todella sen on alullepannut...arvatkee minne se johtaa :?: :?: Kaularanka, ei meillä ole perinnöllisiä tauteja, ym ms-ongelmia, Dementiaa....sitten kun elimistö ositain kuolioituu, saa syöpä vallan. Jos joku paikka esim aivot ei saa tarpeeksi verta, sinne rupee muodostumaan valkuaisainetta ja ajan oloissa kuolijoituu ja kehityy kasvain.

Elkee nyt seinille hyppikö tätä lukiessä, mut totuudelle ei voi mitään. Mut miksi sitä voisi tuoda julki, minusta se tuo aihetta mietiä, miten paranan omaa verenkierron kuntoa. Mut siihekin voidaan paljon vaikuttaa omalla elämisen tavalla, vaikka siellä niskassa on pahoja ongelmia. Jos haluutta tietää, niin voin kertoa niistä lisää. :wink:
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

Taas joku kohtaus

ViestiKirjoittaja jossu » 30 Loka 2011, 16:25

No niin, taas sitä mentiin ambulanssilla sairaalaan.

Luutusin kontallani lattiaa ja yhtäkkiä iski toiseen jalkaan kova kramppi. Siitä se levisi toiseenkin jalkaan ja sitten selkään, lopulta jäykistyi hartiat ja niska.

Ylös en päässyt, kipu oli kova ja puhe puuroutui.

Päivystyksessä lääkäri oli ymmällään, mutta mietti kyllä retkahdusvammaa syyksi. Tuli itselläni tuo kiertäjähermo mieleen...

Nyt odotan lähetettä neurologille...
jossu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 30 Loka 2011, 17:04

Minulla oli samantyyppinen kohtaus kesällä kuukausi toka kolarin jälkeen.

Kopsaan tekstin tuolta omasta tarinastani:
Perhe teki lähtöä mökille ja minulla koski ikävästi alaselkään. Touhusin aamupuuhia, siivosin kissanastian ja imuroin pikaisesti lattialle ropisseet hiekanjyvät, jolloin alkoi toiseen jalkaan tuntua ikävää hermokipua. Kävin lattialle pitkällee ja alaselkä oli aivan tiukkana kaarena, käsi mahtui helposti lantiorangan alle. Yritin tehdä varovaisia ristivenytyksiä, josko lanneranka aukeaisi, mutta ei onnistunut, koski liikaa selkään. Käännyin lattialle vatsalleen makaamaan ja yritin päästä sitä kautta ylös. Silloin iski kunnon kramppi ja onnistuin jotenkuten konuamaan istumaan selkä seinää vasten.

Seuraavat minuutit menivätkin siinä istuessa elimistö totaalikrampissa, omaan sylkeen tukehtumista vältellen. Nielu meni täysin lukkoon, keuhkot lukossa, niska lukossa, selkä lukossa, kädet lukossa, en saanut edes puhuttua kakomiseltani. Lopulta tila laukesi sen verran, että selkä hieman vertyi, jolloin sain kädetkin toimimaan, mutta niska kramppasi vasemmalle alas viistoon enkä saanut liikuteltua päätäni saati niskaa yhtään. Kuin märkä jauhosäkki olisi ollut niskassa, ei vaan noussut pää. Juoksutin lapsen hakemaan niskatukea, jonka virittelin siinä lattialla istuessani, sitten varovasti ylös ja seiniä pitkin laahustaen keittiöön hakemaan Panacod ja linkaten raput alas alakertaan ja petiin makaamaan. Kun lääke alkoi vaikuttaa lähti pahin polte pois selkärangasta, mutta puoleen selkään jäi ikävä kiputila, joka laukesi n. 4h myöhemmin kun sain sohvan laidan yli maatessani naksautettua jokun nikamalukon auki. Sen jälkeen selkärankaa on vain kiristänyt ja välillä vähän poltellut ja päähän jäi pieni kiputila päälle. Lisäksi olo on todella uupunut.

Ja selitystä tälle kohtaukselle ei ole löytynyt. Neuron kirjoilla olen fysiatrin toimesta ja tulevan tiistaina kuvataan pää.

Vastaavanlaisia vain nielun jumiutumisia on tullut vastaan parikin kertaa fysioterapiassa, nykyään minun niskarankaa ei meinaan enää käsitellä perinteisesti kasvot kohti kattoa, vaan aina pää sivulle käännettynä. Tietty nikamaväli niskassa lyö nielun lukkoon.
anzqu
Erittäin kiivas niskoittelija

Re: aivoverenkiertohäiriö

ViestiKirjoittaja Annmark » 30 Loka 2011, 20:10

Tosi outoa, ajoin tuon viimeisimmän kolarin ja sen jälkeen minullekin on tullut tuollaisia vaivoja...Minulla on siis myös ollut pyörtymistä ja huimausta ja sydämen rytmihäiriötä, mut on nyt myös lähetetty kardiologille jolle odotan aikaa, ensi viikolla on Fysiatri. En ole tajunutkaan että nuo saattaisi olla kolarista johtuvaa...

jossu kirjoitti:Olen saanut reilu vuosi sitten kolarissa niskan retkahdusvamman. Vamma on kuntoutunut pikkuhiljaa, kunnes nyt iski takapakki.

Sain viime viikolla tajuttomuuskohtauksen, jonka yhteydessä puhekin puuroutui ja tuli sydämen rytmihäiröitä. Neurologi totesi lopulta, että todennäköisesti nikamavaltimot tai kaulan valtimot ovat menneet puristuksiin huonon niska-asennon takia. Ja sen seurauksena aivoihin tuli verenkiertohäiriö.

Kokemus oli karsea. Onko teillä muilla esiintynyt vastaavaa ja miten ongelmaa on hoidettu?
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja Annmark » 30 Loka 2011, 20:15

Anzqu..tuosta sinun nielu jutusta, millä tavalla se niinkuin meni lukkoon? Mulla saattaa tehdä sellasta että rupeaa ns.kuristamaan kurkkua enkä saa nieltyä kuin vaan kovan kivun kanssa, niin ja nyt on myös ruvennut tulemaan sellaisia vaivoja että välillä mulla saattaa mennä yhtäkkiä sylkeä väärään kurkkuun, jotenkin tuntuu että nielu on väljä...

anzqu kirjoitti:Minulla oli samantyyppinen kohtaus kesällä kuukausi toka kolarin jälkeen.

Kopsaan tekstin tuolta omasta tarinastani:
Perhe teki lähtöä mökille ja minulla koski ikävästi alaselkään. Touhusin aamupuuhia, siivosin kissanastian ja imuroin pikaisesti lattialle ropisseet hiekanjyvät, jolloin alkoi toiseen jalkaan tuntua ikävää hermokipua. Kävin lattialle pitkällee ja alaselkä oli aivan tiukkana kaarena, käsi mahtui helposti lantiorangan alle. Yritin tehdä varovaisia ristivenytyksiä, josko lanneranka aukeaisi, mutta ei onnistunut, koski liikaa selkään. Käännyin lattialle vatsalleen makaamaan ja yritin päästä sitä kautta ylös. Silloin iski kunnon kramppi ja onnistuin jotenkuten konuamaan istumaan selkä seinää vasten.

Seuraavat minuutit menivätkin siinä istuessa elimistö totaalikrampissa, omaan sylkeen tukehtumista vältellen. Nielu meni täysin lukkoon, keuhkot lukossa, niska lukossa, selkä lukossa, kädet lukossa, en saanut edes puhuttua kakomiseltani. Lopulta tila laukesi sen verran, että selkä hieman vertyi, jolloin sain kädetkin toimimaan, mutta niska kramppasi vasemmalle alas viistoon enkä saanut liikuteltua päätäni saati niskaa yhtään. Kuin märkä jauhosäkki olisi ollut niskassa, ei vaan noussut pää. Juoksutin lapsen hakemaan niskatukea, jonka virittelin siinä lattialla istuessani, sitten varovasti ylös ja seiniä pitkin laahustaen keittiöön hakemaan Panacod ja linkaten raput alas alakertaan ja petiin makaamaan. Kun lääke alkoi vaikuttaa lähti pahin polte pois selkärangasta, mutta puoleen selkään jäi ikävä kiputila, joka laukesi n. 4h myöhemmin kun sain sohvan laidan yli maatessani naksautettua jokun nikamalukon auki. Sen jälkeen selkärankaa on vain kiristänyt ja välillä vähän poltellut ja päähän jäi pieni kiputila päälle. Lisäksi olo on todella uupunut.

Ja selitystä tälle kohtaukselle ei ole löytynyt. Neuron kirjoilla olen fysiatrin toimesta ja tulevan tiistaina kuvataan pää.

Vastaavanlaisia vain nielun jumiutumisia on tullut vastaan parikin kertaa fysioterapiassa, nykyään minun niskarankaa ei meinaan enää käsitellä perinteisesti kasvot kohti kattoa, vaan aina pää sivulle käännettynä. Tietty nikamaväli niskassa lyö nielun lukkoon.
Annmark
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja anzqu » 30 Loka 2011, 20:25

Annmark kirjoitti:Anzqu..tuosta sinun nielu jutusta, millä tavalla se niinkuin meni lukkoon? Mulla saattaa tehdä sellasta että rupeaa ns.kuristamaan kurkkua enkä saa nieltyä kuin vaan kovan kivun kanssa, niin ja nyt on myös ruvennut tulemaan sellaisia vaivoja että välillä mulla saattaa mennä yhtäkkiä sylkeä väärään kurkkuun, jotenkin tuntuu että nielu on väljä...

No ensialkuun KAIKKI meni väärään kurkkuun, olin tikahtua milloin sylkeen, milloin ruokaa, milloin juomaan. Pitkään oli kunnon palantunne kurkussa. Mutta tuo nielulukko on todellakin täydellinen lukkotilanne aivan kuin kurkunpää lakkaisi tottelemasta. Siis sellainen puristava jumitustila, mikä pistää haukkomaan kovasti henkeä.

Tutkin juuri itsekin tuota kiertäjähermoteoriaa ja melkoisia ahaa-elämyksiä on tullut.
Ruokatorven hermotus

Se pitää vielä lisätä, että minulla on sinäänsä onni, että neurologi ottaa tilanteeni tosissaan, sillä isäni on kuollut alle 40 vuotiaana aivoverenvuotoon.
anzqu

ViestiKirjoittaja anzqu » 30 Loka 2011, 20:52

Mikähän hermottaa alaleuan, sillä minulla kolahtelevat etuhampaat nykyään jatkuvasti yhteen kun puhun jotain.
anzqu

Re: aivoverenkiertohäiriö

ViestiKirjoittaja jossu » 30 Loka 2011, 22:55

[quote="Annmark"]Tosi outoa, ajoin tuon viimeisimmän kolarin ja sen jälkeen minullekin on tullut tuollaisia vaivoja...Minulla on siis myös ollut pyörtymistä ja huimausta ja sydämen rytmihäiriötä, mut on nyt myös lähetetty kardiologille jolle odotan aikaa, ensi viikolla on Fysiatri. En ole tajunutkaan että nuo saattaisi olla kolarista johtuvaa...

On hyvä, että menet kardiologille. Jos siellä ei ilmene mitään ihmeellistä, niin rytmihäiriöiden osalta voi olla rauhallisemmin mielin.

Kävin itsekin neurologin lähetteellä kardiologisissa tutkimuksissa, jotta voitiin poissulkea sydänperäinen aivoverenkiertohäiriö. Ei flimmeriä holternauhoituksessa eikä reikää sydämessä, kun tähystettiin ruokatorven kautta. Kardiologikin arveli, että kohtaus voisi johtua retkahdusvammasta.

En tiedä mitä nyt sitten sanovat tämän uuden kohtauksen jälkeen. Retkahdusvammasta toipuminen on henkisesti mennyt hyvin tähän asti. Nyt olen alkanut pelätä seuraavaa kohtausta enkä saa nukuttua. No sehän ei auta asiaa...
jossu
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)