Onko mulla whiplash?

Niskan retkahdusvammaan ja aivovammaan liittyvät aiheet laidasta laitaan

Onko mulla whiplash?

ViestiKirjoittaja ani74 » 16 Touko 2011, 15:22

Olin kolarissa 2010 lokakuussa, mun päälle ajettiin takaapäin, löin naaman rattiin, ja mut vietiin kuvauksiin tarkistamaan mun niskaa kun oli niin kova pamaus. Henkilöauto mun takana tuli 20-30km/h kun pamahti, hän puhui puhelimessa ja vettä tuli kaatamalla. No sain kivusta ja särystä 200e.

Pari kk sitten mulle on tullut kauhee kipu niskaan joka ulottuu silmiin asti, ja päänsärkyä on välillä niin pahasti ettei mikään lääke auta. Mulla katos tunto kahdesta sormesta joskus jouluna, ja on vieläkin poissa. Niska on välillä hyvä pari pvää, mut sit se kipu tulee taas takaisin. Kun seison kipu ei ole niin paha, mut jos istun ja ajan vaikka autoo niin kipu yltyy heti. Niin ja mulla on tänään aika hierojalle, toivotaan et se vois kertoo mikä mua vaivaa.. :(
ani74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

ViestiKirjoittaja japexs » 16 Touko 2011, 15:34

Valitettavasti sinulla saattaa ollakaularankavamma ja just tuo whiplash retkautus. Kaikein pahin on just, kun tulee takaapäin pakku!! Riittää pienempikin vauhti tuomaan pahan vamman niskaan. Niskasta ylänikamista pahiten vauritunut ja siitä voi alkaa ajan mittaan aivovamma, jos ei aikanaan hoideta. Aivoille tuleva hapetetunveren saanti turvattava, muuten ajan mittaan tulee ongelmia.

Korjasin kirjotusta :roll:
Viimeksi muokannut japexs päivämäärä 17 Touko 2011, 09:01, muokattu yhteensä 1 kerran
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja posi+iivinen » 16 Touko 2011, 17:40

japexs kirjoitti:Valitettavasti sinulla on paha kaularankavamma ja just tuo whiplash retkautus. Kaikein pahin on just, kun tulee takaapäin pakku!! Riittää pienempikin vauhti tuomaan pahan vamman niskaan. Niskasta ylänikamista pahiten vauritunut ja siitä alkaa ajan mittaan aivovamma.

Viestisi ei ole edes huumoriksi tulkattuna hauskaa.

Ani74 kuvaus ongelmistaan niin niukka - sekä tutkittu kliininen tieto niin olematonta että taustalla voi olla mitä vain - jopa aivan harmiton lihasjännitys, joka saattaa mennä parilla hierojakäynnillä pois.

Ei kait kenellekkään ole asiallista vastata noin kuten japexs teki?

Käsittääkseni kaikki eivät whiplash-vammoja saa vaikka olisivat olleet millaisessa kolarissa tahansa. Sekin kannattaa muistaa eikä turhaan huolestuttaa toisia ihmisiä tuollaisilla lonkalta nykäistyillä pikadiagnooseilla, joissa luvataan peräti aivovammaa lopputulokseksi.
posi+iivinen

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 16 Touko 2011, 18:15

Joo, positiivinen on tässä kyllä ihan oikeassa. Japexsilla on yleensäkin vähän turhat yksioikoiset lausunnot ja tässäkin tuli tosi raju - ja perusteeton noilla tiedoilla - "tuomio" ja "diagnoosi". Joten voisit kyllä japexs vähän jättää nuo pahimpien uhkakuvien ja pirujen maalailut seinälle heti kättelyssä.

Jos tilanne tosiaan on paha, sen voi suoraan sanoa, mutta silloinkin ehkä hieman pehmeämmin eikä tuomiopäivän pasuunat soiden, vai mitä, japexs? On turha pelästyttää terveydestään huolestuneita ihmisiä perusteettomasti. Tässä Ani74:n tapauksessa ei selvästikään ole tarpeeksi tietoa johtopäätösten vetämiseksi ja parhaimmassa tapauksessa Ani74 voi päästä hyvinkin vähäisillä ongelmilla. Joten älä, Ani74, ota tuota "diagnoosia" kovin vakavasti! :D
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja fedja » 16 Touko 2011, 20:57

Ani74. Voi johtua kolarista niskaongelmat, mutta jos eivät oireet ole kovin vakavia ja häiritsevät välillä, niin tärkeä olisi päästä hoitoon jo nyt alussa. Suosittelisin, että käyt fysiatrilla, joka ymmärtäisi retkahdusvamman/jännitysniskan päälle ja osaisi tutkia niskan liikkeet. Jotakinhan selvästi on ongelmana, jos istuminen vaikeaa. Ja fysiatrin käynnin jälkeen sitten niska/selkäongelmia ymmärtävälle OMT-terapeutille. Hieroja hieroo lihakset, mutta ei keskity siihen, onko rangan toimintakyky ok. Jos hieronta auttaa tilanteeseesi, niin silloin asiat ovat aika hyvin.
Master of Kiristys and Jumitus
fedja
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja tahdonvoimaa » 16 Touko 2011, 21:27

Moikka!

Tutkimattahan ei kukaan voi sanoa mitään. Pääsisitkö osaavalle fysiatrille niskaasi näyttämään pikaisella aikataululla? Mikäli siellä niskasa jotain on, olisi hyvä saada tehtyä ainakin perustutkimuksen. Lääkärin tekemä kliininen tutkimus käsin kertoo paljon liikkuvuuksista, kuten Fedja kirjoitti.

Mulla oli retkahdusvammaan liittyen tosi paljon silmä-, korva- ja kasvo-oireita sekä puuduttelua sormissa/kädessä, mutta nyt olen jo varsin mainiossa kunnossa, eikä minullekaan päävammaa tullut, vaikka yläniska ottikin eniten kolhua. Eli turhan suoraviivaisen yleistyksen vetäisi japexs, mutta näitä ylilyöntejä välillä sattuu. Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi tuosta turhan suoraviivaisesta tavasta hahmottaa maailmaa. Se on ilmeisesti hänen tyylinsä reagoida.

Todellisuudessa puuduttelua voi aiheutta yhtä lailla lihasjännitys kuin hermotason whiplash-vamma, joten nyt vain ammattilaiselle ottamaan selvää, minkä tasoisesta haasteesta on kyse.

Missä päin asut? :)

Tsemppiä taistoon. Ja kannattaa muistaa, että jahka saat ensin diagnoosin ja myöhemmin löydät Fedjan mainitseman hyvän kuntouttajan (yleensä OMT), ennuste on pääasiassa positiivinen. Hierojia ei Suomessa koultueta niskavammojen, eikä etenkään retkahdusvammojen hoitoon, vaikka yleistietoa heillä varmasti on. Ja hei, muistathan, että yli 90 prosenttia retkahdusvammapotilaista pääsee takaisin mainioon toimintakuntoon pitkällä tähtäimellä! :)
Herkistyneellä hermostolla ja niskan retkahdusvammalla höystettynä jokainen päivä on yhtä juhlaa ja ihmettelyä! Ihmettelen sitä täällä nykyään: http://onnipotkas.wordpress.com
tahdonvoimaa
Erittäin kiivas niskoittelija
Erittäin kiivas niskoittelija

ViestiKirjoittaja japexs » 17 Touko 2011, 09:48

ANTEEKSI kirjotus tapa, enkä halua ketään loukata, mut nämä yli kuusi vuotta opettana kaularanka ongelmien kanssa painiminen, tuona hirveen määrän tietoa, joka on totta.
Ajoin yli yksitoistavuotta sitten kolarin, kolarin jälkeen tuntuna missään, mut nyt eläminen on omaa haastetta. OOn taistellut lääkäreitten kanssa totuudesta, rahoo palana yli kaksikymmentä tuhatta euroo, tutkimuksiin ja lääkäreissä käyntiin. On kuvattu moneen tapaan ja röngenlääkärit vain visertää ei ole juurikanava ahtautumaa.......Kas kummaa nyt sain mustaa valkoselle, kun kävin erilaisessa kuvantamisessa, tuli kovaa tekstiä röntgenlääkäriltä ja neurologi oli samaa mieltä. AIVOVAMMA JA KAULARANKAVAMMA

Kalonpohjan ja C1 välistä revenänä molemanpuoliset alare-ligamentit!!
Välilevyä ei ole enää tuossa välissä, samoin muut nikama välit kärsinä, taka-aivot valtaa valkuais-aine.

Välillä on masentana, kun keskussairaalasta kirurkian ylilääkäri sano päin naamaa, SULLA EI OLE MITÄÄN VIKAA KAULARANGASSA.

En ole voina olla enää pitkään aikaan työelämässä, koska oireet pahenevat työpaikan sähkösäteilystä ja kova betonilattia syö rankaa. Kotonakin elämä omaa haastetta, kyllä tiijän milloin on ukkosta, milloin tulee matalapainealue...Kolmoshermoa yrittää halvata, mut taistelen vastaan. Välillä saa virtsata yhtenään ja pidättämään ei pysty ja tarvis tulee nopeasti. Iltasin pikasesti hautoa kylmällä ja istuttava kovapanta niskassa ja annettava lihaksien rentoutua ja elvyttää pään verensaantia. Nukkuminen oma operaatio, sänkyssä kuuneltava kehoa ja varovasti venyttää niskaa ja ärsytettävä käsien valtimoverenkiertoa, muuten kädet puutuu nukkuissa. Siinä saattaa mennä tunti tai kolmekin, ennen kuin uni tulee ja joskus nukkuminen on vain pötköttämistä.

Kaularangavamman saa helposti, 17vuotias kaksimetrinen poika juoksi ja kaatu omien kengännauhoihinsa ja siitä pärställeen muata kohdin. Välilevyn pullistuminen selkäýdintä vasten. Parikymppinen mies liukastu metsäkoneen pyöränpäältä ja kaatu selälleen pyörien väliin, niskasta välilevy pahasti selkäydintä vasten, jos kaverilla ei olisi ollut heti pistää kaulusta niskaan ja hoidettu , olis elämä loppuna lyhyveen. Näitä riittää...

Ei nämä ole uutta meidän ihmisten elämisessä, iät ja ajat ollut ja on kauranka ongelmia ihmisillä, nykyaika tuona lisää, koska on vempeleitä ja rakkineita millä särkeä itseä ja sit ihmisten lihaksisto on huonontuna, koska ei tehdä fyysisiä töitä. Samoin meidän teolinenruoka vie alaspäin ja se vie rajusti terveyden tasoa alas. Ihminen tarvitsee puhdasta eläinrasvaa ja puhtaita elintarvikkeita.

Vaikka elämä on kurjaa, mut minä nautin silti joka päivästä, joka on suotu minulle, on vain osattava asennoitua. :D :D :D
japexs
Innokas niskoittelija
Innokas niskoittelija

ViestiKirjoittaja DirtyDeeds » 17 Touko 2011, 10:17

Mä en yhtään epäile sun vilpittömyyttäs enkä sun omia hankalia oireitasi, japexs. Kaikilla ei kuitenkaan tule samaa vammaa ja vaikka vammatapahtuma olis identtinen, ihmiset saa täysin eriasteisia vammoja. Joku saattaa suurinpiirtein samanlaisesta tapahtumasta saada hyvinkin vakavan vamman ja toinen selviää samasta melkein pelkällä säikähdyksellä. Elämä on... :roll:
Kovia kipuja alkaen 8/1999, niskaan tehty 1999 anteriorinen dekompressioleikkaus, väli C7-Th1 luudutettu yhteen, selässä madaltumia, instabiliteettia, protruusioita, kipuja
Blogi: http://dd-speaks-his-mind.blogspot.com/
DirtyDeeds
Foorumin ylläpitäjä
Foorumin ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja ani74 » 17 Touko 2011, 11:37

En ole kiukus japexille. Kävin eilen hierojalla, mutta ei se paljoo auttanu, samaa kipua on. Mulla on aika tänään lääkärille ja saan sieltä lääkkeitä kipuun, lähetteen saan myös keskussairaalaan ja siellä tutkivat sitten onko mulla whiplash, hoitaja sanoi kyllä puhelimessa tänään että se voi tulla vaikka 1v sen jälkeen kun on ollu kolarissa, ja sitten se sanoi kans et todennäköisesti tämä kipu on kyllä siitä kolarista, ku mulla ei ole ennen ollu tämmösiä vaivoja.
Toivon et saan vähän sairaslomaa koska työ on aika raskasta, kun pitää pitää niskaa alaspäin koko ajan kun olen kokki. Ja keittiönhommat on muutenki aika raskasta. Kuhan emäntä nyt sit ei sutu jos jään pois vähäksi aikaa, ku hän on välillä aika vaikea :/ :(
ani74
Noviisiniskoittelija
Noviisiniskoittelija

Paluu Yleinen keskustelu - (Whiplash ja aivovamma)